Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-21 16:17

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Nej det kommer du aldrig att kunna få veta med en absolut säkerhet, oavsett testvariant eftersom det inbegriper pickupen också för att kunna ge ljud. Och pickupermodeller ändras över tiden och blir utgågna så att kunna hitta en totalt ofärgande kombination blir svårt. Och dessutom att testa alla varianter på marknaden blir ett oändligt jobb.

OM-40 finns kvar på marknaden så den är redan klar.

Nja, OM-40 har ändrats i fjädringsmjukhet och man har också bytt nålslipning under åren. Så vilken spelare får alla om-40 att låta likadant?
Svårt det där med skivspelare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-21 16:19

Almen skrev:
subjektivisten skrev:
Almen skrev:Men ljudkällor går inte att F/E-lyssna. Eller så har jag inte tänkt tillräckligt - hur skulle det gå till, tänker ni?

Man borde ju kunna göra som Öhman mm gjorde för massa år sedan när dom jämförde pickuper. Att ta ett masterband, gravera den orörd (förutom Riaa korrektion), pressa upp en bunt skivor och sen jämföra mot masterbandet. Vore ju intressant och se om man ska skilja lite på tonarmar t ex. Eller olika verk.

Kanske inte ren F/E lyssning men mycket bättre än vad man får läsa i blaskorna.

Absolut intressant - men inte F/E-lyssning. Var bara det jag menade. :)

Harryup: En CD-spelare kan inte lyssnas i ett rent F/E-test, nej. Men det har jag inte hört någon inom LTS säja, heller. Däremot kan man ju utöka testandet till A/D-D/A-kombinationer som har F/E-lyssnats, och på så sätt undersöka även CD-spelares eventuella färgning.

Ändrat: passiv-s

Känner själv en stor tveksanhet när det gäller att bränna egna skivoretc för att testa grejor. F/E-lyssning är något jag har fullt förtroende för att det alltid funkar som man tänkt sig.
CD-testen skulle jag inte hålla för självklar att den går att upprepa med hög precision.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-21 19:24

Harryup skrev:Nja, OM-40 har ändrats i fjädringsmjukhet och man har också bytt nålslipning under åren. Så vilken spelare får alla om-40 att låta likadant?

Vad jag förstår av Öhman så är slipningen samma, fast under nytt namn.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-03-22 10:03

jag skulle kunna tänka mig att ta upp min nya densen B420 till stockholm för lyssning (f/e) då ...
den helgen jag är uppe för att hämta mina tävlingsbidrag från bamsefars tävling...
utan att på något sätt försöka påverka FE-juryn så kan jag berätta att det låter oerhört trevligt 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-22 10:06

Har du gett upp hoppet om att vinna? Skulle inte det vinnande bidraget få sig en tripp ner till Göteborg 21/4 ;)

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-03-22 12:02

mja jag får nog hämta dem i sthlm för att sedan köra upp dem till gbg själv... gett upp sa du a nä inte en skåning han räcker det inte att trö på halsen för att han ska gi opp...
men de e klart man börjar känna si litta hialös
men jag får väl ta ut gräsklipparen så länge
ni andre kan ju skotta ett varv te på tomten :lol:

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-03-25 16:44

Jag skulle vilja se att lite mer renodlade stereoprylar testas från alla möjliga tillverkare och prisklasser. En receiver eller dvd är inte så spännande tycker jag och ersätts med nya modeller väldigt ofta.
Ett dac test känns också väldigt aktuellt.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-03-25 19:31

densen är ju inte kända för att nylansera var tredje månad precis
så det är v'äl ett gott exempel på vad som borde testas min e sproils ny och knappt lanserad deras ännu mera värsting har inte kommit ännu 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-25 21:50

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Nja, OM-40 har ändrats i fjädringsmjukhet och man har också bytt nålslipning under åren. Så vilken spelare får alla om-40 att låta likadant?

Vad jag förstår av Öhman så är slipningen samma, fast under nytt namn.

Nej, så är det inte.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-25 22:54

Läser den tråden igen så verkar det som det visst är samma slipning i dom avgörande sakerna. Det vill säga, den låter lika som den tidigare.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-25 23:03

Fan, hitta en Super OM-20 hemma. Så det räcker med en OM40 nål så har jag en fullfjärdad OM40 va?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-25 23:04

subjektivisten skrev:Läser den tråden igen så verkar det som det visst är samma slipning i dom avgörande sakerna. Det vill säga, den låter lika som den tidigare.

Van den Hul tycker inte att hans nål är en Fritz Gyger eftersom dom har olika men snarlika geometrier.
Dessutom har fjädringsmjukheten ändrats ifrån 40 till 24 om jag inte missminner mig. Fortfarande samma pickup?
Kommer passa i helt olika armar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-26 01:52

FG slipade ju pickupnålarna åt vdH, och även om FG nu anger radierna lite annorlunda kan jag gå i god för att de är nästan oskiljbara i mikroskopet.

En annan skillnad är att spolarna i själva pickupen har ändrats en smula när den fick ett S, men lustigt nog ger exakt samma belastning rak tonkurva även med de nya pickuperna (med 40-nålen).

Den största förändringen på pickupen är att nålupphängningen, precis som Harryup säger, har gjorts styvare. Och eftersom den ursprungliga var så mjuk att nästan inga, inte ens lättviktstonarmar gjorde tillvaron med buckliga skivor något kul alls, är ändringen något man kan gläda sig åt.

Den lite styvare nålarmsupphängningen passar normala lättviktstonarmar alldeles utmärkt.

Jag var en av dem (förmodar att det var fler än jag) som tillskrev Ortfon och föreslog att de skulle göra nålupphängningen lite styvare, så att man når en tonarmsresonans i trakterna av 10 Hz (+/- några Hz) med de flesta vettiga tonarmar. Med den ursprungliga hamnade man inte sällan nedåt 5 Hz, vilket inte är en höjdare med buckliga skivor.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-18 19:01

Rippning!

Här har man verkligen en chans att ta sig an "den tredje uppgiften" i en fråga som berör många. Här finns en möjlighet att profilera sig mot nya målgrupper. Och att faktiskt påverka långt utanför kretsen av "the usual suspects". I princip har vi här en väljudfråga som berör samtliga hushåll.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-18 22:16

Klipsch HeresyIII skulle vara kul att både höra själv, samt få testade av lts.

Bild

Eller verför inte CornwallIII?

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-05-07 11:57

Audiolabs apparater i 8000-serien vore intressanta att få testade. Föregångarna lär ha låtit neutralt och så, varför det är intressant att se om detsamma gäller även de nyare skapelserna. Webbplatsen för Audiolab finns här

Mvh,
Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-07 19:38

Greensleeves skrev:Audiolabs apparater i 8000-serien vore intressanta att få testade. Föregångarna lär ha låtit neutralt och så, varför det är intressant att se om detsamma gäller även de nyare skapelserna. Webbplatsen för Audiolab finns här

Mvh,
Greensleeves

T.o.m allerstädes allvetande herr Morello borde ju gilla dessa audiolabkonstruktioner! Sund ingengörkonst utan hokuspokus.
Vete tusan om inte dessa burkar borde vara transparenta! :D

OBS! Ingen ironi.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-05-09 10:55

Den nya, svenska högtalarmodell som bl.a. diskuterats på Faktiskt.se - Bremen Ellipsoid speakers Model: HD 12.0 - vore kul att få testad av LTS.

Vidare vore det intressant att LTS närmare skärskådade i princip allt ifrån Holographic Audio, eftersom detta märke lär använda f/e-testning under framtagandet av sina produkter.

Dessutom vore det högintressant att få en granskning av allt tillgängligt ang. Ingvar Öhmans högtalarskapelser.

Slutligen vill jag - lite off topic så där - försiktigt och utan ironi framhålla att det skulle finnas klara förtjänster i att någon med insyn i finanskretsar, och umgänge med diverse "tunga" investerare, försökte utnyttja detta genom att få några av dessa investerare att - som en välgärning gentemot sund ljudåtergivning i svenska hem - kapitalmässigt stödja ex. en herre som Öhman så att denne på allvar kan ägna sig åt att producera neutralt ljudande hifi-prylar i större, lätt tillgängliga serier.

Tillgängliga även för oss norrlänningar.
:wink:

Mvh,
Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-09 11:09

Greensleeves skrev:Slutligen vill jag - lite off topic så där - försiktigt och utan ironi framhålla att det skulle finnas klara förtjänster i att någon med insyn i finanskretsar, och umgänge med diverse "tunga" investerare, försökte utnyttja detta genom att få några av dessa investerare att - som en välgärning gentemot sund ljudåtergivning i svenska hem - kapitalmässigt stödja ex. en herre som Öhman så att denne på allvar kan ägna sig åt att producera neutralt ljudande hifi-prylar i större, lätt tillgängliga serier.

Tillgängliga även för oss norrlänningar.

Mvh,
Greensleeves

Nja, det hjälper kanske inte så mycket med pengar i en del fall eftersom policyn är som den är. Det tycker jag man ska respektera!

Ingvar Öhman: Dels beklagar jag att jag inte varken kan, orkar eller vill producera mera, och dels att jag inte skickar något, och förstås att jag inte ens tar emot beställningar ohört (piP undantaget, men egentligen inte, för jag säljer fortfarande inte till någon som inte hört dem, det är bara kravet att ha hört dem hör jag avstår). Det sistnämnda är inte för min skull dock, utan det är bara för att jag inte vill att någon under några omständigheter skall göra en investering som de kan komma att ångra.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-09 11:13

Problemet är väl - om jag förstått IÖ rätt - att industriell serieproduktion och IÖ inte går ihop särskilt bra.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-09 11:19

RogerGustavsson skrev:Nja, det hjälper kanske inte så mycket med pengar i en del fall eftersom policyn är som den är. Det tycker jag man ska respektera!

Ingvar Öhman: Dels beklagar jag att jag inte varken kan, orkar eller vill producera mera, och dels att jag inte skickar något, och förstås att jag inte ens tar emot beställningar ohört (piP undantaget, men egentligen inte, för jag säljer fortfarande inte till någon som inte hört dem, det är bara kravet att ha hört dem hör jag avstår). Det sistnämnda är inte för min skull dock, utan det är bara för att jag inte vill att någon under några omständigheter skall göra en investering som de kan komma att ångra.
Fast å andra sidan:
IÖ skrev:Alla frivilliga extrabidrag är välkomna. Det finns alltid ett eller flera elektroakustiska eller psykoakustiska utvecklingsprojekt som jag saknar ekonomiska medel att driva. Den som vill lämna ett bidag är alltså synnerligen välkommen att göra så.

Det är nog två olika saker.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-05-09 12:06

Koffe skrev:Rippning!

Här har man verkligen en chans att ta sig an "den tredje uppgiften" i en fråga som berör många. Här finns en möjlighet att profilera sig mot nya målgrupper. Och att faktiskt påverka långt utanför kretsen av "the usual suspects". I princip har vi här en väljudfråga som berör samtliga hushåll.

Jag skulle vilja säga både själva rippingbiten och omkodning till ett annat format - lossy & lossless.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-05-09 13:41

RogerGustavsson skrev:
Greensleeves skrev:... att få några av dessa investerare att - som en välgärning gentemot sund ljudåtergivning i svenska hem - kapitalmässigt stödja ex. en herre som Öhman så att denne på allvar kan ägna sig åt att producera neutralt ljudande hifi-prylar i större, lätt tillgängliga serier...
Mvh,
Greensleeves

Nja, det hjälper kanske inte så mycket med pengar i en del fall eftersom policyn är som den är. Det tycker jag man ska respektera!

Alla har tyvärr inte insikt i allt. Jag är relativt ny på detta forum, och kände inte till Ingvar Öhmans hållning. Dessutom försökte jag, måhända klumpigt, få fram att penningbidrag inte uteslutande behöver satsat på just Öhman. För den som vill titta sig omkring, lär det säkert upptäckas att det finns fler riktigt dugliga, svenska, hobbybyggare inom hifibranschen som när en dröm om att bli egna företagare. Detta kommer dock aldrig att förverkligas i många fall, pga. penningsbrist. Här är det naturligtvis inte så enkelt att precis alla av dem som ev. skulle få kapitaltillskott av externa finansiärer, skulle visa sig verkligt dugliga. I värsta fall skulle t.o.m. vissa av dem som fått externa bidrag/sponsring/investerare göra konkurs, men detta faktum i sig borde inte avskräcka hifi-intresserade och musikälskande förmögna från att försöka göra en insats.
Det som här fordras är - som i alla andra investeringssammanhang - att det görs en noggrann (marknads)analys innan investeringen. Precis på samma sätt som allsköns investerare - aktiesparare, fastighetsköpare och övriga - alltid bör göra. Detta förhållande brukar dock kapitalstarka individer vara ytterst medvetna om, ty det är bl.a. genom dylika insikter som de har skapat sig sina tillgångar.

Mvh Greensleeves

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-05-10 13:22

Här kommer ett inlägg som s.a.s. återför tråden till dess initiala ansats. Brittiska Cyrus tycks ha kommit med många nyheter under senare år, och åtminstone brittisk press tycks vara smått lyriska. Det är alls inte säkert att svenska recensenter skulle tycka lika, men nästan enbart utifrån förhållandet att Cyrus-pjäserna är så annorlunda i sin estetik - så kompakta, så läckra, och mig veterligen utan ilsket lysande blå dioder - vore det kul om LTS kunde testa någon av dessa. Chansen finns ju att åtminstone någon av Cyrus apparater låter hyfsat neutralt, och denna information borde i så fall gå ut till en bredare lyssnings- och köpekrets.
Allt för att underlätta och förbättra vardagsrumsestetiken... och... eh... musikåtergivningen förstås..!

Mvh Greensleeves

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-05-10 17:55

Vi lever i ett marknadsekonomiskt system där egna enskilda idiologier endast kan överleva genom diktatur.

det skulle finnas klara förtjänster i att någon med insyn i finanskretsar, och umgänge med diverse "tunga" investerare, försökte utnyttja detta genom att få några av dessa investerare att - som en välgärning gentemot sund ljudåtergivning i svenska hem - kapitalmässigt stödja ex. en herre som Öhman så att denne på allvar kan ägna sig åt att producera neutralt ljudande hifi-prylar i större, lätt tillgängliga serier.

Det Svenska folkhemmet vill inte bli pådyvlade "sund ljudåtergivning" som dikterats från LTS eller någon annan.
Det Svenska folkhemmet (och alla andra ) vill välja själva vad som är bäst för dom.
Upplysning saknas inte,den finns globalt tillgänglig.

Tror inte ens att någon här skulle "förändra sin tro och konvertera" alldeles oavsett vad LTS och IÖ kommer fram till.

Men testa på ...

MVH
Lech :cry:
Senast redigerad av lech 2007-05-10 20:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-10 18:07

Xindak dac-5. Gärna med benchmark dac-1 som referens.
Skulle även vara kul om ett generellt urval av bättre kina-apparater testades.
Det skulle ge en betydligt högre trovärdighet, i alla fall hos mig, än när hifitidningarna testar prylar.

Förresten, kan man "låna ut" sina prylar för F/E test hos LTS?
Så slipper dom köpa in, det blir billigare så, och de kan få mer testat :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-05-12 01:03

Hej Lech!

Det verkar som om du vet precis ur hela svenska folket tänker, hur kan du veta så mycket om så många människor? :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-05-12 06:05

Hej Johan

Livserfarenhet kanske, vad vet jag?

Jag har trampat jorden i några år nu.

hur kan du veta så mycket om så många människor?

MVH
Lech :) :) :) :) :)

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-05-12 19:48

Moment-23 skrev:Xindak dac-5. Gärna med benchmark dac-1 som referens.
Skulle även vara kul om ett generellt urval av bättre kina-apparater testades.
Det skulle ge en betydligt högre trovärdighet, i alla fall hos mig, än när hifitidningarna testar prylar.

Förresten, kan man "låna ut" sina prylar för F/E test hos LTS?
Så slipper dom köpa in, det blir billigare så, och de kan få mer testat :D

Utan att vara vare sig medlem i nämnd föreningen eller ägare av något som jag förmodar skulle vara aktuellt för test, tycker jag detta låter som ett mycket lovvärt initiativ.
Respekt!
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-12 21:08

Köper in tror jag knappast de gör. Kina-apparater är väl nästan alla som tillverkas i större serier idag? De som tillverkas någon annanstans är väl rätt lätt räknade? Hur mycket tillverkas i Japan, USA, europa egentligen?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi