SR Webradio vs FM tuner?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Marbrink

SR Webradio vs FM tuner?

Inläggav Marbrink » 2007-03-21 13:38

Vilken kvalitét håller SR's webbradio i förhållande till en hyfsad dedikerad FM tuner? Det krävs ju direkt inga ansträningar med antenner osv för att få webbradion att låta hyfsad. Förutom att jag använder en USB dac då.
Köpte precis en vintage Pioneer TX-6500 II, men jag har inte skaffat någon antennkabel till den än, så webbradion låter rejält mycket bättre.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-21 13:51

Vet ej men jag lyssnar endast på radio i lurar via SR web samt via en liten skruttig köksradio och har ingen större brådska att koppla upp min Sony QS tuner.

En fråga till nån som vet: I webradion från SR finns det en volymregel och denna står i mittläge när man kopplar upp sig. Hur funkar denna? är detta 0dB om man sänker så reducerar man upplösningen eller? Och om man höjer då?

/Peter

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-03-21 15:21

Det står lite, lite om det i DAB-tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=8093
...perspektiv...

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-03-22 12:46

Kopplade min tuner till antennuttaget och mottagningen är nu bättre, men webbradion är fortfarande överlägsen..

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-03-22 13:11

Jag lyssnar mycket på FM-radio och jag har min tuner ansluten till uttaget(Comhem) i väggen. Det låter så pass bra att jag har svårt att tänka mig att det kan bli bättre med en antenn. När det gäller webradion så brukar jag lyssna på mina missade program från SR och där kan kvaliteten skifta. Ibland kan det låta riktigt bra men ofta låter det plåtigt. Jag tror att det har att göra med vilken bithastighet man sänder med. När jag lyssnar på webradio så gör jag det via min datorstereo.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-03-22 15:09

Nagrania,
Har du datorn kopplad till nån bra dac eller ljudkort?
Jag funderar iaf på att köpa någon gammal high end tuner från sent 70-tal till början 80-talet just för att de är så läckra och att många av dom ska vara väldigt välljudande.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-03-22 15:35

Har du datorn kopplad till nån bra dac eller ljudkort?

Nej tyvärr så har jag ingen speciell DAC till datorn. Kan det vara det som gör att det många gånger blir lite plåtigt ljud? Jag skulle vilja köpa mig också en speciell tuner som låter väldigt bra. Jag har faktist en inbyggd i min H-K AV-förstärkare som låter väldigt bra och högeffektivt pilottonfilter. Nu behöver jag en tuner till så att jag kan mysa i mitt speciella stereorum där jag har två stora högtalare. Jag vet inte säkert men jag tror att H-K är duktiga på FM tuners och man vill ju inte köpa grisen i säcken.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-03-22 15:51

Jag märkte en påtaglig förbättring av kvalitén på webradio när jag skaffade min Headroom Micro DAC. Den kan nog inte göra några jättestora förbättringar på webradion rent digitalt, men den analoga utgången är ju betydligt bättre än datorns utgång...

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-03-22 16:09

Ja den verkar ju intressant men vem säljer den och vad kostar den? Finns det ingen DA för datorn typ i en sån här låda som samtidigt också har en digital utgång. Det vore ju bra för då kunde man koppla den till min stereo i ett annat rum.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-03-22 16:27

www.headphone.com är tillverkare och den enda återförsäljaren. Min var här 4 dagar efter beställning :) Den kostar 300 USD + frakt + ev. tull och moms.
Micro DAC har en USB ingång och en optisk ingång. Funkar utmärkt som DAC till alla möjliga källor som dvd/cd/dator. Kan också drivas av två 9v batterier, så den kan alltså användas ihop med portabla musikspelare.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-03-22 17:02

Men vad tror ni om volymreglaget i SR:s spelare? Mitt eller max? Hur sker dämpningen och vad spelare det för roll för kvalitet?

Lyssnar mycket på webradio genom billiga datorhögtalare och ibland lurar. Har en "vintage" Yamaha ct-610 också, men den är mest en inredningspryl, väldigt snygg!

/en john

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-03-22 17:32

Men vad tror ni om volymreglaget i SR:s spelare? Mitt eller max? Hur sker dämpningen och vad spelare det för roll för kvalitet?

Spelar ingen roll, du kan ha den på max om du vill. Det är ju bara en vanlig linjenivå reglering som inte kommer att påverka ljudkvaliteten i dina högtalare.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-03-22 17:44

Nagrania skrev:

Spelar ingen roll, du kan ha den på max om du vill. Det är ju bara en vanlig linjenivå reglering som inte kommer att påverka ljudkvaliteten i dina högtalare.

Men, är den inte digital, eftersom den tillhör "web-spelaren" och i så fall reducera info när man sänker? (Är INTE tekniskt bevandrad och fattar egentligen inte hur detta funkar)
Äh, hör jag ingen skillnad så är det ju faktiskt skit samma. Men man kan ju vara nyfiken för det.

/en john som gillar radiosportens hockeybevakning, trots kommentatorerna

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-03-22 18:19

John,
Jag tror inte det påverkar. Det är bara volym i själva programvaran eller vad man nu ska säga. Det är inte som att ändra på datorns volym.

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2007-03-24 10:10

Jag har en At-View SB+ (en kraftigt ombyggd Squeezebox) som återger SR:s "webradio" med utmärkt kvalitet (med muskaliska egenskaper som utgångspunkt). I själva verket bättre än något annat jag provat. Naim NAT05 och NAT02. Tivoli One. Linn Pekin.

Detta trots att SR kör med sliskig 96kbps WMA. Och trots att det inte är direkt svårt att höra effekten av denna hårda kompression.

Det är uppenbart att Teracom har nåt väldigt obehagligt i sin signalkedja som man slipper via webradio.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-24 11:52

Klart att volymreglaget i webbradion är digital.. hur skulle det kunna vara på nå annat vis?

Den har ju ingen kontakt med den analoga sidan på ljudkortet.

För ett bra externt ljudkort kan jag rekommendera Audiofire2 från Echoaudio. Jag har Audiofire4 som har fler in/utgångar samt 48V mickingångar.

Finns mätningar publicerat här på faktiskt. Sök på "RMAA".

/Peter

Återgå till Generellt om hifi