akustikplattor för tak

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerR

akustikplattor för tak

Inläggav PerR » 2004-04-03 10:57

För nåt år sedan var jag till den lokala bygghandeln och frågade efter akustikplattor för tak. Det enda dom hade var ganska tunna plattor på kanske 350x350x0.5mm med skrovlig yta som visst skulle limmas i taket. det var ingen gullfiber eller stenull i dom vad jag kunde se. De var grå på baksidan...

Eftersom det inte fanns nån vettig info om dom lät jag bli att köpa.

I vintras var jag tvungen att hälsa på tanläkaren och när jag låg där i stolen fick jag syn på likadana plattor i taket. Alltså borde dom göra nån nytta iaf. frågan är vad ? eftersom dom är så tunna borde dom inte kunna dämla nån bas iaf...

Jag kommer inte alls ihåg vad tillverkarn heter, men är det nån av er som känner igen dessa och vet hur de funkar?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-03 11:42

Tunna plattor som sätts på reglar (inte limmas dikt an) absorberar bas eftersom de kommer i resonans.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerR

Inläggav PerR » 2004-04-03 12:25

Dom här plattorna såg då ut att vara limmade direkt i taket...

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-04-03 12:49

I en tandläkarstol kanske det mest är högfrekventa ljud dom vill dämpa..... :wink:

Användarvisningsbild
PerR

Inläggav PerR » 2004-04-03 13:15

Heh, ja det kan nog stämma :D . kan tänka mig att patientskrik är litet mer åt det högfrekventa hållet :). Själv fick jag tre bedövningssprutor så det var ingen risk för skrik...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-04-03 20:58

tunna akustikskivor för tak får en lägre "gränsfrekvens" om de pendlas upp, ju längre pendlar ju lägre i frekvens är akustiktaket verksam

frågan är dock om man verkligen vill dämpa taket, de lärde säger att takreflexen vill man ha kvar
Bikinitider

Användarvisningsbild
frez

Inläggav frez » 2004-04-04 00:09

Detta med rumsdämpning är intressant. Många säger att man inte skall dämpa för mycket i rummet. Personligen tror jag det handlar om att inte dämpa vissa frekvenser för kraftigt och andra obefintligt. Det gäller att veta vad som skall dämpas och hur kraftigt för att erhålla en så unison dämpning av hela registret som möjligt. Nu spånar jag bara här!

Anledningen till mina funderingar är att jag under två års tid hade tillgång till ett ljudlaboratorium med "reflektionsdött" rum. Riktigt intressant vilken otrolig närvaro och skärpa man fick när man lyssnade på musik i detta rum. Och vilken ren bas!

Apropå "tysta rum": Det är riktigt läskigt att höra blodet strömma i sina egna blodådror vid varje hjärtslag! Något som faktiskt kan höras efter en stund i ett dylikt rum. Klaustrofobi på hög nivå!

/Frez

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-04 01:30

frez skrev:Apropå "tysta rum": Det är riktigt läskigt att höra blodet strömma i sina egna blodådror vid varje hjärtslag! Något som faktiskt kan höras efter en stund i ett dylikt rum. Klaustrofobi på hög nivå!

/Frez

Jo, på jobbet råkade en av oss anställda låsa in sig själv i det tysta rum vi hade. Dörren gick i baklås. Han var ensam och det var fredagkväll. Som tur var fanns det ett mikrofonstativ att hacka sig ut med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-04-04 09:38

frez skrev:
Apropå "tysta rum": Det är riktigt läskigt att höra blodet strömma i sina egna blodådror vid varje hjärtslag! Något som faktiskt kan höras efter en stund i ett dylikt rum. Klaustrofobi på hög nivå!

/Frez

snarare skulle man bli galen av sin tinnitus :(((

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-04-06 20:37

OT VARNING!

Appropå tinitus.. glöm inte att använda duktiga hörselskydd när man vistas i höljudda lokaler! Det är inge kul att inte kunna trivas med musiken från sin dyra anläggning tillsammans med ett konstigt ljud i diskantområdet, eller kanske bara huvudvärk?

mch Jocke

Återgå till DIY-forum