Är det oärligt att importera själv?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 12:01

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:[Min fråga är? Handlar du av små ev. dyrare idealistbutiker eller går du bara in och tjötar lite för att därefter handla varan där den är billigare, på storvaruhuset eller via nätet?
Kaffekoppen skrev:..då har det blivit just de små lokala butikerna eftersom jag gillar att "tjöta" med dem.
Har inte märkt en avgörande prisskillnad med min lilla inköpsvolym, men jag skall inte säga att det inköpskanalen inte kan komma att förändras.

Har man behov av den servicen en entusiasmbutik kan erbjuda anser jag att man får betala för det. Det är ett mervärde för mig som konsument att få råd och ideer och det får ha ett pris.

Bra. Då vet vi det för framtida diskussioner. Du handlar alltså lokalt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 12:06

I dagsläget - ja!

Men som jag sa är det en inköpskanal som kan förändras, jag hoppas det är okej för dig?

Hur gör du själv, och vilka argument har du för det?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 12:14

Kaffekoppen skrev:I dagsläget - ja!

Men som jag sa är det en inköpskanal som kan förändras, jag hoppas det är okej för dig?

Hur gör du själv, och vilka argument har du för det?

Det sista jag köpte var en Denon DCD-1015 för snart 10 år sedan och det var hos närmaste Fi-Fi-Klubb vilket väl anses lokalt. När jag jobbade i branschen tog jag givetvis bara hem det jag ville prova och körde med det ett tag. Vissa saker som jag ville äga köpte jag direkt av leverantören till kraftigt rabbatterat pris. Läs "reklamvärde". Förstärkare och högtalare "jäser" jag själv för att få den kvalitet jag vill ha.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 15:46

Tillbaka till ämnet.

En förstärkare är inte dyr eg.

En normal ratio är 1-10.
Alltså en försärkare som kostar 10000 att tillverka kostar 100000 i butik. Om du fixar importen själv spar du ju 30000-40000:- är detta fel.
Man kan ju undra vilket occer importörer och detaljister har på skiten. :(
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 15:50

Ju mindre antal enheter man säljer, ju mer måste man tjäna på varje för att betala hyran...

Man kan tycka att det är skit att man "tjänar" så mycket på privattimporten (om exemplet stämmer) men det är helt logiskt att det är dyrare i butiken.

Vissa märken vill ju vara dyra också, det associeras med kvalitét.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 15:52

Det är ändå sjukt att Krellfabriken tjänar mindre som bygger skiten än svenska staten drar in på moms :(

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 15:56

Kaffekoppen skrev:Ju mindre antal enheter man säljer, ju mer måste man tjäna på varje för att betala hyran...

Man kan tycka att det är skit att man "tjänar" så mycket på privattimporten (om exemplet stämmer) men det är helt logiskt att det är dyrare i butiken.

Vissa märken vill ju vara dyra också, det associeras med kvalitét.

Ju lägre lön arbetskraften har som bygger elektroniken ju billigare kan man sälja varan till västvärlden. Billigast är amfetaminpigga sexåringar i sydostasien, fastkedjade vid lödkolven 18 timmar per dygn.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 15:59

Ju lägre lön arbetskraften har som bygger elektroniken ju billigare kan man sälja varan till västvärlden. Billigast är amfetaminpigga sexåringar i sydostasien, fastkedjade vid lödkolven 18 timmar per dygn.

Du har som vanligt en väldigt klarsynt bild av hur världen fungerar. Det är ju sant även om vi ofta glömmer bort och blundar för dessa saker.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 15:59

Ja, det är förståss riktigt billigt kan jag tro. Vilka märken bör man ur etisk synvinkel undvika?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 16:06

Kaffekoppen skrev:Ja, det är förståss riktigt billigt kan jag tro. Vilka märken bör man ur etisk synvinkel undvika?

Alla från sydostasien.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-15 16:48

meanmachine skrev:Alltså en försärkare som kostar 10000 att tillverka kostar 100000 i butik. Om du fixar importen själv spar du ju 30000-40000:-
Man kan ju undra vilket occer importörer och detaljister har på skiten. :(

Eller så vet man det och därför gärna importerar själv, med gott samvete.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-15 17:23

Alla från sydostasien.

men då har de ju inga jobb och får svälta
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 17:27

profbd skrev:
Alla från sydostasien.

men då har de ju inga jobb och får svälta

Det är humanare i vissas ögon. Man skickar bara dit en representant från regeringen som pratar lite med dom. Sen äre klarrt, bara bilderna blev bra.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2007-03-15 17:50

Flint skrev:Ju lägre lön arbetskraften har som bygger elektroniken ju billigare kan man sälja varan till västvärlden. Billigast är amfetaminpigga sexåringar i sydostasien, fastkedjade vid lödkolven 18 timmar per dygn.

Källa?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 18:08

Nyheterna på TV brukar vara på detta.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 18:19

Christer_Tamm skrev:
Flint skrev:Ju lägre lön arbetskraften har som bygger elektroniken ju billigare kan man sälja varan till västvärlden. Billigast är amfetaminpigga sexåringar i sydostasien, fastkedjade vid lödkolven 18 timmar per dygn.

Källa?

Lobbyistisk, hypotetisk sannorlikhetsanalys grundad på uppgifter hämtade via media de senaste 25åren. Exakt källa saknas.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2007-03-15 23:22

...

Lobbyistisk, hypotetisk sannorlikhetsanalys grundad på uppgifter hämtade via media de senaste 25åren. Exakt källa saknas.

Bra att vi fick det utrett. Annars skulle man kunna tro att det du påstår är sant och att vi inte borde köpa billig HiFi från sydostasien, av omsorg om dessa stackars sexåringar...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 00:11

Det är ju fortfarande konstigt tycker jag att en denon typ 2105 kostar 400-500:- att plocka ihop och ändå tycker vissa av er att denna minnsan är bättre en en apparat som kostar 10000:- att plocka ihop. 8)

Då kommer subjetivisten.

NU ÄR DU HÄR IGEN OCH MÄTER MED PRISET :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-16 00:17

meanmachine skrev:Det är ju fortfarande konstigt tycker jag att en denon typ 2105 kostar 400-500:- att plocka ihop och ändå tycker vissa av er att denna minnsan är bättre en en apparat som kostar 10000:- att plocka ihop. 8)

Det beror ju bara på vad man menar med bättre. Om man med bättre menar en apparat som förändrar signalen så lite som möjligt borde 2105:an klara sig ganska bra, eftersom den lär vara bra på just det (om det är sant eller inte har jag ingen aning om). Andra apparater kan vara konstruerade utifrån vad konstruktören personligen tycker låter bra, eller utifrån vad man tror att kunderna gillar, eller helt enkelt utan någon större tanke förutom att tjäna pengar.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 00:32

Bra svar.
Man skapar ljud utifrån vad man man gillar 8)
Lite som Steinway-flyglar då

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-16 01:45

BACH skrev:Det absolut allra sjukaste tycker jag är att man måste betala moms och tull även på begagnade varor och det på det totala priset INKLUSIVE FRAKT! :? :?

Ja va fint, köp en 40 år gammal pryl och betala moms och tull! :evil:

Håller med och jag gör det INTE! Har köpte dyra och beg laserdisc spelare från hong kong och staten ska fan inte ha pengar för jag köper en beg apparat av en privatperson! Så värdet har skrivits ner rejält.
Senast redigerad av subjektivisten 2007-03-16 15:47, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-16 01:46

meanmachine skrev:Det är ju fortfarande konstigt tycker jag att en denon typ 2105 kostar 400-500:- att plocka ihop och ändå tycker vissa av er att denna minnsan är bättre en en apparat som kostar 10000:- att plocka ihop. 8)

Hör av dig det året/seklet du har förstått dig på F/E metoden så kan vi föra en debatt sen...
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-03-16 05:46

Lägg ner nu Nin.

Killen har ju rätt i att förutsättningarna för bättre musikåtergivning ökar stort. Att det finns klåpare som ändå lyckas göra fel är en helt annan sak. Nu börjar detta med upphausandet av Denon bli lite löjligt. I mina öron är det precis lika bra och dålig som Onkyo/HK/Pioneer mm mm. Sedan att man med eran typ av test inte kan höra skillnad mellan Krell och Denver borde vara något för er lilla syjunta att fundera över. :twisted:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 07:56

Christer_Tamm skrev:

...

Bra att vi fick det utrett. Annars skulle man kunna tro att det du påstår är sant och att vi inte borde köpa billig HiFi från sydostasien, av omsorg om dessa stackars sexåringar...

Be den förra regeringen att skicka dit dig så får du reda ut det på plats. Den nya tror jag inte bryr sig.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 08:29

Birger skrev:Sedan att man med eran typ av test inte kan höra skillnad mellan Krell och Denver borde vara något för er lilla syjunta att fundera över. :twisted:
Nu är du osaklig och dessutom lögnaktig. Mig veterliggen har varken Krell eller Denver testats.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 08:39

Nej, det är inte oärligt att importera själv om man följer lagar och regler. Frågan är mer av etisk och moralisk karaktär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 08:49

Vari ligger den etiska och moraliska begränsningen i att utföra ett arbete själv?

Menar du om man nyttjat de lokala butikerna till kunskapsinsamlimg och produktrekognisering, eller har du någon annan vinkling?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 08:51

Hör av dig det året/seklet du har förstått dig på F/E metoden så kan vi föra en debatt sen...

Du är gullig

Lägg ner nu Nin.

Killen har ju rätt i att förutsättningarna för bättre musikåtergivning ökar stort. Att det finns klåpare som ändå lyckas göra fel är en helt annan sak. Nu börjar detta med upphausandet av Denon bli lite löjligt. I mina öron är det precis lika bra och dålig som Onkyo/HK/Pioneer mm mm. Sedan att man med eran typ av test inte kan höra skillnad mellan Krell och Denver borde vara något för er lilla syjunta att fundera över.

TACK

Birger skrev:
Sedan att man med eran typ av test inte kan höra skillnad mellan Krell och Denver borde vara något för er lilla syjunta att fundera över.
Nu är du osaklig och dessutom lögnaktig. Mig veterliggen har varken Krell eller Denver testats.

Du har inte häng med den långa svängen så det finns en poäng här som ligger bakom.

Nej, det är inte oärligt att importera själv om man följer lagar och regler. Frågan är mer av etisk och moralisk karaktär.

Och här går ju regering och handlare före med gott exempel då :roll:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 08:57

Kaffekoppen skrev:Vari ligger den etiska och moraliska begränsningen i att utföra ett arbete själv?

Menar du om man nyttjat de lokala butikerna till kunskapsinsamlimg och produktrekognisering, eller har du någon annan vinkling?

Jag menar förstås ur det egna landets perspektiv. Om det är bättre att skicka alla pengarna åt helvete eller låta dom stanna i landet och göra nytta. Med "stanna i landet" menas här "delvis" eftersom varan då redan är importerad.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 09:03

meanmachine skrev:

Och här går ju regering och handlare före med gott exempel då :roll:

Bra reflektion. Varför ska individen visa större moraliskt ansvar än regeringen? Kan det ha med skatt att göra? Men om individen följer reglerna så får ju kakan in sin del.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi