Sabrina - Sabrina

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Sabrina - Sabrina

Inläggav Max_Headroom » 2007-03-18 23:38

Italienska Sabrina Salerno slog igenom internationellt med låten "Boys", i slutet av den period som brukar kallas "Dom Gyllene Åren", dvs 1987. Låten hade 2 olika videos, av vilka den ena bara visades senare på kvällen, på grund av ganska flitig exponering av fr. Salernos framträdande begåvningar. Videon var inspelad i pool-miljö så det var ju fler som var lättklädda...

Sabrina Salerno blev av många avfärdad som en bimbo som inte kunde sjunga. Det är fel. Hon har på senare år gjort helt andra saker, bl.a. sjungit i musikal och fått fina recensioner.

Men nu var det debutplattan det gällde! Öppningsspåret, som alla antagligen redan hört, och gärna vill höra igen (och gärna se videon, den som bara sändes på sena kvällar och nätter) är låten "Boys". Den följs upp av nästa singelsläpp "Hot Girl". Den slog inte alls lika mycket som första singeln. Sedan kommer spår 3, som är mycket intressant för alla som gillar verklig kvalitetsmusik: Singelbaksidan från "Boys" - "Get Ready (Holiday Rock)". Spela detta för någon som inte vet vad det är och dom kommer att tycka det är jätebra (undantaget folk med dålig smak då...). Ingen kommer att fatta vad det är, det låter som tidig Kim Wilde. Fast bättre! Häftig musik och ljudet är bra, mycket bättre än på 95% av den muzak som ges ut numera. Annat var det ju förr, på den gamla goda tiden!

Sedan kommer en cover av Prince låt "Kiss". Inte så jävla bra. Som orginalet. Bättre versioner finns, t.ex. Art of Noise featuring Tom Jones samt den fina svenska översättnignen av Docenterna: Puss!

Sedan kommer låten Sexy Girl, lite uptempo som passar på ett 80-talsdisco när alla blviit lite trötta av för mycket rom och cola och pehöver "puffas upp" lite. Hej och hå!

Låten "Kiss me" som kommer efter är typsik italo disco. Vill du veta hur en Yamaha DX7 och RX11 låter, så kan lyssna på det här. Samma typ av trummaskin som Magnus Uggla använde på sin 10-årsmix, för dom som är intresserade av sånt (Morello?).

Sedan kommer en klassiker: Lady Marmalade, ursprungligen utgiven av Labelle och mer känd som "voulez-vous coucher avec moi (ce soir)?".
Denna version är helt OK. Väl så bra som orginalet.

Sedan följer en till klassiker: The Knacks "My Sharona".

Bild

Mycket fint orginalomslag!

Plattan avsluats med en cover till, denna gång på Rod Stewarts gamla fina "Do you think I'm sexy?"

Jag har tyvärr inte hittat någon bild på det vanligast förekommande omslaget, märkligt nog, för skivan sålde bra i hela europa och går fortfarande att köpa från bl.a. skivhugget.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-19 15:28

Ja, jag kommer då bara ihåg hennes stora fina.... ögon. :oops: Men du menar att hon gjort musik också?

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-20 20:26

kan vi få en bild från polen när kameran tittar ner i hennes djupa ögon?
tackar på förhud flåt förhand :wink:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-03-20 20:30

Slartibartfast skrev:Ja, jag kommer då bara ihåg hennes stora fina.... ögon. :oops: Men du menar att hon gjort musik också?

[slrt]

Just det! Hennes lök...hmmm var fina! :wink: Säg en intervju med hennes br..ehh henne på TV för ett tag sedan, men det vete f-n om hon musikaliskt är så bra!?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-21 00:39

här är hon titta och njut
http://www.youtube.com/watch?v=YvstDQIG5Kk
japp nagref din gamle tjuris jag har kollat att det funkar
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-03-21 14:40

Max_Headroom skrev:Jag har tyvärr inte hittat någon bild på det vanligast förekommande omslaget, märkligt nog, för skivan sålde bra i hela europa och går fortfarande att köpa från bl.a. skivhugget.

Denna?

Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-03-21 15:15

UrSv skrev:
Max_Headroom skrev:Jag har tyvärr inte hittat någon bild på det vanligast förekommande omslaget, märkligt nog, för skivan sålde bra i hela europa och går fortfarande att köpa från bl.a. skivhugget.

Denna?

Bild

Nä, det är är nåt annat. Ser ut som en samling. Eller någon annan utgåva på något sätt. Tydligen har det getts ut ett antal olika varianter i framför allt Italien och Frankrike.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-23 10:28

Så synd - man ser inte skogen för bara trän.

En duktig artist måste visa ... ögonen för att synas, medan andra gör samma sak, utan att ha någon begåvning alls - allt jobb är gjort i skivstudion och på operationsbordet.

Tack för tipset Head! Måste kollas upp.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-03-23 16:41

soundbrigade skrev:Så synd - man ser inte skogen för bara trän.

En duktig artist måste visa ... ögonen för att synas, medan andra gör samma sak, utan att ha någon begåvning alls - allt jobb är gjort i skivstudion och på operationsbordet.

Tack för tipset Head! Måste kollas upp.

Sabrina slog igenom på 80-talet, före auto-tune (ett jävulens verk!), så alla fel och brister i sången är helt äkta!
Huruvida tuttarna är äkta vet jag inte, men det går ju att ta reda på genom att studera videon noga. Jag ska nog göra det senare ikväll...

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-04-16 16:00

19-åringar med stora bröst som inte hänger trots avsaknad av silikon e väl inte ovanligt ens 2007. Jag har sett videon säkert 200+ gånger och är rätt säker på att det är äkta vara, och för övrigt inte speciellt märkvärdigt heller. Helt ok, men inte mer.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-18 22:27

Vilken djävla diskussion :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-19 00:55

Max_Headroom skrev:auto-tune (ett jävulens verk!)

inte, rätt använt kan det vara riktigt bra
som med pet shop boys exempelvis

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-19 12:25

boyafraid skrev:
Max_Headroom skrev:auto-tune (ett jävulens verk!)

inte, rätt använt kan det vara riktigt bra
som med pet shop boys exempelvis

Nä, det är bättre att köra utan. Som OMDs "junk culture". Falsk-sång av högsta klass!

Återgå till Skivrekommendationer