F/E tester kan bevisa om en CD,DVD eller förstärkare färgar ljudet på något sätt.
Man jämför helt enkelt insignalen med utsignalen. Är det skillnad färgar apparaten ljudet.
Problemet är att många LTS medlemmar ( jag själv har varit en sådan ) underskattar behovet ( för mig ) att få njuta av musiken på de flesta skivorna. Tex en Proton 520 ( samma som NAD 3020)som jag hade spelade betydligt bättre SUBJEKTIVT än en Denon 2105 Receiver, som bevisligen , enl. LTS, färgar ljudet mindre.
LTS är dock de ENDA som testar med denna metod och man kan med ofärgande produkter verkligen få veta hur vissa skivor låter.
Då märker man att, tyvärr, de flesta skivor låter dåligt, p.g.a. dålig mastering, dåliga mikrofoner, dåliga mixerbord, dåliga monitorer, komprimering osv. På RIKTIGT bra inspelningar kan du dock få fram ett FÖNSTER mot verkligheten. Dessa inspelningar skulle jag uppskatta kanske är 5 % av de som säljs. Alltså, vill man njuta av så många skivor som möjligt eller vill man ha fram saningen på det som finns inspelat på skivan? Det är upp till var och en tycker jag.
Det finns i huvudsak två fallanger:
LTS: Vill veta hur det inspelade materialet låter, ett öppet fönster till verkligheten.
Selleri.se ( Linnforum ) : Vill njuta av så många skivor man kan, vilket gör att de BÄST inspelade skivorna låter något sämre än en väl intrimmad LTS anläggning. Däremot kan man stå ut med att lyssna på de flesta ( 95% ) halvdåliga inspelningarna.
För att komplicera det ytterligare: Det går INTE att F/E testa högtalare!
Där har du rummets inverkan som påverkar alltför mycket, uppställningen mm. Man kan göra mätningar. Frågan är då var man sätter mikrofonen, var man skall sitta,osv. Variablerna i verkligheten är alltför stora. Ingvar Öhman har dock försökt med sina högtalare, samt LTS ( säljs via Hifikit) har ett antal självbygghögtalare som också mäter väldigt bra.
Jag har själv hört ett par LTS F1 på Hifikit i Stockholm och det lät subjektivt ganska bra i deras dåliga lyssningsrum. Högtalarna drevs att sentecelektronik vilket skall klara F/E tester med glans. Detta var dock INTE på långa vägar den bästa upplevelsen av återgivning jag någonsin hört, långtifrån.
Subjektivt, för mig, ligger nog sanningen någonstans mellan dessa två dogmatiska hållningar. LTS:arna är döva, Linnisterna blinda.
Detta var naturligtvis ett rent SUBJEKTIVT uttalande från mig.
Vänlig hälsning, Richard.