Moderator: Redaktörer
Saknas 2 kurvor...Naqref™ skrev:Åt vilket håll är dessa mätta? I o m att diskanten inte verkar sitta centrerad på baffeln så kan det ju vara trevligt att får reda på.
Naqref™ skrev:Åt vilket håll är dessa mätta? I o m att diskanten inte verkar sitta centrerad på baffeln så kan det ju vara trevligt att får reda på.
skrutten skrev:Naqref™ skrev:Åt vilket håll är dessa mätta? I o m att diskanten inte verkar sitta centrerad på baffeln så kan det ju vara trevligt att får reda på.
Mätningen är in mot lyssnings position, jag har faktiskt inte mätt det som strålas ut mot väggar ännu.
Naqref™ skrev:skrutten skrev:Naqref™ skrev:Åt vilket håll är dessa mätta? I o m att diskanten inte verkar sitta centrerad på baffeln så kan det ju vara trevligt att får reda på.
Mätningen är in mot lyssnings position, jag har faktiskt inte mätt det som strålas ut mot väggar ännu.
Oki då kommer följdfrågan; Är diskanten tänkt att sitta närmast centrum av ljudbilden eller tvärtom?
paa skrev:Ser ju nästan oväntat bra ut dom där mätningarna, för att vara utan vawe-guiden. Skulle vara kul att se 15, 30 och 45 grader uppåt också.
paa skrev:Det där ser ju nästan bättre ut, vore det inte bättre att vända den sidan inåt?
dd5348 skrev:Kaffekoppen skrev:En bra målsättning. Jag ser gärna en WG. Det blir ju lite roligare då och skilljer sig från allt som finns.
x2![]()
Kul med WG!
skrutten skrev:paa skrev:Det där ser ju nästan bättre ut, vore det inte bättre att vända den sidan inåt?
Formen på diskantens och basens vågfront sammanfaller bättre med diskanterna lite utanför basarna sett från lyssninsgsposition.
paa skrev:skrutten skrev:paa skrev:Det där ser ju nästan bättre ut, vore det inte bättre att vända den sidan inåt?
Formen på diskantens och basens vågfront sammanfaller bättre med diskanterna lite utanför basarna sett från lyssninsgsposition.
Jämn frekvensgång är väl överordnat "sammanfallande vågfronter" Kanske fasläget med filtren är bättre åt andra hållet, i varje fall är målet viktigare än medlet. Gäller även frågan Waveguide eller inte!
skrutten skrev:
Kanske passning i vågfronterna är viktigare för dekodningen av stereobilden än jämnfrekvensgång, vad vet jag? (Kan dock tänka mig att det är så).
skrutten skrev:Frekvenkurvor och impedans för simulering av bägge elementen finns i denna zip
impedansfilerna blev enorma finns det ngn som kan tipsa hur man enkelt kan skala ner dessa?
skrutten skrev:Sedan så måste vi börja med design av en slits-basport till CA15, en typ som även dämpar pipresonansen.
phon skrev:Kanske nån liten cm portbaffelkant även på insidan? Vet inte hur trångt det blir förstås...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 216 gäster