65 volt AC

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

65 volt AC

Inläggav Kraniet » 2004-04-04 19:18

kan nån förklara hur det är möjligt att få 65 volt AC från en nätdel som ska ge +/- 15 volt?? Trafon är ju på 12 volt förstås..

Vad pratar jag om? Nagrefs nätdel.. Ja missförstå mig rätt den verkar funka hur superbt som helst.. För alla andra då.. :roll: :D jag har lött en ny idag med nya kondingar och nya voltregulatorer men hör och häpna.. 65 volt AC!! :D hur är det ens möjligt att få ur en 12 volt trafo??

lött fel? jao det kan jag ju ha gjort men jag har kollat ca 10 gånger nu och det varkar följa schemat.. kan ju ha blitt blind kanske.. tror jag ska hålla mig ifrån elektronik.. :lol: 8)

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-04-04 19:35

Är du hudratusen procent säker på att mätinstrumentet är ok?
Har haft problem med detta i arbetet åtskilliga gånger p.g.a.
dåliga batterier, glappkontakt(har väl kanske misshandlat dom
liiite :twisted: ) fukt, taskiga kablar m.m.
För det var väl inte första försöket med det nätagget?
Ett tips i all välmening bara för man blir inte glad av
att mäta fel på hela grejor... 8O

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-04 19:40

Om du kollat att mätinstrumentet är ok så är det bara att börja mäta från början och se vart felet ligger. Alltså: mät först enbart trafon, kommer det ut rätt växelspänning? om det gör det mäter du efter likriktarna o.s.v. (dock kan ju inte likriktare höja spänningen till 65v från 12v ac... så om du mäter rätt så måste det vara fel på trafon eller att den är felkopplad)

edit: vilka punkter mäter du emellan när du får 65v ac?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-04 20:31

8O Vad mäter du med?

Det går förvisso att öka spänningen utan trafo genom att tex. göra ett filter med extremt Q-värde. En sådan lösning hade Infinity i kappa 9. Medelst resonans kompenserade man alltså för den ultralåga känsligheten i basregistret. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-04 20:36

Morello: Visst kan man öka spänningen utan trafo, men om kopplingen påminner om Naqrefs nätdel så borde det inte komma upp i 65v... :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-04-04 20:38

ja multimetern visar iofs dåligt med batteri kan det vara det som är orsaken? men varför??
haha i så fall har jag lött en nätdel i onödan och bränt en voltreg i onödad (spontan felsökning medels vänding av dioderna fick den att bli lite varm 8) )
Varför funkar den att mäta ac med men inte dc i så fall?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-04-04 20:40

jag har mätt på +/- utgångarna.. det ska ju visa runt 30-35 volt dc då knappast 65 volt ac :D

trafon kommer från en bärbar radio och funkade när jag tog ur den så.. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-04 20:48

Har du någon belstning efter spänningsregulatorerna? behövs bara några kohm mellan plusutgången och minusutgången på regulatorerna. Spänningsstabbarna. Fast nu kom jag på att jag behöver veta vilken nätdel som avses. Minns något om jordgenerator och den klarar inte så höga spänningar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-04 21:28

Dåligt batteri i multimetern kan göra att den interna spänningsreferensen sjunker och då verkar spänningen man mäter större. Prova att byta område på multimetern, visar den inte 65 V då också, så är det nog någ knas med den. Annars är ju ett nytt batteri ett hett tips om den nu säger att den vill ha det. ;)

Men varför AC?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Robin

Inläggav Robin » 2004-04-04 23:59

Visst skrev du samma sak i en annan tråd? Då, när jag läste det, tänkte jag, killen måste ju mäta helt åt skogen vilket p...o (förlåt), det kan ju bara inte vara möjligt. Jag hade då själv löt ihop nätdelen i fråga på ett försökskort och det funkade utmärkt.
Men när själva experimentbyggandet var klart och jag ville ha ngt som kunde stå framme utan att skämmas. Då hade jag valt en sådan minimal låda att det inte fick plats ngt kort. Jag limmade istället fast alla komponenterna där det fanns plats över och drog tråd emelan. I den sena timmen och i den myckna lödröken bar det sig inte bättre än att det blev åt skogen fel. Även jag hade ett tag 65 volt från pol till pol. Ganska snart försvan ena stabben men jag hade fortfarande 32 volt från jord till plus. Jag rev genast allting så jag minns inte precis vilken felkoppling jag gjort, tyvärr.
Eftersom den redan funkat engång förut för mig så hade jag kopplat hela vägen till OPn utan att prova först, mot all förmodan höll den, bytte sedan i alla fall. Mitt tipps är att gå in en gång till på Elfas sida och kolla att du har alla ben på rätt ställe, plus o minus stabbarna är inte likadana. Jag känner lite vagt att jag kopplade in plusstabben som minus och minus som plus.

Återgå till DIY-forum