Bluff eller Sanning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-17 17:25

Jag tror att det du beskriver har en vidare tillämpning än bara fysik. Svårigheten att hantera storleksordningar förekommer i många andra sammanhang. I stället tenderar tänkandet att följa ett antingen-eller mönster. En orsak till detta kan vara att språket i huvudsak innehåller den typen av begrepp. Matematiken är möjligen det enda medlet att uttrycka saker och ting på ett sätt som är mer nyanserat än de motstatspar och grovhuggna kategorier som finns i vanligt språk.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2007-03-17 17:34

Skrivet mig själv i en annan tråd
Och nu börjar idiotförklarandet, hånskratten, mäthysterin, nagelfarandet, messerschmittandet på ännu en tråd
Tänk om alla hade en Rotel 1090, vad skulle ni skratta åt då?
Det är deras upplevelser
Ni har inte hört grejen/orna

Men jag står för mitt inlägg ang. kritiken mot messerschmittarna som kallar personer idioter, bedragare osv.
Musik är en subjektiv upplevelse det finns ingen mikrofon, mätprogram och dator som kan säga vad som låter bra ENLIGT MIG.
Mvh
*För att undvika ytterligare inlägg som är OT av hänsyn till trådskaparen så skriver jag här istället. Självklart så måste ett visst mått av mätning finnas, testning i olika former finnas i debatten men vårat öra och hjärna (med dess tolkningar) oändligt mer komplex än en dator. Varför idiotförklara/brottsmisstänka personer som har sina egna tolkningar.
Ifrågasätt gärna men................ EDIT 24/2-06 08:46

Tar nu paus från detta forum, förmodligen bryr sig ingen om det men..
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-17 17:42

Skrivet mig själv i en annan tråd
Och nu börjar idiotförklarandet, hånskratten, mäthysterin, nagelfarandet, messerschmittandet på ännu en tråd
Det är deras upplevelser

Men jag står för mitt inlägg ang. kritiken mot messerschmittarna som kallar personer idioter, bedragare osv.
Musik är en subjektiv upplevelse det finns ingen mikrofon, mätprogram och dator som kan säga vad som låter bra ENLIGT MIG.
Mvh
*För att undvika ytterligare inlägg som är OT av hänsyn till trådskaparen så skriver jag här istället. Självklart så måste ett visst mått av mätning finnas, testning i olika former finnas i debatten men vårat öra och hjärna (med dess tolkningar) oändligt mer komplex än en dator. Varför idiotförklara/brottsmisstänka personer som har sina egna tolkningar.

Inte meningen att trampa på tår men dessa omvänt har ju våldtagit flera med vass marknadsföring och helat branchen välkommnar dessa ebheter med öppna armar som en nödutgång att få in snabba pengar när kunder egentligen behöver råd om hur man bäst ställer och och ballanserar sin utrustning men detta tjänar man inte pengar på så därav tråden...

För att ytterligare späda på detta med ett exempel på idioti och säg emot mig om du kan.

Brilliant Pebbles

Pris: $129 per burk

Stenar i en burk, som förbättrar ljudupplevelsen i rummet genom att absorbera elektromagnetisk
strålning och andra tråkiga saker som kan finnas i luften

Bild
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-17 17:44

Pettersson.

Sen behövs alla tankar på ett forum annars blir det instängt och tråkigt så jag skulle sakna alla även om de stödjer Peebles stenar.

:)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-17 17:45

Det är ingen som idiotförklarar folk med subjektiva tankar.
Jag idiotförklarar folk som inte kan ha objektiva.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-17 17:49

Jag efterlyser inte att få föra en monolog heller och skuller uppskatta om någon vågar stå för sina åsikter.

Jag vill ha fram en dialog och får gärna mothugg :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-03-17 18:04

Jag har inte orkat läsa hela tråden, men detta har ju varit uppe förut...

Någon har tidgare talat om att en CD kan laddas upp med ett spänningsfält. Detta har dock med all sannolikhet ingen inverkan på avspelningen. Jämför med CD för datorbruk. Där är det inga problem med avläsningen. Tydligaen bara inom Hifi... Och lustigt nog påverkas bara vissa bitar, dom står för dom små detaljerna i ljudet. Tidskodning och MSB påverkas inte alls. Lustigt. Kanske för att effekten är helt inbillad och den som inbillar sig inte har en aning om hur CD-systemet fungerar?

Shakti-stenar fungerar! Men inte som tillverkaren påstår. En tillplattad ölburk har samma effket och funktion, men är billigare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-03-17 18:11

When routine bites hard

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2007-03-17 18:58

niklasz skrev:Jag tror att det du beskriver har en vidare tillämpning än bara fysik. Svårigheten att hantera storleksordningar förekommer i många andra sammanhang. I stället tenderar tänkandet att följa ett antingen-eller mönster. En orsak till detta kan vara att språket i huvudsak innehåller den typen av begrepp. Matematiken är möjligen det enda medlet att uttrycka saker och ting på ett sätt som är mer nyanserat än de motstatspar och grovhuggna kategorier som finns i vanligt språk.

(Min fetstil i citatet.)

Det du skriver tycker jag gränsar till ett allmän tendens i tankegångar och i kommunikation mellan folk. Ställer ofta till med problem. Jag undrar just vad den bakomliggande drivkraften är?
sb17nbac till alla!

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-17 19:21

Jag undrar om det verkligen är en drivkraft, utom möjligen intellektuell lättja. Kanske hänger det samman mänskliga fenomen som gör att vi har svårt att hantera sannolikheter för olika risker och i stället viktar upp konsekvensen om det fruktade händer på bekostnad av sannolikheten att det händer.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-17 19:34

TCM skrev:April, april?

Heh, njae snarare Feng Shui och annan uråldrig asiatisk vidske... visdom! Förlåt, jag menar naturligtvis visdom.

Förresten se upp som f-n med att att köpa kablage om det inte är Ormens år. Den välljudande oljeormens år... :P

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-17 19:44

bakomliggande drivkraften är?

Kan det inte här vara känslan av acceptans och det som blir hippt inom olika kretsar kommer att bli normgivande för alla likar att följa. Här på detta forum passar detta inte allt då sannolikhet och vetenskap flaggerar så detta subjektiva faller bort med det som passar bäst in här är Det perfekta transparenta och strävan därefter samt att hitta saker som veklingen presterar och inte kostar och de som efterföljer detta kommer att sträva efter dessa saker. ¨

Nåja lågt blev detta för att poängtera att det no handlar om acceptans med än nått annat.
Ett ex en kille har köpt Perreaux referensserie CD Försteg och monosteg sammanlagt 120000:- har dem i 4år säljer rubbet för 28000:- för att köpa Krell för igen runt 120000:-. Jag dristar mig att tro att Krell inger mer respekt och acceptans i vårt land.

Men som sagt jag kan ha FEL. Händer nästa jämt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-17 19:59

niklasz skrev:Jag undrar om det verkligen är en drivkraft, utom möjligen intellektuell lättja. Kanske hänger det samman mänskliga fenomen som gör att vi har svårt att hantera sannolikheter för olika risker och i stället viktar upp konsekvensen om det fruktade händer på bekostnad av sannolikheten att det händer.

Klart det är så, de flesta är kroppsligt och mentalt lata och vill ha svart/vitt samt mallar sanningar och normer att följa.

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-17 20:30

Pettersson skrev:Skrivet mig själv i en annan tråd
Det är deras upplevelser

Mvh

En enkel fråga; skulle du tycka det var lika okej om någon sålde cancer medecin lr andra mediciner som magiskt skulle bota en, utan någon vetenskaplig grund?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-17 20:40

Pettersson skrev:Musik är en subjektiv upplevelse det finns ingen mikrofon, mätprogram och dator som kan säga vad som låter bra ENLIGT MIG.
Mvh

I princip exakt det jag menar, att ljudupplevelsen är väldigt komplex och inte bara kan förklaras ur teknisk synvinkel.

Däremot kan själva tekniken - liksom kvasi-tekniken - kritiseras i sig. Det finns bra ljudpsykologi men också dålig. Det är egentligen inte personerna som upplever som kritiseras, utan skaparna.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2007-03-17 22:08

subjektivisten skrev:
En enkel fråga; skulle du tycka det var lika okej om någon sålde cancer medecin lr andra mediciner som magiskt skulle bota en, utan någon vetenskaplig grund?

Öhhh, jag förstår inte riktigt förkortningen Ir, jämför du hifi med cancer medicin....? Har förövrigt förlorat tre av fyra mor- och farföräldrar i denna sjukdom så mitt svar är troligen (om jag fattat frågan rätt) nej.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-17 22:38

tvett skrev:Det är ingen som idiotförklarar folk med subjektiva tankar.

Omoget!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-17 22:50

Harryup skrev:
tvett skrev:Det är ingen som idiotförklarar folk med subjektiva tankar.

Omoget!

Men högst mänskligt och förståeligt.

/Peter

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-17 22:55

Harryup skrev:Omoget!

Det är tråkigt om du tog illa vid. Det var absolut inte meningen.
Ingår det inte i "idiot" att inte kunna/vilja tänka objektivt?
Vad är då så omoget i att parafrasera den döende svanen?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-18 01:18

Ingår det inte i "idiot" att inte kunna/vilja tänka objektivt?

:)

Idiot tror jag betyder olärd 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-18 02:09

Pettersson_inaktiv skrev:subjektivisten skrev:

Öhhh, jag förstår inte riktigt förkortningen Ir, jämför du hifi med cancer medicin....? Har förövrigt förlorat tre av fyra mor- och farföräldrar i denna sjukdom så mitt svar är troligen (om jag fattat frågan rätt) nej.

Ja, det är ju inte samma sak och det är ju absolut värre med cancer, men principen är den samma. Att folk blir lurade av massa pengar och om dom gör det så kommer deras liv bli bättre. Såklart är det mkt värre med lura cancer sjuka.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-03-18 08:20

Pettersson.

Sen behövs alla tankar på ett forum annars blir det instängt och tråkigt så jag skulle sakna alla även om de stödjer Peebles stenar.

Visst är det så men det finns snart inte många kvar som har andra tankar...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-18 12:04

guru skrev:
Pettersson.

Visst är det så men det finns snart inte många kvar som har andra tankar...

Det är intressant att se vilken skillnad det verkar vara mellan faktiskt.se och andra hififora vad gäller åsikters värde. Den gängse hobbymysiga relativism som generellt finns inom hifi möter här en hållning som åtminstone är influerad av en vetenskaplig hållning*. Alla förklaringar om hur världen fungerar är nämligen inte lika bra och den vetenskaplig processen, åtminstone ur popperiansk synvinkel, handlar om att försöka ta reda på vilka uppfattningar som är falska. Att allas åsikter är lika mycket värda är inte en gångbar uppfattning när det gäller att söka sann kunskap om en objektivt existernande verklig. (Det gäller även en subjektiv verklighet men det blir lite knepigare resonemang och konsesus är av naturliga skäl mer begränsat.)

Vad jag dock kan invända emot är den bristande förståelse som finns hos vissa forumdeltagare vad gäller personer som är nya för detta förhållningssätt. Det handlar ibland om ganska stora omvärderingar av vad man tidigare betraktat som sann kunskap och har man dessutom haft en påtagligt hög profil så kan det vara mycket svårt att "omgruppera sig", isynnerhet om man skall behöva få nedkört i halsen att man har fel och alltid haft fel och därmed är att betrakta som varande trög i kolan. Den chockterapi som en del nya medlemmar utsatts för leder bara till exit, och ingenting har vunnits. Detta bemötande leder också till att själva idéerna får dåligt rykte eftersom de förfäktas av människor som man inte tycker om rent socialt (Han är taskig, alltså måste han ha fel.)

/Dremel

*) En överdriven entusiam och övertolkning av vetenskap smyger sig dock regelmässigt in i debatten tycker jag mig märka.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2007-03-18 12:06

Bra och nyanserat inlägg D.
sb17nbac till alla!

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-18 12:21

Man kan ta ett exempel från ett helt annat område för att belysa denna relativism. Det finns ju trots allt en del personer som hävdar att förintelsen inte ägt rum, men jag tror ändå att få vettigt funtade människor skulle hävda att förintelseförnekarna har ett intressant perspektiv, som erbjuder en spännande nytolkning av verkligheten. Det är kanske ett extremt exempel, men totalt främmade är det inte för kunskapsrelativism inom andra områden.

Ett problem i många debatter är en bristande förmåga att hålla isär målsättning (t ex ofärgad återgivning, eller maximal upplevelse av något slag) och metoder för att utvärdare utrustning för att nå dessa olika mål. Jag misstänker att detta förvärras av att det finns någon slags status i att sträva efter neutralt, naturligt eller äkta ljud. Då är man en "finare" lyssnare.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-18 12:29

meanmachine skrev:Har det någon betydelse om jag använder en Betongsten från garageuppfarten eller en "märkessten" från någon fin hififöretag om jag vill avkoppla en högtalare, vinylspelare eller CD då. :wink:

Bild från min högtalare så inga dumma kommentarer :)

Bild
Jag tror inte ditt alternativ är sämre 8)

Därmed inte alls sagt att stenar i allmänhet under utrustning har positiv effekt ;)
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-03-18 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-03-18 12:33

Man måste komma ihåg att faktiskt.se är en liten ö på HiFi-havet. Det normala inom HiFi är att subjektiva lyssningsintryck (t.ex. påverkan av shaktistenar) inte ifrågasätts. Upplever lyssnaren en skilnad så är den dirket kopplad till produkten. Fysiskt eller psykiskt spelar ingen roll och är inte en fråga som diskuteras över huvudtaget. Dessutom, det här inriktningen att det ska låta så likt orginalet som möjligt är också något som är ganska isolerat till faktikst.se. Mer vanligt är att man vill ha en upplevelse av hur det lät "på riktigt". Att upplevelsen nås med kompression, frekvensgångsavvikelser och tillförd distorsion, ses av många som starkt stötande (förståss) av många.

Faktiskt.se utskiljer sig också genom att många medlemar är mer eller mindre kritiska. Man sväljer inte HiFi-tidningarnas nonsens-recensioner utan vidare, utan ifrågasätter såväl den testade produktens funktion och recensentens kompetens.
Även tvivelaktigt marknadsförda produkter ifrågasätts, t.ex. Pioneers Legato Link.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-18 12:48

Skrivet: sön mar 18, 2007 8:33 pm Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

Man måste komma ihåg att faktiskt.se är en liten ö på HiFi-havet. Det normala inom HiFi är att subjektiva lyssningsintryck (t.ex. påverkan av shaktistenar) inte ifrågasätts. Upplever lyssnaren en skilnad så är den dirket kopplad till produkten. Fysiskt eller psykiskt spelar ingen roll och är inte en fråga som diskuteras över huvudtaget. Dessutom, det här inriktningen att det ska låta så likt orginalet som möjligt är också något som är ganska isolerat till faktikst.se. Mer vanligt är att man vill ha en upplevelse av hur det lät "på riktigt". Att upplevelsen nås med kompression, frekvensgångsavvikelser och tillförd distorsion, ses av många som starkt stötande (förståss) av många.

Faktiskt.se utskiljer sig också genom att många medlemar är mer eller mindre kritiska. Man sväljer inte HiFi-tidningarnas nonsens-recensioner utan vidare, utan ifrågasätter såväl den testade produktens funktion och recensentens kompetens.
Även tvivelaktigt marknadsförda produkter ifrågasätts, t.ex. Pioneers Legato Link.

Maxheadroom.
Jag håller med dig i mycket av det du säger men du måste inse att lika som den sidan du beskriver är i ena diket är denna ö befinner sig i andra diket. Diket där endast mätbara och testbara resultat är viktiga det som kallas vetenskap. Även om man i det mesta inte brukat riktig vetenskap och inte förutsätter att vetenskap är något föränderligt. Nästa år kan det vara bevisat att det vi tror idag är fel och detta skulle i så fall bara bevisa att man lika mycket lyssna psykiskt och bedriver självsuggestion här bland vetenskapsmännen. Man måste lika mycket lyssna på och se på människor och hur de beter sig och vad de tror på. Alla gånger kan man inte förklara även fast man vet. Kanske är det så att vi gillar det subjektiva och imorgon blir det veteskapligt förklarat varför och dagens vetenskap får skämmas.

Be humble gentle och kind.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-18 12:53

För tusan, subjektivitet är väl helt tillåtet :) Jag gör iallafall mängder med subjektiva bedömningar varje dag 8)

Men det är ju inte lika kul när subjektivitet pladdras ut som objektivitet och sanningar. Det blir så stora begreppsförvirringar då.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-18 13:06

Man sväljer inte HiFi-tidningarnas nonsens-recensioner utan vidare

Men det är ju detta jag menar. Här lägger man ju en tung dom som sprutar av egenvärderingar vilket inte passar in inom vetenskapen.

Visst subjektiva värderingar är OK så länge man håller käft. Säger man att man inte tycker Pioneer Dv-668 är bra och att man ifrågasätter detta på detta forum åker man på kraftiga ifrågasättningar eftersom den räknas som vetenskapligt testad även om jag är säker på majoriteten av hifitokar inte har fel så kanske man inte kan förklara med belägg varför vilket leder till att man avskrivs som dum och mina åsikter som O-relevanta. detta är tråkigt.

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi