enJohn skrev:Vill bara inflika att även "misstro mot orimliga resultat" är ett tämligen vedertaget vetenskapligt förfarande. Detta utgör en viktig del av metodkritik och utveckling, samt fungerar ibland som kvalitetssäkrare, då man sorterar bort orimliga resultat då dessa befaras bero på brister i endera metod eller tillvägagångssätt (att man råkat göra nåt fel som kontaminerat resultaten).
Både ja och nej, skulle jag vilja påstå.
I princip är det fundamentalt att man INTE får förkasta några resultat, (om man med förkasta menar "bortse ifrån" eller "hemlighålla") eftersom sådant beteende kan användas för att bevisa vad som helst.

Problemet är primärt statistiskt.
Att förkasta (och låtsas som om det inte har hänt) det som verkar orimligt, men acceptera händelser som känns rimligare är att gå en
synnerligen ovetenskaplig väg - och man kommer snabbare än ögat att ha "bevisat" att det rimliga också är det sanna.
Detta är en dödssynd inom vetenskapen, och en tendens som även de mest klartänkta forskare måste vara vaksamma för att inte trilla in i. Problemet är ju att den grundläggande drivkraften för empiriska studier nästan alltid är att "söka mönster", och då är det fruktansvärt lätt att stirra sig blind på de mönster man upptäcker. Så blind att man glömmer bort att man hela tiden måste hålla räkningen på allt "icke-mönster" man ser, för att kunna bedöma om de mönster man ser betyder något, eller om de bara är de mönster som slumpen bjuder på.
Däremot finns det exempel på att det kan vara sunt att man som vetenskapsman själv kräver en högre statitisk signifikans om man vill gå ut med ett resultat som kan verka orimligt (primligt för dem som biter sig hårt kvar vid de fördomar som gårdagens världsbild bjöd på, nota bene, tänk exempelvis på relativitetsteorin).
Att gå ut med ett (i vissas ögon orimligt) resultat och nöja sig med säg en 99% säkerhet (alltså ett upplägg som gör att resultatet uppkommer slumpmässigt var hundrade gång man gör experimentet) kan vara dumdristigt, eftersom det var hundrade gång så sker, kommer att vara ett resultat som kommer att kunna falsifieras i efterhand.
Därför kan man som forskare välja att
tillfälligtvis lägga fynden åt sidan, och undersöka fenomenet vidare, och göra det tills man han en sådan säkerhet att man känner sig tillräckligt säker på att resultatet är hållbart.
*
(Subjektiviteten tränger sig oomkullrunkeligt på när man har med statistik att göra...

)
Kan sedan påpeka att den här debatten på sätt och vis är en pseudodebatt.
F/E-lyssning är ju ingenting nytt och är inte varken en hypotes eller en teori - utan är vetenskapen själv.
F/E-lyssning är bara ännu en variant (av tusentals) av ett testförfarande som är vedertaget inom vetenskapsvärlden sedan flera hundra år tillbaka: Nämligen grundrincipen att inte ha multipla variabler, och att isolera testojektet.
Att LTS fått lite uppmärksamhet för F/E-lyssnandet beror ju bara på att F/E-lyssning kan vara svårt att förstå för de som inte är insatta i vetenskap, och i synnerhet för dem som haft oturen att bli exponerade för en massa fördomar och missförstånd, det vill säga har fått det hela beskrivet för sig primärt av dem som inte förstår själv!
Inom LTS har informationen funnits, och inga sådana fördomsfulla missförstånd har blommat upp, och det är väl därför som LTS' medlemmar med få undantag förstår principen, och kan ha lite svårt att förstå kritiken från de som INTE greppat konceptet.
Att HiFi-värden inte i nämnvärd omfattning exponerats för något vetenskapligt tänkande tidigare (talar nu primärt om annonsering och mediabevakning) kan även det göra att den som inte är vetenskapshistoriskt bevandrad, utan är "hifi-skolad av media" kan uppfatta LTS' infallsvinkel som något nytt och potentiellt opålitligt.
Så är det inte dock. F/E-lyssning är ett exempel på en isoleringsmetodik med månghundraåriga anor.
Därtill har L/F-lyssningarna inte, som vissa tycks vilja göra gällade, skett bara med en enda anläggning och bara av LTS - utan tvärtom har F/E-lyssningar gjort i de mest skilda miljöer! Och så länge förutsättningar finns att lyfta allting över hörtröskeln har kringutrustningen påfallande liten inverkan på utfallet när F/E-lyssning används.
Testobjektets karaktär med avseende på precis allting, framstår precis likadan, oavsett lyssningansläggning, vilket i sig validerar metoden som en isolerad metod.
Det enda som tycks kunna modulera resultatet vid förstärkartestande är själva konstlasten, och ersätts den med en ren resistans så blir skillnaderna mellan olika effektförstärkare bara ett fragment av vad de är vid normalt bruk.
Till sist kan jag tillägga att jag själv har använt F/E-lyssning som metod i varje fall 18 år innan jag hamnade i LTS styrelse, och jag tror att Claes Wettebrandt (helt oberoende av mig) gjort det också, minst 4 år innan jag träffade honom första gången.
Den som introducerade F/E-lyssning i en artikel i MoLt var dock varken Claes eller jag

, utan Carl-Erik Ståhl! Han kallade det dock inte F/E-lyssing och lade heller inget fokus på just F/E-komponenten i testandet, (eftersom han tyckte det var så självklart förmodar jag) utan på ABX-metoden. Alltså att ha både F och E tillgängligt hela tiden, men för varje lyssning ha i uppdrag att avgöra om X är F eller E (A eller B).
Jag har aldrig varit förtjust i varken protokollstyda ABX- eller AB-förfarande, eftersom de stressar lyssnarna så mycket att de sällan (aldrig?) förmår prestera sitt bästa. I de F/E-lyssningar jag hållit i finns därför ingen krav om att någon skall avge några svar. De som vill kan till och med, när de så önskar, ta en tupplur mitt under testandet!
Allt detta har varit mycket verkningsfullt för att maximera detektionsförmågan.

Med rätt upplagt försök kan detektionsförmågan uppskattningsvis blir 100 faldigt finkornigare än när man försöker lyssna på två ljudspår som representerar F och E. Detta inte sagt som någon kritik mot Flint! Såhär över internet är det svårt att erbjuda något bättre, ju.
Vh, iö
- - - - -
*Egentligen skulle sådana förfaranden inte vara nödvändiga, men i praktiken kan de vara kloka av minst två orsaker:
1. De som läser vetenskapliga rapporter är inte alltid vetenskapligt skolade, och kan frestas läsa en rapport som ett påstående. En vetenskapligt insatt läsare förstår dock självklart alltid att en rapport är vad den är, och att den ALLTID skall btraktas som en resultatförmedling endast, och att det är läsarens uppdrag att förstå de statistiska implikationerna.
2. Man vill inte i onödan riskera att slösa bort andras tid. Därför kan det vara av godo att säkerställa säkerheten in absurdum innan man publicerar något som är/kan vara ett revolutionernade fynd. En värld full att vetenskapligt mediabrus, det vill säga full med rapportpubliceringar med låg säkerhet, är ju ett flagrant slöseri på allas resurser. Tyvärr är det inte så ovanligt som man skulle önska. Kraven på publicering från den akademiska vetenskapsvärlden är högt nämligen, vilket inte helt är av godo.
[Edit: Stavfel och interpunkteringar ENDAST!]
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).