F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 10:57

meanmachine skrev:Hur många högtalare har en rak frekvenslinje? den rullar av från säg 50Hz med 3dB till 40Hz om jag höjer basen 3dB då så blir linjen rak ända till 40Hz vliket är bättre ?
Det är väl frekvensgången som blir i samverkan med rummet som är det viktiga, vilket ger att en helt rak frekvensgång i själva högtalaren inte alltid är bättre. Ju fler neutrala komponenter man har ju mindre "rattar" finns det att ju att justera fel med. Det är enklare att tuna in anläggningen med få komponenter istället för att tro att man måste fippla med kablar, källa, högtalare, akustik, förstärkare, whiskey* och jordnötter. Kan man bara elliminera några av de där, och gärna de som genererar mer kostnad än påverkan - blir det enklare.

* jag håller ju på och lär mig whiskey och det ärjobbigt nog bara det!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-16 10:59

meanmachine skrev:Samma fråga olika namn.
En del bygger apparatur för ett visst sound och det är inte fel på prylarna för det. Men du kanske tillhör de som tror att färgning är ren dist på grund av att man inte kan bygga maskiner.

Att rekommendera en del produkter på grund av sin transparens, är det att säga att alla andra saker är skit? Märkligt hur audioter ser en pryls färgning som ett ypperligt sätt att korrigera andra komponenters färgning istället för att det är ett problem i sig genom hela kedjan.

Uppskrivna effektsiffrorna är ett marknadsföringsmässigt problem. Det har du helt rätt i. Men det ändrar inte färgningsfrågan.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-16 11:10

meanmachine skrev:Tack för rakt svar.

Hur är det med

Klass A
Klass B
Klass D

Väldigt olika i karraktär.

Använder ni 208:an som ref eller ?
Isf
Kommer all klass A att falla ut då dessa anses vara varma i ljudet och därför färgar. Lite generalliserat.
Klass D borde då står sig hur bra som helst med sin nästan äckligt rena ljud?
Känns lite som om manskiner med ljudhöjande kvaliteer som för örat passa bättre på gruna av konstukrionen i sig iblan faller ur fast de är bättre eller är jag ute och cycklar. ??? :roll:

Svar från sidan 27 8O :

Generellt kan man inte säga att någon förstärkare ur klass X låter si eller så. Beroende på konstruktion kan de låta väldigt olika fast de är av samma "klass".

Sedan bör nämnas att klass B existerar normalt inte på dagens förstärkare, de drivs normalt i klass AB.

Sedan kan jag även nämna att hittills har INGEN förstärkare av typen klass D klarat LTS F/E-lyssningstest utan att ge påvisbar hörbar ljudförvrängning. Det är framförallt i diskantregistret som de inte varit tillräckligt rena.

Det finns förstärkare som inte kunnat påvisas ge hörbar färgning både av klass A och AB. Jag tror i alla fall att den som jag skriver var i klass A var det också, åtminstone gick den i mycket hög andel klass A.

På frågan om vi använder NAD 208 som referens så är svaret klart och tydligt NEJ på den punkten. F/E-lyssningsmetoden envänder inte andra förstärkare som referens utan använder INSIGNALEN till förstärkaren som referens. Jag tror att du behöver läsa på om hur metoden fungerar. Se mer om metoden här:
http://www.sonicdesign.se/amptest.htm

Fråga gärna om det är något som verkar oklart. Det är ju några diagram och krumelurer som kan verka knepiga om man inte är van att se sådant.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-16 11:13

Haakan_W skrev:alltså mayro....eftersom du inte säger exakt hur du menar ang fe-lyssningen ska jag ge mig på en tolkning..

jag tror du tycker att felet sitter i lyssningspanelen...det känns som om du tycker att dom är för konservativa och tycker allt nytt är skräp osv osv...

nåja nu till min fråga....om du och dina kompisar skulle göra en fe-lyssning...skulle du då lita på utfallet av lyssningen?

Fel Lyssningspanelen har noll med saken att göra. så är denna egna upptolkning besvarad för dig och flera ..

Om förklara mer ingående delar av mitt tvivel om FE metoden. jag har dekret som stoppar mig för att ens KUNNA diskutera och förklara för dig eller någon här.. för andra gången skriver jag detta nu.. Så hajar du inte du så kan jag inget mer göra åt saken.Sorry,

Men nu packas det för fullt här. Så får snacka vidare sen om man ens bryr sig iofs.. Det är aldeles för mycket tjafs samt skitsnack så lusten är rätt låg.. Asså. Här finns inget intresse för hifi och ha kul ihop. Här är det gängmentalitet som gäller.. Att i grupp göra ner folk så mycket man kan.. Nej. Jag tror för min del detta får vara nu efter detta som jag känner nog sista rycket att försöka ens här på forumet...

Och kaffekoppen. Du kan stryka mig från LTS lista. Jag har tänkt till och din tråd samt ditt snack här osv mm här o där blev bara för mycket. Nu vet jag att man får varken komentera eller säga sin åsikt inom LTS.. Toppstyrningen är total.. Säger man sin åsikt eller framför sin tro samt tankar så omformuleras det i oändlighet så det inte ens LIKNAR det man säger.... Så stryk mig bara så är detta skit över..Jag gick med för att faktiskt bidra till att dels skapa mer bredd samt för att få ER att haja att man är både intreserad samt mån om att ALLA skall kunna delta med OLIKA infallsvinklar. Jag ser nu detta är totalt omöjligt..

Almen. Du ÄR bara för sorglig..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2007-03-16 11:17

God morgon,

Jag tror vi talar lite förbi varandra.
Mayro skrev:DVD skiva i must dvd spelaren uppspelat i studion där man har masterbanden osv skall låta så exakt lika så dom EJ går att skilja från varandra.. Var är det oklara här egentligen 8O

Det KAN inte skrivas klarare antar jag.. JAG vet då inte hur...

Nej, det är absolut kristallklart det där, det har jag förstått. Men det är ju inte det jag undrar över.

Jag skall försöka vara tydligare. Kopierar min förra post:
jag skrev:Det är ju kombinationen DVD + Muse DVD-spelare som tydligen låter som masterbandet (uppspelat av någon maskin), då måste det väl vara svårt att dra slutsatsen att en annan DVD-spelare är mindre korrekt om samma skiva låter annorlunda i den? Så jag förstår inte vad jämförelsen skulle kunna användas till?

Vad jag undrar är alltså vilken slutsats kan man dra av att spela samma skiva i en annan DVD-spelare och jämföra hur skivan låter spelad genom Muse?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-16 11:21

Rakt trevligt sakligt svar som alltid Johan.

Min gissning att folk blandar ihop vad som ni kallar saker och ting är att referensförstärkaren är den apparat som driver högtalarna. Fast folk bekanta med F/E fast inte inblandade i testerna brukar svara att det inte finns någon och sedan lägger till någon kommentar att återkom då du fattar vad det är frågan om.

Du svarade korrekt vilket är betydligt trevligare.

Är det 1090 som driver högtalarna? Brukar ni någonsin låta förstärkarna byta plats då och då för att verifiera att hela kedjan beter sig som förväntat?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 11:23

Mayro skrev:Och kaffekoppen. Du kan stryka mig från LTS lista. Jag har tänkt till och din tråd samt ditt snack här osv mm här o där blev bara för mycket. Nu vet jag att man får varken komentera eller säga sin åsikt inom LTS.. Toppstyrningen är total.. Säger man sin åsikt eller framför sin tro samt tankar så omformuleras det i oändlighet så det inte ens LIKNAR det man säger.... Så stryk mig bara så är detta skit över..Jag gick med för att faktiskt bidra till att dels skapa mer bredd samt för att få ER att haja att man är både intreserad samt mån om att ALLA skall kunna delta med OLIKA infallsvinklar. Jag ser nu detta är totalt omöjligt..

Almen. Du ÄR bara för sorglig..

Tråkigt. Jag tror att du skulle ha kunnat gjort stor nytta i LTS. Dom behöver en person av din kaliber för att luckra upp lite.

Å du, bry dig inte om Almen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-16 11:27

Mayro skrev:Om förklara mer ingående delar av mitt tvivel om FE metoden. jag har dekret som stoppar mig för att ens KUNNA diskutera och förklara för dig eller någon här.. för andra gången skriver jag detta nu.. Så hajar du inte du så kan jag inget mer göra åt saken.Sorry,

Slutsatsen jag drar från denna inversförklaring runt dekretet är:
F/E-testen ger enligt Mayro orimliga resultat beroende på något som han enligt dekretet inte får diskutera.
Det enda som han enligt dekretet inte får diskutera är; Ingvar Öhman!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 11:30

Svar från sidan 27 :

Generellt kan man inte säga att någon förstärkare ur klass X låter si eller så. Beroende på konstruktion kan de låta väldigt olika fast de är av samma "klass".

Sedan bör nämnas att klass B existerar normalt inte på dagens förstärkare, de drivs normalt i klass AB.

Sedan kan jag även nämna att hittills har INGEN förstärkare av typen klass D klarat LTS F/E-lyssningstest utan att ge påvisbar hörbar ljudförvrängning. Det är framförallt i diskantregistret som de inte varit tillräckligt rena.

Det finns förstärkare som inte kunnat påvisas ge hörbar färgning både av klass A och AB. Jag tror i alla fall att den som jag skriver var i klass A var det också, åtminstone gick den i mycket hög andel klass A.

På frågan om vi använder NAD 208 som referens så är svaret klart och tydligt NEJ på den punkten. F/E-lyssningsmetoden envänder inte andra förstärkare som referens utan använder INSIGNALEN till förstärkaren som referens. Jag tror att du behöver läsa på om hur metoden fungerar. Se mer om metoden här:
http://www.sonicdesign.se/amptest.htm

Fråga gärna om det är något som verkar oklart. Det är ju några diagram och krumelurer som kan verka knepiga om man inte är van att se sådant.

Tack igen för bra svar.
Trevligt med folk som svarar seriös visar på gott omdöme.

Jag förstår i reotin till viss del och tycker att testet verkar spännande men mycket felaktig information finns ute på internet.

Kan du svara på min Halcrofråga
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-16 11:31

Mayro skrev:Almen. Du ÄR bara för sorglig..

När det kommer från dig tar jag det som en komplimang. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-16 11:32

meanmachine skrev:
Sant, idioter kollar inte på effekten när de köper slutsteg. Inte alls, inte en enda som endast kollar på effekten.

Är du dum eller försöker du ett tappert försök att pressa mig :wink:
tror på det senare.

7x100w eller krell 2x100w den första väger 10kg den andra 44kg men effekten är ju densamma :wink:

Nännemän, ingalunda!

7x100=700 och 2x100=200. Alltså; effekten är inte desamma, givetvis förutsatt att dina angivna specer stämmer med verkligheten att de verkligen klarar att driva kanalerna med 100W vardera samtidigt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 11:33

Nännemän, ingalunda!

7x100=700 och 2x100=200. Alltså; effekten är inte desamma, givetvis förutsatt att dina angivna specer stämmer med verkligheten att de verkligen klarar att driva kanalerna med 100W vardera samtidigt.

:?:
Om du köper en bioreciver och spelar i 2k blir det väl fortfarande 2x100w eller :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-16 11:34

meanmachine skrev:
Tack för rakt svar.

Hur är det med

Klass A
Klass B
Klass D

Väldigt olika i karraktär.

Använder ni 208:an som ref eller ?
Isf
Kommer all klass A att falla ut då...

Hmmm Varit borta ett tag och ser att jag missat måga sidor men inget konkret. Bara pajkastning.

Varför inte försöka reda ut begreppen istället för att kasta skit på varandra.

Var det någon som hittade mina frågor här ovan :!: Som jag ställde för tre sidor sedan :idea:

Tänk på att folk (inkl. mig själv) inte nödvändigtvis har detta diskussionsforum som enda livsinnehåll. :wink: Några kanske har det dock verkar det som :wink: . Själva har jag lagat mat, sovit, tröstat ledsna barn, och har ett jobb att ta hand om...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-16 11:35

meanmachine skrev:Tack igen för bra svar.
Trevligt med folk som svarar seriös visar på gott omdöme.

Jag förstår i reotin till viss del och tycker att testet verkar spännande men mycket felaktig information finns ute på internet.

Kan du svara på min Halcrofråga

Vilken Halcrofråga? Jag har inte ens hunnit läsa hela tråden.

När du frågade om LTS använder NAD 208 fick jag intryck av att du inte förstått hur F/E-metoden kopplas upp. Du förstår nu alltså att det inte behövs någon referensförstärkare?
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2007-03-16 11:38, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 11:38

Flint skrev:
Mayro skrev:Och kaffekoppen. Du kan stryka mig från LTS lista. Jag har tänkt till och din tråd samt ditt snack här osv mm här o där blev bara för mycket. Nu vet jag att man får varken komentera eller säga sin åsikt inom LTS.. Toppstyrningen är total.. Säger man sin åsikt eller framför sin tro samt tankar så omformuleras det i oändlighet så det inte ens LIKNAR det man säger.... Så stryk mig bara så är detta skit över..Jag gick med för att faktiskt bidra till att dels skapa mer bredd samt för att få ER att haja att man är både intreserad samt mån om att ALLA skall kunna delta med OLIKA infallsvinklar. Jag ser nu detta är totalt omöjligt..

Tråkigt. Jag tror att du skulle ha kunnat gjort stor nytta i LTS. Dom behöver en person av din kaliber för att luckra upp lite.
Jag tycker detsamma. Att man tycker du har fel i en fråga Mayro är inte detsamma som att du har fel i allt. Det är klart du måste acceptera att folk reagerar när de är övertygade om att du säger saker utan grund. det måste de få göra.

Jag hade sett fram emot din entusiasm och glädje i ämnet och det som gjort mig lite ledsen är att du pratar så illa om föreningen, och ofta känns det som gammalt agg från din sida - byt blad.

Du kommer få MoLt under året och kan skriva upp dig på Lindroos epostlista över kommande aktiviteter. Du kan ju elda med tidningen om du vill. Det är bara att inte betala för nästkommande år om du står fast i beslutet.
paa skrev:
Mayro skrev:Om förklara mer ingående delar av mitt tvivel om FE metoden. jag har dekret som stoppar mig för att ens KUNNA diskutera och förklara för dig eller någon här.. för andra gången skriver jag detta nu.. Så hajar du inte du så kan jag inget mer göra åt saken.Sorry,

F/E-testen ger enligt Mayro orimliga resultat beroende på något som han enligt dekretet inte får diskutera.
Ja, dekretet gäller inte mig :) Eller någon annan i världen faktiskt! Såg du Johans hänvisning till meanmachine där mer info om testet finns? Det är bra läsning. Dessutom - haka inte upp dig på de resultat du tycker testet visat. Rota fram en produkt du villha testad istället (som du vet är bra) och låt LTS testa den. Då kanske du kan se hela processen. Det blir lättare att prata då.

Ser dig gärna i LTS din tok ;) Även om jag nog tror att det finns de som inte ser dig där..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-16 11:44

Kaffekoppen skrev:Att man tycker du har fel i en fråga Mayro är inte detsamma som att du har fel i allt.

Eh-Öh, verstehe nada. Vem är "man"? Vidare meningsbyggnadsfel gör det obegripligt.

Sedan skriver du till PAA som att han vore Mayro.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 11:47

Du förstår nu alltså att det inte behövs någon referensförstärkare?

Jo men som ljudmässig referens verkar på många att Nad 208 anses vara perfekt i transparens.

Om ni testat Halcro med dist i diskante och om så är det dåligt bygge eller inbyggd personlighet. Detta är ju enligt många världens mest kompletta apparat.

"Då försöker vi istället använda oss av en referensanläggning, som vi är vana vid att lyssna på musik genom och där vi känner anläggningens karaktär väl.

Vi byter ut referensförstärkaren mot testobjektet Amp2000 i referensanläggningen och så lyssnar vi: Hmm, nu låter det lite annorlunda. Vi jämför med hur det lät innan och kommer fram till ett omdöme. "
LTS hemsida

Ni har ju ljudmässiga referenser även ni.

[/quote]

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-16 11:48

Johan_Lindroos skrev:
Kaffekoppen skrev:Att man tycker du har fel i en fråga Mayro är inte detsamma som att du har fel i allt.

Eh-Öh, verstehe nada. Vem är "man"? Vidare meningsbyggnadsfel gör det obegripligt.

Det var väl inte så svårt att förstå? Hela inlägget var till Mayro och "man" är de som ifrågasatt Mayro´s ifrågasättande, många som inte har något med LTS topp att göra ens.
Senast redigerad av tvett 2007-03-16 11:49, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-16 11:49

meanmachine skrev:
Nännemän, ingalunda!

Om du köper en bioreciver och spelar i 2k blir det väl fortfarande 2x100w eller :wink:

Förvisso, men är inte den totala effekten mer intressant? Du menade ju på att de hade samma effekt, vilket inte stämde fullt ut.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-16 11:50

paa skrev:

Du har fel. men det spelar väl ingen roll antar jag. Det skall ju alltid dras till nåt annat ocjh mer skit än det är. Så tro så om du vill.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-16 11:51

meanmachine skrev:
1. F/E-lyssning är en metod som är till för att undersöka hur mycket en enskild komponent färgar inkommande signal.
2. "färgning" betyder att komponenten hörbart förändrar insignalen på något sätt (linjär förändring av nivån borträknat - duh).
3. F/E-lyssning kan detektera mycket små färgningar hos en komponent.
4. Ett konstaterande att en komponent inte färgar betyder att man inte kunde detektera någon färgning vid aktuellt lyssningstillfälle.
5. Huruvida en komponent färgar eller ej har ingenting med pris, märke, tillverkningsår eller hur den har recenserats i pressen att göra.
6. Huruvida en komponent färgar eller ej har inget att göra med hur en godtycklig musiklyssnare uppfattar att komponenten låter i en godtycklig anläggning.

Det håller jag med om att testen verkar vara bra.

OK, håller du även med om följande:

7. Vid F/E-lyssning har man ingen referens som man jämför med.
8. Vid F/E-lyssning tar man fram vilken påverkan testobjektet har på ljudet jämfört med ingen påverkan alls.
9. F/E-metodiken blir ett sätt att se hur mycket den elektriska signalen förändras när den passerar igenom testobjektet.
10. Vid F/E-lyssning lastar man ned testobjektet (om det är ett slutsteg) med en last motsvarande en högtalare, men det är inte den högtalaren man lyssnar i.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-16 11:51

Mayro skrev:Du har fel. men det spelar väl ingen roll antar jag. Det skall ju alltid dras till nåt annat ocjh mer skit än det är. Så tro så om du vill.

Vad är det i dekretet som gör att du inte kan förklara dina utspel?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-16 11:52

meanmachine skrev:
Referensen i ett F/E är ju ointressant, eftersom det är skillnaden på vad som var innan och det efter det som testas är. Man kan groft förenklat mata testobjektet med vad skit som helst. Så frågorna om de olika klasserna är eg inte applicerbart på det hela.

Varför? Det är ju de olika konstruktionerna jag är intresserad av att får reda på om de gör någon skillnad. Om det gör mig dum så får det va så.
Min förstärkare jobbar i klass A och ger en betydligt varmare och mjukare ljud. Min andra anläggning jobbar i B och spelar betydligt mer Kallt och tråkigt och jag har fattat flera argument som folk slänger i ansiktet att varmt ljud = färgat ljud = sämre.
Klass A är alltid varmt men några av de bästa konstruktionerna byggda är just A

Har du funderat på om det kanske är så att du behöver ha en förstärkare med "varmt ljud" för att kompensera eventuella brister hos högtalarsystemet eller annan del av signalkedjan? Exempelvis låter somliga metalldomar "vasst" och kan då kompenseras med förstärkare med "varmt ljud". Jag anser dock att en sådan kombination så gott som alltid inte blir hundraprocentigt lyckad, eftersom det är så gott som omöjligt att hitta någon audiokomponent med "perfekt inverterad soundmatchning". Därför är egentligen det bästa att skaffa sig både förstärkare och högtalare, etc., som som har så neutralt ljud som möjligt som inte ger sin egen ljudpåverkan. Svårt dock när det gäller att hitta sådana högtalare...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 11:54

Johan_Lindroos skrev:

Man är ju naturligtvis jag! Det är ju jag som skriver inlägget! Dessutom kan man lägga till de andra som inte anser att Mayro har på fötterna här. Det är fler än jag som tycker att våran kompis har fel. Det är inget konstigt med det Johan!

Det jag kommenterade var ju faktiskt att paa hade rätt i att dekret finns bara mot IÖ. Mayro kan alltså klämma ur sig det han vill så länge det inte är riktat till IÖ. Inget konstigt alls.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 11:58

8. Vid F/E-lyssning tar man fram vilken påverkan testobjektet har på ljudet jämfört med ingen påverkan alls.
9. F/E-metodiken blir ett sätt att se hur mycket den elektriska signalen förändras när den passerar igenom testobjektet.
10. Vid F/E-lyssning lastar man ned testobjektet (om det är ett slutsteg) med en last motsvarande en högtalare, men det är inte den högtalaren man lyssnar i.

Så i slutänden är all förändring av ondo :?:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-16 11:59

meanmachine skrev:
Du förstår nu alltså att det inte behövs någon referensförstärkare?

Jo men som ljudmässig referens verkar på många att Nad 208 anses vara perfekt i transparens.

Om ni testat Halcro med dist i diskante och om så är det dåligt bygge eller inbyggd personlighet. Detta är ju enligt många världens mest kompletta apparat.

"Då försöker vi istället använda oss av en referensanläggning, som vi är vana vid att lyssna på musik genom och där vi känner anläggningens karaktär väl.

Vi byter ut referensförstärkaren mot testobjektet Amp2000 i referensanläggningen och så lyssnar vi: Hmm, nu låter det lite annorlunda. Vi jämför med hur det lät innan och kommer fram till ett omdöme. "
LTS hemsida

[/quote]

Du skriver om "många andra personer". Dessa personer är inte de som utfört själva testerna! NAD 208 är påvisat ej transparent för effektuttag över 250 watt. Det står att läsa om i testen då den publicerades.

Jag tror att ditt citat är taget ur ett sammanhang och däför blir det nu helt missvisande. Men jag hittar det inte ens själv på LTS hemsida. Kan du ge mig en länk? Då kan jag läsa det igen i sitt hela sammanhang och förhoppningsvis sedan ge dig ett bra svar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-16 12:04

meanmachine skrev:

Så i slutänden är all förändring av ondo :?:
Nej, F/E-lyssning avgör inte vad som är gott och ont - det är din subjektiva bedömning. I slutändan är förändring det enda som F/E-lyssning detekterar.

Och, om man söker transparenta komponenter, är all förändring av ondo. Men det är i sin tur en subjektiv hållning, dock baserat på det objektiva F/E-lyssningstestet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-16 12:07

meanmachine skrev:"Då försöker vi istället använda oss av en referensanläggning, som vi är vana vid att lyssna på musik genom och där vi känner anläggningens karaktär väl.

LTS hemsida

Men citatet ovan visar just hur man inte F/E-testar. Det försöker pedagogiskt visa nackdelen med lyssna och tyck-metoden. Den visar just varför man skall F/E-lyssna.

Du har inte läst, du har inte förstått. Gör om, gör rätt!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-16 12:09

Kaffekoppen skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Man är ju naturligtvis jag! Det är ju jag som skriver inlägget! Dessutom kan man lägga till de andra som inte anser att Mayro har på fötterna här. Det är fler än jag som tycker att våran kompis har fel. Det är inget konstigt med det Johan!

Det jag kommenterade var ju faktiskt att paa hade rätt i att dekret finns bara mot IÖ. Mayro kan alltså klämma ur sig det han vill så länge det inte är riktat till IÖ. Inget konstigt alls.

"Man" kan vara antingen den som skrivit det eller en grupp av människor, precis som du skriver. Då är det bättre om du skriver "jag" om du menar dig själv för att få mer förståeligt. Sedan är det väldigt konstigt eftersom du nämner både "du" (Flint) och Mayro i samma mening. Det finns heller inget predikat till Mayro (subjektet) vilket gör det helt obegripligt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-16 12:09

Johan,

NAD208 bör väl modifieras med avseende på undre gränsfrekvens för att den inte skall höras i test? :) Jag vill minnas at det är 4-5 kondingar per kanal som måste kompletteras eller bytas.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi