Moderator: Redaktörer
dd5348 skrev:Funderat om man kan använda typ detta på väggen/taket och få önskat resultat. Vad tror ni? (eller har ni andra förslag)
Av skumplast. Minskar ljudvolymen med ca 40 dB.
Svante skrev:En bekant till mig hade ett liknande problem, han hade en granne som störde och stördes bakom en vägg. Han satte upp en extra vägg med eget regelverk en bit framför väggen och fyllde mellanrummet med gullfiber. Rummet blev någon dm mindre, men han blev nöjd.
tvett skrev:
dd: En gipsvägg? Vad finns mellan era lägenheter egentligen?
Svante skrev:Att dämpa inuti rummet må vara bra för hifiupplevelsen, men minskar knappast nivån till trapphuset.
tvett skrev:Om man ska öka en av väggarnas massa, vilken ska man välja? Den gamla eller den nya?
dd5348 skrev:Svante skrev:Att dämpa inuti rummet må vara bra för hifiupplevelsen, men minskar knappast nivån till trapphuset.
OK, så budet är att "jättetavla med tyg och dämpmatta" ger pyttelite lägre ljud i trapphuset. Tror du/ni att det kommer påverka nivån alls i trapphuset? (-1 db, -2 db, - 3db)
Men det andra du skrev var ju intressant Svante; kan en "tavla" (av typen jag beskriver) ha en possetiv inverkan för min upplevelse i rummet? (ursäkta, lite ny på det här)
celef skrev:sluta gissa: http://www.isover.se/sw23088.asp
hög massa, frikoppling och lufttät konstruktion är melodin
RogerGustavsson skrev:Jag konstruerade en ljudisolerande vägg åt min svärmor. Dubbelgips på 45x95 reglar ca 10 mm framför gamla väggen. Facken fylldes med 95 mm isolering. Den dämpar en del men basen från musik går igenom nästan ohindrat. För bästa effekt krävs en tung konstruktion. Detta var alltså för att dämpa ljud från grannen. Tror att det får större effekt om dämpning görs på den "bullrande" sidan.
celef skrev:sluta gissa: http://www.isover.se/sw23088.asp
hög massa, frikoppling och lufttät konstruktion är melodin
paa skrev:Detta är väl det enda praktiskt vettiga, att lägga på ett skikt gips till limmat med dämplim. Jag tror green Glue eller Swedac dämplim kan gå på ett ut, men att båda är överlägsna PL400 och liknande konstruktions- eller sättlim.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster