Komponenttweak - vetenskap eller självbedrägeri

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Komponenttweak - vetenskap eller självberägeri?

Vetenskap
18
31%
Självbedrägeri
40
69%

Antal röster : 58

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 07:58

tvett skrev:Jag vill veta varför jag blir betitlad bråkstake?

Enkelt, du är ett troll. Alla som säger emot är troll.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 08:26

Då är ni två ibland, troll alltså ;)

För visst är det roligare att röra i grytan ibland än öka kunskapsnivån och bidra till trådars utveckling, istället för inveckling ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 08:35

Kaffekoppen skrev:Då är ni två ibland, troll alltså ;)

För visst är det roligare att röra i grytan ibland än öka kunskapsnivån och bidra till trådars utveckling, istället för inveckling ;)

Det som kommer ut ur processen när dammet och krutröken har lagt sig kanske höjer kunskapsnivån och breddar synfältet hos en del, dock troligen inte din eftersom du är så enkelspårig. Repris; Du vill bara läsa den "rätta" läran, din egen. Du har en begränsning där, på gränsen till en störning. Är du vald nu?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 08:41

Nej, det har inte gått 50 timmar.

Kanske borde påtala att jag uppskattar din slev även om den är jobbig ibland. Det är nyttigt att tänka efter.

Ibland är det dock uppenbart att din slev inte har något konstruktivt syfte, det borde du kunna erkänna utan att dölja dig bakom projicering till min världsuppfattning. De gångerna agerar du troll. Det kanske du borde tänka på.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 08:46

Jag vill veta varför jag blir betitlad bråkstake? Det är helt klart du meanmachine som skapar trådar för att väcka debatt/bråk. Det har du sagt själv.
Ska jag få den titeln för att mayro vill påskina att jag mobbar honom när jag efterfrågar argument?

Är det negtivt :?:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 08:48

Kaffekoppen skrev:Ibland är det dock uppenbart att din slev inte har något konstruktivt syfte, det borde du kunna erkänna utan att dölja dig bakom projicering till min världsuppfattning. De gångerna agerar du troll. Det kanske du borde tänka på.

Du är då bara så låst i din egen uppfattning att du inte kan ta till dig min subtila och raffinerade arbetsform och metod. Just då fyller den som bäst sin funktion som mental murbräcka. Men min ödmjuka karaktär kräver inget tack. Det räcker med att du kallar mig "Pucko". Då vet jag att du har förstått, om ett år eller två. Evolution tar tid.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 08:53

Du lyckades undvika att rannsaka dig själv. Bra gjort. Din självbild är imponerande.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-03-16 08:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 08:53

Du tror inte på återfödelse då. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 09:07

Kaffekoppen skrev:Du lyckades undvika att rannsaka dig själv. Bra gjort. Din självbild är imponerande.

Du har visst missat att jag har luckrat upp min inställning till f/e-testet. Det är att jämföra med när Berlinmuren föll. Men du kanske inte märkte det heller. Gjorde du det?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-16 14:13

meanmachine skrev:
Nej, utan komponenter finns det ingen produkt. Komponenter i sig är ingen uppgradering, byte till "bättre" komponenter behöver inte innebära en uppgradering som är detekterbar. Faktum är att byte till en "bättre" komponent kan bli en nedgradering - konstruktionen kanske beövde just den avvikelsen som fanns i komponenten innan med större tolleranser...

Detta resonemang tillsammans med skrutten tycker jag är ren bullshit
No offence!

Men flertalet meriterade företag JAPAN borträknat förståss :) Jobbar med en grund apparat som uppgraderas med finare komponentkvalite vartefter alltså samma layout men finare material.

Ingenjörer och grundare av fina företag som Maccormac, Counterpoint etc har själva gått ut på internet med fra uppgradingsförslag för sina apparater och allt handlar om finare komponenter. De som de inte fick använda från början eftersom ägarna och ekonomerna bestämde.

Numer går desa finare företag mot att precis som de Asiatiska företagen spruta ut ny spaciga modeller varje år och annu sämre kvalite på materialet. Men dessa eldsjälar tenderar att komma fram i ny kostym iaf.
Mark Levinson i Red Rose musik tex.

Så håller absolut inte med även om tanken är god. :wink:
Skulle tro att ekonomerna skulle gilla detta eftersom då kan de fortsätta med sina kapitalvinster.

Hej Meanmachine!
Jag kan ta ett exempel till ovanstående citat. Ibland byter folk ut seriespolen till baselementet till sina högtalare. Vanligtvis byter de då till en lyxigare som brukar ha tjockare tråd eller med folie (också större tvärsnittsarea). Detta gör att spolens serieresistans blir lägre. En lägre resistans kopplad i serie med baselementet påverkar frekvensgången i basregistret, det bli "mindre bas". För att kompensera måste egentligen lådans avstämning göras annorlunda. Detta är alltså ett exempel på att det kan vara sämre att byta till lyxigare komponenter.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 14:16

Johan_Lindroos skrev:Jag kan ta ett exempel till ovanstående citat. Ibland byter folk ut seriespolen till baselementet till sina högtalare. Vanligtvis byter de då till en lyxigare som brukar ha tjockare tråd eller med folie (också större tvärsnittsarea). Detta gör att spolens serieresistans blir lägre. En lägre resistans kopplad i serie med baselementet påverkar frekvensgången i basregistret, det bli "mindre bas". För att kompensera måste egentligen lådans avstämning göras annorlunda. Detta är alltså ett exempel på att det kan vara sämre att byta till lyxigare komponenter.

Instämmer. Har egen praktisk erfarenhet av det.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 19:40

Hej Meanmachine!
Jag kan ta ett exempel till ovanstående citat. Ibland byter folk ut seriespolen till baselementet till sina högtalare. Vanligtvis byter de då till en lyxigare som brukar ha tjockare tråd eller med folie (också större tvärsnittsarea). Detta gör att spolens serieresistans blir lägre. En lägre resistans kopplad i serie med baselementet påverkar frekvensgången i basregistret, det bli "mindre bas". För att kompensera måste egentligen lådans avstämning göras annorlunda. Detta är alltså ett exempel på att det kan vara sämre att byta till lyxigare komponenter.

Är inte mestteknisk på detta forum med lite i pallet har jag.
Så motargumenterar detta lite.
Du mena då grovt att om jag byter spole ändras elementets egenskaper i lådan.
Hmm
Hur är det möjligt är inte lådan beräknad på elementes parametrar inte komponenternas.?
Hur gör man då med AV eller Linn som bla tar bort filtret och kör aktivdelninmg med separata steg. Debygger jui inte om lådan.
Men opavsett detta så är det ingen värde för om en bättre spole ger bättre egenskaper det förutsätter ju bara att den som bygger vet vad de håller på med. Den glada amatören kan ju naturligtvin misslyckas men det betyder ju inte att en foliespole är sämre än en spole med järnkärna.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-16 19:51

En foliespole har sannolikt lägre dist och mindre mekaniska resonanser än en järnkärnedito men det är inte säkert att man kan få den funktion som man vill ändå utan att göra andra ändringar.

De komponenter som sitter kopplat elektriskt med talspolen påverkar frekvensgången i ett högtalarsystem och då i synnerhet i basen.

Ändras resistansen mellan slutsteg och talspole så ändras basavstämning/Q värde.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 20:10

En järnkärnespole vill man väl inte använda, du måste mena koppartrådslindad ;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 20:17

En järnkärnespole vill man väl inte använda, du måste mena koppartrådslindad

De flesta std högtalare har järnkärnespole :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-16 20:40

I billiga högtalare är det vanligt med olika järn eller ferritkärnor och dessa har ofta dåliga prestanda. Kliver man upp i det övre segmentet finner man ofta stora spolar med kärna då typiskt i tre-vägare.

Det finns transformatorspolar som har väldigt bra prestanda både ringkärnor och EI-kärnor. Hificonsult tog fram en riktig överdängare till torroidinductor för ett gäng år sedan. Tror det var primärt till den där serien med "planethögtalare".. vad dom nu heter. I tyskland har vi Mundorf som tillverkar jättespolar på EI kärna. Jag har en med dcr på 0.05ohm eller så och den är på 22mH. 8O Väger 5kg eller nåt sånt..

Gissar på att den lilla mängd koppar som behövs till en mindre spole med järnkärna gör att det blir billigare att välja en sådan i stället för en luftlindad tex. till skräpet på Siba och Onoff.

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-03-16 20:49

Flint skrev:
tvett skrev:Jag vill veta varför jag blir betitlad bråkstake?

Enkelt, du är ett troll. Alla som säger emot är troll.

Det där håller jag inte med om!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-16 20:53

Skillnaden att byta från en billig spole med järnkärna till en dyr luftlindad med samma resistans är definitivt hörbar och en av de mest kostnadseffektiva modifieringar man kan göra i en högtalares filterkonstruktion. :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-16 21:03

Richard skrev:Skillnaden att byta från en billig spole med järnkärna till en dyr luftlindad med samma resistans är definitivt hörbar och en av de mest kostnadseffektiva modifieringar man kan göra i en högtalares filterkonstruktion. :wink:

Det betvivlar jag inte en sekund.

/Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-16 21:28

Kan inte släppa det här med klockor... Då jag ändå har dig på tråden Piotr, finns det någon bra presicionsklocka, förutom LCaudios dyra modell, som passar till DVD spelare som du känner till?

Detta är enligt min subjektiva åsikt en av de mest kostnadseffektiva modifieringar man kan göra i en cd spelare vilket jag ju provat( Marantz cd 67 ). Detta borde definitivt också bli bättre med mångkanalljudet från DVD:n.

(Jag har ingen lust att lägga ut 3500:- kr på en klocka till min DVD, som bara kostar 2500:-)

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-16 21:40

Tycker frågan är svår eller rent av omöjlig att svara på. 8)

Ungefär som om någon skrev:

Mat, gott eller äckligt? :D

Vad skall man svara på det? Det beror ju på vad det är för råvaror och hur det är tillagat. Samma sak gäller komponent-tweakande.

Att undersöka hur någon apparat beter sig, och sedan lära sig hur de specifika komponenterna i den bidrar till apparatens beteende - för att man till sist skall kunna byta ut något som förbättrar egenskaperna i den riktning man önskar, är ju ett vetenskapligt tillvägagångssätt.

Men att byta något utan att vetenskapligt undersöka effekterna av det är nog att lämna dörren öppen för att placebo skall kunna ställa till upplevelserna rätt illa. Att ändå påstå att tweakandet har givit de resultat man upplevt är inte god vetenskap.

Jag har själv upplevt en stor förändring i samband med en elektronikmoddning, så stor att jag var alldeles förvånad över att en så liten förändring kunde ge så stor hörbar effekt.

Det kändes lite pinsamt när jag upptäckte att jag fortfarande lyssnade på den omoddade apparaten, för jag glömde koppla in den moddade innan jag gick och tog en kopp kaffe. :oops:

Skulle hur som helst gissa att de flesta som sysslar med komponenttweakande gör det på ett ovetenskapligt sätt, och låter en hel del självsuggestion blanda sig in i leken, så jag röstar väl på det då.

Det kan dock ske enligt helt vetenskapliga förfaranden.

/SS

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 21:53

I billiga högtalare är det vanligt med olika järn eller ferritkärnor och dessa har ofta dåliga prestanda. Kliver man upp i det övre segmentet finner man ofta stora spolar med kärna då typiskt i tre-vägare.

Hae hittat ferrit i högtalare upp till 30-papp 8) Vart går gränsen för billiga :wink:
Även på Audiovector sitter det väl en dum ekonom som pressar ingejörerna till komponenter av sämre kvalisort :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-16 22:07

Piotr skrev:
Richard skrev:Skillnaden att byta från en billig spole med järnkärna till en dyr luftlindad med samma resistans är definitivt hörbar och en av de mest kostnadseffektiva modifieringar man kan göra i en högtalares filterkonstruktion. :wink:

Det betvivlar jag inte en sekund.

/Peter

Det motsatta han också hända.

I synnerhet när det gäller stora spolar kan en ferritkärna (inte gärna rent järn dock) ha stora företräden framför luftlindade. Bara kärnan är dimensionerad för att klara effekten. Stora spolar med ferritkärna har alltid mycket lägre serieförluster än luftlindade spolar för samma peng.

Någon brukar tala om tumregler, och säga att de inte är bra eftersom inga sanningar är lika enkla som tumreglerna. Det skiver jag under på.

Om en spole på X mH som får kosta Y kronor skall dimensioneras med en magnetisk kärna eller inte, bör bedömas på fysikaliska grunder och inte med hjälp av tumregler. 8)

/SS

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-16 22:10

Spolar med järnkärnor låter sämre än luftlindade med samma resistans.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-16 22:13

Det tror jag att jag måste hålla med om, NÄSTAN oreserverat. 8)

Tror att du håller med om att den luftlindade spolen har väldigt mycket högre prislapp också?
Och att det är svårare att svara på hur bra en ferritkärnespole för samma pris skulle bli...

/SS

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-16 22:20

Luftlindat är bättre, men dyrare.
Enligt min subjektiva erfarenhet är även en luftlindad spole med tunn tråd, med högre resistans än dito med järnkärna och där man naturligtvis kompenserat för den amplitudskillnad det blir pgr. av resistansen ( balans mellan diskant och bas ), dvs dämpat diskanten också ljudmässigt överlägset en spole med järnkärna. Detta trots den försämrade dämpfaktorn för baselementet. Distorsionen blir helt enkelt för hög med järnkärna, vilken dock, precis som du säger solidstate, minskar med spolar med STORA järnkärnor.( De blir ju inte mättade så lätt ).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 22:28

Samma med en PP konding i förhållande till Elyt i serien för diskanten. Ljudförbättringen är ju oerhört stor . Även om en mundorf supreme på 4,7uF kostar skjortan. JA detta gör det omöjligt för producenten att använda dem. 500:- på prislappen är ju 5000:- till kund enligt tumreglen om ratio. Så en QRS-500 som kostade 6500:- skulle kostat runt 15000:- med ett perfekt filter vilket inte är rimligt men en billigauppgradering för mig som köper dem med trista filter.

hifiguru@spray.se

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-16 22:34

Meanmachine har rätt till 100%. :!:
Min subjektiva ufattning är att förbättringen i diskanten från en elyt till en bra propylen är minst lika stor som att gå från järnkärna till luftlindat i basen.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-16 22:40

Tycker det är rätt viktigt att skilja mellan olika kärnmaterial, liksom att inte glömma spolens geometri. Att fylla hela spolen med en järnklump inuti är ju helt otänkbart om man inte vill ha förskräckliga distorsionsproblem.

Att använda andra saker än järn (med goda magnetiseringskurvor och inga eddy-strömmar), eller se till så att luften dominerar över järnet i spolen, gör att helt andra saker gäller.

Vidhåller att valen bör göras på fysikaliska grunder och inte efter en enkel sanning om att A är bättre än B.

/SS

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 23:18

Meanmachine har rätt till 100%.
Min subjektiva ufattning är att förbättringen i diskanten från en elyt till en bra propylen är minst lika stor som att gå från järnkärna till luftlindat i basen.

Åhhh Tackar ingen har sagt så tidigare har printat ut detta och kommer imorgon att rama det :lol:

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi