Ringar runt rören

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Ringar runt rören

Inläggav LEXrasta » 2007-03-19 12:15

Har inte kunnat undgå att se dessa gummi eller ibland aluminium ringar runt rören på rörförstärkare,vad har dessa för funktion?! är det bara blaha blaha eller uppfyller dom en vettig funktion?!
En sak till,hur känsliga är rörförstärkare för vibrationer är det värt att köpa sådana där koner och ställa upp den på??

/ Danne

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-03-19 12:20

Ringarna runt rören vet jag inte om de gör någon skillnad, men om du är rädd för vibrationer från underlaget så är koner helt fel. Skaffa SD-kuddar om du är orolig, eller en lämpligt pumpad cykelslang. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Ringar runt rören

Inläggav Ragnwald » 2007-03-19 12:54

LEXrasta skrev:Har inte kunnat undgå att se dessa gummi eller ibland aluminium ringar runt rören på rörförstärkare,vad har dessa för funktion?! är det bara blaha blaha eller uppfyller dom en vettig funktion?!
En sak till,hur känsliga är rörförstärkare för vibrationer är det värt att köpa sådana där koner och ställa upp den på??
/ Danne

1. Bara blaha blaha.
2. Inte känsliga alls.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-19 13:43

Ringar under ögonen kan man ha ...

Vissa rör är gravt mikrofoniska, dvs deras interna arkitektur plockar upp vibrationer och skakningar och lägger till detta till musiksignalen.
Som Ragnwald kort noterar, kan jag inte förstå att det skulle skallra mindre inuti röret för att man trär ett gummiband runt det.
Bättre resultat får man nog om man låter bli att dansa träskopolska i lyssningsrummet.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-19 13:49

Ringarna dämpar glaskolvens resonans, dvs sänker Q. Å andra sidan är det inte något problem vid praktiskt bruk. Ett mycket större problem är mekaniskt skrammel inuti röret.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-03-19 14:19

Morello skrev: Ett mycket större problem är mekaniskt skrammel inuti röret.

Kan ni beskriva det lite närmre i detalj och hur ni uppfattar problemet vid lyssning.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-19 14:41

Jag har aldrig hört det "på det viset". Däremot har jag ett klingande ljud när jag slamrar runt i möbeln som mitt rörförsteg (det mikrofåniga) står på, eller hoppar i golvet. Däremot inga problem med att ljudet återkopplas.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

manw

Inläggav manw » 2007-03-19 23:01

Ragnwald skrev:Kan ni beskriva det lite närmre i detalj och hur ni uppfattar problemet vid lyssning.

Kloing! kan det låta i högtalarna om man ändrar läget på en omkopplare på ett rörförsteg t.ex. Tror att man bara kan höra det på just försteg, på rörslutsteget har jag aldrig lyckats få sådana ljud.

Vissa rör kan också låta lite innan temperaturen har stabiliserat sig till ett statiskt värde i hela röret har jag märkt.

Men gummiringarna dämpar knappast vibrationerna i rörens inre delar där det mesta i mikrofonin borde ligga. Bättre är nog i så fall att montera röret elastiskt på något sätt.

Edit: Kanske återigen inte läst hela tråden noga, så jag riskrerar att upprepa...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-19 23:17

OT:

Hifi och audiofili kan tolkas som ett sätt att kompensera för andra fysiska tillkortakommanden. Det skulle alltså kunna vara lite som med män med stora eller på tok för snabba bilar. Och en röranläggning är ju lite extra fint, no? Hur ska man då tolka ringar på rören?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-03-19 23:51

Tack för alla svaren.Jag behåller rören Nakna,det var det jag misstänkte att det bara var just blaha blaha.. :D
Men det är ändå lite konstigt att folk ändå använder tex ringar på rören.!Men det måsta vara nåt med det där att det ska kännas bra.Hifi är konstigt... :?

/Danne

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-20 00:07

LEXrasta skrev:Tack för alla svaren.Jag behåller rören Nakna,det var det jag misstänkte att det bara var just blaha blaha.. :D
Men det är ändå lite konstigt att folk ändå använder tex ringar på rören.!Men det måsta vara nåt med det där att det ska kännas bra.Hifi är konstigt... :?

HiFi är konstigt....

Men jag minns en gång för länge sedan när jag spelade på ett par Dahlwvist DQ10-a högtalare (samma som jag fortfarande spelar på) tillsammans med ett par Lumley rörsteg på 100 Watt. Då hade jag ett par Ikea sängbord som högtalarstativ och rent fysiskt passade Lumley-stegen på mellanhyllan. Snyggt och propert. Men det lät fördjävligt. Fullständig kaos i musiken.

Om det berodde på vibrationerna från högtalaren, den utökade baffelytan från slutstegets frontplåt eller en kombination vet jag inte. Men med slutsatser från diverse andra lyssningar sätter jag ändå några kronor på att det var vibrationerna som ställde till det. Om några gummiband runt rören hade hjälpt vet jag inte, de var inte uppfunna då :-)

Men visst påverkar vibrationer rörsteg!

/ B

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-22 22:08

Hittade detta citat i en liknande tråd på ett annat hifi-forum...

- Attackerna blev snabbare och man upplevde att man spelade högre vid samma inställning på volymen

Men inte ett ord i hela tråden om hur rör fungerar.....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-22 22:55

tvett skrev:Men inte ett ord i hela tråden om hur rör fungerar.....

Lät det bättre med pubisringar meande man??? :roll:

Användarvisningsbild
Kimpost_
inaktiv

Inläggav Kimpost_ » 2007-03-23 02:00

- Attackerna blev snabbare och man upplevde att man spelade högre vid samma inställning på volymen

Han testade skillnaden på att spela LP vid 33 varv och 45 varv?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-03-23 18:31

Visst är hifi konstigt. Studerar man ringarna rent mekaniskt så kanske de påverkar mikrofonin i den högsta diskanten en liten gnutta. Grundproblemet att rör är mikrofoniska kan de knappast avhjälpa. Alla som byggt en RIAA med rör vet detta. Trots att jag använt de bästa rör jag vet i mitt RIAA vad gäller vibrationskänslighet räcker det att jag duttar med fingret på chassit för att höra det. Jag kan testa med ringar men då måste jag plocka bort rörskärmarna och få brum istället.
- Militant slacker

manw

Inläggav manw » 2007-03-23 22:23

soundbrigade skrev:Lät det bättre med pubisringar meande man??? :roll:

Men klarar pubisringar den höga temperaturen från elektronrör under drift?

Återgå till Teknikforum