F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-13 21:22

meanmachine skrev:Lyssnade på en 500000:- anl med Peakkonsult högtalare och det var så vasst ljud att det gjorde ont i öronen så det var ju inte bra heller...
DEtta betyder inte att högtalarna var dåliga... :wink:

Nej det kan finns fler felkällor och det är det som är F/E-lyssningstestmetodens styrka. Man kan eliminera felkällorna en efter en. Men det hjälper ju inte bara att byta ut en del i en okänd kedja. Då kan få vilket resultat som helst.

Personligen är jag inte övertygad om Peak konsults förtjänster...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-13 21:23

meanmachine skrev:Här kommer mina tankar in.. som sagt har jag ägt flera rekomemnderade enheter från LTS och detta har spelat trisst och ofta utan detaljer. Ljudet bör vara engagerande och fullt av liv samt ren och naturligt. Ett trummskinn skall låta precis som i verkligheten.. Detta får man inte fram at F/E och därav dess brister.

Sen är ju den totala summan av ljudet det viktigaste och den som mest kunnigt kan komponera ihop en match for trevligaste ljudet.

Lyssnade på en 500000:- anl med Peakkonsult högtalare och det var så vasst ljud att det gjorde ont i öronen så det var ju inte bra heller...
DEtta betyder inte att högtalarna var dåliga... :wink:

Jag frågade tidigare om du kunde något alls om vad F/E egentligen är och du svarade inte.
Det här var svar nog, du har inte koll alls.
Senast redigerad av tvett 2007-03-13 21:27, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-13 21:26

meanmachine skrev:Här kommer mina tankar in.. som sagt har jag ägt flera rekomemnderade enheter från LTS och detta har spelat trisst och ofta utan detaljer. Ljudet bör vara engagerande och fullt av liv samt ren och naturligt. Ett trummskinn skall låta precis som i verkligheten.. Detta får man inte fram at F/E och därav dess brister.
En F/E test skiter i vilket ljud som används. Det säger bara om påverkan finns av apparaten. Den säger inte heller hur den testade apparaten kommer samverka med din övriga utrustning eller hur det kommer låta i ditt rum. Det är ingen helig sanning att apparater som klarat en F/E-lyssning kommer passa alla, det finns alltid personligt subjektiva önskemål som måste tas hänsyn till.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-13 21:31

Bill50x skrev:Bara för att "man" påstår att spelaren inte färgar i en F/E-lyssning betyder inte att spelaren låter korrekt eller inte filtrerar bort något.

Nej, det betyder bara att det inte går att höra denna färgning med den angivna metoden under angivna förhållanden. Bara och bara förresten.

Bill50x skrev:Liksom vi kritiskt värderar andra mät- och lyssningsmetoder, låt oss också kritiskt granska resultatet från en F/E-lyssning.

Ska vi inte alls det. Bedöma metoden på grundval av resultaten alltså. Bra metoder och synsätt skall gärna vara i stånd till förvånande resultat. Annars är de ju överflödiga eftersom ingen ny information tillförs. Utan att blanda in Bill50x tycker jag att hela kritiken som bygger på att testresultaten för vissa framstår som orimliga mest liknar medeltida dogmatik: Jorden kan inte röra sig runt solen. Det är omöjligt. Ju. Förresten, du kan ta hit din jävla kikare och köra upp den. Trallgök.

/D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 21:31

Kaffekoppen skrev:En F/E test skiter i vilket ljud som används.

Knappast. Du kan ju knappast prova lågbasegenskaperna med en skiva fågelkvitter. Klart att programmaterialet måste påverka utslaget. Vilka skivor och låtar används vid testen. Det borde anges.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 21:37

Dahlqvist
Och vilken sida anser du företräda vad här. Är det LTS som anser att jorden snurrar runt solen, eller tvärs om. Icke helt tydligt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-13 21:42

hehe, nej det är klart att man använder fågelkvitter för djupbasegenskapstesterna :) Vad skulle du använt? Trumpet?

Självklart används en mängd olika stycken för att analysera olika delar av ljudspektrat. Det är självklart för de två som förstår mig. Du tillhör inte dem, så jag ber om ursäkt om jag överskattade dig och skall förtydliga mig:

F/E-testningen genomförs med en mängd olika matarial eftersom man vill att testet skall ge ett så rättvisande resultat som möjligt. Det innebär att varje test består av en mängd olika testdelar som sammansätts.

Inom varje testdel har materialet ingen betydelse bara det innehåller de komponenter som avses att utvärderas.

Om Du har mer intresse av det kära Flint är det bara att studera metoden ytterliggare och återkomma med fler förbättringsförslag. Du kanske får en LTS-nyckelring.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 21:49

Du menar alltså att ditt svar till meanmachine innehöll osanning eftersom du svarade att f/e-testet skiter i vilka ljud som används. Opedagogiskt om man vill värva en anhängare.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-13 21:52

Flint skrev:Du menar alltså att ditt svar till meanmachine innehöll osanning eftersom du svarade att f/e-testet skiter i vilka ljud som används. Opedagogiskt om man vill värva en anhängare.

Han kanske förväntade sig en viss intelligens hos läsaren och förutsåg inte folk som vill vrida och vända på saker för att de bara vill trolla? För du diskussionen framåt Flint?

Måste man vara För/Emot?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 21:55

tvett skrev:Måste man vara För/Emot?

Nej. Själv är jag för testet som tekniskt sådant men att utvärderingen underställs den subjektiva uppfattningen om musik och musikalisk återgivning.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-13 22:03

Flint skrev:Nej. Själv är jag för testet som tekniskt sådant men att utvärderingen underställs den subjektiva uppfattningen om musik och musikalisk återgivning.

Problemet med den här tråden är att man diskuterar F/E parallellt med återgivningsideal. meanmachine (och mayro med för den delen) tycker att de rekommenderade produkterna låter trista. På grund av det verkar meanmachine tycka att det måste vara något fel med F/E .... när han egentligen bara totalt har missuppfattat vad F/E är för något.

Rekommenderade produkter har inte detekterats i F/E-test och kan anses vara transparenta och inte färga ljudet. Så tråkiga är LTS. Lev med det och sluta gnäll!
Vill du ha utvärderingar underställda den subjektiva uppfattningen om musik och musikalisk återgivning kan du köpa Hifi&Musik och läsa om mustig bas och krispiga diskanter.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-13 22:07

Flint skrev:

Nej. Själv är jag för testet som tekniskt sådant men att utvärderingen underställs den subjektiva uppfattningen om musik och musikalisk återgivning.

Då verkar du ju vara rörande överens med Öhman för att nämna någon ur högen.

/D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 22:07

tvett skrev:
Flint skrev:Nej. Själv är jag för testet som tekniskt sådant men att utvärderingen underställs den subjektiva uppfattningen om musik och musikalisk återgivning.

Problemet med den här tråden är att man diskuterar F/E parallellt med återgivningsideal. meanmachine (och mayro med för den delen) tycker att de rekommenderade produkterna låter trista. På grund av det verkar meanmachine tycka att det måste vara något fel med F/E .... när han egentligen bara totalt har missuppfattat vad F/E är för något.

Rekommenderade produkter har inte detekterats i F/E-test och kan anses vara transparenta och inte färga ljudet. Så tråkiga är LTS. Lev med det och sluta gnäll!
Vill du ha utvärderingar underställda den subjektiva uppfattningen om musik och musikalisk återgivning kan du köpa Hifi&Musik och läsa om mustig bas och krispiga diskanter.

Där har du fel. Det är inget problem med den här tråden för alla begreppen du nämner hör ihop som varsin del av helheten. Du däremot vill inte läsa någon annan uppfattning än din egen här på forumet. Ett typiskt mänskligt drag.
Senast redigerad av Flint 2007-03-13 22:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-13 22:14

Flint skrev:Dahlqvist
Och vilken sida anser du företräda vad här. Är det LTS som anser att jorden snurrar runt solen, eller tvärs om. Icke helt tydligt.

LTS är irrelevant utan jag avser endast bedömingen av f/e-lyssning som metod. Om man tycker att metoden är fel på grundval av att resultaten inte stämmer med en egen uppfattning om hur saker "måste" vara, då är man ute och cyklar. Om en metod endast bekräftar vad "alla redan vet" så är den inte mycket att hurra över. Om helt okontrollerade experiment (exvis. lyssna och tyck) gav samma resultat som kontrollerade experiment ("vanliga" blindtest, f/e-test) så fanns det ju ingen anledning att harva på med de kontrollerade experimenten eftersom tycks mig vara en ganska trälig verksamhet att ägna sig åt.

/D
Senast redigerad av DQ-20 2007-03-13 22:19, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-13 22:18

tvett skrev:

Mycket bra inlägg!

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 22:32

Dahlqvist skrev:
Flint skrev:

Då verkar du ju vara rörande överens med Öhman för att nämna någon ur högen.

/D

Jasså, det har inte riktigt nått mig av någon anledning. Kanske beroende på hans förmåga att uttrycka sig med stora ordmassor.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 22:39

meanmachine skrev:

Lyssnade på en 500000:- anl med Peakkonsult högtalare och det var så vasst ljud att det gjorde ont i öronen så det var ju inte bra heller...
DEtta betyder inte att högtalarna var dåliga...

Nej det kan finns fler felkällor och det är det som är F/E-lyssningstestmetodens styrka. Man kan eliminera felkällorna en efter en. Men det hjälper ju inte bara att byta ut en del i en okänd kedja. Då kan få vilket resultat som helst.

Personligen är jag inte övertygad om Peak konsults förtjänster...

Jag har också haft förmånen att lyssna på Wilson Audio watt puppy nått med Audio research referensserie samt Krell SACD

Att nu jämföra detta med en dv-668 och en Denon biorecien + lts stativare tex. Vore ju löjligt.

Det handlar om att hmm. Terminologi och attityder.
Ord som objektiv + vetenskaplig används när man talar om transparens och korrekt återgivning. Sen oavsett vad andra tycker är de subjektiva vilket ät lite mindre fint och deras utrusnin eller ljudideal är färgade ocg mindre korrekt MEN detta observera är inget fel om det känns rätt för dig klapp på huvudet..
Ibland känns det som det är mer snobberi på vänstersidan så att säga.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 22:44

Kolla på detta inlägg...
Klart nedlåtande och visande på hur rätt han/ni eller vilka de nu gäller. Snacka om färgad för att gilla ofägrat...

Får andra att känna känna sig dumma.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-13 22:45

Kaffekoppen skrev:Vi pratar om metod inte resultaten här Mayro.

Vad vet du om metoden?

Tjaffsa inte om rekkomenderatlistan på LTS hemsida nu. Den kommer revideras, och uppdateras. Dessutom tänker jag föreslå att testerna datummärks. Så skit i att fastna i de rekkomenderade prylarna nu.

Berätta om hur du tror metoden fungerar och vad som är bra och vad som är dåligt med den. Lär dig den innan du kritiserar metoden!

Men snälla du.. Jag har redan för tio diskutioner sedan förstått metoden. Vakna nu Kkoppen...

Så OM du vill diskutera gå då inte till anfall utan försök förstå samt delta i att eventuellt reda ut VAD som KAN vara fel med en metod som påvisar totalt så orimliga resultat som denna gör..

Asså. Jag skall inte behöva skriva detta nu flera ggr för det skall gå in. Metoden påvisar resultat som bara inte KAN anses vara korekta.. Detta måste ju en totalt inbiten troende själv kunna inse. Öppna ögonen o titta på världen keffekoppen.. Detta ÄR heklt enkelt ORIMLIGT bara...

och ur vetenskapliga gon sett så börjar man undersöka saker då man bara luktar ev orimliga resultat via UNDERSÖKA eventuella fel..

Här är det storm om man bara säger att det ÄR fel.. Helt helt snurren detta på ett forum där man påstår sig ha vetenskaplig syn på saker o ting..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-13 22:51

Piotr skrev:
tvett skrev:

Mycket bra inlägg!

/Peter

Mycket bra inlägg? En snubbe som talar om vad jag tycker utan ens känna mig? Är det ett bra inlägg enligt dig? Jag tycker det är rent korkat inlägg jag.. Och inte stämmande ens. Men men. vad vet jag. Det var mig han talade om vad jag tyckte om iofs..och denna snubbe ovan vet tydligen mer om mig och mitt tyckande än jag själv gör..

:lol: Sjukt...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-13 22:53

meanmachines inlägg kommer jag inte ens kommentera.

mayro: Vill du förklara varför resultaten inte är rimliga? Skrev du inte tidigare att produkterna på listan var tråkiga eller dylikt?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 22:54

Varför duger det inte att kommentera mitt inlägg vart det känsligt för dig :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-13 22:56

meanmachine skrev:Varför duger det inte att kommentera mitt inlägg vart det känsligt för dig :)

Du har inte besvarat en enda av mina tidigare inlägg så varför ska jag kommentera det?

edit: stavning
Senast redigerad av tvett 2007-03-13 23:00, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 22:56

Har du varit in på skönt ljud och bett om en åktur tag med ett par skivor kanske du blir ödmjukare till hifimusik och hifidelity och andra lurendrejare.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 22:58

Har gått igenom lite snabbt och ser att du frågat om jag förstår mig på F/E principen och det tycker jag mig göra har hållit på med detta i 15år och det är ju inte så avancerat.

Nu kan du kommentera mitt inlägg :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-13 23:02

meanmachine skrev:Varför duger det inte att kommentera mitt inlägg vart det känsligt för dig :)

Duger det om jag som inte är så känslig kommenterar dig istället? :wink:

meanmachine skrev:Ord som objektiv + vetenskaplig används när man talar om transparens och korrekt återgivning. Sen oavsett vad andra tycker är de subjektiva vilket ät lite mindre fint och deras utrusnin eller ljudideal är färgade ocg mindre korrekt MEN detta observera är inget fel om det känns rätt för dig klapp på huvudet..

Problemet med subjektiva utsagor är inte att det är mindre "fint", utan att de inte nödvändigtvis säger något alls om själva apparaten (eller vad det nu är) man uttalar sig om. Det är det som är det stora problemet med den här (ständigt återkommande) debatten, man blandar ihop subjektivt och objektivt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-13 23:03

Ni är snart inne i att börja hacka på varann snarare än att diskutera ämnet. Detta har stundtals varit en bra tråd (även om ämnet är ngt uttjatat), sabba inte detta.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 23:05

Tack VeeEight
Du är ett grundfundament 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 23:12

Problemet med subjektiva utsagor är inte att det är mindre "fint", utan att de inte nödvändigtvis säger något alls om själva apparaten (eller vad det nu är) man uttalar sig om. Det är det som är det stora problemet med den här (ständigt återkommande) debatten, man blandar ihop subjektivt och objektivt.

Detta är fortfarande ett problem för en sk subjektiv anläggning kan då vara x-tremt mycket bättre prestandamässigt än en sk objektiv anläggning...

t.ex. Jag har också haft förmånen att lyssna på Wilson Audio watt puppy nått med Audio research referensserie samt Krell SACD

Att nu jämföra detta med en dv-668 och en Denon biorecien + lts stativare tex. Vore ju löjligt.

Men detta kommer att debatteras på olika forum som om den LTS testade anläggnignen är mycket bättre...

Det är detta jag inte fixar.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-13 23:14

Flint skrev:Du menar alltså att ditt svar till meanmachine innehöll osanning eftersom du svarade att f/e-testet skiter i vilka ljud som används. Opedagogiskt om man vill värva en anhängare.
Det har du rätt i. Tack som korrigerar mig.

Du har dessutom, istället för att utveckla mitt svar och bidragit til tråden använt ditt ord till att kalla mig för lögnare och opedagogisk. Du är alltså mer intresserad av att påvisa min bristande pedagogiska förmåga än att låta meanmachine få ökad kunskap. Jag använde min förförståelse av metoden felaktigt och du är duktig på att visa det för mig.

Klappa dig på magen och säg tre gånger till dig själv:
Jag skiter i ämnet bara jag får bråka lite

Kom igen nu, vi vet att du ler nu!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi