Digitala nivåer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Digitala nivåer

Inläggav Flint » 2007-03-24 20:22

När man "spelar in" något via ljudkortet line in förmodar jag att man bör ligga så högt som möjligt men under klippgränsen då, men hur funkar det i övrigt. Får ett ljud som ligger på -40dB på kortet sämre upplösning och därmed förväntat sämre kvalitet? Inom vilka nivåer kan man förvänta sig bra resultat?

(Om någon förstod vad jag menade kan denne någon kanske skicka mig ett förtydligande)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-03-24 20:35

Så bör det ju bli. Man förlorar ju 7bitar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-03-24 20:42

Vad får man för distorsion vid lägre nivåer? Försöker hålla nivån så högt det går när jag spelar in. Har dock konstaterat att toppnivån sällan är så hög som brukar sägas. Jag refererar till akustiska instrument som saxofon, fiol och piano.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-03-24 20:55

-40dBf ger ungefär 0.1% THD. Det beror ju också på vad man har för bit antal, 16 eller 24 bitar.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-03-24 21:06

Nagrania skrev:-40dBf ger ungefär 0.1% THD. Det beror ju också på vad man har för bit antal, 16 eller 24 bitar.

Mjae, det beror ju på hur man hanterar avsnörpningen: dithra korrekt så blir det brus i st f dist

Brusforma, uppsampla, filtrera osv...allt kan användas för att omvandla trunkeringsfel från dist till brus.

Kolla Watkinson: The Art of Digital Audio, t ex
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-24 21:16

Ja, n3mmr hann före.

Det är alltså så att man genom att läggar till ditherbrus kan helt eliminera distorsion vid amplitudkvantisering. Tvärtemot vad många tror läggs inte bruset dit för att maskera distorsionen, utan för att avkorrelera signalen mot samplingsfrekvensen. Gör man det så distribueras störeffekten till alla frekvenser och blir i den enklaste fallet (utan brusformning) vitt brus.

Det låter mycket snällare än dist.

Den som vill kan lyssna på några exempel som jag la upp i nån annat tråd. De är gjorda med 4 bitars kvantisering, men och utan triangeldistribuerat ditherbrus:

http://user.faktiskt.io/svante/quant/firebird4none.wav
http://user.faktiskt.io/svante/quant/firebird4tri.wav

I den dithrade versionen är distorsionen försumbar (men bruset en gnutta för starkt för att vara njutbart).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-03-24 21:25

Jag har en fråga till Svante. Hur väljer man rätt ditherbrus? Jag har en burk här hemma där man kan välja dels mellan lika ordlängder och mellan stereo dither/mono & inverterat dither. Hur väljer man mellan dom olika? På jobbet har jag ännu flera valmöjligheter som jag inte nu kommer ihåg men det handlar om vågformer.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-26 09:43

Nagrania
Det verkar som om dither fortfarande är något av en vit fläck på kartan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-26 09:50

Nagrania skrev:-40dBf ger ungefär 0.1% THD. Det beror ju också på vad man har för bit antal, 16 eller 24 bitar.

Nej, hur räknar du?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-03-26 11:24

Jag ville bara kolla om du var där Morello. 8) Jag har ju aldrig mätt dist. på digitala prylar men den lär ju öka med sjunkande nivå. Precis tvärt emot vad den gör i den bättre analoga världen. :D Du Morello som mäter hela dagarna kan väl berätta vad det ungefär då kan bli för värde. Du kan säkert också svara på min fråga om olika ditherbrus.

lfm

Inläggav lfm » 2007-03-26 11:45

Nagrania skrev:Jag har en fråga till Svante. Hur väljer man rätt ditherbrus? Jag har en burk här hemma där man kan välja dels mellan lika ordlängder och mellan stereo dither/mono & inverterat dither. Hur väljer man mellan dom olika? På jobbet har jag ännu flera valmöjligheter som jag inte nu kommer ihåg men det handlar om vågformer.

Rektangulärt är det simplaste och bland de sämre.

Triangulärt är rätt ok.

MBIT+ är ännu lite bättre.

Lite rangordning bland de jag har i mina mastringspluggar i alla fall. Alla alternativ du har är jag inte bekannt med.

www.izotope.com finns en ditherguide som berättar en hel del bra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 15:27

För det första, det här kan jag inte. Därför vore det kul att få saker förklarat av er som kan.

Dist och signal/brus-förhållande vid olika nivåer, med och utan ditherbrus. Tonerna är skapade på den nivån dom ligger. Jag har kört stereofiler och lagt ditherbrus på den undre kanalen i bild. Det undre siffervärdet gäller då förstås också den kanalen. Nivåerna är 0dB -10dB, -20osv till som lägst -60dB.
Kanske svårt att få något ut av det här, men vad som är intressant tycker jag är dist och SNR-värdena. Ditheralternativen har betydligt lägre signal-brus-förhållande och högre dist(?). Ni som kan det här, berätta vad som händer.

(säg till om bilderna är för stora, sträck på scrollfingret)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här har jag normaliserat upp -60dB till max toppvärde för att se vad som händer. Dist och SNR behåller tydligen sina värden från den lägre nivån.

Bild

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-03-30 17:55

Men då stämmer ju 0,1% THD vid -40dbf som jag tidigare skrivit och Morello ifråga satt. Det var ju frågan trådskaparen undrade och ställde. Nu är det så här att jag har inte gått på KTH så jag gissar bara. :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 18:03

Nagrania skrev:Men då stämmer ju 0,1% THD vid -40dbf som jag tidigare skrivit och Morello ifråga satt. Det var ju frågan trådskaparen undrade och ställde. Nu är det så här att jag har inte gått på KTH så jag gissar bara. :D

Jepp. Jag tänkte på det när jag mätte.

En grej var bra att få bekräftat, att ett ljud som är för lågt inspelat behåller sin sämre upplösning även efter uppjustering. Det gäller alltså att ligga så högt som möjligt vid inspelning.

En annan grej.
Här skiljer sig ju digitalt och analogt ljud åt. Det analoga har inte sämre upplösning på låg nivå på samma sätt. Undrar om det kan uppfattas i sig? Förmodligen en gammal debatt.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-03-30 18:54

Jo man brukar ju ligga nära 0dbf och en medelnivå på -9dbf. När det gäller analoga inspelningar beror det ju på om man har brusreducering eller inte. Om nivån blir väldigt låg så kommer ljudet att konkurera med bandets egenbrus. Men om man har en bra brusreducering typ Dolby SR (det finns även andra) ja då är man i digitalklass och rentav bättre vad beträffar curve shaping vid låga nivåer. Jag tror att det kan vara svårt att höra någon skillnad mellan en digital inspelning och en analogt inspelad med Dolby SR.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-30 19:05

Flint,

ligger du kvar i den digitala världen i dessa grafer? Du har inte kört loopback va?

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 19:12

Piotr skrev:Flint,

ligger du kvar i den digitala världen i dessa grafer? Du har inte kört loopback va?

/Peter

Rent digitalt. Inget loopande.

Återgå till Teknikforum