Baffelbreddsfråga

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NisseE

Baffelbreddsfråga

Inläggav NisseE » 2007-03-30 13:12

Måhända en enkel fråga för den som kan mer (än mig). Vad händer om element + filter uträknat för 22 cm baffelbredd, placeras i en baffel 30 cm bred? Går det att relativt enkelt räkna ut ungefär hur det bör kompenseras i filtret?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-30 15:48

Är diskanten förskjuten eller ligger den mitt på baffeln, missförstå rätt nu :)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-03-30 15:48

Tanka ner Svantes "Edge" och labba lite med olika bafflar så lär du dig fort. Det är inte bara bredden som spelar roll, utan även höjden, samt elementets placering i förhållande till kanterna.

/Petter.

Användarvisningsbild
skrutten

Re: Baffelbreddsfråga

Inläggav skrutten » 2007-03-30 15:55

NisseE skrev:Måhända en enkel fråga för den som kan mer (än mig). Vad händer om element + filter uträknat för 22 cm baffelbredd, placeras i en baffel 30 cm bred? Går det att relativt enkelt räkna ut ungefär hur det bör kompenseras i filtret?

Jag vet inte om det går så enkelt det beror liksom på.
Ladda hem Svantes [s]X-dir[/s] Edge (såklart) program och undersök hur stor avvikelse du får. Om du ligger +- någon dB så är det väl inte hela värden eller... och isåfall går det att använda samma filter.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
NisseE

Inläggav NisseE » 2007-03-30 18:18

Jag får väl försöka att begripa mig på Svantes med all säkerhet alldeles utmärkta program. Egentligen är det inte så himla noga. En inte alltför nogräknad kamrat (vad gäller ljudåtergivning) vill ha kvar sina lådor men eftersom hunden gjort slut på basarna så frågade han mig om hjälp och jag kom på att jag hade element + filter liggande, dock för en smalare baffel (och icke centrerad diskant), men ....... jag tänkte att det kan säkert duga men kanske också bli en aning bättre om en något enkel filterjuster göres. Hade för mig att större alt mindre drossel i serie med basen skulle kunna påverka.

Nåväl, jag funderar vidare. Enklast vore givetvis om han ville ha andra kabinett och sköt hunden :D

Återgå till DIY-forum