F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 15:00

Inte så illa menat men för att även där göra en poäng att man...

Eller vi säger att den enda du vet om mig. Är att jag verkar gilla hifi är lite allmänt obstinat osv små detaljer du vet också att jag varit medlemm i1v..

Ett sådant uttalande kan få människaor att bli avskräckta från att fortsätta resonemang eftersom man känner sig dum.

Nåja vi fortsätter ämnet så det händet nått
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 15:00

meanmachine skrev:meanmachine skrev:
Jag är inte så stolt att inte kan spela dum

Du spelar utomordentligt trovärdigt.

Vad får dig att tycka att du får spela dum men inte jag.
Dessutom var mitt svar rent uppmuntrande.

Kom igen nu, du fick ju din Rumble, mannen...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 15:18

Allt detta är ju fint i teorin.

Det är ju när jag då faktiskt ägt flera enheter som det blir av intresse för mig då dessa låter olika individuellt och dessutom inte allt ger det detaljinnehåll som andra enheter jag ägt/äger.

Prakt exemplet är ju DCD-695 som det står inte innhåller några avspelningsfel vilket torde betyda att den är nästa perfekt ändå spelar min nuvarande cd med större, djupare mer detaljerad ljudbild. Är den bättre en perfekt då. :roll:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 15:18

Mitt favoinlägg som du gjort Flint är om ica toppluvan :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 15:24

meanmachine skrev:Mitt favoinlägg som du gjort Flint är om ica toppluvan :lol:

Tackar. Å du, ta inte min fläckvisa kantighet så allvarligt. Bara yta... Fick inga leksaker när jag var liten men fick som kompensation sova i ett cykelställ. Tufft...

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2007-03-13 15:41

Återigen så verkar det som om konceptet för F/E inte har gått fram. Om något spelare djupare, med mer detaljerad ljudbild är detta kanske perfekt för dig men det säger ingenting om hur signalen förändras i apparaten.

Dynamisk kompression kan plocka fram detaljer... Skräp i närheten av ultraljudsområdet kan ge lyster och skimmer... Andratonsdist kan ge värme... Frekvensolinjäriteter kan ger mer eller kanske mindre bas och diskant.
E bananerna fiiina ida?

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-03-13 15:50

meanmachine skrev:Prakt exemplet är ju DCD-695 som det står inte innhåller några avspelningsfel vilket torde betyda att den är nästa perfekt ändå spelar min nuvarande cd med större, djupare mer detaljerad ljudbild. Är den bättre en perfekt då. :roll:

I stycket ovan visar du med all tydlighet att du inte har förstått vad F/E test går ut på. `Det är synd att du inte förstått poängen ännu.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-13 15:50

Almen skrev:Jag tycker att det hade varit intressant med en diskussion om någon kunde resa litet relevanta invändningar mot F/E-lyssning (det har det ju faktiskt gjorts i vissa av trådarna tidigare).

Men mayro och meanmachine, ni visar bara om och om igen att ni inte förstår det mest grundläggande. Snälla, snälla, kan ni inte göra åtminstone en liten insats att på allvar sätta er in i hur det funkar, både teoretiskt och praktiskt?

Argumenten "men jag tycker att det låter bättre" eller "det är klart att något i den prisklassen inte kan vara bra" har inte i diskussionen att göra.

Almen. Jag blir tvingad att be DIG läsa VAD jag skriver. Och också förstå HELA innebörden av mitt inlägg INNAN du skriver mer om att jag bör göra ditt eller datt. :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 15:53

Karl_Banan skrev:Återigen så verkar det som om konceptet för F/E inte har gått fram.

Tror du har fel. Konceptet har nog gått fram som sådant, men vi som kritiserar det tycker nog bara att det är ett naivt teknikertypiskt synsätt som inte har så mycket med totalupplevelsen att göra. Jag kanske pratar för mycket för andra nu men det är i alla fall så jag ser det. Överfokuserad teknikonani.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-13 16:00

Flint skrev:
Karl_Banan skrev:Återigen så verkar det som om konceptet för F/E inte har gått fram.

Tror du har fel. Konceptet har nog gått fram som sådant, men vi som kritiserar det tycker nog bara att det är ett naivt teknikertypiskt synsätt som inte har så mycket med totalupplevelsen att göra. Jag kanske pratar för mycket för andra nu men det är i alla fall så jag ser det. Överfokuserad teknikonani.

Jag håller med. men vill även tilägga att själva metoden inte verifierats av andra tekniker utifrån andra oberoende miljöer..

Som man väl alltid gör innan man kan kalla det riktigt vetenskapligt samt relevanta resultat..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2007-03-13 16:01

Flint skrev:

Men det är ju en del av det fina med F/E lyssning. Att man just isolerar den testade apparatens påverkan.
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2007-03-13 16:11

Den här diskutionen är ju som att klaga på att en hammare inte är bra på att dra i skruv med.
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 16:24

F/e-ismen är överfokuserad teknikonani som alltid har ryggen fri genom att skylla på skivindustrin och på de saker i kedjan som inte kan F/e-testas.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-13 16:30

Rätta mig om jag har fel: F/E kan alltså påvisa om en apparat påverkar eller inte.

Men säger ingenting om denna ev. påverkan uppskattas eller ej? :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-13 16:33

phloam skrev:Rätta mig om jag har fel: F/E kan alltså påvisa om en apparat påverkar eller inte.

Nej, men däremot kan man påvisa om en apparat påverkar detekterbart med hörseln i ett visst sammanhang.

/Peter

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2007-03-13 16:35

phloam skrev:Rätta mig om jag har fel: F/E kan alltså påvisa om en apparat påverkar eller inte.

Exakt! Förutom med det undantaget att du bara kan påvisa att den påverkar. Inte tvärt om. Att bevisa ett negativ är ju ofta väldigt svårt.
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 16:35

Som utomstående tycker jag att det verkar som om övervägande del av förespråkarna uppskattar just avsaknaden av påverkan. Men dom framhåller ofta att alla har ett fritt val vilket jag hittills aldrig har sett något exempel på när kosherprodukterna diskuteras. Rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-13 16:44

Flint skrev:Som utomstående tycker jag att det verkar som om övervägande del av förespråkarna uppskattar just avsaknaden av påverkan. Men dom framhåller ofta att alla har ett fritt val vilket jag hittills aldrig har sett något exempel på när kosherprodukterna diskuteras. Rätta mig om jag har fel.

Är det ett argument För eller Emot f/e-lyssningstester? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-13 16:44

Flint skrev:

Flint, jag uppfattar inte att du är en av de som inte har förstått, även om jag inte håller med dig om att ett sammanhållet synsätt med beaktande av transparens hos ingående delar inte skulle ha något med totalupplevelsen att göra.

Dock är det alltför uppenbart i typen av kritik att det är väldigt många som inte bemödar sig om att förstå.

mayro skrev:vill även tilägga att själva metoden inte verifierats av andra tekniker utifrån andra oberoende miljöer..

Som man väl alltid gör innan man kan kalla det riktigt vetenskapligt samt relevanta resultat..
Nej, huruvida något kan anses vetenskapligt måste du avgöra själv.

Din parallell med farlig majs är helt irrelevant. F/E-lyssning specar väldigt väl vad det är man får fram, och "leverskador" är inget som en sådan test utger sig för att påvisa. Kan du inte komma med konkreta kommentarer om vad det är du inte tycker är vetenskapligt?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-13 16:44

Karl_Banan skrev:Återigen så verkar det som om konceptet för F/E inte har gått fram. Om något spelare djupare, med mer detaljerad ljudbild är detta kanske perfekt för dig men det säger ingenting om hur signalen förändras i apparaten.

Dynamisk kompression kan plocka fram detaljer... Skräp i närheten av ultraljudsområdet kan ge lyster och skimmer... Andratonsdist kan ge värme... Frekvensolinjäriteter kan ger mer eller kanske mindre bas och diskant.

PRECIS!! Jag har jämfört en hel del olika utgåvor på skivor och flera av dom som använder sig av hård dynamisk kompression så hör man detaljer lättare, men det betyder ju inte att det är mer rätt, snarare tvärtom.

Det som är problemet med MeanMachine är att han hela tiden går tillbaka på hans egna, helt subjektiva, jämförelser. Något som passar dåligt om vi snackar om ofärgat ljud.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 16:49

Naqref™ skrev:
Flint skrev:Som utomstående tycker jag att det verkar som om övervägande del av förespråkarna uppskattar just avsaknaden av påverkan. Men dom framhåller ofta att alla har ett fritt val vilket jag hittills aldrig har sett något exempel på när kosherprodukterna diskuteras. Rätta mig om jag har fel.

Är det ett argument För eller Emot f/e-lyssningstester? ;)

Det är nog mest en reflektion och en personlig utvärdering från en utomstående.

Som teknisk metod, en av många, har jag inget som helst emot f/e-förfarandet. Har börjat planera en egen utrustning och spekulerar på hur jag ska få till de stora spolarna.
Men jag lägger inte så stor vikt vid själva f/e-ideologin som vissa av herrarna här gör. Den kan jag understundom tycka vara överaccentuerad.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-13 16:50

Flint;

Jag iaf har uppfattat problematiken som så att en del är väl medveten om att påverkan finns och man uppskattar sitt "sound" alt transparens. En annan del anser att påstått transparenta produkter även påståtts låta bäst för alla öron, och har blivit lite sura på detta, vilket är fullt förståeligt om man nu fått för sig detta. Man missar ju varann i diskussioner, eftersom man inte riktigt fullt ut talar om samma sak.

Om man tar Jax som exempel, som är en snubbe som verkligen vet vad F/E-lyssning går ut på och även är rätt slipad i vad gäller elektronik. Han lyssnar helst på rörstärkare, eftersom han tycker det är det som ger honom mest utbyte av sin hobby. Men jag vet inte om han någonsin gjort anspråk på att hans system i helhet är transparent.

Så jag tror att när "kosher" diskuteras så förutsätter man att alla deltagare gillar transparens. Det är kanske detta som gör att man får intrycket att det är också det bästa för alla. Vilket det inte är. Alla har ju sin smak och delad bak.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-03-13 16:53

Fråga 1: "Mäter" metoden vad den säger sig "mäta"?

Fråga 2: Är metoden reproducerbar av andra personer i andra sammanhang?

Fråga 3: Till vilken hjälp är metoden vid val av hifi-utrustning?

Fråga 4: Hur relaterar metoden till preferenser vad gäller ljudreproduktion?

Dessa frågor tyckker jag belyses av ovanstående diskussion och av andra diskussioner av detta ämne. Dock tycker jag ofta att de olika frågorna blandas samman på ett olyckligt sätt som försvårar förståelsen.

/en john

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 16:54

Almen
När man inte håller med i sak har man inte förstått.
Ännu en gång har jag överskattat dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 16:54

Det som är problemet med MeanMachine är att han hela tiden går tillbaka på hans egna, helt subjektiva, jämförelser. Något som passar dåligt om vi snackar om ofärgat ljud.

Alltså du är roligt subjektivisten. Jag har skrattat mig igenom 25sidor tidigare och det är underhållande.
Jag är helt subjetiv har du efter 25sidor av tjaft fortfarande inte fattat detta :wink:

hifiguru@spray.se

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-03-13 17:00

meanmachine skrev:

Alltså du är roligt subjektivisten. Jag har skrattat mig igenom 25sidor tidigare och det är underhållande.
Jag är helt subjetiv har du efter 25sidor av tjaft fortfarande inte fattat detta :wink:

Då var det inte helt fel gissat att du är här för att trolla? :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-13 17:01

Flint skrev:Almen
Eh? Vet inte om jag missuppfattat dig eller om vi pratar om samma inlägg nu, men jag skrev att jag inte fått intrycket av att du inte förstått.

Jag vet inte vem som överskattade vem, men...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 17:02

Vee-Eight
Jodå, jag är med. Att jag sen uppfattar den inre f/e-eliten som "exalterat fokuserade" ser jag mest som humor. Inget att ta på allvar men kul att retas med ibland. Som när "vaknagänget" knackar på min ytterdörr och jag ber dom skicka bossen själv istället.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 17:04

Jag iaf har uppfattat problematiken som så att en del är väl medveten om att påverkan finns och man uppskattar sitt "sound" alt transparens. En annan del anser att påstått transparenta produkter även påståtts låta bäst för alla öron, och har blivit lite sura på detta, vilket är fullt förståeligt om man nu fått för sig detta. Man missar ju varann i diskussioner, eftersom man inte riktigt fullt ut talar om samma sak.

Ett problem är ju att om man tycker att en Cd för 50-papp låter bättre en en pioneer dv-668 är man ju dum enligt många här vliket jag förundras över :lol:
Iofs det är många som tycker jag är dum. min 16åriga son :lol: min 13åriga dotter :lol: mina anställda :lol:

Men hur skall man kunna argumentera i sak när man har så olika folisofi och fakta är...Att transparens betyder per def att den inte ger felaktigheter i avspelningen vilket betyder för er att den är åerfekt och då behöver man inte köpa stereo för 80000:- om man är uinte saknar skruvar.

Men jag undra varför stereo var så dyrt redan förr..

Hmm
Denon poa 3000
Denon pra 2000
Luxman vinyl med vakusug
Sonab oa-2212

Men dagens penningsvärde ca 100000:-
Är detta skräp då eftesom det är dyrt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 17:05

Almen skrev:
Flint skrev:Almen
Eh? Vet inte om jag missuppfattat dig eller om vi pratar om samma inlägg nu, men jag skrev att jag inte fått intrycket av att du inte förstått.

Jag vet inte vem som överskattade vem, men...

Då missade jag ett ord. Ber om ursäkt. Jag är så van vid att du "tillrättavisar" mig så jag tog det för givet. Slentrianattityd från min sida.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi