Stereobänken.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RichardJ

Stereobänken.

Inläggav RichardJ » 2007-03-11 17:34

I vilken ordning bör man ställa elektroniken i stereoracket eller på hyllan (rent estetiskt)? Vad tycker ni? Personligen föredrar jag vinylen på toppen, av praktiskt skäl, förstärkaren under, sen CD/DVD och längst ner slutsteget. Hur har ni det uppställt?

Användarvisningsbild
Strauss

Re: Stereobänken.

Inläggav Strauss » 2007-03-11 17:37

RichardJ skrev:I vilken ordning bör man ställa elektroniken i stereoracket eller på hyllan (rent estetiskt)? Vad tycker ni? Personligen föredrar jag vinylen på toppen, av praktiskt skäl, förstärkaren under, sen CD/DVD och längst ner slutsteget. Hur har ni det uppställt?

Av bekvämlighetsskäl skulle jag byta plats på stärkare och cd!

Dock har jag inte det problemet då jag har upptäckt Squeezebox ;) :D

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-11 20:23

När cd och förstärkare är av samma format och ska staplas så ställer man lämpligtvist cd under och förstärkare över. Detta för att värmen från slutsteget inte ska värma cd-spelaren. Samma sak gäller i en dator, cd-brännaren sitter lämpligast längst upp.
Jag har dock lite svårt när det är en hemmabioreciever och en kort dvd-spelare.

Länk Till bygge av hyllan
Senast redigerad av tvett 2007-03-11 20:29, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-03-11 20:28

Jag staplar alltid så att apparaterna sitter i rätt ordning signalflödes-
mässigt. Blir smidigast med kablaget då tycker jag.

Så antingen slutstegen högst upp, eller längst ner... :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-03-11 20:29

Jag skulle verkligen behöva en ny bänk, en bänk där man enkelt kan variera avståndet mellan hyllorna på något sätt. Behöver inte nödvändigtvis vara "smidigt" (och kosta därefter) bara det går. Tips?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-11 20:38

Flexy är nog det första förslaget du kommer få så det är lika bra att jag blir den som skriver det :lol:

Skivor i massivträ eller tjock plywood med grov gängstav i hörnen. Som namnet säger så är det minst sagt flexibelt. Hur mycket den flexar väljer man själv :roll:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-11 22:27

Verkar som förutsättningen är att apparaterna ska stå staplade på varandra? Det finns ju faktiskt såväl möbler som dedicerade rack där grejorna också står bredvid varandra. Själv proriterar jag placering där bekvämligheten är i fokus. Har jag fjärrkontroll till stärkaren kan den stå lågt, en CD-spelare byter inte skivor av sig själv och bör därför stå lite mer i bekväm höjd.

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 00:39

Jag föredrar placering brevid varandra den verkar bäst.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Hejnrik

Inläggav Hejnrik » 2007-03-12 10:02

meanmachine skrev:Jag föredrar placering brevid varandra den verkar bäst.

Jag håller med. Själv har jag ett sideboard (sidobord på svenska?) där jag har apparaterna ställda bredvid varandra. Förutom cd-spelare och förstärkare, där förstärkaren står ovanpå cd-spelaren. Detta för att, som tidigare nämnts, inte värma upp cd-spelaren. Jag har även höjt avståndet mellan dessa apparater med korkpuckar, både för luftväxling och för att enklare komma åt att damma :D

Med apparaterna ställda bredvid varandra får man samma höjd på dem och därmed enklare att manövrera. Speciellt då jag själv sällan använder fjärrkontrollen. Ett bredare sideboard så att alla apparater får plats på bredden hade dock varit en önskan. :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-03-12 10:11

Mina prylar står inne i ett högt skåp med glasdörr. Inte alls idealiskt, det blir för varmt, men jag vill inte ha apparater över hela rummet och det ser snyggt ut. Dörren står öppen vid användande för att vädra ut värmen.

Skivspelaren överst på egen hylla, sedan följer tuner, integrerad förstärkare och cd- spelare. Allra underst min gamla trotjänare i form av ett kassettdäck.

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-03-12 12:53

Bill50x skrev:Verkar som förutsättningen är att apparaterna ska stå staplade på varandra? Det finns ju faktiskt såväl möbler som dedicerade rack där grejorna också står bredvid varandra. Själv proriterar jag placering där bekvämligheten är i fokus. Har jag fjärrkontroll till stärkaren kan den stå lågt, en CD-spelare byter inte skivor av sig själv och bör därför stå lite mer i bekväm höjd.

/ B

"I vilken ordning bör man ställa elektroniken i stereoracket eller på hyllan..."

Även om de flesta inläggen hittills har handlat om stapling så var det inget jag utgick från. Förut hade jag alltid mina apparater bredvid varandra. Alla tips, idéer och förslag är ju välkomna. Dela med er av hur ni ställt upp allt. Det inspirerar.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-12 15:50

Slutstegen nära högtalarna (så att man ser VU-mätarna tydligt för bästa välljud), och försteg och signalkällor nära skivsamlingen/sittplatsen. Nu har jag så smått lyssningsrum så att allt är nära sittplatsen, samlingen OCH högtalarna. Dock skulle VU-mätarnas synlighet kunna förbättras. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-12 15:56

CD-spelaren längst ned (minst svajigt, tänker jag).
Försteg därpå
Slutsteg högst upp (för bäst kylning samt att inte värma annan utrustning i onödan)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Poe

Inläggav Poe » 2007-03-12 16:11

CD högst upp förstärkare längst ned för att tyngdpunkten i racket ska hamna lågt, dessutom har jag toppmatad CD, vilket inte medger placering under stärkaren.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 16:27

Håller med kopromissen blir för enkelhet att ha CD högt upp.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-03-12 16:42

Jag föredrar att apparaterna placeras logiskt och för bästa handhavande och enklaste kabeldragning. Efter en del funderande och ett par ommöbleringar innebär det i praktiken tre sektioner i mitt höga skåp som är infällt i väggen. Bildapparater och radio står högst upp (med bild- och antennkablar uppåt/ut ur rummet), de oftast använda vinyl- och cd/dvd-spelarna på bekväm lekhöjd 1-1,5 meter ovanför golvet och försteg, cd-inspelare, D/A-omvandlare samt delningsfilter i nämnd ordning nedtill. Slutstegen förvarar jag av värme- och estetiska skäl utanför rummet. I skåpet har jag också gjort plats för 10-15 nyinköpta LP-skivor (har samlingen i ett annat rum), en hylla för tomma fodral under spelning och en låda för sådant som hör till portabelt ljud (bärbar cd-spelare, hörlurar). Och just det, det ska någon gång tillverkas en dörr eller hängas ett draperi för skåpets öppning så man slipper se apparateländet...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-12 17:22

Jag har ett problem med detta. Såhär ser min bänk ut:

Bild

Nu är flera saker utbytta mm. Dock så är problemet att jag vill både av skivspelaren högst upp, av bekvämliga skäl. Samtidigt som jag måste ha min förstärkare högst upp med. Vill ju helst ha stärkarens trafo mm så långt ifrån min pickup som möjligt men jag får stå ut med detta. Funderar om jag skulle byta bänk, trots jag gillar den som f*n, till två singelbänkar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-03-13 14:01

Efter lite omflyttande och trixande så fick jag en rätt bra uppställning. Sami, (sampix) som jag köpt slutsteget av, hade en likadan bänk som jag hade och hade märkt att slutsteget inte fick plats på nedersta hyllan på sin bänk men efter lite mätande så testade jag och det är väl ungefär så man får in två A4-papper (tjockleksmässigt) men plats får den. Notera då att det bara är en balk som den övre glashyllan står på som är så nära, det finns 3-4cm i höjd ovanför slutsteget för luft och av någon konstig anledning så blir steget aldrig särskilt varmt. DVD spelaren ovanpå och förstärkraen efter det, förstärkaren blir DUNDERVARM av någon anledning. Man tycker ju att den borde vara kall när det bara körs som försteg men vad vet jag. LP-spelaren längst upp och alla apparater är placerade till vänster om lyssningspositionen för att enklare komma åt att lägga i en skiva eller på en vinyl. Nöjd!

Återgå till Generellt om hifi