F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-26 13:23

Richard skrev:Om man vill att F/E:s förträfflighet skall spridas MÅSTE man öppna upp för vanligt folk att vara med och göra testerna.

Det beror nog på syftet. Om du menar "vara med" för de publicerade testerna så tror jag du har fel. Om de menar "vara med" för att visa hur det går till informationssyfte verkar iallafall LTS ordförande hålla med dig.

Richard skrev:Att påstå att sk. " guldöron" har en högre detektionströskel av F/E material är bara dumheter och faktiskt.se, trams!

Håller med. "Guldöron" brukar ju i regel vara självutnämnda och deras förmåga verkar var kopplad till att de vet vad de lyssnar på. Undrar bara vem som påstår det du skriver. Ingen på forumet iallafall. (Jag förutsätter att du inte menar att det inte föreligger några skillnader i hur människor presterar i formella blindtester oavsett tidigare erfarenhet.)

Richard skrev:Det kanske vore på sin plats med ett utbytande av hela styrelsen. Något som du, Kaffekoppen, har framför dig.

Nja, så går det nog inte riktigt till i föreningar. Stämman väljer ledamöterna och styrelsen konstituerar sig själva. Att en ordförande skulle bestämma vem som sitter med i styrelsen är ju inte förenligt med föreningsdemokrati.

/D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-26 13:25

Flint skrev:
paa skrev:
Flint skrev:
RogerGustavsson skrev:
Richard skrev:Om man vill att F/E:s förträfflighet skall spridas MÅSTE man öppna upp för vanligt folk att vara med och göra testerna :!:

Det är en idell förening där medlemmarna bestämmer vad de vill göra eller inte. Om "vanligt folk" är lika med icke medlemmar, rekommenderas i första hand medlemsskap.

Då borde dom också lägga ned sin utåtriktade agenda.

Menar du att om några snubbar tycker att skivorna är för kraftigt mastrade, så får dom inte bilda en förening för att t.ex i den verka för att konsumenterna skall upplysas och att skivbolagen skall skärpa sig? Det här är ju grundlagsskyddade rättigheter!

Har den stora massan där pengarna finns bett om hjälp?

Spelar det någon roll för bedömningen av grundlagsrättigheterna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-26 13:27

paa skrev:
Flint skrev:
paa skrev:
Flint skrev:
RogerGustavsson skrev:
Richard skrev:Om man vill att F/E:s förträfflighet skall spridas MÅSTE man öppna upp för vanligt folk att vara med och göra testerna :!:

Det är en idell förening där medlemmarna bestämmer vad de vill göra eller inte. Om "vanligt folk" är lika med icke medlemmar, rekommenderas i första hand medlemsskap.

Då borde dom också lägga ned sin utåtriktade agenda.

Menar du att om några snubbar tycker att skivorna är för kraftigt mastrade, så får dom inte bilda en förening för att t.ex i den verka för att konsumenterna skall upplysas och att skivbolagen skall skärpa sig? Det här är ju grundlagsskyddade rättigheter!

Har den stora massan där pengarna finns bett om hjälp?

Spelar det någon roll för bedömningen av grundlagsrättigheterna?

Det vet jag inte. Kan dom inte. Vet inte vem man ska fråga här som är bäst på sånt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-26 13:28

Kaffekoppen skrev:Metoden är som Flink säger inte Rocket science, men kräver diciplin och strikt metodik för att ge relevanta svar.

För att inte nämna en förmåga att ställa relevanta frågor.

/Dodde

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-26 13:30

Dahlqvist skrev:
Kaffekoppen skrev:Metoden är som Flink säger inte Rocket science, men kräver diciplin och strikt metodik för att ge relevanta svar.

/Dodde

Som i det här sammanhanget är?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-26 13:39

Flint skrev:
Dahlqvist skrev:

/Dodde

Vilket är "det här" sammanhanget? Vänligen specificera.

/Drulle

PS. Föredömligt korta inlägg jag gör,va!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-26 13:46

Att påstå att sk. " guldöron" har en högre detektionströskel av F/E material är bara dumheter och faktiskt.se, trams!

Ofta har t.ex. kvinnor minst lika bra hörsel som män.

Det kanske vore på sin plats med ett utbytande av hela styrelsen. Något som du, Kaffekoppen, har framför dig.

Om man vill ÖKA acceptansen för F/E testning: bjud in folk till tester, bjud in div. hifitidningar, t.ex. High fidelity, Hifimusik, elektronikvärlden att göra reportage om metoden !

Visst kan man få utstå div. spott och spe, från " Gyllenöronen" i blaskorna, men jag är övertygad om att man med denna metod skulle kunna påverka hela branchen, utvecklingen, åt ett sundare håll. :!:
Hej Richard!

De som sitter i styrelsen gör ett bra arbete och föreningens årsmöte valde dem enhälleligt. Jag är stolt över att få verka med dem!

Vad gäller testprocessen så håller jag inte med dig. Vi måste inte öppna upp för "vanligt folk" att medverka vid testningarna. Det är nämligen omöjligt för oss att genomföra test på det viset. Anser du att acceptansen för testerna i sig är för låg, ser jag det mer som ett utslag av att ditt förtroende för föreningen är för lågt. Då får vi bearbeta det istället.

Hur skulle du förresten definera de 900 medlemmarna föreningen har? De flesta är nog "vanligt folk" ...iallafall känner jag mig rätt vanlig. Några "guldöron" har jag inte även om de känns som paraboler ibland ;)

Begreppet guldöron har förövrigt en rätt negativ klang här på forumet eftersom det för tankarna till självutnämda personer som anser sig ha möjlighet att höra bättre och ha tolkningsföreträde, helt enkelt vara lite förmer än andra.

Har du läst det jag skrivit? Är jag mycket otydligt? Iallafall har jag försökt förklara och om jag är oklar så ring mig gärna. Du får nummret via PM om du anser dig behöva det.

Din idé om att bjuda in den samlade hifipressen till en f/e-test är intressant. Jag vet inte om det har prövats eller genomförts. Jag skall föra tankarna vidare till de som testar inom föreningen. Jag tackar för uppslaget!

När du skriver verkar du ha ett genuint intresse. Det tycker jag är kul! Det har vi gemensamt, medlem eller inte medlem i LTS.

Vänligen
Magnus
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-03-26 13:55, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-26 13:46

Dahlqvist skrev:Vilket är "det här" sammanhanget? Vänligen specificera.

/Drulle

Det verkar som om vi pratar om f/e-lyssning här, så i "det här" samanhanget får väl förväntas syfta på det.

Pps.
Jo inläggens volumiösa egenskaper är föredömliga.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-26 13:47

Att påstå att sk. " guldöron" har en högre detektionströskel av F/E material är bara dumheter och faktiskt.se, trams!

Ofta har t.ex. kvinnor minst lika bra hörsel som män.

Det kanske vore på sin plats med ett utbytande av hela styrelsen. Något som du, Kaffekoppen, har framför dig.

Om man vill ÖKA acceptansen för F/E testning: bjud in folk till tester, bjud in div. hifitidningar, t.ex. High fidelity, Hifimusik, elektronikvärlden att göra reportage om metoden !

Visst kan man få utstå div. spott och spe, från " Gyllenöronen" i blaskorna, men jag är övertygad om att man med denna metod skulle kunna påverka hela branchen, utvecklingen, åt ett sundare håll. :!:

Hej Richard!

Jag undrar om du läst mitt inlägg ovan till dig där jag bemöter din kritik.

Att upprepa dig som du gör nu, gör att det verkar som om du inte läst det jag skrev.

Jag vill gärna veta vad du tycker, efter att du läst mitt inlägg.

/Johan
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-26 13:50

P.S. Jag undrar alltså om du läst mitt inlägg ganska långt ned på sidan 55 som jag skrev i morse. Det går fort i tråden, alltför fort tycker jag. D.S.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-26 13:54

Flint skrev:
Dahlqvist skrev:Vilket är "det här" sammanhanget? Vänligen specificera.

/Drulle

Det verkar som om vi pratar om f/e-lyssning här, så i "det här" samanhanget får väl förväntas syfta på det.

Pps.
Jo inläggens volumiösa egenskaper är föredömliga.

Men f/e-lyssning är ju bara en metod. Vad man letar efter är inte givet. Fast man kan ju ha frågor om metoden också och då bör man nog vara insatt i hur olika felkällor runt f/e-lyssning kan yttra sig. Men relevanta svar kräver relevanta frågor och då måste man kunna formulera vad målet är. Annars är det ju svårt att var just "relevant".

/Dogge

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-26 14:04

Snäll Flint kan du försöka sammanfatta vad vi kommer fram till här. Trden går fort och är väldigt teknisk periodvis men du har ju gåvan att på ödmjukt sätt se igenom tvärsnittet och blotta kärnan. :lol:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-03-26 14:05

Kaffekoppen:

Hur ser du på LTS roll?
Om man läser era syften på hemsidan verkar det ju väldigt ambitiöst och utåtriktat, men min känsla är att ni snarare riktar er inåt mot era egna medlemmar, ungefär är du inte medlem så försvinn!

Jag kan ha helt fel här, men jag har för mig att det fanns ett LTS på 60-talet, med medlemmar som t.ex. Kjell Stensson, hade en klart folkbildande ambition. Jag fick en känsla av att man då verkligen ville förklara för alla som ville lyssna, bl.a. om den då nya Stereo tekniken och allt annat kring ljudåtergivning.

Dagens LTS är väl, vad jag förstår, ”återuppväckt” av andra personer med andra ambitioner och verkar endast för sina egna medlemmar.

Är du medlem? verkar vara det vanligaste svaret till den som undrar något.

mvh/berma

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-26 14:05

Dahlqvist skrev:Men f/e-lyssning är ju bara en metod. Vad man letar efter är inte givet. Fast man kan ju ha frågor om metoden också och då bör man nog vara insatt i hur olika felkällor runt f/e-lyssning kan yttra sig. Men relevanta svar kräver relevanta frågor och då måste man kunna formulera vad målet är. Annars är det ju svårt att var just "relevant".

/Dogge

Jag tycker att frågorna här inte verkar röra det rent teknisktpraktiska utan mer ideologin och inställningen från LTS: sida. Kan tänkas att det skulle kunna bli så vid en "lekmannaträff" på LTS med. Men det är bara spekulationer från min sida.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-26 14:13

meanmachine skrev:Snäll Flint kan du försöka sammanfatta vad vi kommer fram till här. Trden går fort och är väldigt teknisk periodvis men du har ju gåvan att på ödmjukt sätt se igenom tvärsnittet och blotta kärnan. :lol:

Hehe... Tyvärr har även jag villat in mig i drosselbanken och tappat hakan i elektrolyen. Känner mig hopplöst upplöst. Ska gå ut och handla mig en hårddisk på 400G få se om det klarnar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-26 14:19

berma skrev:Kaffekoppen:

Hur ser du på LTS roll?
Om man läser era syften på hemsidan verkar det ju väldigt ambitiöst och utåtriktat, men min känsla är att ni snarare riktar er inåt mot era egna medlemmar, ungefär är du inte medlem så försvinn!

Jag kan ha helt fel här, men jag har för mig att det fanns ett LTS på 60-talet, med medlemmar som t.ex. Kjell Stensson, hade en klart folkbildande ambition. Jag fick en känsla av att man då verkligen ville förklara för alla som ville lyssna, bl.a. om den då nya Stereo tekniken och allt annat kring ljudåtergivning.

Dagens LTS är väl, vad jag förstår, ”återuppväckt” av andra personer med andra ambitioner och verkar endast för sina egna medlemmar.

mvh/berma
Det är synd att du har den bilden av föreningen.

Du skall nog inte stirra dig blind på hemsidan om du skall dra några slutsatser.

Föreningen ordnar väldigt många folkbildande öppna informatiotionsmöten i en mängd olika frågor fortfarande, och det är till skillnad från f/e-testandet som är omdebatterat aldrig ifrågasatt - utan tvärtom väldigt omtyckt!

Tanken är att vi skall få en bättre hemsida så vi enklare kan informera om kommande möten eftersom vissa saker går med en rasande fart och det helt enkelt inte räcker med medlemstidningen.

Att det frågas om medlemsskap är att det ytterst är föreningens medlemmar som sätter ramarna på verksamheten. vill man ha testverksamheten annorlunda är det således den vägen man bör gå.

Gratis är ju gott brukar det sägas, men verksamhet, intern som utåtriktad kostar pengar och den enda inkomstkällan föreningen har är medlemsavgifterna. Så tycker du föreningen gör något bra är du välkommen som medlem, ju fler vi är ju mer kan vi göra!

Du har förövrigt rätt i att föreningen var på dekis i slutet på 80-talet med en ekonomi under isen och inget intresse eller ork att fortsätta verksamheten. I år hoppas vi få 900 medlemmar nöjda med verksamheten - och fortsätta vår öppna verksamhet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-03-26 14:25

berma skrev:Kaffekoppen:

Hur ser du på LTS roll?

mvh/berma

Nja, Kjell Stensson figurerade mera på 70-talet i samband med Svenska Hifi-Institutes upplysningskampanjer. Det utgavs några LP-skivor, en bok och årligen utgavs också en marknadsöversikt som senare kom att innehålla även mätningar på prylarna. Intresset för HiFi var då förmodligen betydligt större och konkurrerade heller inte med en massa annan teknik. Idag känns tiden som en begränsande faktor för att ta del av all information som överöser oss. Det var klart lättare att ta till sig informationsmängden från två tv-kanaler, tre radio-kanaler, två hifi-blaskor och ett par skivbutiker i stan.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-26 14:27

Om jag tolkat det rätt så är LTS en förening för SINA medlemmar, utan någon ambition att sprida F/E testens förträfflighet vidare, synd...

Hej Kaffekoppen !

Tack för ditt inlägg, där du, hör och häpna, öppnar för en spridning/information/dialog till hifipressen om förträffligheten/pedagogiken om F/E tester. Bravo !

Se bara till att få det gjort, du måste nog förankra det med övriga LTS medlemmar i styrelsen, vilket kanske inte blir så lätt...

Detta innebär också en viss medial uppmärksamhet som kanske kan vara påfrestande.
Jag personligen föreslår dig, Johan Lindroos och Ingvar Öhman att ta skott vid frontlinjen. Detta för att ni har en hyfsat ödmjuk och förklarande attityd. Sedan har ni också en hel del kunskap.

Vänlig hälsn. Richard.

Ps. Kommer det någon gång att vara aktuellt med en F/E-test i Umeå, kommer jag gärna!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-26 14:37

Richard,

Har du läst några inlägg tidigare, bland annat från mig och Johan, skulle vara kul om du kunde kommentera.

Dessutom tycker jag du tolkar rätt dåligt, sagt utan den minsta sarkasm.

Det finns inget som hindrar dig att ordna en f/e-test i trevliga Umeå (har släktnäste i Sävar) men idag har föreningen ingen avdelning i den staden. Tyvärr.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-03-26 14:39

Flint skrev:
Dahlqvist skrev:

/Dodde

Precis!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-26 14:43

Richard skrev:Om jag tolkat det rätt så är LTS en förening för SINA medlemmar...
De flesta ideella föreningar brukar vara det.

...utan någon ambition att sprida F/E testens förträfflighet vidare, synd...
Tjaa, läs på valfritt forum så kan du se vad många HiFi-intresserad tycker när någon skriver om blindlyssning och F/E-metoden. Jag kan förstå att man tröttnar på den debatt som brukar uppstå, oavsett vad man tycker om LTS och F/E. Det är roligare att diskutera musik...

Hej Kaffekoppen !

Tack för ditt inlägg, där du, hör och häpna, öppnar för en spridning/information/dialog till hifipressen om förträffligheten/pedagogiken om F/E tester.

"hifipressen"? Varför tror du att "hifipressen" skulle ha något som helst intresse av F/E-lyssning? Då skulle de ju ha infört det för länge sedan som en del av recensionerna!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-26 14:51

Att hifipressen skulle införa F/E lyssning faller helt på dess orimlighet. Då kan man ju inte överdriva och ständigt påstå att senaste versionen har ännu fastare bas, mer briljant diskant och djupare ljudbild. :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-26 14:57

Tror absolut inte heller de är intresserade av det, men de kanske är intresserade av att föreningen finns :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-26 15:20

subjektivisten skrev:Att hifipressen skulle införa F/E lyssning faller helt på dess orimlighet. Då kan man ju inte överdriva och ständigt påstå att senaste versionen har ännu fastare bas, mer briljant diskant och djupare ljudbild. :wink:

Varför skulle inte det gå om det är så apparaten upplevs i ett F/E test även om det råkar vara enligt vissa en tilltalande färgning. Om man vill ha en förstärkare som låter gosigt i diskanten och fast i basen är väl det bra att man med säkerhet kunnat identifiera apparten som låtandes så.
Blanda inte ihop LTS mål att allt skall vara neutralt med en HIFI-tidning som beskriver färgningar. Båda kan använda samma metod och få ett resultat som stämmer exakt enl. testlyssningen med det som senare skrivs bara att man har haft olika mål.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-26 16:05

Nu tackar jag för mig!

Tyvärr verkar faktiskt.se bestå av en samling elitistiska fanatiker, som inte bryr sig om musikåtergivning, eller ens sakliga argument.

Dogmatismen i detta forum är större än på något annat forum jag besökt.

Jag kommer inte att förnya mitt medlemskap i LTS, men jag hoppas att ni öppnar upp föreningen för oliktänkande i fortsättningen.

Med sorg lämnar jag... ( till glädje, för en del, antar jag..)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-26 16:15

Richard,
jag tycker det är tråkigt att du lämnar. Jag har förståelse för att det kan vara jobbigt med många som är lite emot.

Jag tror det beror på att folk här inte har riktigt lärt känna dig via tangentbordstryckningar ännu. Folk har helt enkelt inte fått ihop sin bild av dig. Sådant brukar ta ett tag till man blir accepterad som en ny medlem. Ungefär som i vanliga livet alltså.

Jag tycker att jag själv åtminstone bemötte dig sakligt. Själv tyckte jag att det var lite tråkigt du du inte bemödade dig att svara eftersom jag bad om det en gång ytterligare (eftersom jag beötte din kritik och du sedan upprepade samma utsaga). Men jag accepterar att man inte MÅSTE svara! :)

Jag tycker du ska göra så här: Ta dig en liten vilopaus. Återkom sedan med friskt humör. Försök att hålla en så saklig nivå som det går, det vinner man på i längden. Att folk reagerar lite mer kan också bero på att de av någon anledning inte uppfattat det du vill berätta.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-26 16:17

Richard skrev:Nu tackar jag för mig!

Tyvärr verkar faktiskt.se bestå av en samling elitistiska fanatiker, som inte bryr sig om musikåtergivning, eller ens sakliga argument.

Dogmatismen i detta forum är större än på något annat forum jag besökt.

Jag kommer inte att förnya mitt medlemskap i LTS, men jag hoppas att ni öppnar upp föreningen för oliktänkande i fortsättningen.

Med sorg lämnar jag... ( till glädje, för en del, antar jag..)

:mrgreen:

Vem är det som står för dogmerna och tyckandet?

Har du funderat på att det är ganska provokativt att gödsla forat med dogmer och allehanda humbug och samtidigt anklaga andra för att vara dogmatiker? :?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-26 16:37

Bild
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-26 16:39

Harryup skrev:Varför skulle inte det gå om det är så apparaten upplevs i ett F/E test även om det råkar vara enligt vissa en tilltalande färgning. Om man vill ha en förstärkare som låter gosigt i diskanten och fast i basen är väl det bra att man med säkerhet kunnat identifiera apparten som låtandes så.
Blanda inte ihop LTS mål att allt skall vara neutralt med en HIFI-tidning som beskriver färgningar. Båda kan använda samma metod och få ett resultat som stämmer exakt enl. testlyssningen med det som senare skrivs bara att man har haft olika mål.

Nej, det skulle inte gå eftersom 80-90% av dessa hifimänniskor tror att dessa färgningar är snarare mer opåverkat rätt ljud istället för vad det verkligen är, mer påverkat. Så F/E lyssning skulle funka dåligt när massa apparater får dåligt testvärde.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-26 16:53

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Varför skulle inte det gå om det är så apparaten upplevs i ett F/E test även om det råkar vara enligt vissa en tilltalande färgning. Om man vill ha en förstärkare som låter gosigt i diskanten och fast i basen är väl det bra att man med säkerhet kunnat identifiera apparten som låtandes så.

Nej, det skulle inte gå eftersom 80-90% av dessa hifimänniskor tror att dessa färgningar är snarare mer opåverkat rätt ljud istället för vad det verkligen är, mer påverkat. Så F/E lyssning skulle funka dåligt när massa apparater får dåligt testvärde.

Nejdå, jag tror det är högst 37% som inte skulle kunna acceptera vad dom hör. *suck*
nin, nu gissar du och det är inte ett dugg mer vederhäftigt än vad du beskyller andra för. Tänk gärna positivt och se möjligheter och inte hinder.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi