NAD 2700, besvärliga utgångsreläer mm..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sztation

NAD 2700, besvärliga utgångsreläer mm..

Inläggav sztation » 2005-07-15 10:39

Efter några år så kan en eller båda kanaler försvinna/knastra till i slutsteget.
Och detta pga utgångsreläerna som börjar få dålig kontakt.

Är det rätt att öppna dessa reläer och göra rent ytorna med kontaktmedel, eller finns det någon bättre idé?

Man kan få kontakt igen genom att brassa på rejält med volymen, då "spricker" det upp igen, men det återkommer ofta igen då volymen är låg.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: NAD 2700, besvärliga utgångsreläer mm..

Inläggav Flint » 2005-07-15 11:36

sztation skrev:Efter några år så kan en eller båda kanaler försvinna/knastra till i slutsteget.

Är det rätt att öppna dessa reläer och göra rent ytorna med kontaktmedel, eller finns det någon bättre idé?

Man kan få kontakt igen genom att brassa på rejält med volymen, då "spricker" det upp igen, men det återkommer ofta igen då volymen är låg.

Om alternativet är att skrämma igång dom så skulle jag nog lyfta ur ett relä och testa. Jag skulle först prova att spruta in lite vettig kontakspray hur dumt många än kan tycka att det är.

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-15 13:20

Flint skrev:
sztation skrev:Efter några år så kan en eller båda kanaler försvinna/knastra till i slutsteget.

Om alternativet är att skrämma igång dom så skulle jag nog lyfta ur ett relä och testa. Jag skulle först prova att spruta in lite vettig kontakspray hur dumt många än kan tycka att det är.

Varför kan många tycka att det är dumt?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-15 13:30

sztation skrev:
Flint skrev:

Man har ibland hört kritik mot det. Kanske för att det är enkelt.
Typ 5-56 i pottar. Nu menar jag vettig spray men jag vet inte vad man ska rekommendera. Kolla ELFA:s sortiment. Själv använder jag Biltemas Electroclean när det ska var oljefritt och WD-40 när det ska smörja lite. Jag tippar att det går att använda båda typerna på ett reläs kontaktytor.

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-15 13:51

Flint skrev:
sztation skrev:
Flint skrev:

Man har ibland hört kritik mot det. Kanske för att det är enkelt.
Typ 5-56 i pottar. Nu menar jag vettig spray men jag vet inte vad man ska rekommendera. Kolla ELFA:s sortiment. Själv använder jag Biltemas Electroclean när det ska var oljefritt och WD-40 när det ska smörja lite. Jag tippar att det går att använda båda typerna på ett reläs kontaktytor.

Jo, oljefritt bör det nog vara. Men hur kontaktspray a la elfa (vilket jag har) skulle påverka negativt förstår jag inte. Men isåfall vad gör man istället, byter ut reläerna? Låter steget vara på alltid? Bypassar reläerna (går det) och skruvar ner istället eller något annat?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-15 13:59

Testa oljefritt först. Det borde hjälpa. Kolla om det finns något ställe att tvinga in lite spray. Kanske kan du borra ett litet hål i plasten att spraya i. Lättast är ju om plasten är genomskinlig så att du kan se vart kontakterna sitter.
Om inte, plocka av skalet och se om du kommer åt kontakterna.
Kolla med en lupp om dom är slut, trasiga, ärgade. Om dom är hela, ta en trasa med samma spray och torka av dom mekaniskt. Utför en rit som att snurra dom motsols runt en kaffekopp. Sätt ihop och spela.
Om ytorna är illa skadade, byt ut. Att bypassa kan ge kraftiga smällar (DCtoppar) vid tillsag men du kan ju prova på någon gammal skräplåda.
Senast redigerad av Flint 2005-07-15 14:08, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-15 14:03

Stänger verkligen de reläerna av vid påslag på den serien? Var det inte mest till för att välja vilka högtalarterminaler ( A/B ) som skulle vara inkopplade?

Eller det är kanske inte de (knapparna) som strular? (det var det nämligen för mig en gång i tiden)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-15 15:07

Det finns en spray som heter Kontakt 60, den använde jag med mycket gott resultat på pottarna i min gitarr.

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-15 18:07

Sprayen jag har heter "EML - Contact Cleaner Lubricant"
Har jag använt förr även om man har fått göra om det efter ett par år. Har ju heller ingen annan att jämföra med.

Där e lock på reläerna så att komma åt går bra även om de e lite trixigt att se.

Där finns bara signal in och speaker out. Samt level-pottar på framsidan.
Inga A/B kopplingar.

Aja.. får väl köra en omgång med en EML-doppad tops senare. Verkar inte finnas så mkt annat att göra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-15 18:16

sztation skrev:Sprayen jag har heter "EML - Contact Cleaner Lubricant"
Har jag använt förr även om man har fått göra om det efter ett par år. Har ju heller ingen annan att jämföra med.

Där e lock på reläerna så att komma åt går bra även om de e lite trixigt att se.

Där finns bara signal in och speaker out. Samt level-pottar på framsidan.
Inga A/B kopplingar.

Aja.. får väl köra en omgång med en EML-doppad tops senare. Verkar inte finnas så mkt annat att göra.

Gör det. Det borde fungera. Berätta hur det gick.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-07-16 10:55

Hej di sztation!

Fick plötsligt en nostalgi-flashback...NAD 2700...dunderklumpen... :D
Jag hade en sån några år till subbasar och PA-bruk. Kraftsteg för rimliga pengar. Problemet med dåliga reläer känner jag igen från NAD-förstärkare. Men varför kladda med spray o dyl.? :roll: Reläerna har tjänat ut, det är min uppfattning. De är ju hyfsat billiga (typ runt 80-100 kr/st?) på HiFi-klubben, och enkla att byta själv. Det andra låter som att "laga" en svårstartad bil genom att alltid använda startgas, om liknelsen tillåts... :)
edit: typo
Senast redigerad av W201 2005-07-16 18:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-07-16 11:04

W201 skrev:De är ju hyfsat billiga (typ runt 80-100 kr/st?) på HiFi-klubben, och enkla att byta själv.

Kanske kan kolla på nån elektronikaffär innan (t.ex. elfa, iof inte så billiga), om det är standardreläer kanske de är billigare där.

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-17 07:11

W201 skrev:Hej di sztation!

Fick plötsligt en nostalgi-flashback...NAD 2700...dunderklumpen... :D
Jag hade en sån några år till subbasar och PA-bruk. Kraftsteg för rimliga pengar. Problemet med dåliga reläer känner jag igen från NAD-förstärkare. Men varför kladda med spray o dyl.? :roll: Reläerna har tjänat ut, det är min uppfattning. De är ju hyfsat billiga (typ runt 80-100 kr/st?) på HiFi-klubben, och enkla att byta själv. Det andra låter som att "laga" en svårstartad bil genom att alltid använda startgas, om liknelsen tillåts... :)
edit: typo

hehe.. allright. Där ser man då. Jag ska checka utbytesmöjligheterna istället... precis som du säger så känns det som ett stabilare alternativ...

Dunderklumpen hälsar så gott.. :)

PS. Ja, angående dåliga komponenter i "finare" burkar så är ju detta ganska tydligt. Har också en NAD dvd som inte precis läser alla skivor utan problem. Dålig kvalitet ibland tycker jag på NAD trots att jag har apparaterna och gillar konceptet... men men...

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-06-07 12:02

Hälsa tillbaka...

Användarvisningsbild
Cinolin

Inläggav Cinolin » 2007-03-12 14:31

Hej alla!
Så är man alldeles ny på detta forumet, sökte mig hit för att jag fått elektronikproblem och fann en massa intressant läsning...
Jag har nyligen skaffat en begagnad NAD 3400 förstärkare med det typiska felet som beskrivits i denna tråd - ljudet knastrar/försvinner och anledningen är troligtvis utgångsreläerna. Jag har tagit bort reläerna för att försöka öppna dem och kolla om man kan rengöra på något sätt, men dessa är kapslade med lim och måste då skäras eller sågas upp. Om man då skadar innanmätet är det ju bara byte som gäller.
Vet någon här närmare vilka ersättningsreläer som kan passa? Har hittat på ELFA 37-068-27 men vet inte om dessa funkar, eller ska man kontakta HiFi-klubben för att få tag i orginaldelar?
Trodde att jag kunde bygla över reläerna och slippa dessa, men det gick icke - högtalarna ploppade djupt och föstärkarens "soft-clip" lampa lyste ilsket och inget mer liv var det där...

Användarvisningsbild
Mind

Inläggav Mind » 2007-03-12 22:48

Cinolin skrev:Hej alla!
Så är man alldeles ny på detta forumet, sökte mig hit för att jag fått elektronikproblem och fann en massa intressant läsning...
Jag har nyligen skaffat en begagnad NAD 3400 förstärkare med det typiska felet som beskrivits i denna tråd - ljudet knastrar/försvinner och anledningen är troligtvis utgångsreläerna. Jag har tagit bort reläerna för att försöka öppna dem och kolla om man kan rengöra på något sätt, men dessa är kapslade med lim och måste då skäras eller sågas upp. Om man då skadar innanmätet är det ju bara byte som gäller.
Vet någon här närmare vilka ersättningsreläer som kan passa? Har hittat på ELFA 37-068-27 men vet inte om dessa funkar, eller ska man kontakta HiFi-klubben för att få tag i orginaldelar?
Trodde att jag kunde bygla över reläerna och slippa dessa, men det gick icke - högtalarna ploppade djupt och föstärkarens "soft-clip" lampa lyste ilsket och inget mer liv var det där...

Du skulle kunna knata in på Elfa och ge dom relät i handen och låta deras förbluffande erfarenhet trolla fram ett relä med precis samma spec.

Återgå till Teknikforum