Flint skrev:subjektivisten skrev:Vart är felet i listan? Att det är för billiga och inga Krell/Mark Levinson?
Verkar som om dom har glömt rören? Jag tror att jag ska bli en sån där ombudsman som är en så populär och käck fasad. Rörombudsman, förkortat Röro.
En Sentec rörförstärkare har testats helt visst.
Å andra sidan är väl de flesta rörförstärkare såpass färgande (någon enstaka audio research undantagen tror jag) att det väl kan dras en snabb och enkel slutsats: De är inte första valet för de flesta som vill ha en anläggning med maximal transparens.
Kanske man rent av kan gå så långt som till att säga att de flesta rörförstärkare inte är kompatibla med det som många uppfattar som "LTS filosofi"? Jag tror dock att någon sådan egentligen inte finns, utan att alla som representerar LTS tydligt brukar anmäla att de är öppna för att var och en både får och bör välja apparater precis som de vill. Men jag tror ändå att ursprungstrogen återgivning är ett vanligt önskemål inom LTS.
Infallsvinkeln vid test av rörslutsteg måste därför bli en LTS-ovanlig, nämligen att man inte F/E-lyssnar med avsikt att få veta om apparaten är transparent, utan med avsikt att få veta HUR den färgar.
Det kan vara väl så intressant, och jag välkomnar F/E-lyssningar på rörförstärkare! Eftersom rörförstärkare så ofta är så mjuka utimpedansmässigt bör dock kombinationseffekter med olika högtalare vara en faktor som bör vägas in mycket starkare.
Kanske är det så att ett rörförstärkartest i de flesta fall kan innehålla en F/E-lyssning mest som kusiosa, och att testen helt enkelt måste fokusera på att testa förstärkaren i kombination med specifik högtalare, gärna några som tillverkaren av slutsteget rekommenderar?
Det finns ju rörslutsteg med utimpedans på över 30 ohm, och då har man ju helt frångått den standard för ut- och belastningsimpedanser som föreligger. Det blir nästan nödvändigt att testa i kombination, och att betrakta kombinationen som en aktiv högtalare. Om man har det som princip bortfaller alla rörförstärkare vars tillverkare inte kan berätta vilken eller vilka högtalare de är avsedda att arbeta med.
/SS