Bluff eller Sanning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-25 17:33

Style skrev:Dahlquist tar upp en viktig sak som teknokraterna här verkar ha missat helt, nämnligen att vetenskap har en social dimension. Känns förmodligen främmande för vissa men som allt av människor hopkommet så är det så. De som läser Popper som kvällslektyr gör klokt i att komplettera med t ex Kuhn eller varför inte Simon för en vidare inblick i människans byggande av modeller av sin omvärld.

Bah!

Det är väl klart att det inte finns något socialt i vetenskap! Det är ju fakta ju!

:lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-25 17:39

Style skrev:Dahlquist tar upp en viktig sak som teknokraterna här verkar ha missat helt, nämnligen att vetenskap har en social dimension. Känns förmodligen främmande för vissa men som allt av människor hopkommet så är det så. De som läser Popper som kvällslektyr gör klokt i att komplettera med t ex Kuhn eller varför inte Simon för en vidare inblick i människans byggande av modeller av sin omvärld.

Visst är det så. Ett tydligt exempel är vilka signifikansnivåer man accepterar. Det är knappast något annat än en sorts (medveten eller omedveten) social överenskommelse att godta exempelvis 99,0 % men inte 98,9 %.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-25 17:59

Flint skrev:Kaffekoppen
Nu vet du vad du har att vänta dig. Se det som en initieringsrit där du sätts på plats. Det testas hur pass stabil och svår konstbelastning du är.
Jag är för öppenhet.

Jag har inget emot den, och jag har inget emot att bli tillrättavisad om det behövs, jag är prestigelös. Men jag har visioner och medel att nå dit. Jag vet mina styrkor och svagheter och ser fram emot att lära mig mer.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-03-25 18:06, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-25 18:04

Kaffekoppen skrev:
Nu vet du vad du har att vänta dig. Se det som en initieringsrit där du sätts på plats. Det testas hur pass stabil och svår konstbelastning du är.
Jag är för öppenhet.

Jag hoppas att du kan styra föreningen i den riktningen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-25 18:06

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:
Jag är för öppenhet.

Jag hoppas att du kan styra föreningen i den riktningen.
Jag hoppas jag kan bryta den felaktiga bilden av att vi inte skulle vara det. Min målsättning är att vi skall bli mer lättillgängliga och kommunikativa.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-25 18:08

Kaffekoppen skrev:Jag hoppas jag kan bryta den felaktiga bilden av att vi inte skulle vara det.

Är du kapabel att bedöma den bilden eftersom du ser den inifrån?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-25 18:11

patrikf skrev:

Ja, alla har ju inte förmågan att verka vetenskapliga :D
Du får hemskt gärna berätta om något enda fel i mitt resonemang Patrikf och hänvisa till adekvata källor för ditt ställningstagande. Iannat fall föbehåller jag mig rätten att frånse din ironi och lyssna till de som kan skillja på egendragna slutsatser och vetenskapsteori.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-25 18:15

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag hoppas jag kan bryta den felaktiga bilden av att vi inte skulle vara det.

Är du kapabel att bedöma den bilden eftersom du ser den inifrån?
Jag är relativt ny inom föreningen, men har följt den utifrån under lång tid. Låt mig iallafall säga att vare sig jag har rätt eller fel i det så lovar jag arbeta för öppenhet.

Föreningen är ju i grund och botten en medlemsförening så vissa saker, arrangemang och information är av naturen avsedd edast för medlemmar.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-03-25 18:21

vad är egentligen LTSs syfte? Är det strikt en förening för sina medlemar eller försöker man påverka världen omkring sig? Jag frågar för att jag inte vet
Dogmatisk Mac-Taliban

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-25 18:24

http://www.lts.a.se/lts/stadgar.html

Ta nu inte resten av hemsidan som ett mått på föreningens kunnande ;) Vi gillar den inte själva...

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-03-25 18:34

ok, man eftersträvar alltså att påverka sin omvärld

då tror jag nog att man måste ha ett betydligt mer marknadsanpassat sätt att göra det för att nå nånstans
Dogmatisk Mac-Taliban

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-25 18:36

Agree

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-25 19:13

Kaffekoppen skrev:Ta nu inte resten av hemsidan som ett mått på föreningens kunnande ;) Vi gillar den inte själva...

Svårt att åstadkomma något bättre som uppfyllde de mål som fanns för hemsidan då (kunna funka på IE, Mozilla, Netscape och Opera, vara modemvänlig, inte använda sig av frames eller tabeller, kunna funka på alla typer av skärmupplösningar, vara oberoende från speciella funktioner hos servern, enkel att ändra utseende på om man skulle vilja det utan att behöva gå in på varenda sida för att göra det samt vara så enkel så att IÖ skulle kunna sköta den om det skulle knipa ;) ) med tanke på den obefintliga support man fick från den övriga styrelsen (undantaget Hans Albertsson aka n3mmr).

För att vara vanlig statisk html så är den faktiskt inte så kass som du vill ge sken av för den uppfyller exakt alla mål som ställdes. Och den är som sagt enkel att anpassa till andra krav på utseende. ;)

Så. Nu har jag sagt något oxå om den. Btw, har du lyssnat ännu?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-25 19:17

Det blir inte informationrikare eller försedd med uppdaterad info bara för att den funkasr med alla webbläsare :)

Den uppfyllde säkerligen alla krav föreningen hade vid upprättandet, men nu behöver den en uppryckning minst sagt.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-03-25 19:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-03-25 19:21

nu är dte väl inte utseendet på hemsidan man i första hand reagerar på utan den bristfälliga uppdateringen

av egen erfarenhet vet jag att man måste sätt asin hemsida som det enda kommunikationsmediet för att få det att funka med uppdateringar, annars blir det bara ytterligare ett ställe som informationska hamna på och det blir aldrig av

varför inte skippa den tryckta MOLT och istället enbart distribuera den som PDF som endast medlemarna kan ladda ned från sidan
Dogmatisk Mac-Taliban

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-25 19:24

Den kommer innehålla klart mer aktuell information framöver.

Föreningen vill ha sin tryckta MoLt och kommer fortsätta med vår trycksak. Den är vi stolta över och den finns på ett antal bibliotek.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-25 19:27

Kaffekoppen skrev:Det blir inte informationrikare eller försedd med uppdaterad info bara för att den funkasr med alla webbläsare :)

Så sant men det är svårt att gissa sig till informationen om ingen vill leverera den och sedan bli kritiserad för vart enda felaktigt ord man har valt. Du kan ju gissa varför både jag och markih slutade. ;) Det är faktiskt ett under att det ens finns en hemsida. Kanske det åttonde underverket. :twisted:

Hoppas du verkligen menar med vad du säger att du ska reformera den när det gäller som ett sätta att få ut information. Jag menar vi medlemmar vet ju (om man inte läser här) inte ens vem som är ordförande. Det kan du ju knappast tillåta misstänker jag. ;)

Nu har jag skrivit av mig lite igen och noterar att du undvek min fråga om lyssningen. 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-25 19:33

Style skrev:varför inte skippa den tryckta MOLT och istället enbart distribuera den som PDF som endast medlemarna kan ladda ned från sidan

Det där tror jag är urfarligt för en förening vars enda inkomst är medlemsavgifterna. En pdf är löjligt lätt att kopiera och det kommer tveklöst att minska medlemsantalet.

Däremot vore det bra att göra sig av med hanteringen av gamla nummer som nu är ganska omständlig, genom att erbjuda dem som pdf, kanske mot en liten kostnad, eller ännu hellre gratis. Det skulle bidra till öppenheten.

Men blir man medlem, så måste man få något som man inte kan ladda ner från nätet.

Visserligen är medlemsmötena enbart för medlemmar, och de är mycket bra, men en alltför liten del av medlemmarna verkar inse det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-25 19:34

Naqref™ skrev:För att vara vanlig statisk html så är den faktiskt inte så kass som du vill ge sken av för den uppfyller exakt alla mål som ställdes. Och den är som sagt enkel att anpassa till andra krav på utseende. ;)

Som flera har sagt så är det inte utseendet eller funktionaliteten som är problematisk, utan frånvaron av nytt material och närvaron av inaktualiteter.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-25 19:43

Naqref™ skrev:
Kaffekoppen skrev:Det blir inte informationrikare eller försedd med uppdaterad info bara för att den funkasr med alla webbläsare :)

Så sant men det är svårt att gissa sig till informationen om ingen vill leverera den och sedan bli kritiserad för vart enda felaktigt ord man har valt. Du kan ju gissa varför både jag och markih slutade. ;) Det är faktiskt ett under att det ens finns en hemsida. Kanske det åttonde underverket. :twisted:

Hoppas du verkligen menar med vad du säger att du ska reformera den när det gäller som ett sätta att få ut information. Jag menar vi medlemmar vet ju (om man inte läser här) inte ens vem som är ordförande. Det kan du ju knappast tillåta misstänker jag. ;)

Nu har jag skrivit av mig lite igen och noterar att du undvek min fråga om lyssningen. 8)
Helt sant varje ord. Det gäller att få ett system där det är löjligt lätt att uppdatera information och innehåll. Förstår mer än väl varför ni slutade (även om jag inte ens visste att ni slutat).

Jag hoppas kunna lyssna om några dagar... skall städa så det finns någon stans att ställa upp dem :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-25 19:44

Svante skrev:
Naqref™ skrev:För att vara vanlig statisk html så är den faktiskt inte så kass som du vill ge sken av för den uppfyller exakt alla mål som ställdes. Och den är som sagt enkel att anpassa till andra krav på utseende. ;)

Som flera har sagt så är det inte utseendet eller funktionaliteten som är problematisk, utan frånvaron av nytt material och närvaron av inaktualiteter.

Jak har insett detta och därför droppat this issue och fokuserar strax på kommentarer från ditt inlägg ovanför detta jag just citerade. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-25 19:46

Svante skrev:Visserligen är medlemsmötena enbart för medlemmar, och de är mycket bra, men en alltför liten del av medlemmarna verkar inse det.
Ja, det måste vi bli bättre på att tala om!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-25 19:54

Naqref™ skrev:
Svante skrev:

Jak har insett detta och därför droppat this issue och fokuserar strax på kommentarer från ditt inlägg ovanför detta jag just citerade. :)

Ah, du menar att jag borde läsa alla inlägg... :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-25 19:55

Kaffekoppen skrev:
Svante skrev:Visserligen är medlemsmötena enbart för medlemmar, och de är mycket bra, men en alltför liten del av medlemmarna verkar inse det.
Ja, det måste vi bli bättre på att tala om!

Typ, på hemsidan... :wink: :lol:

Allvarligt, allihop, medlemsmötena är s**tbra.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-25 19:56

Svante skrev:Allvarligt, allihop, medlemsmötena är s**tbra.

Och ack så långt borta, no?
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-25 19:58

Det här är ju bra reklam :)

Seriöst så skall självklart medlemsmötena presenteras i god tid och utförligt på hemsida. Den skall inte vara statisk.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-25 20:02

Svante skrev:Däremot vore det bra att göra sig av med hanteringen av gamla nummer som nu är ganska omständlig, genom att erbjuda dem som pdf, kanske mot en liten kostnad, eller ännu hellre gratis. Det skulle bidra till öppenheten.

Instämmer med Svante !
Att slänga ut ett urval tester, modd och byggbeskrivningar från äldre nummer är nog en både billig och effektiv marknadsföring.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-25 20:03

Svante skrev:Det där tror jag är urfarligt för en förening vars enda inkomst är medlemsavgifterna. En pdf är löjligt lätt att kopiera och det kommer tveklöst att minska medlemsantalet.

Medhåll,

Däremot vore det bra att göra sig av med hanteringen av gamla nummer som nu är ganska omständlig, genom att erbjuda dem som pdf, kanske mot en liten kostnad, eller ännu hellre gratis. Det skulle bidra till öppenheten.

Medhåll igen. Det var dessutom någon som Alexi snackade med (jag stod bara där och såg dumdryg ut) på Gignos 07 som erbjöd sig att låna ut sin kopiator (som skulle kunna göra papperskopior och pdfer i samma nafs) för ett dylikt ändamål. (Se till att utnyttja det erbjudandet Magnus. ;) )

Men blir man medlem, så måste man få något som man inte kan ladda ner från nätet.

Medhåll igen.

Visserligen är medlemsmötena enbart för medlemmar, och de är mycket bra, men en alltför liten del av medlemmarna verkar inse det.

Kan bero på att många inte vet hur trevliga de är? Kan bero på att många möten har svårt att bli annonserade så att fler kan dyka upp (ofta med någon dags marginal och enbart via e-post)? Kan bero på att rätt många är nöjda med tidningen? Kan bero på att inte alla medlemmar bor i närheten av Sthlm eller Gbg?

Ser man till att få ut informationen att det är ett möte kanske minst 2V före även till de som inte har skrivit upp sig på e-postlistan (varför skriva upp sig om man ändå inte rimligen har en chans att gå på ett möte så som det sköts nu?) och se till att lägga mötena på helger (då kanske man missar någon storstabo men vinner någon lantis (jepps jag är en lantis 8) ). Lördag eftermiddag (efter 4 så kan man få med både norrlänningar som halvdanskar) är en bra tid. ;)

Detta var feedback från oss fjärran lantisar som ändå råkar vara LTS-medlemmar. :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-25 20:07

Svante skrev:
Naqref™ skrev:Jak har insett detta och därför droppat this issue och fokuserar strax på kommentarer från ditt inlägg ovanför detta jag just citerade. :)

Ah, du menar att jag borde läsa alla inlägg... :oops:

Nja i detta fall så har jag ju inte meddelat det tidigare så det hade inte hjälpt om du hade läst alla inlägg ändå. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-25 20:15

Naqref™ skrev:Detta var feedback från oss fjärran lantisar som ändå råkar vara LTS-medlemmar. :D
Tack. Feedback och kommentarer, såväl positiva som kritiska uppskattas!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi