F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-25 20:17

Svante skrev:Inte sällan fullföljer jag en serie och har i efterhand ingen aning om jag har klarat det eller inte.

Det är ju faktiskt så man ska göra det. Man ska inte veta för då blir det för grova undersökningar. Det är först när man gissar och kör låååånga serier som man tydligen kan komma ner i satistiskt säkerställda nivåer som ligger under vad som benämns vara hörbarhetsnivåer. Gissa är bra ibland! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-25 20:24

Richard, väntar än på någon form av grund till varför man inte skulle höra vissa saker i ett F/E test! Exakt vad och varför? Om dom sakerna finns så KOMMER man höra dom FÖRE, och om apparaten inte påverkar så kommer dom finnas EFTER också.
Senast redigerad av subjektivisten 2007-03-25 22:57, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-25 20:35

subjektivisten skrev:Richard, väntar än på någon form av grund till varför man inte skulle höra vissa saker i ett F/E test! Exakt vad och varför? Om dom sakerna finns så KOMMER man föra dom FÖRE, och om apparaten inte påverkar så kommer dom finnas EFTER också.

F/E test är en mycket bra test för att göra en grovsållning av apparaterna. Sedan tror jag det är bra, inte minst för att få en bredare acceptans för denna testmetod, att det kompletteras med längre blindtester, där man helt enkelt jämför de i F/E test transparenta apparaterna med varandra. Då får man helt enkelt låta en bit subjektivism ingå i detta för att få fram, små men viktiga skillnader, för att varaktigt få fram en apparat man kan leva med en längre tid. :wink:

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-25 20:41

Som sagt, vilka metoder skulle ha större precision än F/E-lyssning, för har de inte det finns inget skäl att förvänta sig att de skall tillföra något som inte F/E-lyssningen redan avslöjat.
Det finns inget som säger att F/E-lyssning måste göras över en viss tid. Man kan göra det på apparater man aldrig hört innan, likaväl som man kan göra det med apparater som man använt länge.

Men det du skrev Richard var inte ett svar på subjektivistens fråga.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-25 20:44

Svante skrev

Att man får tappa-hakan-skillnader med enbart jitterskillnader är rätt otroligt, tror ju jag iaf,

Jo, det är lätt resonerar så om man inte moddat utrustning själv... ;)

Gör det och du resonerar troligtvis annorlunda efter det... nay-sayer där! ;)

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-25 20:45

niklasz skrev:Som sagt, vilka metoder skulle ha större precision än F/E-lyssning, för har de inte det finns inget skäl att förvänta sig att de skall tillföra något som inte F/E-lyssningen redan avslöjat.
Det finns inget som säger att F/E-lyssning måste göras över en viss tid. Man kan göra det på apparater man aldrig hört innan, likaväl som man kan göra det med apparater som man använt länge.

Jag förmodar att även du pratar av egen erfarenhet.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-25 20:47

Flint skrev:
niklasz skrev:Som sagt, vilka metoder skulle ha större precision än F/E-lyssning, för har de inte det finns inget skäl att förvänta sig att de skall tillföra något som inte F/E-lyssningen redan avslöjat.

Jag förmodar att även du pratar av egen erfarenhet.

Nej, det behövs ingen egen erfarenhet för att skriva det jag skrev. Det innehöll en fråga samt ett påstående som är trivialt, liksom en observation rörande Richards "svar" som också är ganska trivial.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-25 20:51

niklasz
Jomenvisst.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-25 20:51

Tack Peter för att du stöder min upplevelse av att det finns skillnader med olika transporter och att det, troligen, beror på jitter! :!:

Detta är subtila, men viktiga skillnader som bör komma fram tydligt vid testandet av apparater. F/E test är mycket bra, men bör kompletteras med längre blindtester, vilket, tyvärr( men det får man ta ) innebär en visst mått av subjektivt tyckande. :wink:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-25 20:56

Richard skrev:Tack Peter för att du stöder min upplevelse av att det finns skillnader med olika transporter och att det, troligen, beror på jitter! :!:

Jag håller med Piotr. Egenmoddat låter alltid bättre efter moddning :lol:

Richard skrev:
Detta är subtila, men viktiga skillnader som bör komma fram tydligt vid testandet av apparater. F/E test är mycket bra, men bör kompletteras med längre blindtester, vilket, tyvärr( men det får man ta ) innebär en visst mått av subjektivt tyckande. :wink:

Ett objektivt testförfarande ska alltså kompletteras med ett subjektivt?
Ja, kanske det. Men då ska man vara medveten om varför man gör det..... :roll:
/J

Cygnus resurectum

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-25 20:57

Richard skrev:Tack Peter för att du stöder min upplevelse av att det finns skillnader med olika transporter och att det, troligen, beror på jitter! :!:

Ja, eftersom du inte verkar så pigg på att svara på frågor får man väl skjuta in en till:

Hur kommer det subjektiva tyckandet in i längre blindtester?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-03-25 20:59

är 53 sidor nytt rekord?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-25 21:03

tvett skrev:

Jag håller med Piotr. Egenmoddat låter alltid bättre efter moddning :lol:

Richard skrev:

Ett objektivt testförfarande ska alltså kompletteras med ett subjektivt? Ja, kanske det. Men då ska man vara medveten om varför man gör det..... :roll:

Sluta fjamsa och installera precisionsklockor med dedikerade nätdelar i några spelare och återkom sedan.. innan det vet du inte vad du babblar om. ;)

För övrigt så håller vi inte alls med varandra så påstå inte det är du snäll. Jag har aldrig påstått att "egenmoddning" alltid låter bäst. Dessutom innfattar min erfarenhet i ämnet ett fall av "egenmoddning" samt två fall av "annanmoddning" dvs. där jag byggt om spelare åt vänner.

Vad som ofta ger ett bättre ljudande resultat i apparater (i den mån de inte redan är perfekt konstruerade) är åtgärder som sänker distortion av olika former. Dom som inte förstår det bör studera ämnet lite mer och sedan återkomma.

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-25 21:09

Verkar inte komma fler synpunkter på kabel 2

Det är 7 meter Supra 6mm2. 1=F.

Kommentarer typ "det var det jag tyckte" är inte nödvändiga om ni inte har kläckt ur er det tidigare.

6-1
6-2

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-25 21:11

niklasz skrev:

Ja, eftersom du inte verkar så pigg på att svara på frågor får man väl skjuta in en till:

Hur kommer det subjektiva tyckandet in i längre blindtester?

Det är inte alls säkert att det kommer fram några som helst skillnad vid längre blintester, där man lever med apparaterna en längre tid. Då det gäller cd-spelare och jitterspöket tror jag dock att det kommer fram skillnader, skillnader som t.om. kan vara avgörande för ett varaktigt ägande av produkten!

Däremot är en komplettering av F/E metoden, med längre blindtester, ett sätt att öka OMVÄRLDENS acceptans av denna förträffliga metod, man får helt enkelt både hängslen och svångrem på samma gång! :!:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-25 21:15

Piotr skrev:Sluta fjamsa och installera precisionsklockor med dedikerade nätdelar i några spelare och återkom sedan.. innan det vet du inte vad du babblar om. ;)

För övrigt så håller vi inte alls med varandra så påstå inte det är du snäll. Jag har aldrig påstått att "egenmoddning" alltid låter bäst. Dessutom innfattar min erfarenhet i ämnet ett fall av "egenmoddning" samt två fall av "annanmoddning" dvs. där jag byggt om spelare åt vänner.

Det var ju ett skämt Piotr, jag vet att du har humor :) Jag höll med dig om biten att Svante borde testa själv, och tillade reflektionen om att egna mods alltid låter bättre. Om man moddar själv, så som du sa att man ska göra, är inte det en egenmoddning?
Min poäng är att placebo spelar en stor roll. Tex i de lyssningar som Richard presenterade.

Piotr skrev:Vad som ofta ger ett bättre ljudande resultat i apparater (i den mån de inte redan är perfekt konstruerade) är åtgärder som sänker distortion av olika former. Dom som inte förstår det bör studera ämnet lite mer och sedan återkomma.

Jag tror inte någon kan säga emot det....?

Till vilken grad jitter påverkar låter jag bli att spekulera i.

edit: stavning
Senast redigerad av tvett 2007-03-25 21:28, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-25 21:23

Tvett: Montera en dedikerad klocka i din cd-spelare. Då är det lättare att uttala sig kategoriskt.
Visst har placeboeffekten en stor betydelse, men skygglappar för öronen kan vara etter värre ! :wink:

( Jag påstår ju naturligtvis inte att du har det, Tvett! )

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2007-03-25 21:37

Richard skrev:Tvett: Montera en dedikerad klocka i din cd-spelare. Då är det lättare att uttala sig kategoriskt.
Visst har placeboeffekten en stor betydelse, men skygglappar för öronen kan vara etter värre ! :wink:

( Jag påstår ju naturligtvis inte att du har det, Tvett! )

Men Richard,
att ha en "dedikerad" klocka (till vilken del?) verkar lustigt, vill man inte ha samma klocka till alla delar i en digitalkedja? Det är ju en extremt odedikerad klocka, den sköter ju om alla pryttlar.

Är "dedikerad klocka" något du läst i ett reklamblad?
Redaktör på Faktiskt.io

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-25 21:40

Flint skrev:Verkar inte komma fler synpunkter på kabel 2

Kommentarer typ "det var det jag tyckte" är inte nödvändiga om ni inte har kläckt ur er det tidigare.

6-1
6-2
Det var väl det jag trodde. 8)

Vill bara säga att jag tycker om gissningsleken. Man kanske skulle samla dem någonstans?
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-03-25 21:42, redigerad totalt 2 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-25 21:41

Hali: om du inte vet hur en precisionsklocka fungerar eller effekterna av den, prova gärna att montera en dylik. Eventuella spydigheter får man vänta med, tills man provat! :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-25 21:42

Kaffekoppen skrev:Det var väl det jag trodde.

Hur går det med städningen, eg? 8)

Ok du får slå på mig lite. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-25 21:43

Tvingade mig själv att spackla lite. Ombyte till "snabbstädarkläder" nu

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-25 21:45

Kaffekoppen skrev:Vill bara säga att jag tycker om gissningsleken. Man kanske skulle samla dem någonstans?

Funkar inte. Gissningslekar har kort bäst f/e-datum. Tills svaret är givet. Sen tar placebodjävulen över och gör shakti avet'.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2007-03-25 21:47

Richard skrev:Hali: om du inte vet hur en precisionsklocka fungerar eller effekterna av den, prova gärna att montera en dylik. Eventuella spydigheter får man vänta med, tills man provat! :wink:

Jag försöker inte vara spydig, jag försöker bara få en uppfattning vad som är bäst för välljud. Jag tvivlar starkt på att slumpmässiga komponentuppgraderingar i lite här och var i en anläggning bidrar till bättre ljud, möjligvis annorlunda ljud. I och för sig, som dom säger, omväxling förnöjer. Men det är väll knappast relevant till hifi (i den bemärkelse att det ska stå för high fidelity).
Jag tror att det börjar bli lite av faktiskt.se's moto, dyrare är inte alltid bättre.
Redaktör på Faktiskt.io

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-25 21:47

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Vill bara säga att jag tycker om gissningsleken. Man kanske skulle samla dem någonstans?

Funkar inte. Gissningslekar har kort bäst f/e-datum. Tills svaret är givet. Sen tar placebodjävulen över och gör shakti avet'.
Finns många som inte gissat än. Svaren kunde komma i en popupruta...då behöver man inte delge alla svaren...de som vill får titta själv...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-25 21:49

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:

Finns många som inte gissat än. Svaren kunde komma i en popupruta...då behöver man inte delge alla svaren...de som vill får titta själv...

Du får göra som du vill. Jag ser testerna som färskvara och raderar filerna när som helst, som nu t.ex.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-25 21:51

Ja, det är du ju rätt fri att göra..

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-25 21:55

Magnuz skrev:Kan det vara lite lägre diskantnivå på 2? Jag gissar att den är e.

Mwahahahaha :lol: Är jag inte ett guldöra så säg! :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-25 21:56

Magnuz skrev:

Magnuz skrev:Kan det vara lite lägre diskantnivå på 2? Jag gissar att den är e.

Mwahahahaha :lol: Är jag inte ett guldöra så säg! :D

Du är inte bara jazzgitarrist, du är guldöra också.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-25 21:59

Hali: Jag tycker inte alls att dyrare alltid är bättre. Det var med MYCKET stor skepsism jag monterade Lclock v. 2 i min Maranz cd 67 se.
Resultatet var haksläpp, vilket jag ju lätt kan jämföra med min nuvarande sonydvd, om jag använder båda som transport. Marantz spelar helt enkelt i en annan, bättre, division.

Nåväl, denna tråd handlar ju om F/E tester och mitt förslag innan jag lämnar för ikväll är följande:

F/E testerna skall genomföras av lekmän, alltså INTE självutnämnda lyssningspaneler, men testen ska genomföras som förut.

Sedan skall testen KOMPLETTERAS med längre blindtester, där de konstaterat F/E transparanta apparaterna jämförs mot varandra. Detta för att få fram subtila skillnader mellan apparaterna, spelandes musik under en längre tid. Detta måste ske blint. ofta kanske man inte får fram några skillnader alls, men:
DETTA GÖR MAN FÖR ATT FÅ EN ÖKAD ACCEPTANS FÖR F/E METODEN OCH FÖR ATT VIDGA FÖRSTÅELSEN FÖR DEN I ALLA LÄGER.

Tack och god natt!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi