tvett skrev:Ett test av EKK som lågnivåkabel?...
Nej, som högtalarkabel.
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Men nu får du väl ändå ge dig? Hur många gånger tänker du fråga detta?
Jag börjar förstå din hänvisning till ditt minne nu...![]()
Svante skrev:52 sidor!
Flint: är EKKn belastad när du spelar in den? Vad är det isf för last?
Flint skrev:Svante skrev:52 sidor!
EKK:n och även kabel nr2 är på båda filerna belastad med IÖ:s konstlast som jag har kopierat. Skillnaden mellan filerna är att den ena är tagen före kabeln och den andra efter kabeln. Skillnaden dem emellan borde alltså bli det som kabeln i sig orsakar.
Svante skrev:Flint skrev:Svante skrev:52 sidor!
EKK:n och även kabel nr2 är på båda filerna belastad med IÖ:s konstlast som jag har kopierat. Skillnaden mellan filerna är att den ena är tagen före kabeln och den andra efter kabeln. Skillnaden dem emellan borde alltså bli det som kabeln i sig orsakar.
Hehe... Ja, eller lasten, det är lite en filosofifråga.
Vad skulle du själv ha för argument för att:Richard skrev:Frågan jag och kanske Bill 50x ställer oss: Kommer dessa skillnader fram i ett F/E-test? Där är det ju mestadels klangliga skillnader som upplevs, inte skillnader på ett musikaliskt sammanhang, i tiden föränderligt ,kontinuerligt.
tvett skrev:Det var väldigt vad du är subjektiv Richard. Jag kanske ska börja alla inlägg med att jag inte är medlem i LTS.
Om skillnader mellan olika uppsättningar kommer fram i "F/E-test"? Har du greppat vad F och E står för? Före och Efter....
Men du kanske tänker på blindtest? I motsats till vad användes i exemplen du gav.
För fan - stödda upp dig baraFlint skrev:Nu kan jag stödda mig lite efter att ha börjat f/e-lyssna. Pratar du av egen erfarenhet när du pratar f/e, eller pratar du bara hypotetiskt?
Frågan kan för övrigt även ställas till Kaffekoppen.
Richard skrev:Jag är personligen osäker om sådana skillnader som mitt tidigare inlägg påvisar, verkligen kan visas med en F/E test. Jag önskar naturligtvis att det var så enkelt...
Kaffekoppen skrev:För fan - stödda upp dig baraFlint skrev:Nu kan jag stödda mig lite efter att ha börjat f/e-lyssna. Pratar du av egen erfarenhet när du pratar f/e, eller pratar du bara hypotetiskt?
Frågan kan för övrigt även ställas till Kaffekoppen.Nej, som jag deklaretar förut ser jag fram emot att få praktisk erfarenhet av f/e. Förresten kan frågorna jag ställde likväl besvaras av dig om du nu anser dig ha erfarenhet nog för at besvara dem.
Det är alltså av samma skäl tvunget att genomföra blinda f/e-lyssningar. Har du haft möjligheten att prova det?Flint skrev:Vid öppen f/e-lyssning är det omöjligt att mentalt helt utesluta den möjligheten/felkällan.
Richard skrev:Frågan jag och kanske Bill 50x ställer oss: Kommer dessa skillnader fram i ett F/E-test? Där är det ju mestadels klangliga skillnader som upplevs, inte skillnader på ett musikaliskt sammanhang, i tiden föränderligt ,kontinuerligt.
Kaffekoppen skrev:Det är alltså av samma skäl tvunget att genomföra blinda f/e-lyssningar. Har du haft möjligheten att prova det?Flint skrev:Vid öppen f/e-lyssning är det omöjligt att mentalt helt utesluta den möjligheten/felkällan.
tvett skrev:Richard skrev:Jag är personligen osäker om sådana skillnader som mitt tidigare inlägg påvisar, verkligen kan visas med en F/E test. Jag önskar naturligtvis att det var så enkelt...
Ditt inlägg var rätt långt och smått svårt att förstå.
Skillnader som ska påvisas Före och Efter vad?
Det behövs för att det ska vara ett F/E-test eller F/E-lyssningstest.
Flint: Du brukar väl klara dig att vara stöddig oavsett?
Richard skrev:Nu får ju LTS:arna tro vad dom vill om dessa erfarenheter, för mig är det helt klart att skillnaden kan höras tydligt, mellan olika transporter.
Flint skrev:Richard
Det var inget fel på det inlägget. tvett vill bara ha något att trolla med för att slippa argumentera i sak.
tvett skrev:Flint skrev:Richard
Det var inget fel på det inlägget. tvett vill bara ha något att trolla med för att slippa argumentera i sak.
Eller så fokuserar någon för mycket på det jag sa om det långa inlägget och för lite på de efterkommande frågorna eller frågorna några inlägg upp.........appråpå troll....
Richard skrev:Kaffekoppen fågade hur ett relevant F/E test skulle se ut enligt mig: F/E tester på normalt vis, i kombination med korta blindttester, i kombination med blindtester över längre tid, typ 20 minuters lyssning på varje apparat, helt blint.
Edit:
Observera att jag tycket att F/E test är, i nuläget, den mest objektiva testmetoden som finns![]()
Kanske man skulle använda F/E test som en grovsållning, för att sedan jämföra helt transparenta produkter med varandra, med hjälp av blindtest, leva med produkten under längre tid.
Då skulle ju en underbart fantastisk BRO kunna byggas mellan faktiskt.se teknokrater, och subjektivister som mig själv, ibland!
Svante skrev:Richard skrev:Nu får ju LTS:arna tro vad dom vill om dessa erfarenheter, för mig är det helt klart att skillnaden kan höras tydligt, mellan olika transporter.
Kaffekoppen skrev:Flint kanske kan, med sin erfarenhet, kommentera tankarna?
Flint skrev:Med några dagars bakgrund törs jag påstå så här. Jag tror att det finns lika stor risk för placebo med f/e som med vilken annan "tankeeffekt" som helst. DVs. att jag hör det jag förväntar mig. I f/e-fallet innebär det att när jag har detekterat ett fel under själva f/e-lyssningen så förväntar jag mig att även höra detsamma vid vanlig lyssning med just den maskinen. Vid öppen f/e-lyssning är det omöjligt att mentalt helt utesluta den möjligheten/felkällan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster