Spelarna marknadsförs som mera korrekt återgivare än andra utan Legato link.
Vad de flesta inte vet är att nästan ALLA hifitillverkare använder " sound shaping" för att forma sitt eget " Sound ".
Tex. Marantz i CD-spelare och förstärkare, vilka också mäter rel. dåligt.
Ett annat exempel är märket Linn, som med sina senaste produkter då det gäller cd-spelare och förstärkare mäter oerhört bra och säkerligen skulle klara en F/E test med glans. Deras "sound shaping" verkar, i nuläget ,ligga i högtalarnas konstruktion. ( Inga tår trampade, Linnister, hoppas jag ).

Själv har jag, för tio år sedan, tillsammans med en kompis, modifierat en Paradigm atom ( monitor, pris: 1200:- ) att låta exakt som en Linn Tukan,( 7000:- ) genom att ändra dess delningsfilter för 300 kr.
Det enda som behövs är tid, lyssning och lödkunnighet. Jag skulle vilja påstå att om du köper en högtalare med rimlig kvalitet, så kan du själv, genom " Sound shaping " få dessa att låta som vilka högtalare som helst. Detta gäller inom Linnfalangen också " tune dem". Det enda man behöver är en referenshögtalare som man vill kopiera.
Som var och en förstår är begreppet " sond shaping "långt ifrån verklig Hifi, naturtrogen återgivning. Att konstruera en perfekt högtalare ur ett strikt hifiperspektiv kräver mycket mer. T.ex. en korrekt placering av diskant och mellanregisters avstånd från varandra, korrekt fas vid delningsfrekvensen, spridning osv. Detta kan inte göras utan mätinstrument.
Med detta vill jag säga, med "sound shaping" kan du, med neutrala föstärkare/ cd-spelare forma/ ändra ditt ljud att låta precis som du vill, med högtalarens filterkonstruktion.
Någon som har något mera att säga om " sound shaping ",finns det eller inte?