Ny liten högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-09 20:25

Jag tror att det råder en del begreppsförvirring i tråden givetvis är en stor del av detta mitt fel :).
Vad jag mätt hittills är är formen på vågfronten och ur detta har jag uppskattat centrat för vågfronten.
Detta är inte akustiskacentrat rent tidmässigt. Misstänker att det är detta centra som IÖ kallar fokalpunkt i en annan tråd.
Detta centrum ligger fast och påverkas inte av frekvensen.

Oturligt nog ligger basens vågfrontscentrum (kul ord) väldigt långt fram i elementet ca 0,5 cm bakom korgens framsida.
Diskanten är mer normal och har sitt centrum ca 1,7 cm bakom frontplattans framsida.
Skillnaden mellan vågfrontscentra på elementen är då 1,2 cm.
Genom att flytta bak basen 1,2 cm så blir de två matchade med avseende på vågfrontscentrum. I detta läge med basen flyttad bakåt med 1,2 cm så motsvarar då skillnaden i fas 137 grader vilket gör 4 cm vid 2500Hz. (Gick det där att förstå)

Se nedan men strunta i den lila vågfronten alla mått på ritningen är bara ungefärliga och inte de siffror jag redivisat ovan.
Bas är blå vågfront och Diskant är röd vågfront
Bild
Den lila kurva visar på den missmatch i vågfronten man får om man bara justerar fasen mellan elementen i en planbaffel lösning (utan att flytta bak basen som jag gjort).
Senast redigerad av skrutten 2007-03-09 22:11, redigerad totalt 2 gånger.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-09 20:29

Utsäkta off topic
grannilsson du har mao mätt upp vart vågfrontscentrat ligger i CA18RLY? Vore väldigt trevligt om du kunde delge detta (med tanke på ett kommande bygge).

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2007-03-09 22:26

skrutten skrev:
Utsäkta off topic
grannilsson du har mao mätt upp vart vågfrontscentrat ligger i CA18RLY? Vore väldigt trevligt om du kunde delge detta (med tanke på ett kommande bygge).

Halloj !

Jag har ju bara brytt mig om att fokalpunkten (akustiskacentrat rent tidmässigt) blivit rätt i mitt bygge mellan bas och diskant, vilket gjorde otroligt mycket för transient återgigvingen (subjektivt) , det jag också fipplade mycket med var grupplöptidsanpassningen mellan de ingående elementen (i filtret) , som också gjorde att pulssvaret blev mycket bra.

Ni har ju ambitionen med detta bygge ( som jag kan se det) att nå fler steg längre än man hade hoppats på, med en helt vågformsåterskapande (och därmed hyggligt faslinjär ?) högtalare, skitkul rent sagt, om jag kan hjälpa till med något, så ställer jag upp.

Vh Göran

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-09 23:09

skrutten skrev: (Gick det där att förstå)

Jodå, alltihop.

skrutten skrev: Detta centrum ligger fast och påverkas inte av frekvensen.

Det är inte alls säkert. Basen har möjligen ett centrum som sakta glider framåt med ökande frekvens, men den har kanske glidit klart vid 2500Hz, eller vid någon frekvens rätt högt upp. Kan vara värt en liten extra koll så det inte åker omkring oktaverna runt delningen.

skrutten skrev: Den lila kurvan visar på den missmatch i vågfronten man får om man bara justerar fasen mellan elementen i en planbaffel lösning (utan att flytta bak basen som jag gjort).

Ser väl inte så farligt ut det heller. Där kan man kanske flytta diskanten lite åt sidan om man kör den lösningen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-10 11:15

grannilsson skrev:Ni har ju ambitionen med detta bygge ( som jag kan se det) att nå fler steg längre än man hade hoppats på, med en helt vågformsåterskapande (och därmed hyggligt faslinjär ?) högtalare, skitkul rent sagt, om jag kan hjälpa till med något, så ställer jag upp.

Vh Göran

Vi har diskuterat att att få spridningen i sidled så jämn som möjligt genom att få elementens vågfronter att ha samma centrumpunkt, och samma spridning genom att forma en vaweguide för diskanten.
Sedan har vi diskuterat att placera elementen i djupled för samma delay för att inte behöva tillgripa delaylänkar i filtret.
Sedan nämnde vi även i ett ingångsskede förhoppningen att kunna skapa ett minimumfas-filter.
Men, den sistnämnda egenskapen, som skulle gett "fasriktig" eller "minimumfasegenskaper" eller "vågformsåterskapande egenskaper" beroende på hur man vill uttrycka sig, har nog fallit bort, bl.a beroende på att det skulle bli ett för komplicerat och dyrbart filter med för många komponenter för en så pass liten och förhoppningsvis ganska billig och prisvärd konstruktion. Det skulle nog behövas en annan konstruktionskompromiss med lite mer påkostade element för att rättfärdiga den insatsen.
Kvar står önskan, i alla fall från min sida, med element som spelar i fas under hela delningen, för att få minsta möjliga lobning i vertikal led.
Av alla dessa egenskaper är nog ändå minimumfasegenskaperna den som har minst betydelse och de andra omnämnda egenskaperna är alltså väldigt mycket viktigare.

Ett alternativ kan vara att efter att baskonstruktionen är klar, ta fram en alternativ variant med alla "bells-and-whisles" som laminerad låda, mer påkostad portkonstruktion, och vågformsåterskapande filter. Sen kan man jämföra de två konstruktionerna med samma element, och se hur mycket som beror på elementen och hur mycket som beror på de förutsättningar de ges, vilket skulle kunna vara en intressant lektion.
Men, baskravet för detta diy-projekt är dock en ganska liten, ganska enkel och mycket prisvärd konstruktion.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2007-03-10 12:25

paa skrev:

Vi har diskuterat att att få spridningen i sidled så jämn som möjligt genom att få elementens vågfronter att ha samma centrumpunkt, och samma spridning genom att forma en vaweguide för diskanten.
Sedan har vi diskuterat att placera elementen i djupled för samma delay för att inte behöva tillgripa delaylänkar i filtret.
alltså väldigt mycket viktigare.

Hej !

Konstruktionen verkar genomtänkt och de slutsatser som jag ser att ni har gjort
(hitils) verkar vettiga, (med tanke på det du nämner ovan)
ser fram emot fortsättningen :wink: Såg att SEAS har kommit ut med ett nytt element
ER15RLY, är det någon som uppmärksammat den :?:

http://www.seas.no/Prestige%20Basser%20PDF/ER15RLY-H1455-08.pdf

Vh Göran

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-11 00:16

grannilsson skrev:
paa skrev:
ser fram emot fortsättningen :wink: Såg att SEAS har kommit ut med ett nytt element
ER15RLY, är det någon som uppmärksammat den :?:

http://www.seas.no/Prestige%20Basser%20PDF/ER15RLY-H1455-08.pdf

Vh Göran
Jo jag har sett att SEAS lanserat några nya element, bl.a en diskant med magnesiumdome.
Men, i allla fall, vad skulle vara bättre på ER15 än CA15, uppbrytningarna och resonanserna i det höga registret ser snarast ämre ut än för CA15 och det gör bara jobbet med delningsfiltret mer problematiskt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-11 10:48

Godmorgon gott folk

Kurvor upptagna på elementen i testlåda (nr 1)
Seas 22TAF/G H1283
Bild
Seas CA15RLY H1216
Bild

Frekvenkurvor och impedans för simulering av bägge elementen finns i denna zip
impedansfilerna blev enorma finns det ngn som kan tipsa hur man enkelt kan skala ner dessa?

Edit: Mätningarna är utförda med mik placerad 1 meter från testobjektet. I höjdled är miken placerad mitt mellan centrum av diskant och bas. Vid de lägre frekvenserna < 200-300Hz är mätningens resultat mkt osäkert.

Jo, den där djupa försäkningen av basen som fanns först gav vissa oönskade tonkurvehopp, jag flyttade då fram basen så att den blev normalt försänkt i baffeln innan mätningarna ovan gjordes.

Edit igen: Svart 0 grader, Röd 30 grader och Blå 60 grader offaxis
Senast redigerad av skrutten 2007-03-11 15:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-03-11 14:09

Dippen för diskantmätningen (onaxis) runt 3-4kHz, beror den på baffelns utformning och eller diskanten placering?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-03-11 14:15

ca 4db lägre energiinnehåll i området där örat är som känsligast.. hur låter det egentligen? Mjukt och behagligt kanske men hur korrekt är det?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-11 15:43

Nusse skrev:Dippen för diskantmätningen (onaxis) runt 3-4kHz, beror den på baffelns utformning och eller diskanten placering?

Ja det är baffeln och diskantens placering på den som gör det.
Och jag la dit den med flit 8). Kul när det stämmer så bra mellan simuleringsverktyg och verklighet.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-11 15:55

Kraniet skrev:ca 4db lägre energiinnehåll i området där örat är som känsligast.. hur låter det egentligen? Mjukt och behagligt kanske men hur korrekt är det?

Nej det är inte alls korrekt.
Men man kan se det som att frekvensgången blir +- 2dB, ganska hyffsat mao :wink:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-03-11 18:24

Kraniet skrev:ca 4db lägre energiinnehåll i området där örat är som känsligast.. hur låter det egentligen? Mjukt och behagligt kanske men hur korrekt är det?

Fast det är väldigt lika i off-axis, det är väl ett plus ?
Mundus Vult Decipi

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-03-11 18:42

i skrev:

vet inte om jag exakt förstår vad du menar. Dock upplever jag skarpa förändringar i energiinnehåll vara rätt så destruktivt. Däremot är ju en svacka förmodligen mindre farligt än en förtätning.
Det jag spontant funderade på var om en 2-3db sänkning i energiinnehåll mitt i talområdet gör att sång blir "oartikulerad".

I vilket fall är det ju rent akademiskt eftersom WGn kommer förändra frekvenskurvan.
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-11 18:50

skrutten skrev:..Men man kan se det som att frekvensgången blir +- 2dB, ganska hyffsat mao :wink:
Nä, så snällt kan man ju inte tolka en dipp, ligger nivån mestadels 4db över är det ju lite snällt att kalla det +/- 2db om man har ett hål ner i källaren på 4 db ;) Kanske borde man säga att "80% ligger 4 db över område X-X" med en frekvensgång i elementets register på +/-2 db. Nä, låter inte bra det heller. Alltså ligger det på +/- 1db med 4db dipp i området x-x ...typ ...

Varför ville du göra en testlåda med en ruskkig dipp? 8O

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-11 19:34

Kaffekoppen skrev:
skrutten skrev:..Men man kan se det som att frekvensgången blir +- 2dB, ganska hyffsat mao :wink:
Nä, så snällt kan man ju inte tolka en dipp, ligger nivån mestadels 4db över är det ju lite snällt att kalla det +/- 2db om man har ett hål ner i källaren på 4 db ;) Kanske borde man säga att "80% ligger 4 db över område X-X" med en frekvensgång i elementets register på +/-2 db. Nä, låter inte bra det heller. Alltså ligger det på +/- 1db med 4db dipp i området x-x ...typ ...

Varför ville du göra en testlåda med en ruskkig dipp? 8O

Vid simulering blev dippen 1,5dB sen strax ovan i frekvens kommer en liten topp också skapad av lådan. Nånstans måste jag ju släppa av dippen :? också. Kommihåg att när filteret sitter ser det annorlunda ut och av den första bullen före dippen finns det då sannolikt inte ett spår av.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-03-11 22:08

Kraniet skrev:
i skrev:

vet inte om jag exakt förstår vad du menar.

...

Jag menar att det är samma nivå i svackan även off-axis, dvs det blir ingen nämnvärd skillnad i "området där örat är som känsligast" när man sitter snett. Det tycker jag verkar som ett plus, men nu är jag ju en verklig amatör i sammanhanget... :oops:
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 17:02

Kom igen nu :)

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-03-16 17:45

Tålamod är en dygd :wink:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-16 18:07

Kaffekoppen skrev:Kom igen nu :)

Har bara tappat lite energi, man är ju ingen duracellkanin längre.
Lärdom från veckan som var, svantes xdir ger en mer realistisk simulation av baffeln än FRD verktyget som jag använt. Jag gjorde en ny baffel som inte var värd nåt mao.
Jag har dock simulerat fram tre filter med olika delningsfrekvenser. 2300Hz, 3000 och 3200Hz. Samtliga filter får en utsläckning vid 60 grader offaxis. Nedan är 2300 filtret:
Bild
Hmmm..???

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-03-16 18:09

Det där var konstigt. Inte förväntat. :?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-16 18:24

Hej Martin

Om jag skulle skicka ner en diskant till dig (kan ju ta en bas oxå) så tar posten 130-150:- beroende på vikt (och jag kan stå för frakten ena vägen).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 18:25

Tror vi på diskanten?

Isåfall kan Martin hämta ut en på Hifikit på min bekostnad. De är skyldiga mig lite, men då vill jag gärna att vi vet att vi kör vidare med den...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-16 18:30

Kaffekoppen skrev:Tror vi på diskanten?

Isåfall kan Martin hämta ut en på Hifikit på min bekostnad. De är skyldiga mig lite, men då vill jag gärna att vi vet att vi kör vidare med den...

Det blir ju lättare att avgöra om fler kan titta på den.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-03-16 18:38

skrutten skrev:Hej Martin

Om jag skulle skicka ner en diskant till dig (kan ju ta en bas oxå) så tar posten 130-150:- beroende på vikt (och jag kan stå för frakten ena vägen).
Ja, vi kör på det. Är sugen på att titta på basen tillsammans med diskanten.

Eventuellt så åker jag till norrland i sommar (du bor väl längs E4:an typ?), annars skickar jag tillbaka dem med posten.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-16 18:43

Martin skrev:
skrutten skrev:Hej Martin

Ja, vi kör på det. Är sugen på att titta på basen tillsammans med diskanten.

Eventuellt så åker jag till norrland i sommar (du bor väl längs E4:an typ?), annars skickar jag tillbaka dem med posten.

Japp det blir nog bra, fixar detta på måndag.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-16 23:22

Just nu löds filter för att kunna lyssna på en mer sammansatt högtalare och för att se hur offaxis mätningarna blir i verkligheten.

Edit:
Och här är då verklighetens mätningar
Bild
Inte så illa jag måste ha snott diskanten felväg vid 60 graders mätningen innan simulering! Skönt att se. Mätningen är tagen i höjd med diskanten.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-17 22:12

Bild på planbaffel-testlådan med 3:e baffeln på. Basröret sitter i bakstycket och är avstämt till 42Hz, lådan är ca 9 liter, det enda som har rätt mått är baffeln?
Bild
Så här är frekevensgången i 0, 30, 60 grader
Bild
Nedan är filtret som delar vid 2300 Hz
Bild
Summering av Bas och basrör blir som svart kurva nedan
Bild
[s]Jag skulle önska att den inte började falla strax ovan 100Hz. Jag gissar att det beror på förluster i låda och rör, eller möjligen att elementet inte alls har parametrar enligt spec.[/s]
Edit: Just ja frekvensgången i basen skulle nog se ut ungefär sådär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-18 12:39

Trevligt!

Klart bättre!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-18 12:42

skrutten skrev:Så här är frekevensgången i 0, 30, 60 grader
Bild

Åt vilket håll är dessa mätta? I o m att diskanten inte verkar sitta centrerad på baffeln så kan det ju vara trevligt att får reda på. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum