Pioneer A-757 - världens bästa förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-23 11:03

Den var redan såld :cry:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2007-03-23 17:00

Jovisst har tekniken gått framåt. Hade en Pioneer A-07 innan Denon 3806. Och visst är 3806 klart mera välupplöst, fast jag saknar min gamla goa A-07. Ångrar faktiskt att jag sålde den :-(

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-11-08 19:47

Vilket riktpris gäller på en a-757 alternativt a-858 i dagens läge om de är i mint condition? På Tradera och Blocket verkar 757 ligga runt 2700kr. Värt pengarna?

Användarvisningsbild
grimmer

Re: Pioneer A-757 - världens bästa förstärkare?

Inläggav grimmer » 2011-11-10 12:42

De som pratar här om att A-858 låter platt, speciellt för de som hade den för längesen skulle jag vilja fråga vilka högtalare hade ni? För jag håller inte med.

Jag har de senaste 8-10 åren varit på jakt, testat och testat massvis med förstärkare och högtalare just för att jag aldrig varit riktigt nöjd. Upptäckte ganska snabbt att bioförstärkare faktiskt inte har en chans i stereoljudväg mot de gamla välbyggda stereostärkarna. Den gamla myten verkar stämma. Men trodde att "tekniken har ju gått framåt". Har med switch jämfört massa gamla och nya förstärkare på plats. Köpte t.ex. Pioneers bio värsting för ett par år sen, över 20 kg tung. Och den låter helt enkelt inte bra hur mkt man än rattar bland inställningar, dist på ca 1% och klena komponenter (pga massa annat jox relaterat till biodelen är inuti den) bidrar till det klena ljudet, rangliga plåtkylfänsar, små klena transistorer, små kondingar. Förstärkardelen får helt enkelt bli mindre pga massa andra grejjer ska få plats, och då ska den endå driva kanske låt säga 7 kanaler istället för 2. Dagis mattematik säger att det inte går ihop. Sen klarar i stort sett alla biostärkare idag under 20,000 kr inte så för mig självklara saker som 4 ohms högtalare. Nu skriver dom DIN watt också istället för RMS, så det ser bättre ut på pappret. 60wRMS motsvarar 100wDIN.
Förr visade man insidan på förstärkarna i reklamen, för det var viktigt och tillverkarna verkade tävla om vem som kunde bygga snyggast och bäst. Sen kom 90 tals krisen med all plast, och numer får man inte se insidan på deras stärkare. Med de endå feta biostärkare jag haft kan man inte få nåt särskilt tryck i sina stora fronthögtalare, men med stärkare från A-serien så trillar man nästan av mattan. Det är faktiskt som dag och natt, och ni som jämfört rakt av vet vad jag pratar om.

25 kilos bjässen A-858 är hittils mitt klara val av stereoförstärkare sen ett par år. Den är byggd som en pansarvagn, allt i gediget stål, järn eller tjock antiresonanspudrad plåt. Dubbla trafos på 500 watt styck inkapslade i järn, 2x27000 uF kondingar stora som läskburkar. Massiv kylfläns, och allt byggt för att i directläge kunna koppla bort all elektronik som inte ska användas i directläge. Distvärden som knappt går att få tag på idag och med kraftresurser som får i stort sett alla andra integrerade förstärkare att blekna. A-858 är på många sett en riktig masterpiece och att i mitt tycke skymfa den genom att avfärda dess ljud som "hårt" eller "platt" får mig bara att direkt anta att denne inte testat förstärkaren med rätt högtalare/kablar/rum/insignal. Eller gjort något annat radikalt fel, kanske bara haft direct knappen intryckt så att det låter "platt"? Kört med 128 kbits mp3 låtar?

I dagsläget bytte jag nyligen ut ett par fina gamla Kef högtalare mot ett par betydligt nyare ELAC BS 203.2 som har banddiskant och anläggningen känns ett steg närme mot fullbordan. Till detta har jag en 12" subwoofer på 3000 watt RMS (ja du läste rätt) bas slutsteg och bashögtalare ca 50-60 kg. Audiophile studioljudkort. Samt studio equalizer för finlir när det behövs. Jag har ennu inte hört något som klår detta men jag är givetvis, eftersom jag alltid eftersträvar förbättring, öppen för andra prylar att jämföra med. Lite kul som någon här, hur man får hålla masken när någon kompis demonstrerar sitt nya svindyra hembiosystem och det bara låter Ok. Eller när någon kommer över till en ovetandes om prylarna, lyssnar och efter en stunds tystnad med höjda ögonbryn utbrister "fan vad bra det låter!?" och noggrant börjar utforska mina ljudprylar i jakt på "hemligheten".

Jag har två st A-858.
Den första köpte jag för 600 kr, trasig (tappad i backen) och i dåligt skick. Den har jag lagat men fick hamna i förrådet som reservdelsobjekt eftersom jag fick tag på en till som jag köpte i ett paket med andra prylar för 2000 kr. Jag sålde alla grejjerna i paketet (utom stärkaren) och gick 1700 kr pluss. Så två stycken A-858 har jag alltså fått tag på gratis och gick dessutom 1100 kr pluss då totalt med den första A-858 avdragen i ekvationen.
Man kan nästan säga att jag fått betalt för att ta emot 2 st A-858.
Undrens dagar är garanterat inte förbi :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-11-10 15:08

Jag hade A-858 när den var sprojlans ny, då var mp3 inte ens påtänkt, det var CD genom Marantz CD-85(också massiv, tung pjäs) eller LP från en Thorens-spelare med Audio Technicas AT-OC9.

Det den ägde på var en massiv baskontroll, inte mycket fel där. Hårt lät den inte, men torrt. Jag vet inte hur den skulle stå sig idag men det fanns andra förstärkare på den tiden som kunde förmedla mer luft och rymd.

Hursomhelst oerhört prisvärd förstärkare eftersom den var nästan gratis i förhållande till byggkvaliteten.

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2011-11-25 12:17

Vad kan en Pioneer A-757 kosta i bra skick ?

Är det något man kan satsa på och bli nöjd med ?

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2011-11-26 01:29

tian skrev:Vad kan en Pioneer A-757 kosta i bra skick ?

Är det något man kan satsa på och bli nöjd med ?

Det beror på vad du har tidigare. Det du kommer att undra över är varför du vill skruva på filtren för att det ska låta bra. Men det är min åsikt. Och det var länge sedan jag hade denna förstärkare.
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-26 02:50

För att svara på trådtiteln. Världens bästa förstärkare? Kanske för någon. Men generellt sett nej. Däremot en mycket välbyggd och ofta prisvärd förstärkare.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Föregående

Återgå till Generellt om hifi