F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-14 10:21

meanmachine skrev:Jag tycker du rör om gott igrytan och verkar inte skilja på folk utan alla får en skopa av sleven vilker ger dig heder mr flint 8)

Det håller jag med om. Ville bara se hur han såg på sina egna argument om förmedlarens ansvar, när de vändes mot honom själv. Hans svar var acceptabelt. :D

/SS
Senast redigerad av solidstate_inaktiverad 2007-03-14 10:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 10:23

Piotr
Men lite osäkerhet är det i alla fall i konstlasten.
Den kan inte sägas ge ett generellt 100% säkert resultat.
Olika förstärkare reagerar olika på olika belastningar.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-14 10:23

meanmachine skrev:Denna branch måste titta påservicebranchen och lära sig .

Går på ett hotell, nöjespark, flugplas, b åt. Ja överallt där det finns ett kommersiellt intresse.

Där måste man med idiotförklaringar och bilder på en 3-årings nivå förklara du med gula fotavtryck i marken för att vias vart toaletten finns osv.

Men inom branch används för mycvket fackspråk och knepiga förklaringar för att undvika missförstånd. :lol:

Så ansvaret ligger alltid på den som försöker förmedla nått ALLTID.

Denna branch..? Det är väl i sådana fall vissa individer eller företag som du bör klaga på.. inte "branchen".

Vet inte om jag förstår din text riktigt men menar du på att det finns för mycket fackspråk i hifibranschen? Och menar du att det bör bytas ut mot ett språk som kan förstås av en treåring?

Man får nog se till att ta ansvar själv för kunskapsinhämtning i stället för att gnälla på att saker är svårt eller att någon annan ska ta ansvar för att man själv saknar grundläggand baskunskaper i ämnet..

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2007-03-14 10:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-14 10:23

Flint skrev:Men lite osäkerhet är det i alla fall i konstlasten.
Den kan inte sägas ge ett generellt 100% säkert resultat.
Olika förstärkare reagerar olika på olika belastningar.

Du menar att det inte finns någon konstlast "to rule them all"?

Det kanske inte behövs. Var och en kan ju göra sin egen bedömning. Vet man att man har en högtalare som är väldigt svår impedansmässigt måste man ställa högre krav. Har man en lätt högtalare att driva gäller det motsatta.

Det är väl inte ett argument mot just F/E-lyssning. Snarare mot alla andra testmetoder som inte möjliggör att man kan skilja mellan olika belastningsfall alls, utan att man samtidigt ändrar allting i ljudet på grund av högtalarbyte.

/SS

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 10:31

solidstate
Sant. Ville bara påpeka att man inte ska ta utfallet som 100% sant.
Tendensen kan man nog dock lita på.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-14 10:32

meanmachine skrev:Jag tycker du rör om gott igrytan och verkar inte skilja på folk utan alla får en skopa av sleven vilker ger dig heder mr flint 8)

Och det är bra? Även om vissa personer får sig en oförtjänt skopa? Märklig inställning må jag säga.

Ju mer grytröreri desto sämre kvalitet på tråden. Tycker det rörs alldeles för mycket jag. Varför inte diskutera sakfrågor i stället... med väl genomtänkta inlägg och argument?

/Peter

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-14 10:35

Flint skrev:solidstate
Sant. Ville bara påpeka att man inte ska ta utfallet som 100% sant.
Tendensen kan man nog dock lita på.

Ja, jag tror som du.

Fast skulle kanske säga att utfallet är sant under de förutsättningar som rådde, men att det inte täcker alla tänkbara belastningsfall.

Tur är väl det, för ett test som gjorde det skulle ju berätta att alla förstärkare är oanvändbara. Ingen låter ju bra när den försöker driva en kopparspik. :D Tycker att en vettig konstlast är en förutsättning för att provet skall ha värde.

/SS
Senast redigerad av solidstate_inaktiverad 2007-03-14 10:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 10:35

Piotr skrev:

Och det är bra? Även om vissa personer får sig en oförtjänt skopa? Märklig inställning må jag säga.

Ju mer grytröreri desto sämre kvalitet på tråden. Tycker det rörs alldeles för mycket jag. Varför inte diskutera sakfrågor i stället... med väl genomtänkta inlägg och argument?

/Peter

Nu är du enkelriktad och bevisar att du bara vill läsa kosheruppfattningar. Om jag drev en agenda skulle jag vara glad över kritiken och ta den som en möjlighet och inte som ett hot. Men det kanske beror på att jag har varit säljare.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 10:37

meanmachine skrev:
IGEN, så säger du bara något, utan backa upp detta med något alls. Ja, förutom det vanliga, att ena är mkt dyrare
Som sagt, jag kan bygga världens sämsta CD spelare och sätta 5 miljoner i pris för den. Det gör fortfarande INTE att den är bättre.

Så ännu en gång, vart är dom objektiva grunderna till varför Wilson/AR/Krell skulle vara bättre?

*Wilson Audio brukar väl ha höjd bas om jag inte minns fel från lite mätningar i stereophile. Tror det t o m gavs som anledning från Wilson att det var p g a dom amerikanska hemmen .
Detta är bara vad jag har för mig*

Kolla här nu då..
Igen detta tjafsande om vad som är rätt...
Hur kan man föra en dialog eller resonemang då LTS mobben direkt kommer med västervridna påhopp.

Du är ju helt otrolig....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-14 10:39

Vad betyder västervridna? Är det USA som åsyftas?

/SS

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-14 10:42

Det var väl uppenbart redan efter första inlägget från signaturen "meanmachine" att han endast producerar kvantitet utan egentligt sakinnehåll.

Några inlägg med filosofiskt innehåll som tyder på kontemplation excisterar inte från nämda medlem. Snabbt ihopknackade inlägg med slarvigt språk och provokationer är vad vederbörande verkar vara förmögen till.

Är vederbörande månne en kändis under ny pseudonym?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-14 10:46

Argumentet "Det är så otroligt att det inte kan stämma" är klassiskt. Det kallas allmänt "Argument from Improbability".

Det har använts mot många vetenskapsmän, inklusive Galileo, Maxwell, Einstein och Bohr. Lustigt nog var ju Einsteins felaktiga argument mot kvantmekaniken just av den typen.

Numera används det ofta av kreationister när de inte har några andra argument mot evolutionsteorin. Richard Dawkins karakteriserar det sålunda: "It is hard to imagine a more lamentably weak argument."

Jag är benägen att hålla med honom.

Mayro, jag ställde fyra frågor till dig. Här kommer de igen:
1) Vad tror du att ett F/E-lyssningstest resulterar i?
2) Vad tror du att man har för användning av resultatet från ett F/E-lyssningstest?
3) Hur skulle du vilja förklara tillvägagångssättet vid F/E-lyssning?
4) Vad anser du är de stora svagheterna med F/E-lyssning?

Kan du göra detta utan att referera till de i ditt tycke helt orimliga apparatrekommendationerna? Alltså att enbart kommentera F/E-lyssning i sak?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2007-03-14 10:48

Morello skrev:Är vederbörande månne en kändis under ny pseudonym?

Använda en anonym "smurfanvändare" enbart för att provocera? Nej, ett sådant tilltag skulle ju enbart en fullfjädrad idiot göra. Det tycker jag inte vi skall beskylla någon för. 8)
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-14 10:50

Morello skrev:Det var väl uppenbart redan efter första inlägget från signaturen "meanmachine" att han endast producerar kvantitet utan egentligt sakinnehåll.

Några inlägg med filosofiskt innehåll som tyder på kontemplation excisterar inte från nämda medlem. Snabbt ihopknackade inlägg med slarvigt språk och provokationer är vad vederbörande verkar vara förmögen till.

Tänk att jag tänker/tycker/undrar det samma.

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 10:51

Morello skrev:Det var väl uppenbart redan efter första inlägget från signaturen "meanmachine" att han endast producerar kvantitet utan egentligt sakinnehåll.

Jag tror att han är helt ärlig i sin kritik och menar det han säger. Ser inget fel i det. Klart att dom som får kritiken blir förbannade. Kritik framförs ofta spetsigt retoriskt (om ordet är bekant) för att få motståndaren att sänka garden. Det är knappast något nytt fenomen här. Språkbruket får vi stofiler vänja oss vid även om vi mår illa av det.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-14 10:54

Jag tycker er (morellos och piotrs) dom är hård och lite orättvis.

Ge meanmachine en chans att känna Faktiskt på pulsen. Jag tror han ser deltagarna annorlunda när han lärt känna alla. Tycker han blir trevligare hela tiden. :D

Det tar helt enkelt lite tid att uppgradera sina fördomar!

/SS

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 10:56

Flint skrev:Jag tror att han är helt ärlig i sin kritik och menar det han säger. Ser inget fel i det. Klart att dom som får kritiken blir förbannade. Kritik framförs ofta spetsigt retoriskt (om ordet är bekant) för att få motståndaren att sänka garden. Det är knappast något nytt fenomen här. Språkbruket får vi stofiler vänja oss vid även om vi mår illa av det.

Och bristen på saklighet och logik?

ps.Almen: Vill inte bli ot, men är inte "Argument from Improbability" även evolutionisters argument mot ett högre väsen? ds.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 10:57

Du är ju helt otrolig....

8O
Känner du dig hotad :?:

Vad betyder västervridna? Är det USA som åsyftas?

Tänkte mest på Sovjet. Det är itne lätt att kritisera regimes där. INte lätt att förstå sig på heller de var ju itne direkt serviceminded där :lol:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 10:59

tvett skrev:
Flint skrev:Jag tror att han är helt ärlig i sin kritik och menar det han säger. Ser inget fel i det. Klart att dom som får kritiken blir förbannade. Kritik framförs ofta spetsigt retoriskt (om ordet är bekant) för att få motståndaren att sänka garden. Det är knappast något nytt fenomen här. Språkbruket får vi stofiler vänja oss vid även om vi mår illa av det.

Och bristen på saklighet och logik?

Som du ser det ja. Jag kan å andra sidan säga samma sak om dig eftersom du inte delar min uppfattning. Vill du att alla ska ha samma logik här för att platsa? Vilka ska plockas bort ur medlemslistan?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-14 11:03

Harryup skrev:Mycket onödigt att påpeka om någon stvar fle.
Händer alla nån gång.
Kan vara ett handikapp som man kanske inte vill bli påmind om.

Kan också vara slarv. Tycker gott man kan kräva att folk anstränger sig för att skriva på ett sätt som gör det lätt för läsaren att ta sig igenom posten.

Ibland kan det vara vettigt att tänka mer och skriva mindre.. gärna gå tillbaka och läsa sina inlägg för att se om man själv kan tyda ut vad man skrivit och om man tycker att man lyckas förmedla det man tänkt. Utan detta i åtanke degraderas det hela lätt till saklöst grytröreri!

Tycker jag, så det så!

:)

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 11:04

Pioneer DV 585 - Snook - Pioneer VSX 515 - Audio Pro EGO 515 - Rummel SLSub

Eftersom du nu är så elak tänkte jag bita tillbaka lite och se på hur arg du blir.
Vad har du eg för referenser och erfarenheter med tanke på din utr. 8)

Jag tycker er (morellos och piotrs) dom är hård och lite orättvis.

Ge meanmachine en chans att känna Faktiskt på pulsen. Jag tror han ser deltagarna annorlunda när han lärt känna alla. Tycker han blir trevligare hela tiden.

Det tar helt enkelt lite tid att uppgradera sina fördomar

Tack Solid state.
Tvett har inte ens bemöda sig bemöta mina argument på en anna trå utan passa på och hugga lite varstans.
Men trevligt att få chansen
Men är väl dum och ologisk och inte varken kunnig eller saklig utan bara obstinat och kvantitativ. Sen tänker jag med plånboken och tror att allt är guld som glimma.
Tror inte jag behöver någon chans en del här verkar ju känna mig.

Et riktigt forumtroll :lol:

Ellerhur Tvett

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 11:10

meanmachine skrev:Eftersom du nu är så elak tänkte jag bita tillbaka lite och se på hur arg du blir.
Vad har du eg för referenser och erfarenheter med tanke på din utr. 8)

Mina referenser eller ens preferenser är oviktiga när man diskuterar F/E som testmetod. Jag har frågat om du kan redogöra för vad F/E är men du svarade bara vagt att du vet. Det leder oss till nästa sak....

meanmachine skrev:Tvett har inte ens bemöda sig bemöta mina argument på en anna trå utan passa på och hugga lite varstans.

... inte bemöda sig bemöta argument är du så duktig på själv. Men du gillar att hugga på LTS.... och du tror benhårt på att jag är LTS....

Vad jag inte besvarade kan du få fråga igen i aktuell tråd.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 11:12

Piotr skrev:Ibland kan det vara vettigt att tänka mer och skriva mindre.. gärna gå tillbaka och läsa sina inlägg för att se om man själv kan tyda ut vad man skrivit och om man tycker att man lyckas förmedla det man tänkt. Utan detta i åtanke degraderas det hela lätt till saklöst grytröreri!

Tycker jag, så det så!

/Peter

Och att älta kostcykeln och näringslära och kritisera auktoriteter i ämnet är förstås inte "grytröreri".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-14 11:13

solidstate skrev:Bill50x invändning mot F/E-lyssning tycks snarare vara en invändning mot vanlig lyssning. Där begränsar ju övrig utrustning i hög grad vilka slutsatser som kan dras. Med F/E-lyssning är det ju skillnaderna man lyssnar efter, och sådana går ju att höra långt under grundfärgningsnivån i anläggningen. Det är väl just därför metoden är så bra.

Nejdå, inte alls. "Vanlig lyssning" har sina för- och nackdelar. Precis som F/E-lyssning.

Tänk dig att ett scenario som bygger på att en komplett analog rörförstärkaranläggning där man spelar goda vinyler tillika inspelade med rörelektronik osv. Tänk dig att man i en kedja bestående av rimligt goda transistorsteg kopplar in tex rörslutsteget i denna kedja. OM det skulle finnas något "det" som denna rörförstärkare kan förmedla, men som inte transistorstegen kan, hur ska du då kunna detektera det i en F/E-test? Det enda du kommer höra är de färgningar som rörsteget ev bidrar med, men de positiva sidorna kommer du aldrig uppleva.

Haka inte upp dig på rör och färgningar, ovanstående är bara ett exempel. Man kan lika gärna diskutera dist, frekvensomfång eller liknande.

Jag tycker F/E-lyssning är en bra metod att testa på om än ganska krånglig och krävande för en normal hemmalyssnare. Jag menar dock att den inte alls kan ersätta alla andra tester eller att den är alldeles felfri.

/ B

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2007-03-14 11:16

meanmachine skrev:Tror inte jag behöver någon chans en del här verkar ju känna mig.

På detta forum och på andra har det då och då tillkommit användare som inte har för avsikt att "bli en del av communityn" utan enbart är ute efter att provocera. Detta beror troligen på att vederbörande är intellectually challenged på något vis.

När du går ut så hårt direkt är det inte så konstigt att det kan tolkas som att du är en i raden av dessa.
Det vore trevligt om du gjorde en presentationstråd där du kanske kunde berätta om dig själv och din anläggning, så som de flesta andra av oss gjort. Skippa anonymiteten. Det skulle med all säkerhet innebära att din kritik tas på ett mer seriöst sätt.
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-14 11:20

Flint skrev:
Piotr skrev:Ibland kan det vara vettigt att tänka mer och skriva mindre.. gärna gå tillbaka och läsa sina inlägg för att se om man själv kan tyda ut vad man skrivit och om man tycker att man lyckas förmedla det man tänkt. Utan detta i åtanke degraderas det hela lätt till saklöst grytröreri!

Tycker jag, så det så!

/Peter

Och att älta kostcykeln och näringslära och kritisera auktoriteter i ämnet är förstås inte "grytröreri".

Du är ute och cyklar och denna diskussion kanske inte riktigt passar i detta forum. Starta en ny tråd om du känner att detta är något du behöver prata om. Eller varför inte framföra dina sakfrågor i den tråd du anser att jag "ältat" och kritiserat?

Näe, detta var nog inge vidare genomtänkt utan bara lite grytröreri från Flint. ;)

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-14 11:25

tvett skrev:ps.Almen: Vill inte bli ot, men är inte "Argument from Improbability" även evolutionisters argument mot ett högre väsen? ds.

Tjao, det kan ju vara litet tveeggat, det där.

Men det är skillnad på att (1) ha en konsistent teori framför sig och avfärda slutsatserna som "ändå osannolika", och att (2) utgå från en premiss som man med ett rent vetenskapligt sannolikhetsresonemang ifrågasätter. Till exempel:

(1) Einsteins speciella relativitetsteori: man orkar inte sätta sig in i det teoretiska resonmenaget utan avfärdar slutsatserna som "osannolika".

(2) Om man målar ytterväggen som vetter mot norr blå, så får man bättre diskantåtergivning: man funderar på vad som kan ligga bakom teorin, nöjer sig inte med "för att NN säger så" utan avfärdar teorin som "osannolik".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 11:25

Piotr
Lite enkelspårig är du nog men förhålladevis kunnig, men skit samma.

Slut OT.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 11:27

Almen skrev:(1) Einsteins speciella relativitetsteori: man orkar inte sätta sig in i det teoretiska resonmenaget utan avfärdar slutsatserna som "osannolika".

(2) Om man målar ytterväggen som vetter mot norr blå, så får man bättre diskantåtergivning: man funderar på vad som kan ligga bakom teorin, nöjer sig inte med "för att NN säger så" utan avfärdar teorin som "osannolik".

Inte helt OT ändå :lol: :lol: :lol:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 11:32

:D BRa ide .

Det vore trevligt om du gjorde en presentationstråd där du kanske kunde berätta om dig själv och din anläggning, så som de flesta andra av oss gjort. Skippa anonymiteten

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi