HFLS-1 Golvmodell

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ozzten

HFLS-1 Golvmodell

Inläggav Ozzten » 2007-03-10 18:10

Hejsan alla!

Detta blir mitt första inlägg här. Har som rubriken antyder planer på att bygga HFLS-1 i golvmodell. Men har läst att de ska behöva stå långt ut från väggen för att spela bra. Därför funderar jag på att vända basporten utåt istället. (Se bild)

Kommer det funka bra? Är inte så insatt hur sånt här fungerar. Spelar det nån roll om basröret är "utanför lådan" fast man behåller den korrekta längden/diametern enligt ritning? Och om det går göra såhär måste jag då räkna av volym från lådan?
Gör det nån skillnad i ljudet om röret är krökt?

Bild

Tack på förhand

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-03-10 18:45

Jag vet inget om högtalaren, men om rådet är att den ska stå en bra bit ut från väggen beror det troligen på uppträdanded i basområdet, snarre än att basreflexenmynninge ska ha långt avstånd till väggen. Jag vill minnas att storleksordningen en diamters avstånd till väggen duger, om det bara är basreflexströmmningen som är problemet, vilket jag inte tror det är i ditt tänkta system. Krökning av reflexröret brukar gå bra, bara den inte är för snäv.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-03-10 19:00

Vad ska du ha i det undre utrymmet förutom röret ?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-10 20:26

Om det är säkert att högtalaren ska stå långt ifrån väggen så är det snarare en fördel att ha röret mynnande på baksidan. Eventuella blåsljud hörs lite mindre då.

Annars är nog skälet att låta röret mynna på framsidan att man gör sig någorlunda oberoende av slutanvändarens placering. Om röret mynnar på baksidan så kan det bli problem om högtalaren hamnar nära väggen, eller ve och fasa, i en bokhylla med böcker tajt omkring.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-03-10 20:41

Vet inte exakt hur fitret ser ut, men ska man göra en golvmodell kanske en 2.5-vägare är aktuellt?

Användarvisningsbild
Ozzten

Inläggav Ozzten » 2007-03-11 01:37

Tack för svaren! Här är länken till högtalaren:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1697

Är ju egentligen en stativare men tycker golvare är snyggare så jag vill bygga det istället. I utrymmet under tänkte jag förutom röret ha filtret, sen så kanske man måste fyllla ut resten med nått för att slipp resonansljud? En separat kammare längst ner eventuellt att fylla med sand så att den blir stadig.

Har läst att man ska behöva ha högtalaren ca 0.5m ut ifrån väggen vilket jag tycker är lite långt då jag inte har så mycket yta. Har även planer på att komplettera med en sub sen så jag vet inte om en 2.5-vägare är aktuellt.

Men om jag förstår er rätt så spelar det alltså ingen roll om man vänder porten framåt istället. Finns det nått annat sätt att slippa ställa den så långt ut?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-03-11 01:43

frågan är hur mycket svammel den längre baffeln ställer till med i basområdet....säkerligen så lite att du inte märker det i ett vanligt rum..men det kan vara värt att nämnas att baffelsteget blir lite annorlunda..

annars är det en rätt kul första högtalare att bygga...jag hade ett par jag var någorlunda nöjd med...dock tycker jag inte riktigt om diskanten, speciellt inte om man brassar på lite...men det klart har man inte haft några talare för iaf över 10000kr tidigare så kommer man nog sitta nöjd

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-03-11 08:59

Var det inte ett gäng på ett annat forum som ägnade en hel del tid åt den här? Dessutom hade de varandra att komma överens med. Det vet vi ju här med hur lätt det kan vara! Högtalaren är säkert väl genomtänkt.

Om du ska köpa ett färdigt "Kit" så börja åtminstonde med att bygga det! Förändringar i lådvolym, baffelstorlek, elementplacering kräver anpassningar i tex filter. Alltså - följ ritningen för låda och filter!

Är det däremot något helt annat du är ute efter egentligen - köp något "helt annat"!

/J

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-11 15:31

Ozzten skrev:
Är ju egentligen en stativare men tycker golvare är snyggare så jag vill bygga det istället.

Om du ställer stativaren på ett stativ så blir det ju en golvare .... :?: :roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-03-11 15:33

Jocke skrev:Var det inte ett gäng på ett annat forum som ägnade en hel del tid åt den här? Dessutom hade de varandra att komma överens med. Det vet vi ju här med hur lätt det kan vara! Högtalaren är säkert väl genomtänkt.

mesta delen av det gänget är numer på detta forum

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-03-11 17:01

Var det inte ett gäng på ett annat forum som ägnade en hel del tid åt den här? Dessutom hade de varandra att komma överens med. Det vet vi ju här med hur lätt det kan vara! Högtalaren är säkert väl genomtänkt.

www.hififorum.nu

Användarvisningsbild
Ozzten

Inläggav Ozzten » 2007-03-11 20:08

Okej, har tänkt om lite nu efter era kommentarer. Nämde ju innan att jag tänkt komplettera med sub i efterhand. Men det kanske vore en idé att bygga en sub under varje HFLS-1:a, och då separera lådorna med något (se bild).

Alltså följer jag ritningarna på högtalaren till punkt o pricka, och anpassar subben under efter den. Och använder separat slutsteg till dem. Kommer lådorna att påverka varandra märkbart negativt?

Frågan är vad man ska använda för baselement om detta fungerar, är som sagt inte så duktigt på sånt här. Men man lär väl sig :)
Planen var innan att lägga ca max 5000kr på subben, och hade då tänkt mig en 10", ev med slav (sneglat på peerless basar). Men kommer ju blir allderles för dyrt att bygga 2 sånna lådor.
Några förslag? Kommer jag ha råd att bygga nått vettigt?

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-03-11 20:21

finns ju ingen anledning att köra med slav. känns mest som en onödig extrakostnad.
2500 per sida kan du ju bygga rätt ordentlig baslåda för. speciellt om du beställer elementen från audiocomponents då de ligger nästan 30% under hifikit.

http://www.audiocomponents.nl/
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-11 23:49

Lägg dubbla 8" i varje baslåda, riktad framåt och dela vid 300hz. 5 papp räcker lugnt till tex 4st PL22WR09-08.

Användarvisningsbild
Ozzten

Inläggav Ozzten » 2007-03-12 10:32

Eftersom jag tycker designen är viktigt så vill jag helst att den övre lådan ska va lika bred som den under. Men ska jag sätta 8" basar riktade framåt så måste jag göra den undre bredare :/ Blir det stor skillnad på ljudet om jag skulle ha dem på sidan?

Man skulle ju kunna bredda den övre lådan också utan att ända volymen genom att sätta extra skivor på sidorna, men då har man ju ändrat bredden på baffeln och det påverkar ljudet om jag har förstått rätt?

Sen så måste jag väl ha separata slutsteg till baslådorna, annars så behövs det väl en monsterförstärkare för att driva allt. Inbyggnadsslutsteg vore väl bäst. Hur kraftiga steg behövs för o driva 2 st 8" i varje låda?

Som dimensionerna är nu så kommer volymen i den undre lådan bli ca 33l, räcker detta för t ex 2 st PL22WR09-08? Basflex eller sluten låda?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-12 10:41

Det är inte rekommenderbart att ändra måtten på baffeln på toppen. Filtret är beräknat med den bredden som grund.

Sidmonterade basar är en kompromiss, iallafall om man delar så högt som 300hz. Då är det bättre att använda 10" eller 12" istället för dubbla 8" och dela vid 80hz

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2007-03-12 11:04

Kan du inte göra basdelen lite pyramidformad? Eller kanske ska man säga att framsidan blir en parallelltrapets? Då borde du ju kunna få till anslutningen till toppen på ett bra sätt samtidigt som du får bredden i baslådan.

Själv skulle jag uppskatta en sådan form rent estetiskt då den i mitt tycke ger en känsla av balans med en bredare botten.

Nu vet jag inte om det är möjligt att åstakomma detta med just de baselement och den topp du har.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-03-12 17:55

pl22 är väl exakt 22cm bred? så det vore väl smutt att rymma på basmodulerna?

Användarvisningsbild
Ozzten

Inläggav Ozzten » 2007-03-12 18:18

Haakan_W skrev:pl22 är väl exakt 22cm bred? så det vore väl smutt att rymma på basmodulerna?

Smutt?? :? :?: Vad jag hittar så har de en diameter på 22.5cm. Men även om de skulle va 22cm så vill jag inte att elementen ska gå ända ut i kanten på lådan. Bör åtminstone sluta 1-2cm innan.

Angående att bygga som en "pyramid" vore kanske en idé men vet inte om jag personligen tycker att det e så snyggt heller (Fan va jag känner mig kräsen). Däremot är det najs att ha lutning "framåt" lite som min första bild. Så det lutar väl med åt att skaffa en 10" på sidan istället.

Kommer jag hitta 10" + substeg för 2500 som klarar att spela bra i en så liten låda?

Försökte leta lite på audiocomponents men förstår mig inte riktigt på deras hemsida. Man måste mejla för att få veta priser eller? Hur vet man vilka grejer de säljer?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-03-12 20:12

Ozzten skrev:
Försökte leta lite på audiocomponents men förstår mig inte riktigt på deras hemsida. Man måste mejla för att få veta priser eller? Hur vet man vilka grejer de säljer?

jo det är mail som gäller. de har det mesta från dst dvs vifa, peerless, scan speak och en del grejjor som hifikit inte har, men även andra märken tror jag.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-03-12 20:50

undra hur mycket en förändring av baffelbredden i storleksordningen 0.7mm eller liknande ger?

jag tror detta är en fråga för svante :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-03-12 22:08

0,7mm är helt säkert avgörande! 8)

Om man nu använder en låda som static för en annan - hur mycket behöver de vara åtskiljda för att den undre inte ska bidra till baffelsteget ?

/Jocke

Användarvisningsbild
Ozzten

Inläggav Ozzten » 2007-03-13 11:52

nja inte 0,7mm... snarare 2cm för min del isåfall. Men det kanske inte är så mycket heller?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-03-13 18:39

Ozzten skrev:nja inte 0,7mm... snarare 2cm för min del isåfall. Men det kanske inte är så mycket heller?

vill du ha en bra högtalare eller en snygg (även om jag tycker det är snyggast om dom stora elementen bara är nån milli från kanten)?

om du bara bryr dig om utseendet så är det väl bara bygga som du själv känner...har du ett helt obehandlat rum tror jag inte 2cm kommer spela nån större roll faktiskt

Användarvisningsbild
Ozzten

Inläggav Ozzten » 2007-03-13 19:19

Haakan_W skrev:vill du ha en bra högtalare eller en snygg (även om jag tycker det är snyggast om dom stora elementen bara är nån milli från kanten)?

om du bara bryr dig om utseendet så är det väl bara bygga som du själv känner...har du ett helt obehandlat rum tror jag inte 2cm kommer spela nån större roll faktiskt

Kruxet är väl att jag helst vill ha vill ha båda :/ Försöker ju bara komma fram till en bra kompromiss. Om jag bara brydde mig om utseendet så hade jag väl inte frågat om råd här. Är väldigt tacksam för den hjälp jag får, har ju faktiskt ändrat idén om högtalaren rätt rejält.

Om man säger såhär: vilket TROR NI kommer ge bäst/sämst totalt ljud av att antingen sidmontera en 10":are och behålla baffelstroleken, eller alternativt ha dubbla 8" framåt men göra baffeln 2 cm bredare?

Spelar 4x8" med samma tryck/djup som 2x10", blir det nån egentlig skillnad i ljudet?

Håller på och skaffar priser från audiocomponents nu så att jag vet vad jag kan få för 2500kr.

EDIT:
Kan väl tillägga att jag siktar på en finish liknande den här :D

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-03-13 20:27

Tja, 8" brukar ha en konyta på runt 200cm^2 och 10" runt 300cm^2

4*200=800
2*300=600

Men övriga parametrar konstanta torde det väl vara att föredra större konyta?

/J

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-03-13 21:43

allt handlar ju inte om konyta effektiv slaglängd är också ganska intressant...så det man egentligen ska beräkna är antal liter/slag linjärt för att få nånting vettigt ur resonemanget

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-03-13 21:51

Jocke skrev:Men övriga parametrar konstanta torde det väl vara att föredra större konyta?

/J

Användarvisningsbild
Ozzten

Inläggav Ozzten » 2007-03-14 15:42

Har letat runt lite och det verkar vara svårt att hitta element som klarar av att va i en så liten låda (ca 35l). Men hittade en 10" peerless XXLS bas som är gjord för att byggas tillsammans med slavbas:

http://www.tymphany.com/datasheet/appview.php?id=28

Och detta går visst bra i en liten låda. Då undrar jag hur kraftigt substeg som behövs. Räcker det med Hypex DS1.2 för att driva en bas och slav?

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1503

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-03-14 16:44

peerless 10an är bra men nog får du nog gå över 35L för att få nånting vettigt ur det elementet....runt 60l har jag för mig är rätt ok med en avstämning på runt 20hz? 22kanske

fråga naqref han har koll på detta element

Nästa

Återgå till DIY-forum