tvett skrev:Jag vill veta varför jag blir betitlad bråkstake?
Enkelt, du är ett troll. Alla som säger emot är troll.
Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Då är ni två ibland, troll alltså
För visst är det roligare att röra i grytan ibland än öka kunskapsnivån och bidra till trådars utveckling, istället för inveckling
Jag vill veta varför jag blir betitlad bråkstake? Det är helt klart du meanmachine som skapar trådar för att väcka debatt/bråk. Det har du sagt själv.
Ska jag få den titeln för att mayro vill påskina att jag mobbar honom när jag efterfrågar argument?
Kaffekoppen skrev:Ibland är det dock uppenbart att din slev inte har något konstruktivt syfte, det borde du kunna erkänna utan att dölja dig bakom projicering till min världsuppfattning. De gångerna agerar du troll. Det kanske du borde tänka på.
Kaffekoppen skrev:Du lyckades undvika att rannsaka dig själv. Bra gjort. Din självbild är imponerande.
meanmachine skrev:Nej, utan komponenter finns det ingen produkt. Komponenter i sig är ingen uppgradering, byte till "bättre" komponenter behöver inte innebära en uppgradering som är detekterbar. Faktum är att byte till en "bättre" komponent kan bli en nedgradering - konstruktionen kanske beövde just den avvikelsen som fanns i komponenten innan med större tolleranser...
Detta resonemang tillsammans med skrutten tycker jag är ren bullshit
No offence!
Men flertalet meriterade företag JAPAN borträknat förståssJobbar med en grund apparat som uppgraderas med finare komponentkvalite vartefter alltså samma layout men finare material.
Ingenjörer och grundare av fina företag som Maccormac, Counterpoint etc har själva gått ut på internet med fra uppgradingsförslag för sina apparater och allt handlar om finare komponenter. De som de inte fick använda från början eftersom ägarna och ekonomerna bestämde.
Numer går desa finare företag mot att precis som de Asiatiska företagen spruta ut ny spaciga modeller varje år och annu sämre kvalite på materialet. Men dessa eldsjälar tenderar att komma fram i ny kostym iaf.
Mark Levinson i Red Rose musik tex.
Så håller absolut inte med även om tanken är god.![]()
Skulle tro att ekonomerna skulle gilla detta eftersom då kan de fortsätta med sina kapitalvinster.
Johan_Lindroos skrev:Jag kan ta ett exempel till ovanstående citat. Ibland byter folk ut seriespolen till baselementet till sina högtalare. Vanligtvis byter de då till en lyxigare som brukar ha tjockare tråd eller med folie (också större tvärsnittsarea). Detta gör att spolens serieresistans blir lägre. En lägre resistans kopplad i serie med baselementet påverkar frekvensgången i basregistret, det bli "mindre bas". För att kompensera måste egentligen lådans avstämning göras annorlunda. Detta är alltså ett exempel på att det kan vara sämre att byta till lyxigare komponenter.
Hej Meanmachine!
Jag kan ta ett exempel till ovanstående citat. Ibland byter folk ut seriespolen till baselementet till sina högtalare. Vanligtvis byter de då till en lyxigare som brukar ha tjockare tråd eller med folie (också större tvärsnittsarea). Detta gör att spolens serieresistans blir lägre. En lägre resistans kopplad i serie med baselementet påverkar frekvensgången i basregistret, det bli "mindre bas". För att kompensera måste egentligen lådans avstämning göras annorlunda. Detta är alltså ett exempel på att det kan vara sämre att byta till lyxigare komponenter.
En järnkärnespole vill man väl inte använda, du måste mena koppartrådslindad
Richard skrev:Skillnaden att byta från en billig spole med järnkärna till en dyr luftlindad med samma resistans är definitivt hörbar och en av de mest kostnadseffektiva modifieringar man kan göra i en högtalares filterkonstruktion.
I billiga högtalare är det vanligt med olika järn eller ferritkärnor och dessa har ofta dåliga prestanda. Kliver man upp i det övre segmentet finner man ofta stora spolar med kärna då typiskt i tre-vägare.
Piotr skrev:Richard skrev:Skillnaden att byta från en billig spole med järnkärna till en dyr luftlindad med samma resistans är definitivt hörbar och en av de mest kostnadseffektiva modifieringar man kan göra i en högtalares filterkonstruktion.
Det betvivlar jag inte en sekund.
/Peter
Meanmachine har rätt till 100%.
Min subjektiva ufattning är att förbättringen i diskanten från en elyt till en bra propylen är minst lika stor som att gå från järnkärna till luftlindat i basen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Daad och 23 gäster