ingvars manifest

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2007-01-13 03:05

Jag tror att de flesta av oss här är så pass intresserad av att du kan fortsätta att bygga och kontruera högtalare som vi kan få njuta av att vi kan tex skulle kunna ha översende med låt säga en 5% prishöjning över hela sortimentet. Egentligen skulle du ju bara behöva justara upp marginalen på de högtalare du säljer mycket av(piP pi60 a2 och de mindre basmodulerna). Det skulle ju även vara lite mer överskådligt att bara ha ett par nyckelprodukter som man såg till att priset var korrekt satt på istället för att ständigt gå igenom alla modeller och justera priset ner på kronan
ett bra rum!

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-13 09:02

Om det nu är så att IÖ gärna ser folk köper andra saker än sina, vore det väl rätt schysst om han kunde ge ett par exempel på modeller han tycker kan jämföras med piP, pi60 och några till.. Oavsett pris då givetvis..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-13 10:32

För att kontrollera en varas efterfrågepris kan man lämpligen titta på begagnatmarknaden. Nu säljs det säkert inte så värst många Ino-högtalare begagnade (ägarna gillar dem), men en och annan pip finns väl? Då borde dess "riktiga" pris synas rätt väl.

Någon som håller koll?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2007-01-13 11:17

Det finns nog inte någon som är beredd att betala mer än nypriset oavsett hur bra de nu är. Däremot så får man nog nästan pengarna tillbaka om man skulle vilja sälja.
ett bra rum!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-13 21:57

Om det nu är så att IÖ gärna ser folk köper andra saker än sina, vore det väl rätt schysst om han kunde ge ett par exempel på modeller han tycker kan jämföras med piP, pi60 och några till.. Oavsett pris då givetvis..

Framförallt vore det väl bra med rekommendationer på högtalare som inte har någon direkt motsvarighet i InoAudio-sortimentet.
Ex på sådanna kategorier:
1. Högtalare betydligt billigare än piP.
2. Högtalare betydligt billigare än pi60 som kan spela mycket högre än piP. (Förmodligen på bekostnad av ljudkvalitet).
3. 3-vägs-högtalare (eller fler än 3-vägs)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-13 22:04

olof skrev:Det finns nog inte någon som är beredd att betala mer än nypriset oavsett hur bra de nu är.

Tror du inte att det finns folk som är beredda att betala för att slippa vänta? Jo, det tror jag allt! Det finns gott om sådana exempel i andra branscher.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-01-14 00:38

Men visst tusan vore det klart mer önskvärt att priserna höjs en bit jämfört med att försäljningen slutar. Tycker iaf jag!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-14 21:21

Tror du inte att det finns folk som är beredda att betala för att slippa vänta?

Att slippa vänta är förståss trevligt, och ibland värt lite pengar. Problemet ligger nog i att Ino högtalarna finns i nästan oändligt antal finishar. Chansen att hitta "rätt" finish på en begagnad Ino är därför mycket liten.
Om de har gjorts i någon neutral finish, som t.ex. helsvarta så ökar dock chansen drastiskt.

Som exempel kan man se ett par beg pi60 -06 på HiFimagasinet för 25kkr i Saab Hazelnut Metallic som inte blivit sålda under ganska lång tid. Priset är ändå ca fem tusen under nypris för färdigbyggda lackade.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-14 21:33

Vill man verkligen ha en högtalare som är svår att få tag på är väl finishen inte det viktigaste..dessutom går det ju att lacka om den..

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-01-14 22:02

Så att man premierar händiga, istället för de rika, de nyfikna eller de som har tid att vänta.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-15 17:09

BengtO skrev:Om det nu är så att IÖ gärna ser folk köper andra saker än sina, vore det väl rätt schysst om han kunde ge ett par exempel på modeller han tycker kan jämföras med piP, pi60 och några till.. Oavsett pris då givetvis..

Det kan jag tyvärr inte. :(

Jag gör ju inte högtalare varken efter vad jag själv tror att någon annan vill ha eller efter någons bedömning av vad som passar marknaden. Tvärtom gör alla högtalare som jag gör "som jag själv vill ha dem"!

Det gör jag på grund av att jag saknar högtalare som är gjorda så! :o Andra högtalare som jag sett har alltmest varit som jag INTE vill ha dem. Hade de varit som jag vill ha dem skulle jag ju inte gjort några själv. :P

Men - det är bara min synvinkel på det hela, och den hindrar ju inte att andra kan finna massor av högtalare uppå marknaden, som de tycker gör prexis det de vill ha ut av dem! :P

Så - just jag är nog fel person att rekommendera andra tillverkares högtalare. Min inställning till dem är ju orsaken till att jag gör saker annorlunda.

Vissa trevliga exempel på... halvundantag (=högtalare vars egenskaper rent tekniskt är både oantastliga och i överensstämmelse med sin upphovsmans visioner, men vars sätt att packa upp stereosignalen inte faller just mig 100%:igt på läppen) finns dock, och de har jag ju redan nämnt.

Sen finns det säkert exempel på bra högtalare som jag inte kan nämna, helt enkelt för att jag inte känner till dem. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-16 16:21

Men IÖ, varför inte börja ta betalt i förskott ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-16 16:23

Jag betalade mina i förskott....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-25 01:04

Jag vill inte. Det kan försätta mig i besvärliga ekonomiska situtioner. Tänk om jag hinner slösa bort pengarna innan högtalarna produceras? :? 8O

Förskottsbetalning har jag i princip bara avsett att tillåta när det gäller att betala in pengarna några dagar i förväg - alltså bara för att man skall slippa ha med sig kontanter, om man ogillar sådant, vilket vissa tycks göra.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-01-30 01:46, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-25 08:38

IngOehman skrev:Förskottsbetalning har jag i princip bara avsett att tillåta när det gäller att betala in pengarna några dagar i förväg - alltså bara för att man skall slippa ha med sig kontanter, och man ogillar sådant.

Vh, iö

Det var så jag gjorde....

Användarvisningsbild
noll8wille

Inläggav noll8wille » 2007-03-08 23:07

Jag skulle vara jättetacksam om någon skulle kunna tänkta sig att skicka manifest och prislista till mig (noll8wille@hotmail.com).

Tack på förhand //Wille.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-03-09 10:34

noll8wille skrev:Jag skulle vara jättetacksam om någon skulle kunna tänkta sig att skicka manifest och prislista till mig (noll8wille@hotmail.com).

Tack på förhand //Wille.

Har du provat att kontakta källan, dvs INO Audio?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
wideart

Inläggav wideart » 2007-03-09 20:47

Mailade I.Ö angående manifest och prislista för ett par veckor sedan, han har ännu inte mäktat svara.. hoppas någon annan kan tänka sig att dela med sig av de eftertraktade!? Emottages tacksamt på adress wideart@hotmail.com

Användarvisningsbild
wideart

Inläggav wideart » 2007-03-10 15:55

Tack Mattias och Peter! Jag kommer sitta djupt försjunken i dessa dokument, ett antal timmar framåt :)

planetaryice

Inläggav planetaryice » 2007-03-14 01:02

Tack! :)

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2007-03-17 16:01

Hej!!!

Jag skall till lacka om mina piP och ev uppgradera från piP till piPs och skulle vara tacksam om någon ville vara vänlig att skicka mig en ny prislista och manifest. (Mailade Ingvar för ca en vecka sedan, men har inte fått något svar.)

Med vänlig hälsning
at

epostadress: mydarkplaces snabel-a spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-18 12:46

Han läser inte eposten dagligen. Hav tålamod ;)

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2007-03-18 13:13

Tack för manifest och prislista!

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
Roger_SWE

Inläggav Roger_SWE » 2007-03-19 17:44

wideart skrev:Mailade I.Ö angående manifest och prislista för ett par veckor sedan, han har ännu inte mäktat svara.. hoppas någon annan kan tänka sig att dela med sig av de eftertraktade!?

Jag har också kontaktat I.Ö, men ej fått något svar. Kanske det finns någon vänlig person därute som vill dela med sig till mig också?

Min mailadress: roger.swe@gmail.com

Mvh Roger_SWE

Användarvisningsbild
Roger_SWE

Inläggav Roger_SWE » 2007-03-19 22:51

Tack för manifestet och prislistan.
Nu har man lite att läsa ;-)

Mvh Roger

PS. är det någon som vill sälja ett par pi60(s) kanske?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-21 04:04

Roger_SWE skrev:Tack för manifestet och prislistan.
Nu har man lite att läsa ;-)

Mvh Roger

PS. är det någon som vill sälja ett par pi60(s) kanske?

Välkommen till faktiskt.se! :D

Vi har kommit fram till att vi inte vill han anonser på faktiskt.se, utan hänvisar till www.hifimagasinet.com istället. Kan dock tipsa dig om att Ino Audios alster inte brukar vara nådiga att få tag på begagnat, och sällan till några rabaterade nypriser heller... :|

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Roger_SWE

Inläggav Roger_SWE » 2007-03-21 23:24

Slartibartfast skrev:Välkommen till faktiskt.se! :D

Vi har kommit fram till att vi inte vill han anonser på faktiskt.se, utan hänvisar till www.hifimagasinet.com istället. Kan dock tipsa dig om att Ino Audios alster inte brukar vara nådiga att få tag på begagnat, och sällan till några rabaterade nypriser heller... :|

[slrt]
Tack!

Jag brukar titta på www.hifimagasinet.com, men det är som sagt inte så ofta man ser ett par Ino högtalare till salu :-(

/Roger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-22 00:51

RogerGustavsson skrev:
IngOehman skrev:Förskottsbetalning har jag i princip bara avsett att tillåta när det gäller att betala in pengarna några dagar i förväg - alltså bara för att man skall slippa ha med sig kontanter, och man ogillar sådant.

Vh, iö

Det var så jag gjorde....

Vaffödå? Cash is king. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
t93pan

Inläggav t93pan » 2007-04-27 10:58

Kan ngn vänlig själ maila mig manifest och prislista?
Har bytt jobb och förlorat dem jag hade...

Tack på förhand!
perbir@gmail.com

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2007-06-19 21:30

Undrar lite såhär i efterhand om någon kan skicka mig det senaste manifestet också :roll:
Vore helt underbart!

david_s25@hotmail.com
Mycket kul - lite tid

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino