Jag delar inte den ovanstående uppfattning, med reservation för att impedansterverkan från konstlasten och från de använda högtalarna förstås kan ge olika typer av klangfel.
Digniterna av felen brukar stämma dock, och man använder hyggligt normala högtalare.
Bill50x skrev:Vad jag skulle tycka vore MYCKET intressant är huruvida en apparat som inte ger någon skillnad när den kopplas in, men ändå i vanlig lyssning skiljer sig från den kedja den kopplas in i.
Jo, alltså...
F/E-lyssningsmetoden har alltså använts i åtminstone 30 år. Tror du inte sådana triviala tester är avklarade vid det här laget? F/E-lyssnandes relevans undersöktes och bekräftades ju för över 30 år sedan.
Om en apparat som i F/E-lyssning inte kunnat detekteras, så kommer den skilja sig från det den ersätter i en kedja vid normal lyssning, om den apparat den ersätter färgar. Vad är oklart?
Bill50x skrev:Vad jag också skulle tycka vara intressant är om man mäter upp en kedja på alla väsentliga parametrar och sedan gör om denna mätning med testobjektet inkopplat. Därefter mäter man enbart testobjektet och ser om samma förändring finns. Detta skulle då kunna ge en indikation på om det är själva processen med tandemkopplade steg som ställer till det eller om den testade apparaten gör så även på egen hand. Samtidigt får man också en indikation på hur mycket en mätmässig skillnad hörs.
Ja, allt det där är ju självklarheter som är utredda långt innan F/E-lyssning började användas, annars skulle metoden ju inte ha börjat användas. Men innan jag går in på några detaljer behövs några begrepp redas ut.
Tandemkopplad betyder i regel att saker är placerade fysiskt efter varandra (tandem (lat.) = på längden) men att de arbetar tillsammas/parallellt i energidimensionen. Tandemkopplade lok, tandemcykel, tandemkopplade turbiner...
Tittar man på en tandemsituation så är det alltså en tekniskt/signalvägsmässigt
parallellkopplad situation, med avseende på energin.
I en F/E-lyssning finns inga tandem-kopplade steg! Tvärtom - testobjektet är seriekopplat med resten av kedjan, precis som alla andra länkar i kedjan är det, alltså.
Svaret på din fråga är att kedjans överföringsfunktion är produkten (den matematiska alltså) av de enskida länkarnas dito (som de beter sig i sin aktuella kringmiljö, nota bene*).
Kort sagt: Det du söker finns inte.
Även detta är nogsamt utrett både framlänges, baklänges och uppåner - för långt över ett kvartssekel sedan. Jag är förvånad att du tror något annat. Tror du användarna/tillskyndarna är förståndshandikappade?
Oavsett hur det är med den saken så är hundratals testobjekt studerade både med F/E-lyssning och inkopplade på normalt sätt i kedjan - och med reservation för att F/E-lyssning medger oerhört mycket mera lätttolkade resultat (kravet på att minnas exakt över lång tid försvinner ju t ex), är överensstämmelsen 100%ig.
De slutsteg som F/E-lyssnats beter sig exakt som förväntat när de sedan kopplas in i valfri anläggning, förutsatt att den apparat de erätter också är F/E-lyssnad tidigare förstått, så att det finns en möjlighet att spekulera om skillnaden mellan dem.
Eftersom F/E-lyssningen medger en objektivisering av intrycken - således att F ju hela tiden finns att jämföra med, bidrar det med information som vanlig lyssning inte alls ger. Man kan därför inte göra det motsatta, alltså jämföra två apparater med varandra, och med det som grund lista ut hur de skall bete sig i F/E-lyssning.
De kan ju vara oskiljbara från varandra i vanlig lyssning både genom att vara transparenta och genom att färga likadant.
Det är därför man exempelvis inte kan påstå att en CD-spelare som låter exakt likadant som en studios digitalbandspelare när masterbandet spelas är transparent, Det kan lika gärna bero på att de färgar exakt likadant.
Alla apparater som byter dimension är lite svåranalyserbara därvidlag (en CD-spelare har digital information in och analog ut), men man kan alltid F/E-lyssna en komplett AD/DA-kedja. Vill man säkerställa att respektive dimensionsomvandling är korrekt är man dock hänvisad till mätningar.
Genom korskorrelationer mellan olika AD/DA-kombinationers resultat och parallelltittning på mätningar därtill, kan man dock dra slutsatser...
Vh, iö
- - - - -
*Det är av stor vikt att man inser det - därav konstlastens betydelse.
PS. Det kan tilläggas att det finns fall där även andra länkar än effektförstärkare+last behöver kontempleras. Mest känd är väl sammarbetet mellan en pickup och RIAA-stegets belastningsfaktorer. I vad avser resten av kedjan är
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).