Bill50x skrev:För att utröna om mina grönsaker färgar eller inte har jag gjort en F/E-test av några stycken. Jag började med tomaterna och jag kunde absolut inte märka någon skillnad före och efter jag la skivorna på referensmackan.
Smaklösa och även substansiellt omärkbara rödsaker är förstås precis lika ointressanta som dito musik. Bortsett från möjligen att det är fascinerande att du inte märker skillnad på mackan med och utan tomat*.
Jämförelsen har inget med F/E-lyssning att göra dock. Annat än att parallellen med sin irrelavans för frågan visar att du inte är på det klara med vad F/E-lyssing är för något.
Däremot kan man F/E-testa en process, som t ex "behandling i ugn".
Utgå ifrån någonting som man tycker om väldigt mycket (jämför; en musik inspelning som man tycker väldigt mycket om, som den är) låt oss säga en kula citronsorbet, och vi finner att den skadas av 30 minuter i 110-gradig ugn. Då har vi konstaterat två saker:
1. Ugnen färgar objektet.
2. Färgningen är icke önskvärd.
Gör vi samma studium på en passande kötträtt kommer resultatet eventuellt att bli:
1. Ugnen färgar objektet.
2. Färgningen är önskvärd.
Slutsatsen vi kan dra är att objektet i fall 2 behövde färgningen för att falla oss i smaken, men vi drar knappast slutsatsen att ALL mat behöver stå i ugn i 30 minuter för att blir tilltalande!
Eller hur?
Situationen är likadan när det gäller musikinspelningar. Därför är parallellen bra. En inspelning som behöver tillföras bas för att falla dig i smaken kan med fördel rendera vridning på baskontrollen från din sida, men det betyder inte att det är självklart att du bör byta din anläggning till en som ger mera bas - på alla fonogram.
Poängen med F/E-lyssningen är att den utgör en
isolerad studie på själva objektet. På så vis får man veta hur just den färgar musiken.
Frågan om huruvida just DU sedan vill färga musiken du lyssnar på, är ingenting som ligger inom diskussionen om F/E-lyssningens vara eller icke vara som testmetod för att få lära sig något om testobjektet som en isolerad länk i hifi-kedjan. Det är snarare något du måste ta ställning till alldeles själv.
Om du förstår hur F/E-lyssning fungerar och vilken information man får av en rapport från en F/E-lyssning, så inser du att en ofärgande apparat inte betyder att musiken blir smaklös. Det betyder bara att apparaten inte ger den en
ny smak, utan den får behålla den som den hade när den anlände apparaten.
Bill50x skrev:Jag provade också att medvetet färga grönsakerna, med lite salt och peppar på tomaten blev smaken betydligt angenämare. Rädisorna blev inte lika påtagligt förbättrade men färgningen gav dock en positiv upplevelse.
Visst, om du vill färga något som inte faller dig i smaken så är det upp till dig att göra det!

Vem har antytt något annat?
Kanske finns det till och med en generell färgning som just du önskar dig ha på ALL musik som du vill spela upp därhemma? Och då bör du såklart försöka skaffa dig apparatur som ger dig just detta.
Som sammanfattning, transparanta och ofärgade grönsaker må vara lika korrekt som destillerat vatten, men goda är dom inte
Läs tråden från början till slut och se om du inte kan förstå vad F/E-lyssning innebär ändå. Jag tror du kan, och då tror jag även att du kommer att inse att en transparent återgivning utan färgning inte behöver betyda att musiken blir smaklös.
Tvärtom kan alla de smaker som musiker och producenter skapat avnjutas i sin fullskaliga och oförstörda palett!
När musiken på fonogrammet (inklusive dess tekniska produktion) INTE är så delikat som du önskar dig kan du däremot självklart krydda den efter eget godtycke. Det är du och ingen annan som bestämmer vad du vill göra med den.
Alltså: F/E-lyssning som testmetod används för att ge testarna objektiv kunskap om apparaten - inte för att lancera ett ideal om att ingen får färga efter egna önskemål. Varför är detta svårt att fatta?
Vh, iö
- - - - -
*Men det är snarare sociologiskt och neurologiskt intressant.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).