Moderator: Redaktörer
AVR4000 skrev:Min erfarenhet är att ojämn frekvensgång avslöjar sig genom "mullig" bas och höjd diskant, d.v.s man kan höra att ljudets balans inte är riktigt vad den borde.
subjektivisten skrev:Något strul med faktiskt. Kör såhär istället:
Originalbilden:
http://img113.imageshack.us/img113/4757/srf2006orgae9.jpg
Den fixade i photoshop:
http://img452.imageshack.us/my.php?image=srf2006fixuu8.jpg
Så, nu kan vi ta det igen:
Så om vi kollar nu så synd ju detaljer bättre. Så då är alltså den photoshopade bilden bättre då, eftersom den visar mer detaljer? Subjektivt, ja, man kan föredra hur den ser ut. Objektivt sett, nej, eftersom photoshop har påverkat bilden för den ska se skarpare ut.
Samma inom audio.Bara för man rent subjektivt tycker sig höra vissa saker bättre så betyder det inte att det ÄR objektivt bättre. Då kräver det bättre tester och mätningar.
Kaffekoppen skrev:Vilka apparater? De man har hemma, eller de som är i studion eller en kombination? Kul att veta var man skall sätta gränsvärdet.subjektivisten skrev:Igen, felet är att försöka tro man kan "färga" felkaitgt ljud till att bli "ofärgat". Det funkar ju inte. Alla skivor har olika fel och det finns inget "one-fix-all" lösning.
Ofärgat ljud ÄR ljud som inte är påverkat av apparaterna, utan man får det som är exakt på skivan.
subjektivisten skrev:Sorry, det håller inte för fem öre. Första bilden ÄR originalet. Så ser den ut (låter). Bild två ÄR påverkad för se annorlunda ut för vissa föredrar det.
Samma i audio, där vissa apparater påverkar ljudet så vissa delar hörs bättre, och då tror vissa att dom dessa apparater visar som det verkligen är, när det är precis tvärtom.
Harryup skrev:subjektivisten skrev:Sorry, det håller inte för fem öre. Första bilden ÄR originalet. Så ser den ut (låter). Bild två ÄR påverkad för se annorlunda ut för vissa föredrar det.
Samma i audio, där vissa apparater påverkar ljudet så vissa delar hörs bättre, och då tror vissa att dom dessa apparater visar som det verkligen är, när det är precis tvärtom.
Nä, då hade du kunnat använda färgfel i bilden som exempel för där vet man inte vilka färger som originalet hade i ett visst ljus.
MEN man vet att verkligheten är skarp, en perfekt erfarenhet som man inte kommer ta fel på. Så nääää, byt till vitbalansfel, eller att det gula är korrigerat för något man tror det skall vara.
SKÄRPA går inte att använda och jag ger mig inte en tum, inte ens 5/16 tum.
Du menar att man skruvat upp volymen lite så det börjar höras?Ragnwald skrev:Hur ska man då förhålla sig till en bild som är tagen i mörker, det syns inget på bilden. Men med hjälp av photoshop fixas ljuset till så att allt syns som i dagsljus.
Har man då lagt till någonting eller tagit bort någonting ?
Ragnwald skrev:Harryup skrev:subjektivisten skrev:Sorry, det håller inte för fem öre. Första bilden ÄR originalet. Så ser den ut (låter). Bild två ÄR påverkad för se annorlunda ut för vissa föredrar det.
Nä, då hade du kunnat använda färgfel i bilden som exempel för där vet man inte vilka färger som originalet hade i ett visst ljus.
MEN man vet att verkligheten är skarp, en perfekt erfarenhet som man inte kommer ta fel på. Så nääää, byt till vitbalansfel, eller att det gula är korrigerat för något man tror det skall vara.
Hur ska man då förhålla sig till en bild som är tagen i mörker, det syns inget på bilden. Men med hjälp av photoshop fixas ljuset till så att allt syns som i dagsljus.
Har man då lagt till någonting eller tagit bort någonting ?
Harryup skrev:Nä, då hade du kunnat använda färgfel i bilden som exempel för där vet man inte vilka färger som originalet hade i ett visst ljus.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster