Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Jag tror att innan vi sett vad CD-systemet skulle kunna leverera är svårt att avvisa det.
Kaffekoppen skrev:Det är ett aber att man, med få undantag, inte utnyttjat formatets möjligheter fullt ut. Samma släpp på SACD har med utgångspunkt för den ljudligt bättre upplevna återgivningen används som argument, när skillnaden mer består i olika behandling av signalen innan press än CD-formatets begränsningar i sig.
Jag är alltså övertygad om att produkten CD är fullt duglig som mediabärare, men det är egalt eftersom produkter paketerade på det här viset är utdöende.
Kaffekoppen skrev:Jag tror aldrig det kommer släppas CD-pressningar med den dynamiken mediat kan hantera i någon större omfattning.
I princip så ja, fast man släpper ju då bara hela bandbredden och dynamiken på SACD-släppet och inte på CD-släppet. Skulle du läsa in SACD-spåret digitalt och konvertera till 44.1/16 och bränna på CD så skulle det med störtsa sannolikhet låta bättre än orginal CDnSkulle man ha begränsat signalen till CD-pressarna i 25år i väntan på SACD för att först därefter släppa hela bandbredden och dynamiken?
Henrik_Holst skrev:24 bitar behövs i mixningen eftersom digitalmixning innebär bitförluster.I princip så ja, fast man släpper ju då bara hela bandbredden och dynamiken på SACD-släppet och inte på CD-släppet. Skulle du läsa in SACD-spåret digitalt och konvertera till 44.1/16 och bränna på CD så skulle det med störtsa sannolikhet låta bättre än orginal CDnSkulle man ha begränsat signalen till CD-pressarna i 25år i väntan på SACD för att först därefter släppa hela bandbredden och dynamiken?
perstromgren skrev:Du missade tidigare delar av debatten där jag uteslöt produktionsledet ur diskussionen.
Varför skulle det bli bättre av att "läsa in SACD-spåret digitalt och konvertera till 44.1/16"?
Bill50x skrev:Men du har rätt, ursprungsdiskussionen handlade om huruvida den bättre upplösningen behövs eller inte.
Men du har rätt, ursprungsdiskussionen handlade om huruvida den bättre upplösningen behövs eller inte.
Kaffekoppen skrev:Din fråga, eller fundering... kanske är/var för trött? Kan du utveckla den?
MrQaffe skrev:Jag har jämfört skivor från Chesky ,de ger ut både dvd och cd utgåvor, dvd skivorna är inte dvd audio utan dvd video i 24/96 och de skivorna låter helt klart bättre med mera ambience/småsaker i rumsakustiken, som kommer fram på ett helt annat sätt än hos samma skiva i cd upplösning. och nog låter det bättre om man spelar in i 24/96 än i 16/44 , åtmimnstonde det jag själv har provat/lekt när jag spelat in. om det beror på formatet i sig eller på elektroniken vet jag däremot inte,
perstromgren skrev:Jag har hört om liknande försök där det blev ett nollresultat. De som pläderar för en övergång till 24/96 måste presentera något som strider mot detta. Intill dess kan vi tryggt förlita oss på 16/44.
Det ligger något orimligt i att vi behöver en bandbredd som överstiger 22kHz när alla undersökningar på vuxna visar att hörseln sviktar under 20kHz för en mycket stor majoritet.
perstromgren skrev:Jag är litet trött på alla som säger: "men tänk om det hörs i alla fall!".
woland skrev:Koffe har ju helt rätt. Finns det ett mer högupplöst format ska vi så klart använda det. Goda överstyrningsreserver är ju aldrig fel, och för bra kan det ju aldrig bli.
Hur var det nu? Mer minne än 640K skulle väl aldrig någon människa behöva?
Bill50x skrev:woland skrev:Koffe har ju helt rätt. Finns det ett mer högupplöst format ska vi så klart använda det. Goda överstyrningsreserver är ju aldrig fel, och för bra kan det ju aldrig bli.
Hur var det nu? Mer minne än 640K skulle väl aldrig någon människa behöva?
Det är aldrig fel att ha ordentliga resurser. Men om dom kostar tid och pengar är det förstås lämpligt att lägga krutet där det gör mest nytta. Att investera i apparater och distributionskedja för ett mer högupplöst format känns som over-kill om man idag inte ens utnyttjar det format som finns.
För 12 år sedan betalade jag 2.700:- extra för att få 16 MB ram-minne (i stället för de 8 MB som var standard) i min dator. Idag har jag 3 GB, men är det någon som tror att den gamla datorn hade fungerat bättre med den mängden? Knappast.
Dagens skivsläpp utnyttjar inte ens cd-formatet, vad ska vi med annat till?
/ B
Min poäng med. Fast det ruskiga i kråksången är att de utnyttjar möjligheterna bättre i SACD, men det har ju inte med det utdöende formatet att göra, utan att kundkretsen där kräver kvalité.Bill50x skrev:Dagens skivsläpp utnyttjar inte ens cd-formatet, vad ska vi med annat till?
/ B
Dagens skivsläpp utnyttjar inte ens cd-formatet, vad ska vi med annat till?
Användare som besöker denna kategori: Mats och 20 gäster