EKK, vad ska jag köpa?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-03-14 23:59

Mina EKK låter inte nasalt iallafall :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-15 00:02

Rydberg skrev:Mina EKK låter inte nasalt iallafall :D

Om man spelar för högt börjar de lukta och sen låter man nasalt...
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 00:10

EKK kanske låter nasalt hos Mayro.

Hos mig lät de inte alls :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 00:13

Njaa... Dina burkar är väl byggda samt utprovade osv med Ekk. Så det kan ju då bli rätt kan man inse o anse.. :wink: medans i resten av världen är det nog en synnerligen ovanlig ledare att använda gissar jag....
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-15 00:16

då ingår det även att inte låta så jävla nasalt och illa heller som Ekk gör.

är det inte högtalarna som låter nasalt?
jag skulle vilja se en frekvensmätning med ekk samt de snitsiga kablarna
om det skiljer något i frekvensgång
Hos mig lät de inte alls Smile

du måste ha högtalare med :wink:
Senast redigerad av profbd 2007-03-15 00:18, redigerad totalt 1 gång.
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-03-15 00:17

Mayro skrev:

Njaa... Dina burkar är väl byggda samt utprovade osv med Ekk. Så det kan ju då bli rätt kan man inse o anse.. :wink: medans i resten av världen är det nog en synnerligen ovanlig ledare att använda gissar jag....

Så Ingvar har designat in en ekk-nasla-kompensering i sina högtalare mao :lol:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 00:19

Rydberg skrev:
Mayro skrev:

fånar du dig eller är du bara du själv 8O

Lägg av rydberg...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-03-15 00:20

Mayro skrev:
Rydberg skrev:
Mayro skrev:

fånar du dig eller är du bara du själv 8O

Lägg av rydberg...

Men det är ju det du säger i princip :?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-03-15 00:22

Är benägen att hålla med Mayro angående det nasala inslaget.

Har kört med Ply i många år och testade nyligen med EKK 4G1,5 korskopplad. Tänkte att jag förmodligen inte skulle höra någon skillnad.

Växlade fram och tillbaks några gånger på en av mina förstärkar-/högtalarkombinationer och fick samma känsla som Mayro.

Skillnaden är naturligtvis extremt liten, jag fick lyssna uppmärksamt, men intrycket kvarstod efter ett antal växlingar.
Plyn fick stanna kvar i den anläggningen.

Vad jag förstått i debatten tidigare, skulle fenomenet tyda på tillkortakommanden i förstärkar/högtalarkombinationen och så kan det ju naturligtvis vara. Men med Plyn försvann i alla fall den lilla lilla nasala antydningen. :D
Senast redigerad av Ragnwald 2007-03-15 00:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-03-15 00:23

Om jag inte missförstått det hade ju Mayros förra burkar ett slags telefontrådskompensering (gillade förstärkare med hög utimpedans), så helt galet är det väl inte att se Ingvars högtalare som EKK-kompenserade? 8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-15 00:24

tvett skrev:Är det observationer baserade på blindtest eller öppet lyssnande?

Fick inget svar från mayro, men jag vet att Ragnwald är trevlig och svarar :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 00:26

Asså alvar nu rydberg.. Folk jag INTE känner närmare skiter jag i om dom är korkade.. men du har blivit lite närmare bekant numera och därför förväntar jag mig en del mer av dig än så här att du sitter gör dig löjlig på min bekostnad.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-03-15 00:27

nolimitsoya skrev:Om jag inte missförstått det hade ju Mayros förra burkar ett slags telefontrådskompensering (gillade förstärkare med hög utimpedans), så helt galet är det väl inte att se Ingvars högtalare som EKK-kompenserade? 8)
Att de är designade med en vissa serieegenskaper är ju sant. I korta längde ska man ju t.ex. använda ringledare (EKUA) då det ger samma egenskaper. Nu säger ju Mayro att EKUA och EKK inte låter likadant, även om de vid de olika längderna har samma serieegenskaper. EKK låter tydligen nasalt vilket EKUA inte gör, mao det måste finnas en nasalfaktor med (om nu Mayros hypotes skulle vara riktig). Eftersom mina högtalare INTE låter nasalt med EKK måste de ju, enligt Mayros hypotes, ha en kompensering för den nasala faktorn.

Nu tror ju jag att Mayro har helt fel men det är ju en annan sak.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-03-15 00:28

det går ju att uttrycka sig lite snyggare som ursv påpekade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-15 00:29

Mayro skrev:Njaa... Dina burkar är väl byggda samt utprovade osv med Ekk. Så det kan ju då bli rätt kan man inse o anse.. :wink: medans i resten av världen är det nog en synnerligen ovanlig ledare att använda gissar jag....

Mayro skrev:Asså alvar nu rydberg.. Folk jag INTE känner närmare skiter jag i om dom är korkade.. men du har blivit lite närmare bekant numera och därför förväntar jag mig en del mer av dig än så här att du sitter gör dig löjlig på min bekostnad.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-03-15 00:33

Mayro skrev:Asså alvar nu rydberg.. Folk jag INTE känner närmare skiter jag i om dom är korkade.. men du har blivit lite närmare bekant numera och därför förväntar jag mig en del mer av dig än så här att du sitter gör dig löjlig på min bekostnad.

Innan du förväntar dig en massa kanske du borde tänka på vad du själv häver ur dig. Mycket skit kan jag ta men det finns en gräns.......

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 00:33

Nu säger ju Mayro att EKUA och EKK inte låter likadant,

Jag sa dom låter lika förutom detta inslag av nasalitet.. Det står där ..

Tvett. jag besvarar dig nog OM du är trevlig HELA tiden och inte otrevlig ena inlägget o nästa verkar trevlig om vart annat...

nej jag sysslar inte med dessa BT tester. och kommer inte heller göra det. Deltar däremot gärna i ANDRAS om jag får tillfälle nån gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 00:36

men men. Nu pallar jag inte med mer tjafsande här. Så nu tackar jag för mig här.. ha en fin kväll.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-15 00:37

Mayro skrev:Tvett. jag besvarar dig nog OM du är trevlig HELA tiden och inte otrevlig ena inlägget o nästa verkar trevlig om vart annat...

nej jag sysslar inte med dessa BT tester. och kommer inte heller göra det. Deltar däremot gärna i ANDRAS om jag får tillfälle nån gång.

Du verkar inte gilla att svara när folk frågar saker som du vet att du inte har svar på. Eller när du är tvungen att svara något som blottar svagheter i ditt eget resonemang. I det här fallet var det nog pga detta:

Bild

Ett bra exempel är tex att du kategoriskt vägrar att visa att du kan det minsta om vad ett F/E-test är och hur det fungerar.
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 01:31

Ragnwald skrev:...Har kört med Ply i många år ...
Detsamma. Ply fick vara kvar hos mig med, mest för att den är behändigare. Ljudmässigt var det noll skillnad vilket måste göra EKK till marknadens prisvärdaste kabel!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 02:52

Rydberg skrev:

Innan du förväntar dig en massa kanske du borde tänka på vad du själv häver ur dig. Mycket skit kan jag ta men det finns en gräns.......

Ta för helvete o läs att jag svarar dig helt trevligt ovan först och du sedan börjar svamla.. rydberg.. Skärp dig nu ...

men jag KAN häva ur mig skit till slut Var så säker... :twisted:

och tvett. Du är verkligen skoj att titta på då du "går på " :lol: :lol:

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-03-15 03:30

Kaffekoppen skrev:
Ragnwald skrev:...Har kört med Ply i många år ...
Detsamma. Ply fick vara kvar hos mig med, mest för att den är behändigare. Ljudmässigt var det noll skillnad vilket måste göra EKK till marknadens prisvärdaste kabel!

Hade pinsamt nog en kabel för flera tusen innan jag bytte till EKK. Hörde ingen skillnad. Däremot blev det en jävla skillnad i plånboken när jag sålde vidare ormoljesnöret. Så nog är den prisvärd(ast(!)).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 09:09

Men allt detta med kabeltjafs är ju löjligt i mycket.

Ett snöre oavsett mäsre kan inte skapa ljud det kan bara låta bli att förstöra ljud. Däremot kan en kabel var mer/eller mindre kapacetiv eller mer/eller mindre induktiv vilker ger olika ljudmässiga fördelar. På så vis är kablar ett bättre sätt att ballanser anläggningen på än tonkontroller.

Men jag håller med om at EKK har en bismak som jag inte kunna placera men det är ju klart att den inte passar alla.
Min personliga Bugdetfavo var svalanders fläta .

Någon annan som kört med denna?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-15 10:30

Köp vanlig lampsladd om du vill ha ett ofärgat ljud och kabeln inte är längre än 3 m till varje högtalare. EKK har en teoretisk fördel eftersom dina spolar i ditt delningsfilter garanterat är uppbyggd på samma sätt. ( Enkardelig koppartråd, säkert minst 10 meter i serie med ditt baselement ). Du slipper också teoretiskt att ljudet färgas genom en mångtrådig kabel, te.x Supras billigaste kablar, där du får en mätbar försämring genom att signalen " hoppar" mellan de många trådarna ) om du har en lång kabel ( och bra mätutrustning ).
Denna teoretiska färgning finns i alla mångtrådiga kablar.
Skillnaden är definitivt också hörbar vid långa kabellängder enligt min SUBJEKTIVA åsikt. Om man sedan gillar ljudet från EKK är en helt annan sak. De flesta studios använder INTE EKK. Lägg pengarna på Högtalare/föstärkare/signalkälla istället. :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 23:16

Lampsladdar ?

Nu får du väl ge dig det det är väl inga lampor heller :lol:

Riktigt grov kable till läckra speakers 8) '
Cool Kille Cool kabel.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-16 00:50

Mayro skrev:men jag KAN häva ur mig skit till slut Var så säker...

Det finns nog ingen som tvivlar på den saken...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-27 03:39

Dahlqvist skrev:Bara du tar ett som är avsett för att löda elektronik så går det bra - inget karosseritenn alltså. :D
Observera att det dock är mycket lättare att löda dåligt än att göra ett dåligt val av lödtenn. Skall man löda tjocka kablar (t.ex. sammanvirade EKK med en banankontakt) kan det vara en god idé att använda sig av lite rejäla doningar vid lödning. En liten käck lödpenna från Weller kan vara aldrig så smutt vid elektronikarbetent men spetsen kan knäpperligen lagra tillräckligt mycket värme för att värma upp en större massa metall. Nä, grova grejor värmer bäst. :)

/D

Så köpa denna billiga kolv på biltema är inte att tänka på?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=77703

Och till det köpa http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=125226
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-27 09:11

subjektivisten skrev:Så köpa denna billiga kolv på biltema är inte att tänka på?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=77703

Och till det köpa http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=125226

80w ska räcka. Den ser ut att ha rätt så mycket termisk massa i spetsen.
Lödtennet vet jag inte. Skulle nog köpa något tunnare/dyrare.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-27 17:07

Bör jag köpa krympslang till detta med? Och vilken storlek då (Svalander har 12,7, 9,5, 6,3 mm
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-27 18:50

subjektivisten skrev:Bör jag köpa krympslang till detta med? Och vilken storlek då (Svalander har 12,7, 9,5, 6,3 mm

Vanlig krympslang köper man tex på Biltema eller Clasisjön. Kjell&co har med. Till en del saker vill man gärna ha klistrande som finns på tex Elfa. Jag har inte koll på Svalanders sortiment. Måttet anger väl diametern?
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd