Vad tror ni om denna? Proson RV4700 DTS-ES

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Vad tror ni om denna? Proson RV4700 DTS-ES

Inläggav Kribban » 2007-03-14 10:15

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1741

Bild
Bild
Bild
Bild

Proson´s nya Top-of-the-line Receiver.
En komplett förstärkare av mycket hög kvalité med de allra finaste komponenterna. Fronten och rattarna är i massiv aluminium. En programmerbar fjärr med alla funktioner medföljer. Den har 4 st videoingångar som du kan döpa själv efter behov (ex. Boxer, XBOX m.m.) där även namnet syns på TVns OSD-display. En mycket uppskattad funktion för alla som inte kan hålla reda vart allt är inkopplat...
Alla 5 digitala ingångarna (3 optiska, 2 coaxiala) går att tilldela fritt bland video-ingångarna, cd och Tape monitor.
Detta är helt enkelt en förstärkare som du kommer leva med länge, utan att behöva sakna något.

Närbild - fronten och rattar i massiv aluminium
- klicka för större bild

Fynda.se tycker:
Detta är en förstärkaren som det genomgående andas kvalité från, ett klockrent köp!

Egenskaper:
- Dolby Digital, Pro-logic, Pro Logic II Movie, Pro Logic II Music, Dolby Virtual
- DTS, DTS-ES Discrete 6.1, DTS-ES Matrix 6.1, DTS Neo 6 Movie, DTS Neo 6 Music
- MPEG Multichannel, Extra Surround 6.1/7.1

In- och utgångar:
Ingång för AM- och FM-antenn.
7.1 Direct ingång / 7.1 Pre Out utgång.

AUX och CD Ljud In.
Tape Monitor Ljud-in & Ljud-ut.
Video 1 Ljud & Bild - In & Ut. (Komposit, komponent & SVHS)
Video 2 Ljud & Bild In (Komposit, komponent & SVHS)
Video 3 Ljud & Bild In (Komposit & SVHS)
Video 4 Ljud & Bild In (Komposit & SVHS på fronten)

Monitor Ljud & Bild ut (Komposit, komponent & SVHS)
ROOM 2 Ljud & Bild ut

5 st Digital In (3 x optisk(varav en på fronten), 2 x Coaxial)
1 st Optisk utgång.

Switchad AC Utgång (Max 100 W)
Högtalarutgångar med skruvkontakter
(2 x front, 1 x center, 2 x sat, 2 x Sat back)

Baksidan - Alla kontakter täckta med
24 K guld för bästa signalöverföring
- klicka för större bild

Proson RV-4700 DTS-ES testade i Bild&Ljud hemma med toppbetyg (Totalbetyg 9 / 10).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

"När det gäller ren kraft är Prosons receiver verkligen i sitt esse. RV-4700 har större kraftresurser än många andra förstärkare som kostar det dubbla! Det är verkligen sällsynt att en receiver för 5 000 kronor kan slå så hårt och ha sådan kontroll över baselementen! Tonstrukturen förändras inte märkbart när man drar på, musiken låter oansträngt och osedvanligt trevligt! Rockmusiken får verkligen utlopp för sin tyngd här! Medan Sony kan bli lite hård i klangen tvekar inte Proson en sekund att trycka till i magtrakten, utan att öronen får lida för den sakens skull!."

"Ljudspåret på ”The Island” återges med mycket fin kontroll. Djupbaseffekterna sitter som gjutna! Motorcyklar dundrar genom rummet och kulorna viner genom luften. Explosioner, vrålande motorer och rytmisk bakgrundsmusik trycker tillbaka publiken i soffan på ett sällan skådat sätt i den här prisklassen! Och ändå är det en bra bit kvar till förstärkarens bristningspunkt. Här finns det kraftresurser som påminner om produkter för 12 - 15 000 kronor! Helt vansinnigt!"

Läs hela testen på Proson hemsida

Specifikationer:
Power Output 8 ohm (vid 0.05 % THD):
2 x 100 W
Signal to noise ratio, IHF "A" weighted:
98 dB
Surround effekt 8 ohm
(vid 1 kHz, 0.7 % THD, only channel driven):
Front: 110 W + 110 W
Center: 110 W
Surround: 110 W + 110 W
Surround Back: 110 W + 110 W
Ström: AC 230 v 50 Hz
Storlek (HxBxD): 166 x 440 x 380
(mått utan volymratt och kontakter)
Vikt: Hela 17.3 kg

OBS! Engelsk manual

Fjärrkontrollen:
Multifjärr för 8 enheter - Med fjärrkontrollen styr du inte bara förstärkaren, utan även 7 andra enheter, ex. DVD - TV - VIDEO - BOXER o.s.v.

Programmerbar - Kolla upp vilken kod din apparat har i den medföljande manualen, tryck in koden och du kan styra den med fjärren.

Lärningsbar - Saknas din TV? Saknar du någon knapp eller sitter funktionen på fel knapp? Inga problem, fjärren kan lära sig signaler från andra kontroller, sätt dem bara nos mot nos så lär den sig koden.

Macrofunktion - Måste du alltid gå igenom samma startup-procedur varje gång du ska ha igång alla enheterna i din hemmabio-anläggning? Är du den enda som vet hur man startar den? Inga problem, du lär lätt fjärren knapptryckningarna och den upprepar den alla genom ett enkelt knapptryck.

Punch through - Med denna smidiga funktion så kan du sätt att vissa knappar alltid gäller, även om du väljer att styra olika enheter. Ex. volymkontrollen är vanligt att man alltid ska vilja styra förstärkaren med, oavsett om du styr DVD-spelaren med resten av knapparna. Här är det inga problem.

Belysning - Sluta famla i mörkret eller förstör filmen med att tända. Tryck på nederst knappen, så lyser alla andra upp i ett behagligt grönt ljus.
(Rekommenderat pris enbart för fjärrkontrollen är cirka 1000 kr och den har setts följa med förstärkarkombinationer för upp till 64.000 kr)

Pris 4995:-

Läser man recensionerna från de som har köpt den samt från Ljud & Bild hemma så verkar det som att det finns rejält med resurser i denna reciever.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-03-14 10:26

Nja, jag vet inte... Ta bort Proson loggan från den och sätt dit ett Brystonmärke så kanske den är något att ha.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-14 10:30

Det är lite därför jag ställde frågan. Vi har en förmåga att döma ut produkter just pga av namnet. Den kanske är väldigt kompetent

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-14 11:50

Kribban skrev:Det är lite därför jag ställde frågan. Vi har en förmåga att döma ut produkter just pga av namnet. Den kanske är väldigt kompetent

MVH Christer

Den har väl samma innandöme som en dyrare Sherwood-receiver om jag inte minns fel.

Borde vara rätt prisvärd Kina-OEM.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-14 11:52

Korea enligt Proson själva :)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 11:53

Synd att den ser 5 år gammal ut :(
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-14 12:01

Inga problem för min del då jag har prylarna i ett skåp. :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-14 12:09

Gillar sådana här seriösa och väsentliga beskrivningar...

"Rekommenderat pris enbart för fjärrkontrollen är cirka 1000 kr och den har setts följa med förstärkarkombinationer för upp till 64.000 kr"

Jag kanske bara har lite knepig humor...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 12:11

Lust skrev:Jag kanske bara har lite knepig humor...

Inte på något sätt alls. Mycket skitsnack är det, men specen var ju rätt seriös ändå...NOT
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2007-03-14 14:40

Den liknar en äldre Sherwood, Proson har ju släppt vissa modeller som varit en sådan fast med Prosonloggan.

Proson har haft en gedigen stärkare på programmet, Proson Mature. Jag undrar var den tog vägen. Den liknar en CAV och såg riktigt prydlig och kvalitativ ut.

Denna modell låter säkert bra för pengarna men jag får säga att Mature-modellen (om den går att få tag på) ger ett mycket bättre intryck. Denna modell ser budgetaktig ut medan Mature ser gedigen och påkostad ut.

Visserligen är inte utseendet allt men det kan ge en fingervisning om ambitionsnivån. Men den avbildade receivern kan vara bra om den bygger på Sherwood (vilket utseendet antyder) då deras produkter brukar ha ryktet att låta bättre än prislappen antyder.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2007-03-14 14:42

Lust skrev:Gillar sådana här seriösa och väsentliga beskrivningar...

"Rekommenderat pris enbart för fjärrkontrollen är cirka 1000 kr och den har setts följa med förstärkarkombinationer för upp till 64.000 kr"

Jag kanske bara har lite knepig humor...

Fjärren ser ju inte riktigt ut som en "1000-kronorsfjärr". Låter som ett tveksamt argument. Däremot är den säkert bra, men ska man använda sådana ord kan en display vara på sin plats.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-03-14 14:44

Kevin_Mitnick skrev:Nja, jag vet inte... Ta bort Proson loggan från den och sätt dit ett Brystonmärke så kanske den är något att ha.

Man ska inte förneka loggans betydelse! Instämmer helt. Byt ut loggan till något mer "hifi". Typ sherwood eller varför inte Denon. Skillnaden kommer vara enorm! :wink:
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-03-14 14:45

Synd att den ser 5 år gammal ut

Å andra sidan gör ju Denon det också men presterar bra för det.

Försöka att få till en lyssning, gärna med något jämförbart innan du köper. Går det att låna hem är det ju kanon. Jag skulle aldrig chansköpa en hifipryl :)

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2007-03-14 14:46

Den s.k Proson Mature som jag syftar på (som av någon anledning inte finns hos Fynda, vet ej vad som hänt med den) såg nästan exakt ut som denna CAV AV-2086 men låg lägre i pris. Vill minnas att Mature skulle kosta runt 5-6000 kronor.

CAV AV-2086 hos Fynda

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 09:33

Nja, jag vet inte... Ta bort Proson loggan från den och sätt dit ett Brystonmärke så kanske den är något att ha.

Har du inte sett att BRyston är det bästa det bästa testat :wink:

Enligt Carlssonplanet, som har lite kortare pressläggning än MoLT, så är Bryston 14B SST den bästa förstärkaren som testats hittills. Dom bygger detta troligen på bl.a F/E-testning

Dumt att bara kasta skit och tro att loggan avgör priset. Hur blir ett märke känt då?
Känner du till att jag är bäst i Sverige på att sjunga bättre än Carola. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-03-16 12:03

H/K AVR65RDS (från 1997) en sådan där fjärr, eller i alla fall fjärr chassi. Det är en okej fjärr men knapparna är lite okänsliga. Men 1000 kr är nog att ta i. Det är ju rätt vanligt att man får programerbara fjärrkontroller till receivers.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-03-16 12:42

Ja den verkar ju inte dålig.. Fast det finns ju 100 andra i prisklassen

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-03-17 01:52

Jag har testat dendär receivern och den är helt okej..
Powerlampan påminner lite om den på Amiga 500, bara en sån grej.. :D
Den är helt klart snyggare i verkligheten än på bilden.. men gränssnittet och menyerna känns konstiga och inte särskilt bra.
Det är hursomhelst bra med kraft och ljudet är klart och fint.

Förstår inte riktigt fyndas fokusering på fjärren.. den har bakgrundsbelysning vilket iofs är bra men att den har punch through etc.. ja so what.. det har min yamaha 730 också.. :roll:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-03-17 02:02

Kribban

Varför denna fokusering på Fynda?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-17 10:04

Hur menar du? Det är i princip bara dem som säljer denna Proson förstärkare häromkring. Det ligger 2 mil från mitt hem och man är där och kollar ibland. Jag föredrar att diskutera deras produkter här istället för med en säljare i butik :wink:

Jag höll t.o.m på att köpa en LCD TV där men det blev en plasma från Fyndbörsen istället 8) .

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-17 10:05

Billigt ? Testa beg. Mycket mer för slanten. 8)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-17 10:06

Jag vet inte om det är så billigt :?: Tittar man på Yamaha´s nya 661 så får man mer för pengarna känns det som.
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-03-17 11:21

OK, blandade ihop fynda o fyndbörsen... sorry.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-03-17 11:27

Kribban,
köp den & testa den! är den OK behåller du den. Om inte, säljer du den bara vidare...

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Återgå till Köpråd