Switchade filter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MMicke

Switchade filter?

Inläggav MMicke » 2004-03-25 21:23

Min fråga är enkel.
Är switchad filter överhuvudtaget nått att bruka i audio sammanhang?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-26 19:20

Menar du switched-capacitor-filter? Isf tror jag att de sitter som en integrerad del i en del A/D-omvandlare, men kanske minns jag fel. Som kuriosa tycker jag de är kul eftersom de är tidsdiskreta men amplitudkontinuerliga. Har inte provat i praktiken annat än på nån labb för länge sen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MMicke

Switchade filter

Inläggav MMicke » 2004-03-27 01:08

Jo det är switched-capacitor-filter jag syftar på. Jag kulrade på ifall att man kunde bruka sånna i ett aktivfilter till en trevägs högalare. Vore då smidigt att kunna gå in lätt och ändra på delningsfrekvenseran. Men det jag är rädd för är att switchandet kommer att påverka ljud kvaliteten.
Huvudmållet är att jag inte ska behöva vrida på några potar förhand för att ställa in dom utan jag vill styrra det på digital väg, så det andra alternativet jag ser är att bruka digitala potentiometrar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-27 19:48

Om du inte hittar färdiga kretsar som gör det ruskigt enkelt så verkar digitala potar bättre. Fast det är bara min gissning som är helt utan praktisk erfarenhet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-03-27 22:12

Rent praktiskt så används väl nästan switched-capacitor filter i ASIC-kretsar och dylikt där man inte vill veta av induktanser och motstånd?

Att i audio-utrustning använda dem ser jag inge nytta med. Det är ju inte direkt så att man måste få in filtreringsfunktioner i ett programerbart chip i dessa sammanhang.
Visst kan det vara smidigt att kunna byta gränsfrekvenser genom att ändra en klocka, men frågan är ju om man i så fall inte lika gärna kunde bygga filtren i mjukvara och låta en DSP stå för beräkningarna...

Dessutom är det ju inte direkt osmidigt att bygga konventionella aktiva filter med OP´s :D
Inga anknytningar

Återgå till DIY-forum