Bluff eller Sanning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-18 14:21

PS Jag tror visst att du är fast i dina förutfattade meningar. Du kanske inte är det, eller inte tror att du är det, men det förändrar, i nuläget, inte vad jag tror

Du har skygglappar broder. Titta upp mot skyn och ser perspektivet :wink:
Eller avvakta och se vad slutet ger.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-18 14:23

Jag rekommenderar att du sätter dig in i hur ett F/E test går till och att du också är med om att utföra det praktiskt.

Jag tror nämligen inte att du kommer vidare i ditt resonemang på annat sätt.
Men det kan ju också vara så att du inte vill komma vidare.

Kardianlfel MP. Man idiotförklarar inte folk om man vil blir bemött med bibehållen respekt. Så vaför detta påhopp när man inte kommer ur frågan. :?: [/quote]

hifiguru@spray.se

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-18 14:25

meanmachine skrev:
Du skrev ju själv att enligt världspressen färgar inte Halcro i diskanten. Det är ju precis det som ingår i den norm LTS testar efter. Då har ju tydligen världspressen åtminstone gjort anspråk på att ha testat just detta. Hur?

Fel

Världspressen iaf många anser detta vara världens mest kompleta slutsteg.
Halcro själva anser detta vara helt och hållet rent enligt deras teste men du som många andra kanske vill göra gällande att deras ingenjörer är korrupta och svindlare också.

Reference is a term used far too loosely in the high-end audio world. Most companies name a line of products 'reference quality'. To be truly reference quality a product must show it can reproduce music exactly as it was recorded. Un-colored and with bass that has not been enhanced, in other words, straight wire with gain! Quite simply this is not the case with most products. Halcro amplifiers at full power produce a level of purity of better than 99.9995% across the entire audio range; as close to perfection as you can reasonably expect. Halcro has reduced the levels of total harmonic distortion (THD) at full power up to 20kHz to less than 500 parts per billion. (THD specifications of our typical best competitors are 200,000 parts per billion.) Such a massive improvement in technology clearly requires a new description to differentiate it from conventional technology. We call this new art "Super-Fidelity" technology , rather than "high fidelity."

:roll:

Var har jag fel, du skrev ju:

Men om vi vänder på steken då och tar i detta fallet Halcro som ett bra exempel. Det har testats vetenskapligt av LTS ellerhur och det framkom att den färgar i diskanten lite. Enligt tillverkare gör det inte det och enligt världspressen gör det inte det. Alltså två viktiga poster anser detta vara världens mest kompletta steg.

Här påstår du ju att de testat stegets förmåga att släppa igenom diskanten oförvanskad. Det sammanfaller väl med LTS målsättning.

Sedan förstår jag inte varför du tillskriver mig uppfattningar om svindleri och korruption. Låt gärna bli det i fortsättningen. Jag har inte sagt något om sådana saker.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-18 14:26

meanmachine skrev:
Shakti-sten

Dåligt exempel viasr brist på respekt. Pioneer Dv-668 då :?:

Skulle utfallet bli samma av 668 testet om 20st oberoede av varandra lyssnade gjorde detta eller måste man vara "invigd" :?:

Om man lyfter över frågan till ditt eget område: Skulle 20 personer från gatan kunna höra vad det är för fel på en motor eller måste man vara tränad? Är det bara att lyssna eller måste man provocera motorn på ett visst sätt för att kunna tar reda på vad som är felet? Måste man ha hört felet förr? Måste man vet hur en motor fungerar? Inte vet jag, men jag har mina misstankar. Jag litar nog mer på min bilmekaniker än på en psykoakustiker i just detta fall. Gäller det högtalare blir det nog tvärt om.

/D

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-18 14:28

meanmachine skrev:Kardianlfel MP. Man idiotförklarar inte folk om man vil blir bemött med bibehållen respekt. Så vaför detta påhopp när man inte kommer ur frågan. :?:
[/quote]

Påhopp ? Idiotförklarar folk ??

Ingalunda

Hur kan du få det till det ??
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-18 14:31

Här påstår du ju att de testat stegets förmåga att släppa igenom diskanten oförvanskad. Det sammanfaller väl med LTS målsättning.

Sedan förstår jag inte varför du tillskriver mig uppfattningar om svindleri och korruption. Låt gärna bli det i fortsättningen. Jag har inte sagt något om sådana saker.

Nej de testar inte färgningen på det men nämner heller ingen huruvuda den färgar eftersom de påstår iStereophile att det är värden mest kompletta steg de hört.

Focusera på poängen tack.

Här påstår man att man företräder vetenskap fast den klart på många områden kan ifrågasättas eftersom ni lämnar många luckor och samtidigt gör ner andra som inte företräder vetenskap.
Många här blir besvikna

[/quote]Tar nu paus från detta forum, förmodligen bryr sig ingen om det men..
[quote]

Här är pudelns kärna.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-03-18 14:35

meanmachine skrev:Fel

Halcro själva anser detta vara helt och hållet rent enligt deras teste men du som många andra kanske vill göra gällande att deras ingenjörer är korrupta och svindlare också.

Dahlqvist skrev:Om man verkligen läser testen i MoLt så finns det inget fog i artikeln för att bedriva "smutskastning". Steget uppförde sig exemplariskt med en minimal färgning på en av ingångarna men inte på direktingången. Förstärkaren pris torde inte motiveras av förstegskretsarna utan av de massiva slutstegen samt en hel del lull-lull.
Jag tycker de verkar vara eniga, jag förstår inte vad du bråkar om! De säger ju att den inte färgar på direktingången, det är det ju inte många steg som klarar av, alltså är det väldigt kompetent! Skulle testarna därför undanhålla informationen bara för att den kan misstolkas som att produkten är värdelös?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-18 14:36

meanmachine skrev:
Dahlqvist skrev:Om någon kommer in till dig och säger "Det skakar i ratten" så ställer du antagligen ett antal frågor

Visst det är ju det jag håller på med tack. :?:

Vad är detta? Det var ju bara en del av ett resonemang. Tycker du att det var fel på resonemanget eller en dålig liknelse eller vad? Att bara hålla på med enraders stickrepliker leder ju knappast någonstans eftersom det inte går att förstå frågan och därmed inte att svara.

För övrigt kan väl MM börja citera som vanligt? Det är tidsödande och leta i tråden efter vem som sagt vad och i vilket sammanhang.

/D

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-18 14:36

Som sagt, du skrev:

meanmachine skrev:Det har testats vetenskapligt av LTS ellerhur och det framkom att den färgar i diskanten lite. Enligt tillverkare gör det inte det och enligt världspressen gör det inte det. Alltså två viktiga poster anser detta vara världens mest kompletta steg.

och sedan hävdar du:

meanmachine skrev:Nej de testar inte färgningen på det men nämner heller ingen huruvuda den färgar eftersom de påstår iStereophile att det är värden mest kompletta steg de hört.

Menar du alltså att pressen inte testat detta, men påstår ändå att det inte färgar i diskanten. Har de bara förlitat sig på vad tillverkaren skriver? Knappast en föredömlig journalistik i så fall.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-03-18 14:41

meanmachine skrev:

Nej de testar inte färgningen på det men nämner heller ingen huruvuda den färgar eftersom de påstår iStereophile att det är värden mest kompletta steg de hört.

Focusera på poängen tack.

Ok, om Stereophile säger att de är världens mest kompletta steg så måste det var så... 8O
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-18 14:44

meanmachine skrev:Här påstår man att man företräder vetenskap fast den klart på många områden kan ifrågasättas eftersom ni lämnar många luckor och samtidigt gör ner andra som inte företräder vetenskap.

Vem är "man" och vem är "ni" kan man fråga sig. Det är denna typ av svepande anklagelser som leder till missförstånd. LTS teknikssektion argumenterar något olika inom sig, enskilda forummedlemmar företräder verkligen inte LTS tekniksektion och både Öhman och Lindroos har vid ett flertal tillfällen sagt ifrån att de inte vill bli företrädda eftersom det oftast blir fel.

Tar nu paus från detta forum

Tack, du verkar lite ur gängorna idag. Du är välkommen ut i köket när du blivit snäll igen. :wink:

/D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-18 15:26

Jag tror att HiFi lider av nån slags välfärdssjuka; när folk lägger ner stora summor på ljud så blir det naturligtvis tävlingsinriktat, analt, prestigeladdat osv. Man använder teknik eller subjektivitet som slagträn för att försvara sina investeringar, både känslomässiga och ekonomiska. Ju mer pengar det handlar om, desto känsligare blir det.

HiFi är en HOBBY som ska vara ROLIG att hålla på med, ffs. Håller man på och tuppfäktas i den sfär jag beskrev ovan, så får man skylla sig själv.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-18 15:50

meanmachine skrev:Fel

Och när höjde man inte alla slutsteg man "testar"? 8)
Ju dyrare, desto bättre än ju också en klassiker. Så vad dom tidningarna säger är ju rätt ointressant ur en vetenskaplig synvinkel.

Trodde du hade greppat detta nu men du kanske är bakis? :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-03-18 15:56

MP skrev:Jag rekommenderar att du sätter dig in i hur ett F/E test går till och att du också är med om att utföra det praktiskt.

Jag tror nämligen inte att du kommer vidare i ditt resonemang på annat sätt.
Men det kan ju också vara så att du inte vill komma vidare.

Det behöver du nog inte rekommendera. Den resa som MM gjorde i 38-sidors tråden kan man inte göra utan att förstå hur saker och ting fungerar.

Erkänn att f/e inte har förmåga att testa hållbarhet, robusthet, kvalitetsaspekter som marginaler vid materialval. Något som MM mkt riktigt påpekat och ska ha credit för.

MM: notera Dahlqvists referat från MOLTläsningen. Det fanns inga förvrängningar på den direkta ingången alltså är Halcro ett fullt kompetent steg (Steg=slutsteg) enligt LTS.
Att sedan LTSpanelen hörde skillnad i f/e lysningen via en ingång på förstegsdelen kan inte LTS eller LTS-panelen lastas för. De måste redovisa det.
Men du har rätt i att det hade varit bättre att testa 2-3 ex.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-18 16:05

Dahlqvist skrev:

Tack, du verkar lite ur gängorna idag. Du är välkommen ut i köket när du blivit snäll igen. :wink:

/D

meanmachine behöver lära sig hur man citerar korrekt. Det var Petterson som lekte döende svan, inte meanmachine. Det är väl inget elakt sagt att meanmachine borde sätta sig in i F/E ordentligt?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-18 16:11

Naturligtvis Dimman, men det har knappast undgått någon att F/E tester heller inte ger sken av att bedöma sådant som hållbarhet mm.

F.ö. så rekommenderar jag det i alla fall eftersom jag tror att bilmekaniker MM ännu inte har förstått hela tjottabalongen och
i min delvis fördomsfulla värld är det heller inte helt ovanligt att händiga personer, exempelvis bilmekaniker, ofta lära sig snabbare med "hands on" exempel.
Det kan ju vara värt att prova då eftersom MM på något sätt verkar vara väldigt intresserad av ämnet.
Ha ett fint liv.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-18 18:55

meanmachine skrev:Detta är helt sant och jag håller helt med. Men om vi vänder på steken då och tar i detta fallet Halcro som ett bra exempel. Det har testats vetenskapligt av LTS ellerhur och det framkom att den färgar i diskanten lite. Enligt tillverkare gör det inte det och enligt världspressen gör det inte det. Alltså två viktiga poster anser detta vara världens mest kompletta steg. Men ni företräder vetenskap och anhängarna också vilket gör att alla dessa kommer att smutskasta Halcro runt överallt. Men jag är rätt säker på att denna vetenskapliga test inte uppföljdes av en utredning till varför och om-testades säker inte efter och man tog säker inte hem 2-3st till av samma och testade dessa för att utröna huruvida det berodde på testenheten eller på konstruktion. Man tog säker inte kontakt med konstruktörer för att få en förklaring till det och eller gjort egen teknisk utredning till varför vilket lämnar slutresultatet till att vara baserat på minimalt med parametrar till en vetenskaplig utsago som ställer till mer än vad den gör nytta. Vilket ger då :
Men det är ju inte lika kul när subjektivitet pladdras ut som objektivitet och sanningar. Det blir så stora begreppsförvirringar då.

Kanske är liye bråkig idag. Frun vaknade på fel sida :cry:
Det är okej, jag är bakis iallafall.

Eftersom jag inte sett testet ifråga och heller inte läst förstahandsinformation om det så skall jag inte ifrågasätta dig. Jag kan bara säga att många gånger påvisar de testerna som LTS gör ytterst små nyansskillnader som det inte alls är säkert att de uppmärksammas varken i de flesta vardagliga situationerna eller i tidningarnas (många gånger vässentligt mindre omfattande) tester. Det hindrar dock inte att tendenserna, nyanserna finns där.

Tycker det är intressant med saklig ifrågasättande, men det skulle vara kul att höra vad du tycker om föreningens vilja att genomföra oberoende objektiva tester?

ps. Det finns ju i metodbeskrivningen att testresultaten avser testtillfället och den utrustning som änvänts. Alla kopplingar till hur de resultaten kan anses vara applicerbara eller användbara för dig som person lämnar vi till varje enskilld individ att bedömma*. Kanske måste vi bli än tydligare med det.

*personligen så ser jag stora möjligheter att det skulle vara det, i de allra flesta fallen, men det får man själv avgöra.

Hoppas det här svaret uppskattas. Nu skall jag äta pressad potatis med gräslök och creime fraiche och en gnutta salt tillsammans med paneras torskfilé. Till det blir det ett stort glas vatten.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-03-18 19:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-18 19:16

Grattis till ordförandeskapet Kaffekopp :)

Jag skulle nog unna dig ett glas vin även om det är Söndag.
Vatten gör ingen glad.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-18 19:18

MP skrev:Grattis till ordförandeskapet Kaffekopp :)

Vatten gör ingen glad.

Dito.

"Vatten är ett farligt gift
som omger hela Visby stift"

;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-18 19:26

Vatten gör ingen glad.
Tack då mycket! Jag är mest glad över att få omges med så intresserade och kunniga personer. Vi skall tillsammans se till att det blir ett roligt och givande år för medlemmarna!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-18 19:28

Naqref™ skrev:"Vatten är ett farligt gift
som omger hela Visby stift";)
Vatten har visat sig vara en klart underskattad dryck idag.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-18 19:28

Kaffekoppen skrev:, jag är bakis iallafall.

:lol: :lol:

Jo, det känns att det blev några öl igår. 8)

Har dock hunnit med att repaera 4 st ryska mikrofoner idag.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-18 19:31

Morello skrev:Jo, det känns att det blev några öl igår. 8)
Jag hade mycket trevligt och hade nog kunnat förlänga kvällen ännu mer. Nu finns det ju iallafall visst hopp om att jag skall hinna måla hallen en gång innan klockan 23:00..

Användarvisningsbild
Isaac

Kanter.

Inläggav Isaac » 2007-03-18 19:35

En fundering kring slipade kanter, hur stor skillnad gör dessa slipade kanter? Om man skall bränna en CD skall man då slipa före eller efter bränning?

En annan fundering är det här med svartmålade kanter, jag har i allfall inte kunnat urskillja någon skillnad.

Om några år (10) så kan det kanske förefalla sig så att datorns kapacitet har ökat till strax över den mänskliga hjärnans nivå. Då är det kanske slut på allt hifi plojj, då använder hjärnan och datorn samma språk och kan tolka varandras pulser, bara till att sätta på sig elektrod hjälmen och du behöver inte ens använda örat, du får informationen direkt in i hjärnan av högsta kvalite'.

Även idag så är person datorn med ett fint ljudkort och eventullt en terminator inkopplad en mycket fin signalkälla.

Mvh. :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-18 20:59

tvett skrev:
Dahlqvist skrev:

/D

meanmachine behöver lära sig hur man citerar korrekt. Det var Petterson som lekte döende svan, inte meanmachine. Det är väl inget elakt sagt att meanmachine borde sätta sig in i F/E ordentligt?

Aha! Så det var bara meanmachine som fulquotade Pettersson. Isåfall understryker det väl bara vad jag redan sagt om MM och quotes. Och om meanmachine tycker att detta är pudelns kärna tycker jag att han kan läsa mitt ursprungliga inlägg igen. Det var ju det problemet som inlägget behandlade.

/Didde

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Kanter.

Inläggav Max_Headroom » 2007-03-18 21:18

Isaac skrev:En fundering kring slipade kanter, hur stor skillnad gör dessa slipade kanter?

Ingen alls, om du tänker på ljudet du får ur apparaten.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-18 21:42

Instämmer, jag tror det blir jättebra!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-18 21:43

Nån som vet vad som hänt med LTS forum?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-18 21:45

Är det inte farbror Naqref som sköter om den?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-18 21:48

Nej det är Jonathan Gullbrandsen på Carlssonplanet som gör det. Om jag förstod det rätt så hade de något strul med sin server för någon dag sedan och han kanske inte har hunnit återställa den delen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi