Bill50x skrev:solidstate skrev:Om rörförstärkaren "förmedlar något genom att färga" så kommer det att komma fram. Om rörförstärkaren "förmedlar något genom att INTE färga" kommer denna egenskap INTE att komma fram i F/E-lyssningen, och det är ju ett tecken på just att apparaten inte färgar.
Mjae. Se det så här. Om apparat A släpper igenom cymbaler men är lite blöt i basen, sätts in i en kedja med en apparat B som har bra fast bas men INTE släpper igenom cymbaler. Oavsett i vilken ordning du kopplar dessa apparater hör du inga cymbaler.
Nej, så tänker jag inte se det. Det är en helt främmande bild, som inte har med hur apparater beter sig i verkligheten att göra. Jag repeterar hellre den text jag tror du missade:
solidstate skrev:Sen tror jag att din bild av hur förstärkare beter sig är lite originell också. De fel och färgningar som apparater uppvisar är ju nästan alltid grader av påverkan. Inte att en sak eller känsla i en inspelning försvinner.
ALLA hifi-apparater släpper igenom alla hörbara ljud i någon grad. Men jag är dessutom övertygad om att LTS är kloka nog att använda utvald utrustning som släpper igenom alla hörbara ljud med så små färgningar de kunnat hitta, för säkerhetsskull. Det skadar ju aldrig om man kan detektera färgningar som är bara 1/10 av vad som märks i en vanlig uppkoppling. Om jag minns rätt har LTS även i vissa fall använt felförstärkare som gör att man kan detektera färgningar långt under hörseltröskeln.
Bill50x skrev:tidigare har det framförts att man kan F/E-lyssna på nästan vilken skräpanläggning som helst och varje gång jag framfört kritik mot detta påstående får jag höra att alla F/E-lyssningar minsann görs på super-duper-bra anläggningar och därför är lyssningstestet relevant. Vilket jag ser som ett indirekt erkännande att den använda testanläggningen kan vara en begränsning.
Det tror jag inte du skall göra. Se det som hängslen och svångrem istället. Det är nog riktigare. Byxona sitter upp med endera tilltag, men den som vill försäkra omvärlden om att brallorna inte kommer att droppa kanske använder både ock.
Och där står du försöker skapa en omvänd effekt, genom att peka finger och säga att det är ett indirekt erkännade av att svångrem inte fungerar för byxupphållande!
Tror LTS gör det bästa de kan bara. Tror däremot inte att det finns något svar som du skulle ha accepterat när du så ivrigt letar efter "indirekta erkännaden". Du verkar ha som utgångspunkt att metoden är bristfällig.
/SS