F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-27 19:42

berma skrev:Ja men..., om inte LTS förändrar sitt testförfarande utan fortsätter i gamla hjulspår, då måste man väl kunna säga att LTS som organisation inte tar till sig eller bortser från kritiken.

mvh/berma

* citerad mig själv lite längre än Morello gjorde
Låt oss först bedömma om kritiken är relevant. Det är för få som har förstahandsuppgifter. Jag tror inte du har mer information än mig, och jag anser mig inte kunna bedömma saken.

Du får ursäkta mig, men det här sidospåret, om LTS hantering av en intern konflikt är redav avhandlat i en annan tråd. Det var lite synd att Ingvar tog upp det här, men Svante var god nog att bara peka mot den diskussionen. Efter det har ingen av dem fortsatt här. Det vore klädsamt om vi kunde lämna det därhän med. Det känns som om det är irrelevant för frågeställningen i den här tråden. Är det ok?

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-03-27 19:46

ok!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-28 02:41

Tack kaffekoppen för den vakna inställningen till problemet! :P

När det gäller det som sagts de senaste sidorna här på faktiskt känns det faktiskt som om det gamla ordspråket; lögnen hinner springa runt hela jorden innan sanningen ens fått på sig stövlarna, är så relevant att man häpnar. 8O

Av olika skäl tänker jag inte i detalj försöka bena ut vad som är lögner och vad som är sanningar, men jag skall försöka kommentera den uppmaning som Morello så relevant framställde, för den är relevant!

Hoppas även att alla som läser i denna tråd respekterar att jag nöjer mig med att hänvisa till statistiska regler i allmänhet, och inte vill förenklar statistiken till några förutbestämda tabeller (eftersom ett sådant förfarande helt enkelt skadar testmetodens urskiljningsförmåga i alltför stor grad).

Morello skrev:Vad som behövs för att bringa klarhet i frågan och skapa förutsättning för att inblandade parter ska kunna nå koncensus är:

1. Ett en stringent beskrivning av hur respektive part vill att test och efterföljande analys ska gå till.

2. Ett protokoll som utgör underlag för:

3. Exemplifierande beräkningar (statistik).

:)

1. Jag "vill" att testerna skall gå till på följande vis*:

A. All verifikation av testresultat skall undantagslöst göras Blindt!

B Om möjligt skall F/E-lyssning tillgripas som komplement till lab-test. När F/E-lyssning av olika skäl inte kan tillgripas kan A/B-lyssning mot känd apparat tas till istället. Utgångspunkten bör dock alltiv vara att om möjligt tillgripa F/E-lyssning.

C. Lyssningsförfarande: Programmaterial spelas i läge F respektive E, på ett sätt som kan utformas helt fritt, beroende på vilken typ av del man letar efter. Testledaren bör vara insatt i hur olika variationer ger olika förmåga att framvisa olika feltyper. Genom åren har tämligen varierande sessioner arrangerats för att erhålla hörbarhet på allehanda olika typer av fel, och framgången har varit excellent! Antalet apparater som passerat testerna utan att detekteras och har kunnat beskrivas karaktärer för, är minimalt.

D. Analysen skall följa gängse regler för beräkning av statistisk signifikans (se lärobok).

2. och 3. Testprotokoll som kan vara underlag för exempel på beräkningarna:

Det kan ju vara vilket exempel som helst. Jag har försökt diskutera saken till leda med Svante, och funnit att han inte vid något enda fall kunna peka på några fel i svaren från de beräkningar jag gjort (han har förvisso vid några tillfällen inte sagt varken ja eller nej, utan hänvisat till att han inte sagt sig kunna beräkna statistiska signifikansen själv här och nu, utan vill återkomma (vilket inte skett - i något enda fall)).

Men för den fortsatta diskussionens skull - låt mig ta ett av de exempel som enligt Svante skulle vara svåra att bedöma:
Person A svarar rätt tio gånger i rad och person B svarar fel tio gånger i rad. Inga andra än A och B deltar i lyssningen, eller avger några röster. Personerna får prata med varandra hur mycket de vill under lyssningen, och ibland svarar de samtidigt, medan vissa av svaren är avgivna av bara den ena, medan den andra inte svarat, men i gengäld svarat ensam andra gånger. Man kan tänka sig både att testledaren noterat dessa sistnämnda saker, och att de inte noterats. Det påverkar beräkningsunderlaget, och hur stor höjd man behöver ta för att säkerställa >99% signifikans.

Testledaren avbryter testen i detta läge, och då är frågan: Är statistiska signifikansen >99%?

Svante menade att vi har tio rätta svar och tio felaktiga, och att tio av tjugo inte visar någonting, men att situationen är knepig och behöver kontempleras. Han menade även att man för att kunna beräka SS måste ha bestämt i förväg :o hur man skall se på rätta respektive felaktiga svar.

Min uppfattning är, att om man förstår grunden av sådana här testers upplägg och resultatets innebörd (vad det är man svarar på) så inser man att rätt eller fel svar är helt ointressant!

Det enda man söker svar på är om lyssnarna kan skilja apparaterna åt, eller om de inte kan det. Konsekventa svar visar på trolig förmåga att höra skillnader, medan inkonsekventa svar inte gör det. Hur trolig förmågan är anger man med den statistiska signifikans som man räknar ut.

Tio konsekventa svar i rad ger (med reservation för sen timme och huvudräkning) en SS om ungefär 99,8%, men om man vill kunna fortsätta lyssna om INTE tillräcklig signifikans uppstått efter dessa svar så faller den till ungefär 99,6%. Om två lyssnare var för sig och helt oberoende av varandra svarar konsekvent tio gånger i rad, ökar signifikansen ytterligare till svindlande nivåer, men oavsett hur mycket de kommunicerat med varandra (inte ens om de kommit överens om att alltid svara i strid med varandra!) och oavsett hur slarvigt testledaren noterat vilka svar som skett obereonde av varandra - så kommer den aldrig att sjunka under 99,6%.

En person som gör denna icke-fråga (det är ju en självklarhet!) till en fråga - där man till om med ifrågasätter om man har >99% SS (!) visar enligt mitt förmenande att han (Svante) inte är rätt person att kritisera testförfarandet. Innan man kritisera saker bör man sätta sig in i dem, eller åtminstone ha en så ödmjuk attityd att man är vara beredd att diskutera verkligheten med den person man kritiserar.

Även osaklig och okunnig kritik kan man (och bör man, i varje fall i mån av tid och ork) kommentera efter bästa förmåga - men inte i all oändlighet! Och definitivt inte om den som kommer med kritiken INTE är beredd att diskutera utan istället ändar varje försök till diskussion med att redovisa oförmåga att ta ställning till det man säger, samt en hänvisning till "behov att gå hem och räkna". Sådant kan man tolerera bara rimligt ändligt länge.

Det som händer efter att den rimliga ändligheten av vad man okar kommentera och bemöta har passerats (och man därtill finner att kritikern inte ens är beredd eller villig att diskutera sina irrelevanta (Jag redovisar min bild, nota bene) påståenden(!), utan istället flyr en saklig diskussion, och väljer att byta forum och istället rikta in sig på att övertyga LTS styrelse på den emaillista som upprättats för information!) är att man blir ledsen och arg.

(Ledsen och arg över att bli arrogant behandlad av en ... som sitter i styrelsen ifråga bara för att JAG sträckt ut en hand och specifikt bjudit in just honom (nej det var inte valberedningen i LTS som gjorde det, utan jag) för att jag i min enfald trodde att han skulle bidra med en massa bra. Men efter nära två år är i stort sätt det enda han gjort att skriva en enda artikel i tidningen# - och nu vill han styra både hur jag skall beräkna SS och hur jag skall lägga upp lyssningstesterna, men utan att själv vilja ta ansvar för det hela och utan att vilja diskutera de synpunkter han framfört! 8O

Till saken hör att jag flera gånger frågade Svante om han inte vill ta över ansvaret för den tekniska sektionen (första gången redan i samband med att jag bjöd in honom och berättade att jag gärna såg honom i styrelsen och i tekniska sektionen) men fått nej till svar. Jag frågade honom eftersom jag inte är ett dugg road av att ha ansvaret, men gör det i brist på någon annan som ställer upp. )

Att i det läget komma med okunnig och osaklig kritik på något han inte varken förstår sig på (har jag blivit varse av våra diskussioner) eller ens har satt sig in i hur det gått till i LTS - utan istället väljer att projicera sina förutfattade meningar om hur det går till, kräva förändringar (utan att förstå eller underrätta sig om hur det gått till i varekligheten, och fortfarande utan att vilja ta ansvaret för verksamheten) och till sist vänder sig till en styrelse för att få någon sorts absurt mandat (eller?) i ett försök att tvinga den av årsmötet valda att ansvara för tekniksektionen att göra som Svante tycker att det skall vara - ÄR HELT ABSURT! 8O

Så absurt att jag inte tyckte det var kul längre! :x

Jag ställde min plats till förfogande, för mardrömmen att behöva lägga upp testerna på ett sätt som jag av mångårig erfarenhet VISSTE var dåligt och förkastat för flera decennier sedan (negativa erfarenheter av upplägget) var inget som intresserade mig.

Om Svante ville ha det så, och inte ens var beredd att diskutera saken som en vettig person, så fick han gärna ta hand om det själv. Någon jävla måtta får de helt enkelt vara. Det enda jag brydde mig om i det läget var att sluta utsätta mig för mera skit från Svante.

Svantes nästa agerande efter att ha drivit ut mig, var att själv avgå från styrelsen 8O och påbörja/fortsätta sin kampanj med en ännu högre växel ilagd på faktiskt! 8O

Samma dravel - samma retoriska bedrägerier med antydningar om att någonting hade hanterats på ett ovetenskapligt sätt (Trots att alla någorlunda vakna läsare av MoLt vet att serierna ofta prsenterats i MoLt för vem som helst att ta ställning till, om någon inte skulle ha förtroende för vår bedömning av den SS.), men nu var tonen otrevligare. Att ha fått mig att tappa lusten och därför hade hoppat av räckte tydligen inte för Svante - jag skulle korsfästas också!

Om de då är så att mitt tålamod runnit ut och mina svar fick berma att uppfatta att tekniska sektionen ertappats med byxorna nere, så må det vara hänt.

Verkligheten var dock den att jag var uppriktigt trött på dumheterna, och besvarade det påstådda och det antydda som det irrelevanta och vilseledande pladder det var.

Den som följer trådarna ser också att Svante modifierade sina angrepp alteftersom tråden utvecklades. Några av de västa grodorna och påhoppen i trådens början rederade han faktiskt! Sakta men säkert lät han sedan kritiken glida över till att inte vara en kritik av resultaten längre :o , utan till att bli en kritik mot det faktum att vederhäftigheten garanterades av en person, och inte av en metod - alltså att man var beroende av att den person som ansvarade för testernas validitet (undertecknad) kunde sin sak och var att lita på.

(Svantes förtroende för att alla andra närvarande skulle protestera om något inte gck rätt till tycks inget eller litet.)

Efter mycket om och med fick jag honom även att svara på några enkla frågor - vars svar bekräftade att han inte hade haft NÅGONSOMHELST grund till sin kritik i form av faktisk kunskap om något som förfelats, utan att den endast hade spekulativa grunder (att han inte kunde utesluta att något skulle ha kunnat bli fel (som om man någonsin kan det... Någon måste ju se till att en tabell efterföljes också! Hur man än gör är man utelämnad till sitt förtroende för hur bra de som ansvarar för test och rapportering sköter uppdraget. Ett uppdrag som i detta fall jag fått av årsmötet, inte Svante, även om jag erbjudit, rent av bett honom, att ta det.).

Hursomhelst: Att Svante har rätt i att man kan önska sig ett system där man inte behöver vara beroende av en person tror jag de flesta inser. HAN önskar sig ju ett sådant system, så minst en person gör det ju!

Min uppfattning är dock att man måste se HELA sammanhanget - ALLA svagheter och styrkor, innan det är vettigt att fälla några domar om vilka förändringar som krävs. Gör man det inte har man missat något väsentligt, nämligen analysen.

Att en person behövs är kanske i strid med Svantes samhällsideal, men det är faktiskt inget problem förrän personen inte längre finns tillgänglig - och vad hindrar att man väntar med att ta till "idiotlösningarna" först då (alltså system som en idiot kan manörera med minimal felrisk)? Min uppfattning är att man kan resonera om lösningar för en eventuell framtids problem, men att det är tveksamt att reparera fel som inte finns, än.

Om en sådan inställning till situationen gör att man kan fortsätta att göra testerna så bra och utslagsgivande som möjligt, och därmed minimalt ansträngande för testdeltagarna som möjligt (eftersom god detektion och smidigt förfarande kortar av testtiden) så länge som det går (finns någon som kan och vill, orkar och kan säkerställa testernas giltighet) så är det väl prima! :P

Även en (intelligent) kommunist förstår ju att inte hugga huvudet av en hygglig kung som alla är nöjda med. Revolutionen kan gott vänta tills kungen dött och den onda styvsonen (eller nå't) tagit tronen i besittning och missbrukat makten. Kanske en haltande liknelse :oops: , jag är verkligen ingen kung, men jag vill bara tydliggöra att det inte framförts någon SAK-kritik eller minsta lilla exempel på någotfel avseende mina bedömningar av SS.

När väl Svante insåg detta kunde han ha valt att backa, men då hade kanske prestigeförlusten blivit för stor? Han valde att istället driva kritiken vidare i modifierad form (nu var det bara pricipen att vara beroende av en person det handlade om) och detta utan så mycket som en tillstymmelse av ett erkännade av att hans ursprungliga antydingar varit felaktiga.

Viljan att ersätta mig med Svantes resultatförsunkande protokoll (ja, det blev ju till sist bara den tummetotten kvar av den ursprungliga osakliga kritiken) som jag flera gånger har förklarat både varför jag inte vill se dem användas (för testkvalitetens skull) och än mindre själv vill vara inblandad om de används - är därför helt irrationell.

Enda förklaringen jag kan tänka mig är att det är en principfråga för Svante, och att principen är att alltid välja "mot individens betydelse, allas frihet och möjligheter / men för reglering, ofrihet och möjlighet" och att den känns så viktig för honom att den gäller även när alla drabbas av det. Jag får alltså känslan av att det är mera värt för Svante att eliminera ett system där en person behövs, än att säkerställa kvaliteten på testerna. :(

Förvisso är det i linje med hur jag uppfattat hans allmänna politiska världsbild.

Den som följt alla dessa diskussioner vet förstås att nästan alla dessa saker har jag berättat om tidigare, men som Morello antydde - kanske den mera komprimerade formen ovan gör tankarna lättare att följa? Jag hoppas det.

Vh, iö

- - - - -

*Jag skriver "vill", och menar då vill bara i den bemärkelse att jag vill att testerna skall ge maximalt meningfulla svar, att de som deltar i dem skall ha det rimligt trevligt och att så många tester som möjligt skall kunna bli till med våra begänsade resurser. Bortsett från den aspekten har jag ingen vilja i frågan.

--------------------

PS. Denna fråga är faktiskt på alla plan en icke-fråga! Det enda som skulle kunna göra den till en intressat fråga vore om det fanns något praktiskt problem - och det gör det ju inte.

1. Antingen finns förtroende för att jag kan säkerställa att tillräcklig SS föreligger,

2. eller också finns inte förtroende för det!

1. I det första fallet kan diskussionen läggas ned på direkten.

2. I det senare fallet får alla kritiker acceptera att jag inte är beredd att ändra varken testupplägg eller förenkla statistikberäkningen enligt Svantes idiotförslag (av de sakskäl som jag anfört upprepade gånger) men - jag avstår med glädje för att ansvara för verksamheten! :P
. Allt som behövs är alltså att den som är beredd att göra det i mitt ställe anmäler detta till valberedningen för LTS och sedan vidtar valfria (icke-vålds) åtgärder för att bli vald vid nästan årsmöte, eller rent av verkar för ett nytt extrainsatt årsmöte och under detta tar upp frågan och ser till att de får förtroendet.

Lycka till! Det menar jag verkligen. Jag kan lova att du kommer att få min röst i varje fall. :wink:

Jag kan även lova att du kommer att slippa få en massa skit för de insatser du gör. Vad gäller kritik från Svante kan jag inte lova något, utan bara hoppas att du slipper den.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-28 03:31

Lust skrev:Det verkar finnas en hel del självklarheter som negligerats.

Kan bara säga att så kan man inte göra i mitt yrkesliv...

Det stämmer inte alls.

Inget har negligerats, och allt har dessutom förklarats för Svante - upprepade gånger, utan att han tyckts ha velat lyssna noga och utan att han velat diskutera dock.

Delvis verkar han ha förstått dock eftersom han till slut övergav antydningarna om att fel har försigkommit, och inriktade sig då istället på en mera luddig anklagelse om att "han inte kan utesluta att fel kan ha förekommit", översatt till att det är en svaghet att "behöva lita på någon" - precis som om det finns något upplägg som inte bygger på att man behöver lita på någon... :roll:

Inget hindrar att man (läs: En skurk) presenterar en omfattande rapport som får Svante att gråta av glädje över alltings akademiska rutighet, men utan att ett enda ord av det som står är sant eller ens har inträffat i verkligheten! :o

Nu vet jag förvisso inte om du baserar det du skrev på att du trodde på det som Svante skrev, eller om det beror på att du delar hans inställning till fakta som presenterats (till skillnad från vissa av hans påståenden)? Så jag slutar med ett allmänt påstående, som inte nödvändigtvis är riktat till just dig, men som är ett bra citat som sammanfattar pudelns kärna med avseende på pålitligheter:

Den som vill tro på att en akademisk struktur enligt någon populär praxis har något med sanning eller vetenskaplighet att göra - får gärna göra det, men sambandet saknas likafullt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-28 03:37

IngOehman skrev:Tack kaffekoppen för den vakna inställningen till problemet! :P

Trodde att du tackade för att han försökte hålla "problemet" utanför tråden...

Kaffekoppen skrev:Du får ursäkta mig, men det här sidospåret, om LTS hantering av en intern konflikt är redav avhandlat i en annan tråd. Det var lite synd att Ingvar tog upp det här, men Svante var god nog att bara peka mot den diskussionen. Efter det har ingen av dem fortsatt här. Det vore klädsamt om vi kunde lämna det därhän med. Det känns som om det är irrelevant för frågeställningen i den här tråden. Är det ok?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-28 03:38

Flint skrev:
Piotr skrev:
Richard skrev:Nu tackar jag för mig!

Nej för fan gå inte, jag behöver en vapendragare! Jag behöver en "jitterkompis" :)

Instämmer men utan att vara allierad "jitterkompis". Det behövs fler synsätt här än ett för att det ska bli kul att debattera.

Instämmer i det ni båda säger!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-28 03:48

Som utomstående så förvånades jag av att då tekniksektionen kritiserades så var det bara IÖ som fick ensam gå i försvar. Har man en metod som man är överrens om så borde väl fler inblandade tycka något.
Och om det nu betyder något så har jag retat mig på att Svante har kommit med en gissning flera gånger då det gällt något tekniskt som så att säga vunnit kraft iom hans utbildning och arbete så att det nästan verkar som en sanning. På en direkt fråga så har han dock avböjt att undersöka om det han gissade verkligen stämmer.
Det har jag aldrig sett att IÖ har gjort överhuvudtaget någonsin.

Mina personliga åsikter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-28 04:01

Tack Harryup för det du skriver.

När de gäller övriga tekniksektionen så har jag fått stöd från de flesta i den, både vad avser "värdet" av Svantes förslag och vad gäller kritiken mot hans sätt att verka för att tvinga fram en ändring först genom lobbying via styrelsens informationsemaillista, och senare via offentlig debatt på faktiskt.

Jag som ansvarig tycker dock att jag bör föra både min egen och tekniksektionens talan offentligt. Den senare har jag dock inte talat mycket om dock, eftersom frågan dels har handlat mera om hur 17 man beter sig egentligen när man har synpunkter på något, samt vad som är sanningar i berättelser om vad som hänt/hur saker har varit. Det är ju inga teknikfilosofiska frågor som skulle kunna ventileras ur ett "tekniksektionsperspektiv". Det har därför varit rimligare att tala ur mitt perspektiv, som (av årsmötet utsedd) ansvarig för tekniksektionen.

När det gäller att uttala sig om saker och fenomen delar jag den synpunkt jag tycker mig läsa att du framför - nämligen att man bör gå till grunden och undersöka saker innan man föreläser om dem. Spekulationer är ALLTID av ondo, i synnerhet när de genom semantiskt svindleri formuleras som om det vore fakta som framförs.

Jag som ägnat större delen av mitt liv åt att just undersöka fysiska och psykoakustiska musikåtergivningsfrågor, kanske har en tendens att ha lite flera ickesubjektiva uppfattningar än vad som är politiskt korrekt att ha :oops: , men jag tror faktiskt att mina uppfattningar mätta i procent av "fenomenstudietiden" är rätt få, snarare än många.

Flint skrev:
Style skrev:
Flint skrev:Svårt att låta bli att reflektera lite. Här diskuterar akademiker hur dom ska säkerställa nyansskillnader på gissningsnivå och samtidigt kan högtalare och rumsakustik ha katastrofal påverkan på ljudet. Det ger lite perspektiv.

om det är det du tror att debatten mellan Svante och IÖ egentligen har handlat om har du missat hela poängen

Nej. Reflektionen har inget med Svantes och IÖ:s bråk att göra.

Synd - för isåfall hade du hittat en av de kanske viktigaste poängerna i hela det här eländet!

Nämligen: Nitpicking om statistisk signifikansens sista decimals bevisande (det har ju inte ens handlat om förefintligheten av tillräcklig signfikans, utan bara om att lägga ett ok av bevis-tvång på annans axlar än kritikerns egna) när något faktisk problem näppeligen varken finns eller har funnits.

Sådant är ju verkligen ifrågasättbart i en värld där det finns riktiga, viktiga, store och intressanta frågor att ta tag i, men vars energi då istället åtgår till den i inledningen nämnda nittpickingen. :(

Även idéellt arbete kräver att man matar det med någon typ av energi (hur var det du skrev... allt är energi!) och energin är som alla vet ändlig och konstant, och att då dränera all energi på en massa meningslöst nittpickande - är ju givet förutsättningarna rent av enfaldigt!
(I synnerhet när det sker bara för att en person av egoistiska skäl vill prägla verkligheten med ett akademiskt avtyck utan något annat värde för verksamheten än ett negativt - att annat drabbas eller inte blir av alls.)

Tycker du hade en prima poäng, Flint...

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-28 04:21

Missade den här lilla textsnutten:

Kaffekoppen skrev:Du får ursäkta mig, men det här sidospåret, om LTS hantering av en intern konflikt är redav avhandlat i en annan tråd. Det var lite synd att Ingvar tog upp det här, men Svante var god nog att bara peka mot den diskussionen. Efter det har ingen av dem fortsatt här. Det vore klädsamt om vi kunde lämna det därhän med. Det känns som om det är irrelevant för frågeställningen i den här tråden. Är det ok?

Det var inte jag, utan berma som tog upp det.

Jag har sagt det jag har att säga för ögonblicket, och om ingen annan tar
upp frågan igen är ingen gladare än jag att lämna den - för all framtid.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 07:18

IngOehman skrev:
Flint skrev:
Style skrev:
Flint skrev:Svårt att låta bli att reflektera lite. Här diskuterar akademiker hur dom ska säkerställa nyansskillnader på gissningsnivå och samtidigt kan högtalare och rumsakustik ha katastrofal påverkan på ljudet. Det ger lite perspektiv.

om det är det du tror att debatten mellan Svante och IÖ egentligen har handlat om har du missat hela poängen

Nej. Reflektionen har inget med Svantes och IÖ:s bråk att göra.

Synd - för isåfall hade du hittat en av de kanske viktigaste poängerna i hela det här eländet!

Nämligen: Nitpicking om statistisk signifikansens sista decimals bevisande (det har ju inte ens handlat om förefintligheten av tillräcklig signfikans, utan bara om att lägga ett ok av bevis-tvång på annans axlar än kritikerns egna) när något faktisk problem näppeligen varken finns eller har funnits.

Sådant är ju verkligen ifrågasättbart i en värld där det finns riktiga, viktiga, store och intressanta frågor att ta tag i, men vars energi då istället åtgår till den i inledningen nämnda nittpickingen. :(

Även idéellt arbete kräver att man matar det med någon typ av energi (hur var det du skrev... allt är energi!) och energin är som alla vet ändlig och konstant, och att då dränera all energi på en massa meningslöst nittpickande - är ju givet förutsättningarna rent av enfaldigt!
(I synnerhet när det sker bara för att en person av egoistiska skäl vill prägla verkligheten med ett akademiskt avtyck utan något annat värde för verksamheten än ett negativt - att annat drabbas eller inte blir av alls.)

Vad gäller vetenskaplig uvärdering tycker jag att själva vetandet, fakta och verifiering står över det humanistiska och skall förbehållslöst följa gängse vetenskaplig standard. Detta för att kunna betraktas som just vetenskaplig. Om inte arbetsklimatet är bra får man lösa det och om jobbet inte går att utföra av någon anledning är det bättre att ställa in och komma igen vid ett annat tillfälle efter att ha gått igenom problemen och åtgärdat dom.

Om vetenskap vet jag inget men det är min subjektiva uppfattning om den. Men förmodligen är även vetenskapen belastad med mänsklighetens övriga inneboende egenskaper som prestige, makt/penga-hunger och hämnd.

Men egentligen tycker jag att det är lite löjligt att dra in ordet vetenskap alls i de här sammanhangen där allt är subjektivt. Jo jag menar allt eftersom de hörbara intrycken vid musikåterskapande alltid bedöms subjektivt. Elektroniken i sig kan däremot tänkas bedömas någorlunda objektivt rent tekniskt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-28 10:19

IngOehman skrev:Missade den här lilla textsnutten:

Det var inte jag, utan berma som tog upp det.

Jag har sagt det jag har att säga för ögonblicket, och om ingen annan tar
upp frågan igen är ingen gladare än jag att lämna den - för all framtid.

Vh, iö
Du menade att du inte läste 70% av mitt inlägg? ;) :evil: :twisted: (första gången jag använder de smilisarna men nu är det befogat!!)

Det är inte din sak att förklara hur Svante tänker. Det är inte din sak att förklara hur Svantes kritik ser ut. Det är inte klädsamt att agera på det här viset och jag är uppriktigt sagt förbannad på det!

Din avsikt för vara hur god som helst och du vill förklara dig och berätta hur du vill ha det. Men gör det på passsande plats och inte här. Gör det dessutom genom att förklara hur du ser på det och varför du resonerar som du gör och inte hur felaktigt du tycker andra resonerar eller tror de resonerar. Det ber vi att få avgöra själva. Ge oss underlag nog att bedömma själva istället. Det räcker.

Skulle nog uppskatta om du bara hänvisade till att ärendet är klarältat och ger tusan i att kommentera. Det tycker jag du borde gjort nu med. Särskillt när jag bett alla andra avstå från det och dessutom fått deras acceptans för det!!!!!

Hoppas verkligen att det inte känns för prestigefyllt att be Svante om ursäkt för övertrampet.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-03-28 10:55, redigerad totalt 2 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-28 10:40

Jag hoppas innerliggt att Svante håller sig för god för att kommentera vidare även om jag har full förståelse för om han inte gör det.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-28 11:01

Flint skrev:Om inte arbetsklimatet är bra får man lösa det och om jobbet inte går att utföra av någon anledning är det bättre att ställa in och komma igen vid ett annat tillfälle efter att ha gått igenom problemen och åtgärdat dom.
Även en inställd spelning är en spelning som Ulf Lundell sa...

Jag håller definitivt med och ett stort ansvar ligger hos den ansvarige att tillse att klimatet är produktivt och att man har gemensamma arbetsmetoder och målsättningar. Det gäller att känna av och åtgärda i tid. Det kan innebära att vissa saker får försakas, men i längden är det utvecklande och viktigt.

Bra skrivet Flint!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 11:12

Nu lättar vi upp med lite lyssningsövning.

En till förstärkare på slaktbänken. Om ni inte vill gissa f/e,
berätta i alla fall vad som ljudmässigt skiljer de två filerna åt.

7-1
7-2

Musik:
Anson Funderburgh And The Rockets - Don't Turn This Child Away Fom Heaven

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2007-03-28 11:35

IngOehman skrev:Jag har försökt diskutera saken till leda med Svante

En person som gör denna icke-fråga (det är ju en självklarhet!) till en fråga - där man till om med ifrågasätter om man har >99% SS (!) visar enligt mitt förmenande att han (Svante) inte är rätt person att kritisera testförfarandet.

osaklig och okunnig kritik kan man kommentera efter bästa förmåga - men inte i all oändlighet!

väljer att byta forum och istället rikta in sig på att övertyga LTS styrelse man blir ledsen och arg.

Ledsen och arg över att bli arrogant behandlad

Men efter nära två år är i stort sätt det enda han gjort att skriva en enda artikel i tidningen

jag inte är ett dugg road av att ha ansvaret, men gör det i brist på någon annan som ställer upp.

Att i det läget komma med okunnig och osaklig kritik

Så absurt att jag inte tyckte det var kul längre! :x

Någon jävla måtta får de helt enkelt vara. Det enda jag brydde mig om i det läget var att sluta utsätta mig för mera skit från Svante.

Svantes nästa agerande efter att ha drivit ut mig, var att själv avgå från styrelsen 8O och påbörja/fortsätta sin kampanj med en ännu högre växel ilagd på faktiskt! 8O

Samma dravel men nu var tonen otrevligare. Att ha fått mig att tappa lusten och därför hade hoppat av räckte tydligen inte för Svante - jag skulle korsfästas också!

Svante modifierade sina angrepp alteftersom tråden utvecklades.

han inte hade haft NÅGONSOMHELST grund till sin kritik i form av faktisk kunskap om något som förfelats

Att en person behövs är kanske i strid med Svantes samhällsideal,

När väl Svante insåg detta kunde han ha valt att backa, men då hade kanske prestigeförlusten blivit för stor?

Jag får alltså känslan av att det är mera värt för Svante att eliminera ett system där en person behövs, än att säkerställa kvaliteten på testerna. :(

Förvisso är det i linje med hur jag uppfattat hans allmänna politiska världsbild.

kanske den mera komprimerade formen ovan gör tankarna lättare att följa?

Yikes!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-28 11:37

Förklara gärna för en okunnig vad "Yikes" betyder detta sammanhang?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2007-03-28 11:38

Att det var ett otroligt långt OT-inlägg full med angrepp mot Svante.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-28 11:40

Var det konstruktivt att återupprepa det?

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2007-03-28 11:42

Kaffekoppen skrev:Var det konstruktivt att återupprepa det?

Var frågan ställd till mig eller till IÖ?

Det var det jag ville ta fram, hur många gånger ska man läsa samma påhopp om och om igen? Särskilt när tråden inte ens handlar om deras gnabb. Saken blir inte bättre av att man smyger in det man egentligen vill skriva om in i ett låångt inlägg som handlar om något helt annat.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-03-28 11:48

Oj Kaffekoppen arg på IÖ? Vad är detta? Här skall köpas en lott.
:)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-28 12:08

Kaffekoppen skrev:Skulle nog uppskatta om du bara hänvisade till att ärendet är klarältat och ger tusan i att kommentera. Det tycker jag du borde gjort nu med. Särskillt när jag bett alla andra avstå från det och dessutom fått deras acceptans för det!!!!!

Detta visar verkligen på värdet att läsa hela trådarna innan man gör inlägg. Och eftersom jag har läst hela tråden och sett flera ge uttryck för det synnligen illa gjorda inlägget av IÖ så tillför det inte mer om jag säger att om inte KK hade blivit förbannad så hade jag blivit det. Nuff said. Återgå till topic.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 12:10

Kaffekoppen
Jag tror att du har goda förutsättningar att bli en bra ordförande i LTS. Din åthutnig av IÖ tyder på det. Men du kommer att få det tufft. Var hård, bestämd men rättvis redan från början. Det är svårt att ta igen initiativet senare. Det finns nog några som du också borde punktmarkera. Håll ryggen fri.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-28 13:09

Det verkar som att 7-1 har en skirare och/eller mer utsträckt diskant än 7-2.

De tidigare hann jag ladda ned men inte lyssna på då jag har haft en del datorstrul. Ett fotoprogram ville ta över alla*.wav-filer, men kunde förstås inte spela upp dem. Tog bort skitprogrammet (Adobe Album starter nå´nting).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 13:14

Johan_Lindroos skrev:Det verkar som att 7-1 har en skirare och/eller mer utsträckt diskant än 7-2.

Hehe... Så ska en subjektiv bedömning låta. Som tagen ur en viss tidning. Var det jobbigt? Bar det emot? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-28 13:30

Flint skrev:Kaffekoppen
Jag tror att du har goda förutsättningar att bli en bra ordförande i LTS. Din åthutnig av IÖ tyder på det. Men du kommer att få det tufft. Var hård, bestämd men rättvis redan från början. Det är svårt att ta igen initiativet senare. Det finns nog några som du också borde punktmarkera. Håll ryggen fri.

Ja, nog kommer han att få det tufft allt... :wink: Jag tar dock inte hans två senaste inlägg på allvar. Skulle själv aldrig bete mig mot honom som han gjorde mot mig, och det vet han, så jag tror han skäms lite. Han ringde mig nyss, innan jag såg det han skrivit, vilket nog var rätt klokt av honom.

En snyting skall ha få trots allt: Vet helt enkelt inte om jag är direkt imponerad över att han å ena sidan säger att ingen annan än Svante och undertecknad vet allt som hänt och kan därför ta ställning i frågan - och sedan gör han själv just det... 8O

Kanske är jag skyldig Svante en ursäkt, men den har inte med detta att göra. Hur många ursäkter Svante är skyldig mig vet jag inte, men det är inte mitt problem utan hans. Det var han och inte jag som startade detta.

Naqref har dock träffsäkert rätt i att jag skrev inlägget innan jag läst allt som skrivits under den tid jag varit borta från tråden.

Jag avslutar här på samma sätt som sist:

Jag har sagt det jag har att säga i frågan för ögonblicket, och om ingen annan tar upp frågan igen är ingen gladare än jag att lämna den - för all framtid!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-03-28 13:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 13:34

Tänk att HiFi kan vara så fridfull och rogivande.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-03-28 13:35

Flint skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det verkar som att 7-1 har en skirare och/eller mer utsträckt diskant än 7-2.

Hehe... Så ska en subjektiv bedömning låta. Som tagen ur en viss tidning. Var det jobbigt? Bar det emot? :)

Efter att ha läst tråden Hör du skillnad på absolut fas? gissar jag på att den ena filen har en inverterad fas. Eller är jag helt fel ute?

/TygelBy

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-28 13:38

Flint skrev:

Varför hackar du på dom som svarar?
Hacka lite på mig nu i stället, som inte svarat...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 13:39

TygelBy skrev:
Flint skrev:

Efter att ha läst tråden Hör du skillnad på absolut fas? gissar jag på att den ena filen har en inverterad fas. Eller är jag helt fel ute?

/TygelBy

Jag misstänker mer än bara lyssning här.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 13:43

paa skrev:
Flint skrev:

Varför hackar du på dom som svarar?
Hacka lite på mig nu i stället, som inte svarat...

Oj då. Det var värst. Nu blev jag rädd.
Svara då. Vad hör du för skillnad?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi