Ja, Morello och Solidstate.
Nu har jag hittat Molt nr. 4 -98 där det funderas litet om byte av Op-ampar bl.a i Rockford Fosgate mod 4.
Ni hade faktiskt rätt att Ingvar Öhman rekomenderade byte av denna modells TL07X kretsar till OPA 132, således var inte Ne 5534 inblandad i just denna artikel och jag har citerat Ingvar Öhman fel! Jag blandade ihop denna artikel med en artikel i High fidelity, från 2001, där Ne 5534 görs ansvarigt för " digitalljudet" i cd spelarna, med negativt ljudmässigt resultat.
Däremot konstaterar Ingvar, i samma artikel, allmänt om Op-ampar att bipolära kretsar som NE5534 är "beroende av ingångskondensatorer och komplicerade förspänningsnät."
" Väljer man en variant med FET ingångar så kan konstruktören slippa två irritationsmoment, Ingångskondensatorer och komplicerade förspänningsnät ersätts av en direkt ledning till signalkällan respektive ett motstånd till jord " Slut på citat.
Det vet man ju hur det blir med kondensatorer i signalvägen... ( som Bipolära Ic.n Ne 5534 behöver...)
Han konstaterar också att NE 5534 är något sämre än t.ex. SSM 2139.
Vidare säger Ingvar: "Om man byter ut TL074 mot OPA 4132( eller 4134) kan man räkna med en att det blir en hörbar förbättring."
Slut på citat.
Edit: Nu ska man nog också ta Ingvar Öhmans uttalande med sund skepsism, han är ju ingen Guru heller, omän kompetent Ingenjör.
I många kostruktörskretsar anses t.om. den urgamla TL 07x serien vara mera välljudande än NE 5534, tex audio analogue.