Brus och batterier?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Brus och batterier?

Inläggav Kraniet » 2004-02-24 18:45

Man har ju läst och hört om alla som upphöjer batteförsörjning till skyarna för att det är "ren" ström..
Men nu fick jag höra (av aTank som hörde det av Morello?) att batterier brusar?
Hur funkar det? blir det typ "strömreflektioner" mellan batterierna och apparaten eller vad?

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-02-24 21:45

Hoppas det inte är minnet som felar nu bara. :D
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-24 21:47

Tank skrev:Hoppas det inte är minnet som felar nu bara. :D

Ni har väl batteribackup? 8O

Sorry kunde inte motstå den! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-02-24 22:03

Ja, hoppas det, för jag använder din lurstärkare som försteg nu, Naqref, och det låter inget skoj när batterierna börjar ta slut. 8)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-24 22:09

Det kan jag tänka mig. Hoppas du får rätt spänningsregulatorer snabbt då! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jens

Inläggav Jens » 2004-02-25 16:23

Här är lite mer info kring ämnet om hur mycket brus olika batterier genererar (eller egentligen hur mycket brus olika spännings regulatorer + batterier genererar).
http://www.tnt-audio.com/clinica/regula ... se4_e.html
Tysk empirisk forskning när den är som bäst!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-25 16:44

Inte säker på att jag hänger med... så:

Jag har funderingar på att driva mitt försteg med 24V ifrån batterier istället för från en "väggbula". (försteget har internt "virtuell batteridrift" så huvud regleringen sker ändå där).

Detta kan väl inte _höja_ brusnivån? Batterier må väl vara tystare än väggbulan, eller?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-25 16:59

Även om batterier brusar, är det i princip bara av akademiskt intresse 8O Batterievangeliet köper jag inte alls. Det är fullt möjligt att konstruera en nätdel med brus i storleksordningen -120dBV 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-02-25 23:09

men vart kommer bruset ifrån? i batterierna alltså..

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-02-27 06:49

xxx
Senast redigerad av CHC 2004-04-13 06:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-27 13:00

CHC skrev:
Morello skrev:Även om batterier brusar, är det i princip bara av akademiskt intresse 8O Batterievangeliet köper jag inte alls. Det är fullt möjligt att konstruera en nätdel med brus i storleksordningen -120dBV 8)

Då har du aldrig lyssnat på en batterimatad förstärkare UTAN C, typ bilstereoförstärkare. Blyackarnas urladdning är fullt hörbar och påverkar bl.a. "tystnaden" mellan signalutbrotten.

Dessutom behövs att kraftfullt kondensatorpaket för att få ner generatorimpedansen.

mvh/CHC

Vad jag har lyssnat respektive inte lyssnat på får du gärna sluta spekulera i. :wink: Menar du att blyackumlatorerna brusar :?:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-02 09:53

Morello:"Menar du att blyackumlatorerna brusar ?"
Det är klart att en förstärkare brusar även om man kör med batteri. Däremot så kan det inte finnas något brum och det är den vinsten man gör om man driver en anläggning med batteri. Naturligtvis kan man få brum om man har dåliga kablar men det är en annan sak.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2004-04-02 10:04

Jag kan mycket väl tänka mig att den kemiska processen i ett batteri orsakar brus när man drar ström ur det. Frågan är bara om dess storlek är signifikant. Det hänger ju lite på den matade kretsens PSRR oxå.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-02 12:09

Vad jag kommer ihåg finns det vissa teoretiska värden som man inte kan komma runt. Bruset är beroende av belastnigsimpedansen på ingången samt förstärkningsfaktorn. Jag tror alltså inte att ett batteri skulle sänka bruset ytterligare i en förstärkare men däremot slipper man brum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-02 20:02

Med ett förflutet (1984 ujuj) i bilstereobranchen kan jag meddela att det åtminstone på den tiden gjordes ganska mycket för att släta ut den ganska grisiga spänningen som kommer från bilbatteriet och generatorn. Jag tror inte att det är sämre nu. Så har någon av er lyssnat på en bilbatterimatad stereo *utan* L och C så ven det förmodligen ganska rejält i högtalarna, åtminstone när motorn var igång. Ibland hör man det där på SL-bussar i högtalarna. En ton som följer motorvarvet. Bruset från batteriet är en fjutt jämfört med detta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-02 20:08

Öhh, jo ursprungliga frågan var om var bruset kommer ifrån. Det finns förmodligen förklaringar via de kemiska processerna i batteriet, men sen är det ju också så att varje resistans ger ifrån sig termiskt brus. Ju lägre resistans desto lägre brusspänning. Batterierna har ju en "utresistans" och den torde brusa som varje annan resistans. Om det bruset är starkare än de kemiskt betingade, vete fåglarna.
Så helt brusfri kan ingen spänningskälla med utresistans vara, i varje fall inte över absoluta nollpunkten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-02 22:00

Det du snackar om Svante det är ju störningar från generatorn. Men själva batteriet är ju helt tyst i förhållande till förstärkarens egenbrus som är beroende av förstärkningen. Jag har för mig att det är så här att det lägsta bruset på en förstärkare som är belastad på ingången med 150 ohm...är -128db. Sedan om vi tänker oss att förstärkningen är +40db så kommer man att få ett signal/brusförhållande på -88db.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-03 19:18

Javisst är det störningar från generatorn, men jag skrev det mest som illustration till att bilstereoprylar *måste* släta till spänningen. Även om generatorn inte snurrar så sitter ju LC-kretsen kvar emellan batteriet och förstärkaren, och alltså blir även bruset från batteriet utslätat.

CHC skrev:

Då har du aldrig lyssnat på en batterimatad förstärkare UTAN C, typ bilstereoförstärkare. Blyackarnas urladdning är fullt hörbar och påverkar bl.a. "tystnaden" mellan signalutbrotten.

Jag undrar hur CHC vet att det är just bruset från blyackarna han hör.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-05 01:52

xxx
Senast redigerad av CHC 2004-04-13 06:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-05 09:14

OK, jag tänkte bil, helt rätt. Men jag undrar fortfarande, nu av andra skäl, hur du vet att det var batteribrus du hörde. Och i vanlig teknikertråkanda undrar jag också om testet var blint. Och sen undrar jag om den där förstärkaren verkligen inte hade någon egen stabilisering av matningsspänningen i form av L och/eller C internt.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-05 11:42

CHC skrev:Skillnaden i ljudkvalite´ med denna kondensator in-resp urkopplad var häpnadsväckande. Minst sagt!

Men här har du ändrat fler parametrar än bara bruset så då kan man inte veta om det är bruset du hört eller om det t.ex. är den lägre impedansen för växelspänning som matningen får med kondensatorn inkopplad.

edit: dock säger jag inte att det inte kan vara bruset, bara att det behövs test där man inte ändrar andra parametrar utan enbart nivån på bruset för att kunna veta säkert.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-05 14:47

CHC skrev:Den förstärkaren drevs av ett 100 A/h bilbatteri över vilket anslutits en kondensator om 1 FARAD!

Skillnaden i ljudkvalite´ med denna kondensator in-resp urkopplad var häpnadsväckande. Minst sagt!

/CHC

Om jag förstår förklaringen rätt så medförde inkopplandet av kondensatorerna på 1F att generatorimpedansen minskade. Men då använde ni väl inte originalrekommendationen "Super-Capa" som såg ut som puckar utan vanliga ellytar?

Jag undrar också hur högt som Monstret jobbade i klass A? Jag trodde det var klass A hela vägen till 8 watt. Men om det brusar till i topparna antyder ju detta att steget drar mer ström då och det gör ju bara förstärkare i klass B och klass AB.

Undrar,

/Dahlqvist

edit: typo
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-04-22 14:12

Det där med att man i bilstereo sammanhang kopplar en våldsamt stor kondning innan slutsteget beror väl mest på att man vill ha en
energibuffert som klarar av snabbare urladdningar än ett bilbatteri?
Exempelvis för att få ut full effekt vid kraftiga basstötar?

Visst hjälper det ju även till att släta ut generatorstörningar...
Inga anknytningar

Återgå till Teknikforum