Kalibrering av mätmikrofon aka Behringer ECM8000, gruppköp

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sebackman

Kalibrering av mätmikrofon aka Behringer ECM8000, gruppköp

Inläggav sebackman » 2004-04-05 10:29

Hej alle.

Vi har alla behov av att kunna mäta med en mikrofon då och då.

Behringer säljen en billig mikrofon som heter ECM8000 som verkar vara ok, men den levereras utan individuell mätkurva.

Individuell mätkurva finns normalt bara på DYRA mikrofoner typ BK och andra. Man kan också köpa lösa kapslar men det blir lite krångligt för många att göra fungerande hållare.

Statens provningsanstalt kan kalibrera mikrofoner (och annat) till en rimlig kostnad (dryg tusing) och då får man koll på både frekvensgång, brusnivå och SPL-nivå.

Jag har en mik nere hos dom nu men det visar sig att man behöver en sk "frifälts korrektionskurva" för att kunna mäta på denna mikrofontyp (eg på varje mik typ man mäter på) och det är en engångskostnad på 4-5000:-.

Om vi är minst 10 pers som är intresserade blir det inte så mycket pengar och sedan kan vi alla skicka ned våra ECM8000 mikrofoner för kalibrering när helst vi behöver.

Med den kurvan på plats skulle man kunna ha en individuellt kalibrerad mätmikrofon för under 2000:- (mik 800:- + kalibrering ca 1200:-) .

Finnas det några här på forumet som är intresserade att dela kostnaden för "normkurvan" ? Och om ni vet om andra på andra forum så mejla/posta till dom.

MVH

//Robert
backman@ebox.tninet.se

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-04-05 11:32

det där låter intressant, men jag fattar inte vad som menas med "frifälts korrektionskurva"?

annars så kan ju nån med mkt pengar köpa en earthworks som ref och sedan kalibrera andras mikar mot en ersättning
Bikinitider

Användarvisningsbild
sebackman

Inläggav sebackman » 2004-04-05 18:58

Hej Celef,

Tyvärr är det inte så enkelt. Jag önskar det vore !!

Kalibrering är rätt känsligt om det skall funka över hela spektrumet.

Detta blir ju lika bra eller bättre.

Vi får se om det finns intresse.

//RoB

Återgå till DIY-forum