F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-03-28 13:44

Flint skrev:
TygelBy skrev:
Flint skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det verkar som att 7-1 har en skirare och/eller mer utsträckt diskant än 7-2.

Hehe... Så ska en subjektiv bedömning låta. Som tagen ur en viss tidning. Var det jobbigt? Bar det emot? :)

Efter att ha läst tråden Hör du skillnad på absolut fas? gissar jag på att den ena filen har en inverterad fas. Eller är jag helt fel ute?

/TygelBy

Jag misstänker mer än bara lyssning här.

:D Det var faktiskt lyssning och läsning som gav mig misstanken. Sedan var jag ju givetvis tvungen att bekräfta mina misstankar i Audacity också... :wink:

/TygelBy

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 13:47

TygelBy skrev: :D Det var faktiskt lyssning och läsning som gav mig misstanken. Sedan var jag ju givetvis tvungen att bekräfta mina misstankar i Audacity också... :wink:

/TygelBy

Låt gå för det. :) Jo dom är fasvända men det är inte jag som är orsak till det. Det är förstärkaren i fråga. Vill du att jag ska fasvända en av dom eller gör du det själv och kollar om det blir någon skillnad.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-03-28 13:50

IngOehman skrev:Ja, nog kommer han att få det tufft allt... :wink: Jag tar dock inte hans två senaste inlägg på allvar. Skulle själv aldrig bete mig mot honom som han gjorde mot mig, och det vet han, så jag tror han skäms lite. Han ringde mig nyss, innan jag såg det han skrivit, vilket nog var rätt klokt av honom.

Jahaja, Kaffekoppens, som det verkade, kraftfulla inlägg var bara ett spel för gallerierna. Det gäller att vara smidig om man ska få vara med i den inre kretsen.
sorry för OT :oops:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 13:57

Flint skrev:Kaffekoppen
Jag tror att du har goda förutsättningar att bli en bra ordförande i LTS. Din åthutnig av IÖ tyder på det. Men du kommer att få det tufft. Var hård, bestämd men rättvis redan från början. Det är svårt att ta igen initiativet senare. Det finns nog några som du också borde punktmarkera. Håll ryggen fri.

Ser ut som om jag får omformulera en del här.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-03-28 13:58

Flint skrev:
TygelBy skrev: :D Det var faktiskt lyssning och läsning som gav mig misstanken. Sedan var jag ju givetvis tvungen att bekräfta mina misstankar i Audacity också... :wink:

/TygelBy

Låt gå för det. :) Jo dom är fasvända men det är inte jag som är orsak till det. Det är förstärkaren i fråga. Vill du att jag ska fasvända en av dom eller gör du det själv och kollar om det blir någon skillnad.

Jag fasvände själv och lyssnade, men det är svårt att höra skillnad... Är filerna trimmade exakt i tid? I så fall kan de inte vara vridna helt 180 grader. Lägger jag filerna 'på varandra' så får jag fortfarande ut en svag signal. (Eller så är stärkaren inte helt transparent 8O :) :) )

/TygelBy

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-28 14:00

Flint skrev:Jag misstänker mer än bara lyssning här.
Så du menar helt ärligt att du lurades? Eller är effekten av förstärkaren en inverterad fas? ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 14:03

Kaffekoppen skrev:
Så du menar helt ärligt att du lurades? Eller är effekten av förstärkaren en inverterad fas? ;)

Läs mitt svar till TygelBy här ovan. Det står där.

Om du har svårt att hitta det så svarade jag honom så här:
Jo dom är fasvända men det är inte jag som är orsak till det. Det är förstärkaren i fråga. Vill du att jag ska fasvända en av dom eller gör du det själv och kollar om det blir någon skillnad.
Senast redigerad av Flint 2007-03-28 14:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-28 14:03

Detta är fanimej underhållning på högsta nivå :D Grattis till en lyckad tråd, meanmachine.

Någon borde göra en Doku-såpa baserat på LTS, det är ungefär allt jag har att säga.... :) Eller en kriminalserie? "F/E!" låter ju lite catchy, typ. IÖ och Svante löser brott mot vetenskapen och når odiskutabla resultat trots olika och kontroversiella arbetsmetoder.... hmmm!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 14:08

TygelBy skrev:Jag fasvände själv och lyssnade, men det är svårt att höra skillnad... Är filerna trimmade exakt i tid? I så fall kan de inte vara vridna helt 180 grader. Lägger jag filerna 'på varandra' så får jag fortfarande ut en svag signal. (Eller så är stärkaren inte helt transparent 8O :) :) )

Dom har samma tid och RMS-nivån är normaliserad till -18dB i båda fallen. Men eftersom det har hänt en del i och med att signalen har gått igenom förstärkaren bör det ju också finnas en skillnadssignal. Eller hur?
Senast redigerad av Flint 2007-03-28 14:10, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-28 14:09

berma skrev:
IngOehman skrev:Ja, nog kommer han att få det tufft allt... :wink: Jag tar dock inte hans två senaste inlägg på allvar. Skulle själv aldrig bete mig mot honom som han gjorde mot mig, och det vet han, så jag tror han skäms lite. Han ringde mig nyss, innan jag såg det han skrivit, vilket nog var rätt klokt av honom.

Jahaja, Kaffekoppens, som det verkade, kraftfulla inlägg var bara ett spel för gallerierna. Det gäller att vara smidig om man ska få vara med i den inre kretsen.
sorry för OT :oops:
Du har ingen aning om vad jag sa.

För mig är det självklart att jag verbalt informerar om att jag agerat när jag enkelt kan inse att det inte kommer tas emot med rosor.

Min respons i tråden gjordes innan jag kontaktade Ingvar. Han kontaktades för övrigt någon timme efter det skrevs eftersom jag ville käka thaimat med mina arbetskamrater. Jag är diock glad att vi pratades vid innan han läste det. Känns bättre så.

Rent krasst tycker jag du borde läsa om Ingvars respons om du tror att han är det minsta nöjd med det jag skrev.

Du försöker vara provokativ och osaklig och fast du lovat lämna ämnet kommer du tillbaka som en igel med förolämpningar mot både mig och föreningen. Varför gör du det? Det undrar jag. Seriöst, har föreningen eller jag något ouppklarat med dig? Kontakta mig så skall jag försöka ordna det.

Vänligen
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-03-28 14:13, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-28 14:11

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:

Läs mitt svar till TygelBy här ovan. Det står där.

Om du har svårt att hitta det så svarade jag honom så här:
Jo dom är fasvända men det är inte jag som är orsak till det. Det är förstärkaren i fråga. Vill du att jag ska fasvända en av dom eller gör du det själv och kollar om det blir någon skillnad.
Tråden gick så fort så förklaringen kom medans jag skrev på ett inlägg.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-03-28 14:16

Flint skrev:
TygelBy skrev:Jag fasvände själv och lyssnade, men det är svårt att höra skillnad... Är filerna trimmade exakt i tid? I så fall kan de inte vara vridna helt 180 grader. Lägger jag filerna 'på varandra' så får jag fortfarande ut en svag signal. (Eller så är stärkaren inte helt transparent 8O :) :) )

Dom har samma tid och RMS-nivån är normaliserad till -18dB i båda fallen. Men eftersom det har hänt en del i och med att signalen har gått igenom förstärkaren bör det ju också finnas en skillnadssignal. Eller hur?

Jo det är ju klart förståss. Här har du skillnaden 7-3.wav. Låter inte vackert...

TygelBy

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-28 14:21

Är det någon som vet hur man gör för att starta två sådana där musikfilsuppspelare, eller vad det heter, således att man kan växla hyggligt snabbt mellan spåren?

Jag frågar bara för att det är så svårt att med precision minnas framförallt klangliga aspekter, när man som jag behöver vänta en halv minut mellan alternativen, det vill säga från att man hört alternativ 1 innan alternativ 2 börjar spela. Klangminnet är kort, även om jag tycker jag har ett bra dyligt, som kan minnas halva dB hyggligt väl över tiden. När det gäller att upplösa bråkdelar av en dB går jag bet dock, om alltför lång tid förflyter mellan alterntiven.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 14:23

TygelBy
Då fick vi samma resultat. Håll inne med vilken som är vilken f/e om du har kommit på det. Vill se om det kommer fler reaktioner.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 14:26

IngOehman skrev:Är det någon som vet hur man gör för att starta två sådana där musikfilsuppspelare, eller vad det heter, således att man kan växla hyggligt snabbt mellan spåren?

Jag frågar bara för att det är så svårt att med precision minnas framförallt klangliga aspekter, när man som jag behöver vänta en halv minut mellan alternativen, det vill säga från att man hört alternativ 1 innan alternativ 2 börjar spela. Klangminnet är kort, även om jag tycker jag har ett bra dyligt, som kan minnas halva dB hyggligt väl över tiden. När det gäller att upplösa bråkdelar av en dB går jag bet dock, om alltför lång tid förflyter mellan alterntiven.

Vh, iö

Jag kör Sony Sound Forge och lägger versionerna på vardera kanalen och hoppar emellen. Dom är ju i alla fall i mono så jag förlorar inget. Det blir helt perfekta övergångar. Annars vet jag inte.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-03-28 14:28

IngOehman skrev:Är det någon som vet hur man gör för att starta två sådana där musikfilsuppspelare, eller vad det heter, således att man kan växla hyggligt snabbt mellan spåren?

Vh, iö

Audacity kan du även spela upp filer med. Det går att skifta lätt mellan två olika spår med ett musklick. Gratis är det också! :D

/TygelBy

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-28 14:29

Kan man inte lägga ihop dem på nått sätt direkt så att de första 30s är den ena och sedan växlas det... eller förlorar man möjligheten då?

Spelar upp det mesta: http://www.videolan.org/vlc/

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 14:32

Kaffekoppen skrev:Kan man inte lägga ihop dem på nått sätt direkt så att de första 30s är den ena och sedan växlas det... eller förlorar man möjligheten då?

Jo, det kan man. Man kan redigera en "master" och skifta f/e-version vid säg var femtonde skund. Om man bara vet om det vid uppspelning så är det ju bara att luta sig tillbaka och lyssna och kolla "räkneverket".

Här är samma test gjord så dvs. a/b. Första 15 sekunderna kommer från 7-1, nästa 15 från 7-2 osv. Jag vände fasen till samma också.

7-4

Kolla tiden på spelaren. Byte alltså vid var 15:e sekund. Själv har jag mycket svårt att höra bytena men jag lovar att jag inte bluffar.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-28 15:43

Man högerklickar och väljer "spara mål" så har man den på HDn istället 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 15:48

subjektivisten skrev:Man högerklickar och väljer "spara mål" så har man den på HDn istället 8)

Javisst. Vad menar du. Så gör väl alla och sen spelar upp i t.ex. winamp. Funktionen med att kolla spelarens tidsangivelse i sekunder blir ju samma vilken spelare man än använder.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-03-28 15:50

Jag skulle kolla efter mjukvara här - Listening Tests - Discussion of listening test results, techniques and arrangements på Hydrogenaudio.

För något år sedan körde alla Foobar ABX. Nu verkar det vara lite annan mjukvara som är "het".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-03-28 16:11

Kanske kan Arny Kreugers ABX-komparator vara bra att ha till detta:

http://www.pcabx.com/program/ABX173_setup.exe
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-28 17:01

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Kan man inte lägga ihop dem på nått sätt direkt så att de första 30s är den ena och sedan växlas det... eller förlorar man möjligheten då?

Jo, det kan man. Man kan redigera en "master" och skifta f/e-version vid säg var femtonde skund. Om man bara vet om det vid uppspelning så är det ju bara att luta sig tillbaka och lyssna och kolla "räkneverket".

Här är samma test gjord så dvs. a/b. Första 15 sekunderna kommer från 7-1, nästa 15 från 7-2 osv. Jag vände fasen till samma också.

7-4

Kolla tiden på spelaren. Byte alltså vid var 15:e sekund. Själv har jag mycket svårt att höra bytena men jag lovar att jag inte bluffar.
Tack! Det underlättar säkert jättemycket för många. Jag gillar verkligen det här. Värt en egen tråd :)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-03-28 17:05

Kaffekoppen skrev: Värt en egen tråd :)

varför det? den här tråden har ju utvecklats till ett helt forum, lysande tycker jag
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 17:12

Kaffekoppen
Jag vill egentligen bara visa att man kan använda tekniken på ett mer jordnära sätt än som den har använts hittills. Ord är bra men egna praktiska intryck och upplevelser slår högre. Vad som kommer ut av det återstår att se.

Just den här senaste förstärkaren förvånar mig mycket. Ska berätta sen men vill höra fler reaktioner först. Men det verkar trögt. Förmodligen för att det är jag dvs. fel person som kommer med iden och initiativet. Jag räknar inte med någon objektiv behandling av mig som person. Inte ens när det gäller rent tekniska saker. Men det spelar ingen som helst roll.

edit, stavfel
Senast redigerad av Flint 2007-03-28 17:29, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-03-28 17:15

I 2-an finns det fylligare nedre mellanregister, dvs sångarens röst låter lite djupare.
Om jag ska ge mig på en gisning så är 1-an f och 2-an e.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-03-28 17:21

vi hade det förut men ändå:
var och en av oss är ett subjekt. Vad som helst vi betraktar är ett objekt. Även om vi betraktar dig Flint så är du i detta ögonblick ett objekt för betraktaren. Fast du i din egen värld är ett subjekt.
Så visst kan* jag se dig subjektivt objektivt.
*Inte bara KAN utan MÅSTE.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 17:24

dimitri skrev:vi hade det förut men ändå:
var och en av oss är ett subjekt. Vad som helst vi betraktar är ett objekt. Även om vi betraktar dig Flint så är du i detta ögonblick ett objekt för betraktaren. Fast du i din egen värld är ett subjekt.
Så visst kan* jag se dig subjektivt objektivt.
*Inte bara KAN utan MÅSTE.

Det låter betryggande, tror jag... :)

Din gissning är noterad.

Vad har du lyssnat med/genom för prylar, bara datorn?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-28 18:12

Style skrev:
Kaffekoppen skrev: Värt en egen tråd :)

varför det? den här tråden har ju utvecklats till ett helt forum, lysande tycker jag
:)

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-03-28 18:17

Flint skrev:Vad har du lyssnat med/genom för prylar, bara datorn?

Datorn, + ett par lurar som jag fick från min syster, typ 100 kr.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi