Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Varför tillverkas inte nya moderna 600 ohms högtalarelement ?
Borde ju finnas en marknad.
(Tanken att lättare kunna bygga rörförstärkare utan utgtrafo.)
Vilka för och nackdelar kan dylika element generera.
Termisk kompression, dålig linjäritet eller vad ?
Går det att räkna på ?
OA-6 typ1 lät ju inte så pjåskigt, den enda högtalare jag hört med 600 ohms element.
Ragnwald skrev:Varför tillverkas inte nya moderna 600 ohms högtalarelement ?
Borde ju finnas en marknad.
(Tanken att lättare kunna bygga rörförstärkare utan utgtrafo.)
perstromgren skrev:
Och vem vill bygga rörförstärkare, menar du?![]()
F'låt.
Ragnwald skrev:Eh.. jo 800 ohm va det nog ja.
Men rent tekniskt då ?
Blir spolen för tung och gapet för stort, vad händer då och vilka marginaler kan det handla om ?
Behöver det bli några nackdelar om tex effekttåligheten sätts lägre ?
Om man modererar motorstyrkan ?
PeterAkemark skrev:Vad det inte en 9710 (Philips) som fanns just med 800 ohms impedans?
tvett skrev:Finns det inga alternativ till lack?
(Tänk va mycket lättare det hade varit om tråden inte var tvungen att vända när den kommit till ena ändan av spolen. Korsläggningen bygger mycket.)
UrSv skrev:Det är nog så enkelt att de totalt fyra personer, eller liknande antal, som vill ha denna typ av element inte utgör en sammansvetsad kundgrupp stor nog att motivera tillverkningen av såna element hos så värst många tillverkare.
Ragnwald skrev:UrSv skrev:Det är nog så enkelt att de totalt fyra personer, eller liknande antal, som vill ha denna typ av element inte utgör en sammansvetsad kundgrupp stor nog att motivera tillverkningen av såna element hos så värst många tillverkare.
Var har du fått dina statistiska uppgifter ifrån ?
Det byggs och säljs ofantliga mängder rörförstärkare värden över, inte minst i sverige.
Att bara jag och tre till skulle ha något intresse i att få klarhet i detta, är knappast troligt.
En utgångstransformator kostar i dag ca 1000 - 5000 kr per kanal och vissa ännu mer.
Då är det klart att man undrar om de nackdelar en utgångstrafo innebär kan elimineras genom att använda högohmiga högtalarelement, eller om andra nackdelar skjuter till.
Skulle verkningsgraden bli orimligt låg ?
Sinusbasen i OA-6 typ1 spelade ju klockrent ner i avgrunden med sin lilla rörförstärkare med en acceptabel ljudnivå.
phon skrev:Har för mig att jag sett Philips med 400 ohm också, men jag kan minnas fel.
PeterAkemark skrev: Men konstruktionen rönte ju ingen större framgång, trots sina eminenta egenskaper.
Användare som besöker denna kategori: sammel och 16 gäster