Dahlqvist skrev:Richard skrev:Morello skrev:Ja, det är väl så LTS gjort; struntat i resultat från pesoner som gett slumpmässiga resultat.
Tyvärr är det dylika, elitistiska och dogmatiska kommentarer, som gör att LTS inte växer.
Hur kom du fram till detta? Jag är mycket förvånad över din tolkning, med mindre än att du varit i luven på Morello vid något tidigare tillfälle. Jag uppfattar själv, med bakgrund av en ökänd tidigare tråd i ämnet, Morellos inlägg som ett enkelt konstaterande av fakta, nämligen att svar från respondenter som bedömts gissa ibland inte har inkluderats i poolen av svar på vilket man beräknar statistisk signifikans.
Det hoppas jag verkligen att Morello INTE menade, för så får man verkligen inte göra!
Man måste alltid inkludera alla avgivna svar när man beräknar de statistiska signifikansen, och det är även det som är orsaken till att man inte kan vara hur många lyssnare som helst om man skall kunna detektera minimala färgningar. Då drunknar nämligen de hörande lyssnarnas korrekta svar i statistiken och blir oskiljbara från de korrekta svar som slumpen genererar.

I praktiken har detta inte varit något problem vid LTS tester, av två skäl:
1. De lyssnare som närvarar är alltid till stor del (men inte alla) utvalda (av historien) såsom de som visat sig vara duktiga lyssnare med extrem förmåga att höra och kunna beskriva subtilt små fel.
2. När man gör F/E-lyssning så visar det sig att problemet i praktiken sköter sig själv, när man använder den metod som jag tagit fram för LTS - alltså att varje lyssnare avger svar när han eller hon önskar. Då blir det nämligen typiskt så, att de lyssnare som svarar konsekvent brukar avge mångfaldigt flera svar än de som kanske har en dålig dag eller av annat skäl inte avger så många svar. "Smutsningen" från felsvar blir därför i praktiken så liten att serierna bara behöver förlängas marginellt för att säkerställa rimligt (>99%) statistisk signifikans.

Att däremot bortse ifrån lyssnare som avger många svar som är slumpmässiga, och fokusera enbart på enstaka lyssnare som svarar konsekvent, är absolut förbjudet. Gör man så kan man bevisa vad som helst genom att ha tillräckligt många lyssnare bara.

Vh, iö
- - - - -
PS. En del av debaklet mellan Svante och mig handlade om att jag av olika skäl inte lyckades få Svante att acceptera/tro på, att dessa statistiska fallgropar är självklarheter som tas hänsyn till, och som har tagits hänsyn till under hela LTS F/E-lyssningshistoria.
Jag utesluter inte att jag kunde ha varit bättre på att förklara, men jag gjorde i varje fall det bästa jag kunde, och det räckte av olika skäl inte. Det jag sade gick helt enkelt inte fram, utan samma kritik återkom, omodifierad, med jämna mellanrum, som om jag hade talat till en vägg. Kritiken var undantagslöst 100% substanslös och helt spekulativ - inte ett enda exempel på felberäknad SS har påvisats.
Den osakliga kritiken mot mig/kraven på att jag skulle modifiera testupplägget till ett som jag av erfarenhet visste var uselt men som jag ändå skulle tvingas använda