subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Jag är ledsen, men jag förstår inte ditt svar. Kan du förtydliga?
/ B
Jo, om vi tar en förstärkare som man inte kunnat höra (och mäta) att den ger någon som helst hörbar påverkan på ljudet. Så jämför vi den med en förstärkare som man har mätt påverkar ljudet.
Om den som man mätt påverkar ljudet låter annorlunda, t ex har "bättre tajming". Då säger logiken att det är dom skillnader man har mätt upp innan som påverkar ljudet så den upplevs att ha "bättre tajming". Man börjar ju inte tro om massa saker man inte kan mäta upp.
Håller du med om det?
Både ja och nej.
Bara för att man mätt upp en förändring innebär inte detta att det är just den som är orsaken till den skillnad man hör. Det är ett klassiskt misstag som även går igenom i tex statistik och andra discipliner. Ibland är det till och med så att man kan ändra en variabel och verifiera skillnader, men att det är en indirekt påverkan av något annat som ger den egentliga skillnaden.
Tex, om jag ändrar något som sänker disten. Resultatet ett klarare ljud. Då kopplar man förstås den lägre disten till det klarare ljudet. Men det kanske är så att förändringen som sänker disten också förändrar något annat som man just då INTE mäter och har koll på. Och att det är detta som ger den egentliga skillnaden. Sådana här saker är proffsen oftast duktiga att hålla koll på, men glada amatörer som byter grejor och sedan drar slutsatser kan lätt gå vilse.
Men nu tänkte jag nog avsluta denna intressanta diskussion, den är förödande för mina arbetsinsatser

/ B