F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 19:56

Almen.. Har du något som helst att tillföra mer än sitta o vässa och göra dig till besserwisser... Jag anser dig snart passera alla gränser för dumhet..

Så att om någon som du anser vara en auktoritet ("teknik kunniga tekniker mm") säger till dig att F/E-metoden stämmer så tror du på dem? Kan du inte avgöra det själv?

Asså., Maken till sitta o pissa folk på ryggen är svårt att finna.. men jag skall hålla mig från att svara med samma mynt så får vi se hurvida andra anser dig aggera riktigt eller inte här..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2007-03-15 19:57

Mer relevant för själva diksussionen än för ämnet egentligen:

Om motparten inte förstår vad man vill ha sagt kan det bero på två saker:

1. Motparten är en idiot
2. Man förklarar dåligt.

Jag tror inte att det finns så många av kategori 1 här, men kategori 2 finns på många håll.

Det är ofta nyttigt att läsa igenom vad man har skrivit, ta ett par andetag och fundera på om det framgår vad man vill ha sagt innan man trycker på knappen.
Då slipper man tjata så mycket.

\\Sky

(dessutom slipper man ändra stavfel)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-03-15 20:00

Mayro skrev:
Jo, fast även jag har läst de flesta inlägg du gjort och inte heller jag har någon gång sett att du ens varit i närheten att förklara vad som är fel med metoden.

metoden påvisar över tid att den ger orimliga svar. Vär är det svåra i att fatta dessa enkla ord?

Ok, metoden faller för att "fel" apparater blir rekade. Men det är ju lite som hönan och ägget, vilka är kriterierna som säger att svaret är fel? Att de subjektivt inte låter bra i någons (dina?) öron?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 20:00

Mayro skrev:Almen.. Har du något som helst att tillföra mer än sitta o vässa och göra dig till besserwisser... Jag anser dig snart passera alla gränser för dumhet..

Så att om någon som du anser vara en auktoritet ("teknik kunniga tekniker mm") säger till dig att F/E-metoden stämmer så tror du på dem? Kan du inte avgöra det själv?

Asså., Maken till sitta o pissa folk på ryggen är svårt att finna.. men jag skall hålla mig från att svara med samma mynt så får vi se hurvida andra anser dig aggera riktigt eller inte här..

Mayro, svara inte på provokationen. Den är bara menad att trolla för att få dig att gå i taket. Svara på sakfrågan lite kort och schematiskt, även om du tycker att det blir tjatigt. Mata inte trollen, dom kan svälta ihjäl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-15 20:06

Almen, svara inte på provokationen. Den är bara menad att trolla för att få dig att gå i taket. Mata inte trollen, dom kan svälta ihjäl.

OK, skall tänka på det. Nu går jag och dricker öl. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 20:07

Almen skrev:Almen, svara inte på provokationen. Den är bara menad att trolla för att få dig att gå i taket. Mata inte trollen, dom kan svälta ihjäl.

OK, skall tänka på det. Nu går jag och dricker öl. :)

Skål.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-15 20:08

Almen skrev:...Nu går jag och dricker öl. :)

Jag trivs bäst med att sitta ner med en pilsner.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 20:11

MP skrev:

Svårast är att hänga i knävecken och öla.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 20:12

grejen är flint att jag försöker hålla en nivå här ÄVEN då jag ser dom bara söker bråk.... det blir sedan aningen mer tydligt då man läser vilka som ÄR vilka... Dom fattar ju inte själva HUR dom framträder för utomstående som läser här .. Så vill dom sitta och fördumma sig själva utan att haja jag bara garvar här o ser dom skriver mer dumheter så är det deras dumhet..

:lol:
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-03-15 20:14, redigerad totalt 1 gång.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 20:13

Mayro har ju tidigt klargjort att han tror det finns något fel med metoden eftersom apparater han anser inte håller måttet har blivit godkända. Dessutom anser han inte att metoden i sig blivit utvärderad och testad av oberoende personer.

Hur man skall komma vidare med det kan ju vara lite svårt eftersom det är ju en subjektiv bedömning på en objektiv testmetod.

Det finns de som anser metoden förbättringsbar, men ingen förutom Mayro har i grunden sågat den i grunden baserat på bedömningsutfallet. Tidigare förbättringsförslag har varit inriktade på att höjja/säkerställa hög signifikans utan att för den sakens skull haft åsikter om metoden som sådan.

Jag tycker det är okej att kritisera metoden, förutsatt att man har saklig grund. Jag har svårt att hitta det i Mayros argumentation.

Men han försöker hitta vägar framåt. Kan vi kanske hitta ett sätt att övertyga honom? Jag menar hur påvisar vi bäst för en skeptiker att metoden är bra? Går det? Det tycker jag metoden skall klara.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-03-15 20:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 20:14

Om det är en bra apparat är det mycket svårt att höra skillnad på "Efter" och "Före". Därav svårigheten och det krävs vana lyssnare som är vana vid blindtestprocedurer. Många apparater är "nästan bra" och det är svårt att komma fram till att ljudskillnad föreligger. Men om man å andra sidan tar en mindre god återgivare, är det förstås mycket lättare att höra skillnad. Det beror alltså på hur pass bra testobjekt man valt att studera.

Tack för rakt svar.

Hur är det med

Klass A
Klass B
Klass D

Väldigt olika i karraktär.

Använder ni 208:an som ref eller ?
Isf
Kommer all klass A att falla ut då dessa anses vara varma i ljudet och därför färgar. Lite generalliserat.
Klass D borde då står sig hur bra som helst med sin nästan äckligt rena ljud?
Känns lite som om manskiner med ljudhöjande kvaliteer som för örat passa bättre på gruna av konstukrionen i sig iblan faller ur fast de är bättre eller är jag ute och cycklar. ??? :roll:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 20:15

Mayro har ju tidigt klargjort att han tror det finns något fel med metoden eftersom apparater han anser inte håller måttet har blivit godkända

har jag isagt så.. 8O var då?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-15 20:16

Flint skrev:
MP skrev:

:D

Ja jag hatar att få kolsyra i näbben
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 20:19

Mayro skrev:grejen är flint att jag försöker hålla en nivå här ÄVEN då jag ser dom bara söker bråk.... det blir sedan aningen mer tydligt då man läser vilka som ÄR vilka... Dom fattar ju inte själva HUR dom framträder för utomstående som läser här :lol: .. Så vill dom sitta och fördumma sig själva utan att haja jag bara garvar här o ser dom skriver mer dumheter så är det deras dumhet.. :lol: :lol:

Det är därför man bör hålla huvudet kallt i sak och köra med utmattningsmetoden. Om den som blir provocerad inte blir förbannad är det inte så kul att tjata längre. Trollen vet tyvärr att du hettar till efter ett tag, och dom utnyttjar det. Fegt men sant. (Den tekniken utnyttjar dock inte jag, bara alla andra)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 20:20

MP skrev:
Flint skrev:
MP skrev:

Ja jag hatar att få kolsyra i näbben

Bubblar det och blir som såpbubblor?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 20:21

Jag tycker det är okej att kritisera metoden, förutsatt att man har saklig grund. Jag har svårt att hitta det i Mayros argumentation.

Sakligare grund GÅR inte att få OM man inte undersöker DET jag säger samt diskuterar med mer avspändhet.. Jag kan ju för böveln inte ens skriva hur som helst ..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 20:27

Flint skrev:
Mayro skrev:grejen är flint att jag försöker hålla en nivå här ÄVEN då jag ser dom bara söker bråk.... det blir sedan aningen mer tydligt då man läser vilka som ÄR vilka... Dom fattar ju inte själva HUR dom framträder för utomstående som läser här :lol: .. Så vill dom sitta och fördumma sig själva utan att haja jag bara garvar här o ser dom skriver mer dumheter så är det deras dumhet.. :lol: :lol:

Det är därför man bör hålla huvudet kallt i sak och köra med utmattningsmetoden. Om den som blir provocerad inte blir förbannad är det inte så kul att tjata längre. Trollen vet tyvärr att du hettar till efter ett tag, och dom utnyttjar det. Fegt men sant. (Den tekniken utnyttjar dock inte jag, bara alla andra)

Dom TROR man hettar till..

medans för läsaren som läser utifrån så ser en del personer rent skoj ut... 8) :roll:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 20:28

Laila skrev:Ursäkta Ot, men är det bara Flint och jag som misstänker att
solidstate och iö, är två sidor av samma mynt ? :wink:
(om jag tagit fel ang. dig Flint så ber jag om ursäkt !)

/ La

OK för min del. Jag tror att manus inkluderar även dig. Rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-03-15 20:32

Mayro skrev:
Jo, fast även jag har läst de flesta inlägg du gjort och inte heller jag har någon gång sett att du ens varit i närheten att förklara vad som är fel med metoden.

metoden påvisar över tid att den ger orimliga svar. Vär är det svåra i att fatta dessa enkla ord?

Ok, metoden faller för att "fel" apparater blir rekade. Men det är ju lite som hönan och ägget, vilka är kriterierna som säger att svaret är fel? Att de subjektivt inte låter bra i någons (dina?) öron?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-15 20:32

Mayro skrev:
Mayro har ju tidigt klargjort att han tror det finns något fel med metoden eftersom apparater han anser inte håller måttet har blivit godkända

Skojar du med oss? Bara på förra sidan skrev du:
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 20:33

Mayro skrev:

Sakligare grund GÅR inte att få OM man inte undersöker DET jag säger samt diskuterar med mer avspändhet.. Jag kan ju för böveln inte ens skriva hur som helst ..
Kom med konkreta saker som behöver förbättras i själva metoden...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 20:39

Kaffekoppen skrev:
Mayro skrev:

Kom med konkreta saker som behöver förbättras i själva metoden...

Diskutera det han vill diskutera istället. Ta reda på det och acceptera det han säger för en gångs skull.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 20:43

Tråden har bra tittarsiffror. Sälj reklam.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 20:47

Man borde bli din agent Flint. Du har bra tittarsiffror.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 20:47

Tack flint.. men skulle nu inte orka gå igenom det igen bara. :cry:

Får ta ledigt från ämnet ett par dagar här så kommer intresset tillbaks ev...Skall ju på en snabbresa till Sthlm tur o retur i morgon..

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-03-15 20:49

Mayro skrev:Skall ju på en snabbresa till Sthlm tur o retur i morgon..

Hälsa på Kaffekoppen? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 20:52

paa skrev:
Mayro skrev:

Skojar du med oss? Bara på förra sidan skrev du:

Paa
Asså alvarligt... 8O menar du verkligen det du gör inlägg om.. Ta och titta lite igen på VAD du citerar och VAD det kan betyda mest troligt.. Att svaren är orimliga betyder väl INTE att grejorna är fel. Och OM du och andra ens brytt er hade ni fattat VAD det betyder då jag säger tidigare att TONALT verkar metoden fungera som grovsortering.... Som jag ÄVEn skrev för ett år sedan. men ni minna inte saker ens från förra sidan här så att ni skulle ha lite kollen är inget jag förväntar mig...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-15 20:52

Mayro skrev:metoden påvisar över tid att den ger orimliga svar. Vär är det svåra i att fatta dessa enkla ord?

Orden är inte svåra att förstå, problemet är att du inte har förklarat vad som är orimligt med resultaten. Hur ska vi kunna veta vad du menar när du inte förklarar det?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 20:53

Kaffekoppen skrev:Man borde bli din agent Flint. Du har bra tittarsiffror.

Äh... det publiken väntar på är att det ska gå överstyr. Docusåpmentalitet. Men jag medger att det här är en j¤vla bra såpa. Mycket bättre än SVT:s som jag inte har sett eftersom det är 13 år sedan jag lyfte TV-aset över balkongräcket och råkade tappa den på en gul Fiat.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-15 20:54

Laila skrev:Ursäkta Ot, men är det bara Flint och jag som misstänker att
solidstate och iö, är två sidor av samma mynt ? :wink:
(om jag tagit fel ang. dig Flint så ber jag om ursäkt !)

Är inte det otillåtet. Jag har precis för mig att jag ställde en fråga om det härom dagen...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi