Tips på enkla/billiga sätt att ljuddämpa? (göra granne glad)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Tips på enkla/billiga sätt att ljuddämpa? (göra granne glad)

Inläggav Ceder » 2007-03-14 15:34

Hej, som rubriken antyder önskar jag tips på hur jag på ett enkelt och effektivt sätt dämpar/isolerar rummet så att mindre "sipprar" ut genom väggarna.

Jag har sökt på forumet men inte hittat lämplig tråd (om det finns, peka mig dit tack)

Bakgrund/info:

Jag bor i en lägenhet och ett av rummen använder jag till att bl.a. avnjuta musik. jag spelar inte "sjukt högt" men då huset är byggt 92 så är det inte metertjocka väggar direkt (ljud sipprar igenom även vid "normala" volymer)

Då jag inte vill störa grannsämjan i onödan funderar jag på vad man kan uppnå med enkla medel.

När jag lyssnar från andra sidan väggen så fortplantar sig alla frekvenser någelunda jämt igenom (om uttycket tillåts) jag är alltså ute efter en generell dämpning, inget "bas dunk" problem direkt m.o.a.

Funderat om man kan använda typ detta på väggen/taket och få önskat resultat. Vad tror ni? (eller har ni andra förslag)

Undrar även om man kan uppnå en effekt (d.v.s. lägre ljud till "andra sidan") även om man inte sätter det över hela väggen.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-03-14 16:23

Har du hyresrätt eller kan du bygga till väggen ?

(Du har väl kollat att ljudet inte "läcker" igenom ventiler eller fönster m m ?)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Tips på enkla/billiga sätt att ljuddämpa? (göra granne g

Inläggav paa » 2007-03-14 16:28

dd5348 skrev:Funderat om man kan använda typ detta på väggen/taket och få önskat resultat. Vad tror ni? (eller har ni andra förslag)

Av skumplast. Minskar ljudvolymen med ca 40 dB.

Detta verkar synnerligen överspecat. Det brukar väl bara ge ca 6dB om man klär in ett rum helt med absorbent på alla ytor, och då bara i det frekvensregister där materialtjockleken är effektiv?
Är det trä, gips eller betong i väggarna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-03-14 19:43

Det enklaste och effektivaste är nog att stänga dörrarna till de rum som har ventilationskanaler gemensamma med andra lägenheter, om du har ventilationskanal i lyssningsrummet att stänga den när det behövs, eventuellt kompletterat med "P-lister" i EPDM vid dörrkarmarna. Annars om det ska bli effektiv ljudisolering mot närliggande lägenheter behövs stor plånbok, mycket arbete och arbeten, -i princip ett rum i rummet. En länk som översiktsvis tar upp vad som kan tas till / behövas: http://www.kineticsnoise.com/hometheate ... heater.pdf , -för de flesta ej genomförbart alltså. Biltema-skivan består av 3 olika materialskikt och är en rejält tung sak, funkar säkert utmärkt för dämpa stomljud/resonans i bilplåt och liknande men att tapetsera ett vardagsrum med den? Mja ..., dyr tapet :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-14 20:15

En bekant till mig hade ett liknande problem, han hade en granne som störde och stördes bakom en vägg. Han satte upp en extra vägg med eget regelverk en bit framför väggen och fyllde mellanrummet med gullfiber. Rummet blev någon dm mindre, men han blev nöjd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-03-14 20:50

Tack för alla svar.

Bor visserligen i en bostadsrätt och är väl rätt händig, så att göra något mer omfattande ingrepp är väl i och för sig en möjlighet. Problemet är bara det att rummet är litet som det är samt att jag inte har lust att göra något avancerat :wink:

Har inga ventiler eller liknader i rummet, kommer dock byta dörrbladet (ändå) så då passar jag på att sätt upp en "P-list" samtidigt.

Har klurat lite mer och då jag inte fått några klogomål än så är det _nog_ inte för störande (men jag vet att det hörs, har kollat)

Har funderat på en superenkel sak, frågan är bara om det hjälper (lite) eller ej:

Den mest utsatta väggen är en gipsvägg, funderar på att hänga upp en stor, tunn skiva (plyfa, spån eller liknade) med något form av dämpande material (skumplast eller något i den stilen) Sedan klär jag den med något passande tyg.

Kostruktionen blir då som en skiva (240 x 120 cm) som hänger som en tavla på kortsideväggen bakom min "sweetspot"

Skulle det hjälpa något? d.v.s täcka området som rimligtvis är "utsatt" för högst ljudtryck?
Senast redigerad av Ceder 2007-03-14 20:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 20:52

Svante skrev:En bekant till mig hade ett liknande problem, han hade en granne som störde och stördes bakom en vägg. Han satte upp en extra vägg med eget regelverk en bit framför väggen och fyllde mellanrummet med gullfiber. Rummet blev någon dm mindre, men han blev nöjd.

Sen är det bara att såga upp ett 15"-hål :lol:

dd: En gipsvägg? Vad finns mellan era lägenheter egentligen?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-03-14 20:55

Jag konstruerade en ljudisolerande vägg åt min svärmor. Dubbelgips på 45x95 reglar ca 10 mm framför gamla väggen. Facken fylldes med 95 mm isolering. Den dämpar en del men basen från musik går igenom nästan ohindrat. För bästa effekt krävs en tung konstruktion. Detta var alltså för att dämpa ljud från grannen. Tror att det får större effekt om dämpning görs på den "bullrande" sidan.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-03-14 21:01

tvett skrev:
dd: En gipsvägg? Vad finns mellan era lägenheter egentligen?

Tvett , alltså, nu har väl jag inte varit helt ärlig med er, men det kändes så omständigt att förklara.. :D

Rummet det gäller är ca. 10 kvadrat. en av långsideväggarna är fasaden, den andra är mot lägenhetens hall. Den ena kortsideväggen är mot min 2-åriga dotters rum, den andra är mot trapphuset.

Det är primärt väggen mot trapphuset jag vill fixa. Kan tyckas löjligt, men jag har noterat att folk höjt på ögonbrynden när det låter i trapphuset (och jag vill inte ge dom någon ursäkt att gnälla)
EDIT: det är mot denna vägg som högtalarna är/kommer vara riktade då lyssningsfåtöljen står där.

Golvet är bättre ljudisolertat nu än mot tidigare. Då jag lagt "skumgummi" + laminat över den gamla plastmattan. Över det har jag dessutom en matta.

Taket? funderar på någon form av tunna plattor där.
Senast redigerad av Ceder 2007-03-14 21:03, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-03-14 21:02

Jag skulle vilja ljuddämpa för att göra mig glad.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-03-14 21:05

Nefilim skrev:Jag skulle vilja ljuddämpa för att göra mig glad.

:?:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-14 21:19

Nu är jag ingen akustikbehandlingsexpert, men jag tror att man ska tänka som så att väggen ska utsättas för mindre ljudtryck. Att hänga upp saker framför väggen kan blockera höga frekvenser från att komma dit, men låga frekvenser lär gå runt hindret ganska obehindrat. Möjligen kan man täcka väggen med en skiva och lägga mineralull dikt an mot väggen, då borde det bli mindre ljud vid väggen, intill mitten av skivan.

Ändå tror jag att effekten av det blir ganska marginell.

Nje, jag tror att man måste bygga en zon som blir "tyst" mellan lyssningsrummet och väggen. Ett fristående regelverk, med så tunga skivor som möjligt, dämpmaterial emellan väggarna och ingen mekaniskt kontakt mellan väggarna, tror jag är det bästa.

Och det lär vara basen du behöver dämpa mest, så allt annat som bara ger verkan vid höga frekvenser lär inte hjälpa dig särskilt.

Att dämpa inuti rummet må vara bra för hifiupplevelsen, men minskar knappast nivån till trapphuset.

PS. tvetts idé att sätta en högtalare i väggen kommer att ge redigt med ljud i trapphuset... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 21:23

Om man ska öka en av väggarnas massa, vilken ska man välja? Den gamla eller den nya?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-03-14 21:25

Svante skrev:Att dämpa inuti rummet må vara bra för hifiupplevelsen, men minskar knappast nivån till trapphuset.

OK, så budet är att "jättetavla med tyg och dämpmatta" ger pyttelite lägre ljud i trapphuset. Tror du/ni att det kommer påverka nivån alls i trapphuset? (-1 db, -2 db, - 3db :lol: )

Men det andra du skrev var ju intressant Svante; kan en "tavla" (av typen jag beskriver) ha en possetiv inverkan för min upplevelse i rummet? (ursäkta, lite ny på det här :oops: )

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-14 21:26

tvett skrev:Om man ska öka en av väggarnas massa, vilken ska man välja? Den gamla eller den nya?

Min intuition säger mig att optimum är när väggarnas massor är lika. Man ska alltså öka den lättastes massa.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-14 21:30

dd5348 skrev:
Svante skrev:Att dämpa inuti rummet må vara bra för hifiupplevelsen, men minskar knappast nivån till trapphuset.

OK, så budet är att "jättetavla med tyg och dämpmatta" ger pyttelite lägre ljud i trapphuset. Tror du/ni att det kommer påverka nivån alls i trapphuset? (-1 db, -2 db, - 3db :lol: )

Men det andra du skrev var ju intressant Svante; kan en "tavla" (av typen jag beskriver) ha en possetiv inverkan för min upplevelse i rummet? (ursäkta, lite ny på det här :oops: )

Vid höga frekvenser kan den säkert dämpa 10-tals dB, men det gör ju redan väggen. Vid 20 Hz, får du vara glad om du vinner 1 dB, skulle jag gissa.

Inuti rummet kan man säkerligen få positiva effekter av en dämpande tavla, och sätter du dämpmaterial även på framsidan så kommer det att göra stor upplevd skillnad.

Nu är rumsdämpning i stor utsträckning en konst och det går att dämpa fel/för mycket, så jag kan inte tveklöst säga att det kommer att bli bättre. Men annorlunda blir det säkert.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-15 00:32

Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-03-15 09:51

Jag bodde tidigare i et hyreshus byggt ca 1950 = man kan höra en knappnål falla hos grannen (nej, jag överdriver inte, en gång hörde jag när en knappnål eller liknande föll i golvet hos grannen ovanför).

Att försöka göra något så att jag inte kunde störa grannarna med musiklyssnande föreföll lönlöst, däremot tyckte kvinna uppe hos grannen om att klampa i taket precis när jag höll på att somna.

Jag satte upp ett extra innertak med reglar, gipsskiva och mineralull enligt alla konstens regler. Resultat? Resonansfrekvensen för innertaket hamnade vid någon låg frekvens inom det hörbara intervallet vilket ledde till att de lågfrekventa stegljuden hördes ännu värre!

Jag flyttade...

JohanR

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-03-15 13:01

Eftersom det handlar om en gipsvägg, kan det inte hjälpa om man limmar (m h a pl400) ett lager nya gipsskivor på väggen, med skarvarna mitt emellan de gamla ?

Väggen blir ju då betydligt tyngre och borde då leda ljudet sämre.
(Detta ifall man vill ha mindre jobb än med en ny reglad innervägg.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-15 14:47

Kan man inte be att få lyssna hos grannen, ta reda på vilket frekvensområde som hörs mest (t.ex. en viss basfrekvens som orsakar resonans i huset) och dämpa utifrån det? Eller använda EQ?

Här kan det ibland höras att grannen spelar högt, och då är det ett karakteristiskt "basbrummande", praktiskt taget inget annat hörs.

Användarvisningsbild
BasPer

Inläggav BasPer » 2007-03-15 15:58

Jag gissar att den minsta arbetsinsats som gör någon som helst skillnad är att limma upp ett eller två lager extra gips på väggen med dämplim*. Eller kanske ett lager masonit och ett lager gips, för att få olika densitet och därmed större reflektion. Och blir inte det nog, är nästa nivå ett rum i rummet...

*) http://www.swedac-acoustic.se/sidor/stomljuddamp.htm

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-03-16 09:17

sluta gissa: http://www.isover.se/sw23088.asp

hög massa, frikoppling och lufttät konstruktion är melodin
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-16 12:54

celef skrev:sluta gissa: http://www.isover.se/sw23088.asp

Väl talat. Man behöver inte gissa, det finns massor skrivet som detta från exempelvis tillverkare av isolermaterial och gipsskivor. Dock, ljud är ett jävla skit och tar sig förbi på de mest knepiga sätt. OM det är så att transmissionen av ljud främst kommer via väggen och inte via tak/golv så handlar det om att bygga en fristående vägg framför väggen. Stålreglar mellan golv och tak, minst dubbla lag med gipsskivor och 70-90 mm isolermaterial i väggen. Reglarna eller isoleringen får inte ha kontakt med den gamla väggen och skivorna skall avslutas med en elastisk fog runt om för att minimera transmissionen via stommen. Detta betyder bl.a. att man måste lyfta gipsskivorna från golv när man skruvar dem i reglarna och sedan täta springan med en elastiskt fogmassa. Det är vidare viktigt att det blir lufttätt. Väggen bygger ca 15 cm eller så beroende på hur mycket isolering och hur många lag gips man vill ha. MEN, går ljudet via tak och golv så sitter man där med sitt hemsnickrade mästerverk och har fortfarande endast nått en mindre förbättring.

/Drutten

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-16 12:57

Om det här var väggen mot trapphuset, torde det inte var nära mellan dörrarna, rum/hall?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-16 13:01

RogerGustavsson skrev:Jag konstruerade en ljudisolerande vägg åt min svärmor. Dubbelgips på 45x95 reglar ca 10 mm framför gamla väggen. Facken fylldes med 95 mm isolering. Den dämpar en del men basen från musik går igenom nästan ohindrat. För bästa effekt krävs en tung konstruktion. Detta var alltså för att dämpa ljud från grannen. Tror att det får större effekt om dämpning görs på den "bullrande" sidan.

Några frågor:

1) Har regelverket kontakt med väggen?
2) Ligger golv och takreglar dikt an mot tak och golv.
3) Är kontstruktionen helt tät?
4) Kommer ljudläckaget från väggen eller kan det tänkas att det tar sig in i lägenheten via golv och tak?

Undrar,

Dainty

Användarvisningsbild
BasPer

Inläggav BasPer » 2007-03-16 13:39

celef skrev:sluta gissa: http://www.isover.se/sw23088.asp

Det där är naturligtvis sant (jag har själv byggt några gånger), men jag fick intrycket att herr d5348 inte var beredd att offra tillräcklig rumsvolym eller arbetsinsats för att göra det ordentligt; så därför gissade jag att man genom att öka väggens massa och införa några skikt med olika impedans skulle kunna göra märkbar skillnad med en jämförelsevis försumbar insats i arbete och rumsvolym. Men jag vet inte, för jag har inte provat*.
(Jag har däremot provat att bygga ett frikopplat rum i rummet, och det fungerar. Men insatsen i rumsvolym och arbete är för de allra flesta orimlig.)

*) Lite snabb surfning gav föjande länk dock, där mätresulaten tycks antyda att dämplim plus gips faktiskt ger högre dämpning i basregistret än en fjädrad vägg:
http://www.greengluecompany.com/

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-16 14:42

Detta är väl det enda praktiskt vettiga, att lägga på ett skikt gips till limmat med dämplim. Jag tror green Glue eller Swedac dämplim kan gå på ett ut, men att båda är överlägsna PL400 och liknande konstruktions- eller sättlim.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-16 17:20

paa skrev:Detta är väl det enda praktiskt vettiga, att lägga på ett skikt gips till limmat med dämplim. Jag tror green Glue eller Swedac dämplim kan gå på ett ut, men att båda är överlägsna PL400 och liknande konstruktions- eller sättlim.

Om väggen redan är tung blir förbättringen marginell eftersom ökningen av massan är marginell liksom förlusterna. Dämplim är inte särskilt effektivt i enkelskikt utan i sandwhichar med fogen i skjuvningscentrum. Vad limmet gör är att bidra med höga förluster när sandwichen försöker flexa och utsätter fogen för skjuvkrafter, dvs när den försöker går i resonans. Limmet egenskaper kommer att dominera konstruktionens dämpning. Vid vilka frevenser detta sker beror på geometrin. Dämplimning av tvålags gips i en i övrigt sund konstruktion handlar främst om att undvika försämrad dämpning vid de frekvenser där panelerna börjar gå i resonans (dvs högre kvot mellan reaktiv energi och interna förluster jämfört med genomsnittet för konstruktionen). Dämplimning av denna typ av konstruktioner är överkurs och kan möjligen ta konstruktionen ytterligare ett steg mot ett teoretiskt optimum. Med då gäller det att man eliminerat alla andra typer av läckage och flanktransmission till nivåer som ligger under själva konstruktionen.

Med reservation för att jag är amatör. Långgående praktisk erfarenhet torde endast en handfull personer på forumet ha, däribland Johan Lindroos, Ingvar Öhman och Isidor.

/Dudde

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-16 17:25

Jag skulle förstå dina invändningar om det varit en betongvägg, men hu har trådskaparen skrivit:
"Den mest utsatta väggen är en gipsvägg"
Därmed är nog rekommendationen om en extra gipsskiva med dämplim helt ok! Men kommentarerna om läckage skriver jag under på. Täta om det behövs med någon gummibaserat kitt längs tak och golv, innan inre skivan slås på.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-03-16 21:10

Ut mot trapphuset måste det väl ändå finnas en betongvägg, om än bakom en gipsvägg?
...perspektiv...

Nästa

Återgå till DIY-forum