Ljudbild längre fram.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Ljudbild längre fram.

Inläggav _Fredrik_ » 2007-03-12 11:23

Om man nu skulle vilja ha fantommitten mer framför högtalarna, snarare än som på en linje mellan dessa, hur gör man? Jag antar att detta mest har med högtalarplacering och rummets akustiska egenskaper, att göra? Eller är det mina Dynaudio som är lite för "laid back"? Jag har ganska mycket reflekterande yta bakom högt. i form av fönster och när jag prövade att absorbera där tyckte jag inte att det blev någon förbättring i djupledsperspektivet.

Självklart har jag prövat med olika högtalarplaceringar och kommit fram till att alltför bred uppställning får motsatt effekt. Finns det några principer, har ni några tips eller förklaringar?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-12 12:06

Om något så brukar eliminering/reducering av tidiga reflexer öka djupet i ljudbilden.

En panorerad signal ligger i regel längre fram i ljudbilden medans en mittplacerad (fantomsignal eller stereo) tenderar att hamna något längre bak. Detta tror jag har sin förklaring i stereosystemets natur och till viss del samspelet med ytorna i rummet runt högtalarna.

Det ligger i sakens natur att man lokaliserar en inspelad ljudkälla bakom den högtalare som reproducerar den. Man har dels ett avstånd från lyssnare till högtalaren men sedan så finns ju i regel ett avstånd mellan mikrofon och inspelad ljudkälla också. Dessa adderar.

Reflektionerna i rummet kommer ju från olika vinklar beroende på avstånd till högtalaren m.m. och detta spelar nog in också.

p.s. om du vill ha ljudet närmare ... minska avståndet mellan soffan och högtalarna.. :)

/Peter

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-03-12 12:15

Det ligger i sakens natur att man lokaliserar en inspelad ljudkälla bakom den högtalare som reproducerar den
Kan du förklara det där en aning?
Jag har märkt att när tidiga sidoreflexer minskas så ökar bredden på stereobilden markant, så det kanske helt enkelt är mer absroption/diffusion bakom högtalarna som behövs?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-12 12:33

Ja alltså förklaringen som jag ser det ligger i sista halvan av det stycket.

Ju kortare avstånd mellan mick och ljudkälla samt ju kortare avstånd mellan högtalare och lyssnare, desto närmare upplevs ljudet i ljudbilden.

Absorbtion bakom högtalarna brukar mejsla ut och öppna ljudbilden ordentligt då ofta med ett ökat djup.

/Peter

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-03-12 12:47

Tycker bara att jag hört, subjektivt, neutrala system som presenterar ljudbilden lite mer i knät på lyssnaren, vilket jag strävar mot. Men det är väl bara att ta fram madrasserna och labba lite, antar jag.

Återgå till Generellt om hifi